Cement, pH och buffring

#1 - 10 november 2007 21:40
Hej vänner.

Ponera att man gjuter några vackra formationer av cement, låter det bränna ordentligt och lakar ur det under några veckor i vatten. Hur påverkar det vattnet när man väl sätter det i karet? Blir det nån skillnad mot att använda kalksten?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 november 2007 21:45
pH kan skena iväg rejält.
Jag gjorde en gång en botten i cement - lät det laka ut 1-2 veckor med flera vattenbyten under tiden. Släppte sen ner slamkrypare och de stendog.

Så det krävs en betydligt längre uralkning och många vattenbyten och sedan måste man hela tiden hålla koll på pH och man kan enbart ha sådana fiskar i akvariet som vill ha ett högt pH.
#3 - 11 november 2007 08:50
Jag har läst nånstans att cementen behöver laka ur 5-6 veckor. Man kan hålla koll på det med pH test. Men frågan är vad man kan räkna med när den väl är urlakad. Även om det skulle ta 2 månader. Om det blir någon skillnad gentemot kalksten. Man skulle kunna göra så spännande former med cement.

Akvarieberg som säljs i butikerna måste väl ha nån form av cement i sig. Jag vet inte hur den påverkar vattnet men butikerna säljer den med gott samvete.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 november 2007 09:37
Det tar många år innan den är helt utlakad så i ett survattensakvarium kommer de aldrig att vara lämpliga
Bilagor:
#5 - 11 november 2007 11:19
Nä helt urlakad tar nog en stund. Men det kommer nog inte behövas. Då bidrar den inte längre till någon buffring av vattnet.

Om man gör jämförelsen med kalksten så blir den inte heller urlakad så länge vattnet kommer åt stenen. Det får bli ett framtida projekt att se hur lång tid det krävs för att laka ur cementen tillräckligt för att malawifiskar skall trivas.

Annons