Centrifugalpump/Filter

#1 - 10 september 2005 08:10
Hej!

Jag har nu lagt i härlig vit sand i mitt akvarium och förbereder inför malawiciklidernas ankomst. Jag har ett Rio 400L akvarium och i det paketet ingår ett innerfilter med en utblås på 1000 l/h. Detta ger en liten lätt gungning på vattenytan. Eftersom detta är alldeles för lite power för cikliderna så undrar jag om någon vet ifall det är smart att komplettera med en Eheim 1060 Centrifugal pump 2280 l/h. Jag undrar även om någon har erfarenhet av en sådan pump eller om någon vet hur den fungerar. Räcker mitt innerfilter som filtrering?

/Mats
#2 - 10 september 2005 08:34
Som vanligt handlar det om hur pass hårt du belastar karet. Mängden fisk, hur mycket du matar och hur mycket fiskarna skitar ner. Innerfilter brukar inte ha väldigt mycket filtermaterial. Jag hade kompletterat med ett ytterfilter eller en modul med filtermatta. Hur mycket snurr man ska/kan/bör ha på ett Malawikar är väl att: man kan inte ha för mycket. I mitt 720 har jag drygt 6300l/h vilket vid första anblick låter som mycket, men riktar man strålarna mot varandra så blir det inte någon tornado.

Har ingen erfarenhet av centrifugalpumpar till akvarium. Brukar hålla mig till powerhead's

//Peter
#3 - 10 september 2005 13:14
[QUOTE=Peter_F]Har ingen erfarenhet av centrifugalpumpar till akvarium. Brukar hålla mig till powerhead's[/QUOTE]

de är väl samma sak.
en rotor som sitter på en magnet arbetar ju efter centrifugalkraftsprincipen.
#4 - 10 september 2005 13:23
[QUOTE=Raven][QUOTE=Peter_F]Har ingen erfarenhet av centrifugalpumpar till akvarium. Brukar hålla mig till powerhead's[/QUOTE]

de är väl samma sak.
en rotor som sitter på en magnet arbetar ju efter centrifugalkraftsprincipen.[/QUOTE]

Både ja & nej. Centrifugalpumpar använder "bredsidan" som en båtpropeller.
#5 - 10 september 2005 13:32
[QUOTE=Raven][QUOTE=Peter_F]Har ingen erfarenhet av centrifugalpumpar till akvarium. Brukar hålla mig till powerhead's[/QUOTE]

de är väl samma sak.
en rotor som sitter på en magnet arbetar ju efter centrifugalkraftsprincipen.[/QUOTE]

Du har helt rätt. Blandar ihop den med Tunza turbelle och liknande pumpar. :)
#6 - 10 september 2005 13:43
så de finns pumpar som använder skruvprincipen också ?
isåfall va de mer än ja visste.
jaja man lär så länge man lever :)
#7 - 10 september 2005 13:43
Juwel innerfiltret är ju stort, typ 8 liter filtermaterial
#8 - 10 september 2005 13:50
[QUOTE=greken]Juwel innerfiltret är ju stort, typ 8 liter filtermaterial[/QUOTE]

För att vara innerfilter är det i så fall helt ok, men jag tycker ändå att det är i minsta laget för ett malawikar.
#9 - 10 september 2005 16:16
det var det jag tänkte, klart större en ett genomsnittligt innerfilter:p
#10 - 11 september 2005 06:54
Kan ni rekomendera någon pump till ett kar på 400 liter med malawi? Jag vill ha saftigt blås.
#11 - 11 september 2005 07:24
Jag har Eheim 1260 som pumpar 2400L/h i mitt 720 Liters med sydamerikansk biotop och det ger en skaplig snurr på vattnet. Om det inte räcker så finns Eheim 1262 som pumpar 3400L/h.
#12 - 11 september 2005 08:16
Hur funkar den pumpen? Är det helt enkelt en slang som suger ut vatten och sedan en som sprutar in det igen? Kan man reglera trycket?
#13 - 11 september 2005 08:51
Det går att sätta slang både på insuget och utblåset, jag har bara slang på utblåset eftersom pumpen sitter bakom min bakgrund. Det går även bra att ha pumpen utanför akvariet.
Det går inte att reglera flödet i standardutförande, men det kan man fixa med att sätta någon sorts strypning på utblåssidan kanske !!
#14 - 11 september 2005 11:44
Vad tror ni om att ha en sådan Eheim 1262 med 3400L/h. Kan det bli för mycket av det goda? Kommer all sand att blåsa upp i ett hörn och fiskarna virvla runt eller är det normalt tryck för malawiciklider? Borde jag slå till på en sådan pump tycker ni? Hur stor är den? Går den lätt att gömma?

Jag kan även tillägga att jag önskar en kraftig pump som är tyst. Lever jag i en drömvärld tro?
#15 - 11 september 2005 13:37
Pumphuvudet är ganska stort. Jag kan ta upp det och mäta hur stort det är, ska ändå ta upp det och fiska upp en Rödmunstetra som simmat in bakom bakgrunden.
Helt tyst kan jag inte påstå att pumpen är, men betydligt tystare än den pumpen från Project som jag hade innan. Vissa påstår att pumpar från Tunze ska vara väldigt tysta, men dem har jag ingen erfarenhet av.
#16 - 11 september 2005 18:39
Kan jag få höra era åsikter om vad ni skulle valt till ett Juwel Rio 400L och varför. Strunta i pengarna och gå bara på vad som är bäst. Det sitter redan ett hyffsat filter som följde med akvariet och är på 1000 l/h.

Så vad hade ni valt?

Eheim 1262 (3400 l/h)
Tunze Turbelle Powerhead 3000/2 (3000 l/h)
Deltec HLP 4040 (4200 l/h)

Annons