Channa Bleheri vit på huvet?

#1 - 27 december 2010 16:31
Hej jag har en Channa Bleheri som är vit på pannan börjar misstänka att det kan vara hål i huvetsjukan. Men är inte säker det är liksom en stor vit fläck det ser precis ut som om att han har bråkat eller simmat in i en sten med huvet före. Jag har behandlat hala karet nu med eSHa 2000 nån grön gegga som hjälper mot över 18 olika sjukdomar står det. Om det bara är ett sår står det ätt det även läker såret.
#2 - 27 december 2010 17:43
ok, till att börja med hoppas jag att du har minst 15 000 liter om du ska hålla en channa.. det är stora fiskar som behöver bla bla.. nej, jag skojar bara..

allvarligt talat.. de kan vara rätt bökiga och vitt gojs kan vara ett antal sjukdomstillstånd.. tror dock inte att det är hith.. det är inte vanligt att channor får det.. se om du kan få en bild på det, det gör det mycket lättare att ställa en diagnos..

det jag kan tänka mig är att du har den i tropisk temperatur och har haft det ett tag.. bleherin är oftast (beroende på insamlingsplats) subtropisk och behöver en temp-dipp.. ser det ut som svamp är det förmodligen pga temperaturen och medicinering är bara att skjuta upp problemet.. är det inte svamp har han förmodligen bara slagit i huvudet.. en bra grej är att aldrig medicinera om du inte vet vad problemet är.. släng upp en bild på mfksweden.se så ska du se att det finns massvis med snälla channa-tokar som hjälper dig!
#3 - 27 december 2010 17:47
tack så mycket ja jag ska kolla jag har alltid 22-24 grader i det karet vet att det e för högt för channorna dom vill ju ha mellan 16-20
#4 - 27 december 2010 18:04
Hur länge har du haft den i den temperaturen?
#5 - 27 december 2010 18:24
3-5månader har jag haft dom men dom 2 första fick dom vara i 19-21 gradigt
#6 - 27 december 2010 18:32
Ser du om det vita ser luddigt ut eller ser det mer ut som skavmärke?
#7 - 27 december 2010 20:26
nja inte luddigt men typ skrapmärken men i mitten av såret såg jag att det var lite rödaktigt men det är inte öppet sår heller vet du vad det kan vara?

Han rullade runt mot gruset en gång å det såg ut som han försökte klia sig på huvet
#8 - 27 december 2010 20:41
vad har du för andra fiskar i karet?
#9 - 27 december 2010 20:43
8st Praktbotier
1st Gibbi (Urban)
4st Mosaik Gurami
1 st Öronål
3st Channa bleheri
3st Långsträckta pansarmalar
2st Siameser
2st Marmorgurami

Dom har jag
#10 - 27 december 2010 20:50
jag tror nog att det kan vara så att han har fått stryk
#11 - 27 december 2010 20:52
e du säker visst han bråkar med dom andra han ä även minst dom andra 2 channorna är 10-12cm å han e 8-10cm han e mycket mindre. Men nu har han börjat få vita saker på bakkroppen
#12 - 27 december 2010 21:07
ja, min brorsas pulchror som blev utmobbade fick sår på huvudena som liknade ditt fall
#13 - 27 december 2010 21:08
Kan vara så att han kliat sig själv så det nästan gått hål.Svamp börjar ofta med kli.Man kan hålla Bleheri i den tempen du har haft men den behöver 16-17g 2-3månader om året.Mina gick i 28-29g i ca 4månader i sommras men då är det extra viktigt att dom får sin viloperiod/kallperiod.Det kan vara så att dina Bleheri gick för varmt för länge innan du köpte dom.Får dom inte sin kall period så slutar det oftast i svampangrepp.Det kan ta 1år eller 2år men det kommer.Dom är lite känsliga mot olika mediciner så ta lite mindre en vad det står på flaskan/burken.Om det är svamp som den fått för att den gått för varmt och du lyckas bota detta så kommer det tillbaka om du inte får ner tempen till 16-17g. Lycka till med din Bleheri.
#14 - 27 december 2010 21:11
ok tack så mycket har sänkt ner det nu till 20-22 men ska sänka ytterligare snart men under hur läng tid ska dom ha sin kall period då?
#15 - 27 december 2010 21:18
2-3månader behöver dom ha kallt.
#16 - 27 december 2010 21:19
ok oj var ska ajg göra av dom andra fiskarna då
Bilagor:
#17 - 27 december 2010 21:22
Det kan lätt bli så när man blandar tropiska fiskar med subtropiska fiskar. Mvh Finn
#18 - 27 december 2010 21:28
fast dom andra fiskarna som är i karet vill ju inte ha ''vinter'', vilket därför kanske inte är så bra att blanda Channa Bleher. så antingen bara ha Channa Bleherieller att inta blanda dom med dina andra fiskar. svamp, mögel kan komma av dålig vattenkvalité på sår.
#19 - 27 december 2010 21:31
ok jag fär väl lämna in dom andra fiskarna till djuraffären här hemma så länge då och sänka värmen åt channorna
#20 - 27 december 2010 21:35
Är det Channorna du vill ha så ta ur doppvärmaren helt och hållet.Dom behöver inte ha någon.
#21 - 27 december 2010 21:40
ok ja jag ska nog göra det då. Jag vill satsa på dom men jag vill även ha flera fiskar :( å mamma å pappa blir tokig om jag kommer hemsläpandes på ett till kar som jag kan ha som sällskapsakvarium
#22 - 27 december 2010 21:45
vilka av mina fiskar kan jag ha kvar?

8st Praktbotier
1st Gibbi (Urban)
4st Mosaik Gurami
1 st Öronål
3st Channa bleheri
2st Siameser
2st Marmorgurami

Jag gillar min ål så mycket å minA GURAMISAR.

Om jag måste lämna alla finns det då några andra kallvattensfiskar jag kan ha med Channorna? Mina Channor har inte ens rört en annan fisk i mitt kar
#23 - 27 december 2010 21:52
inga av dom kan du ha kvar.

Du får kolla runt litegranna efter fiskar som kan klara den tempen
#24 - 27 december 2010 21:54
8st Praktbotier
1st Gibbi (Urban)
4st Mosaik Gurami
1 st Öronål
3st Channa bleheri
2st Siameser
2st Marmorgurami

Måste jag lämna tillbaka alla? Vilka fiskar kan jag ha med Channorna då som är kallvattensfiskar.
#25 - 27 december 2010 21:55
:( ja ajg kollar hittat en Ceklid men den är väl säkert för aggressiv

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=187&SOK=1
#26 - 27 december 2010 21:58
och denna

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=280&SOK=1

Väderål skulle jag lätt kunna inskaffa

Men ska läsa på om Cekliden så den inte e för aggro
#27 - 27 december 2010 22:05
så vackra fiskar som channa skulle jag haft ensamma med bra filter och en anpassad miljö och inredning för dom.

ingen av dina andra fiskar du har vill ha kallt/svalt på vintern. även om dom alla tål enstaka kyliga nätter ner till +15c utan större problem så vill dom inte ha konstant svalt i 2-4månader.
#28 - 27 december 2010 22:08
jo jag vet men kan man ha 2-3 väderålar emd dom? Dom är fina som fan channorna men jag tycker att det blir så jäkla tomt utan dom. Men jag kan ju alltid köpa ett till kar sen å skaffa ett sällskaps akvarium.

2-3 Väderälar
nån http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=187&SOK=1 sådan kanske tror ni att dom är för aggresiva mot Channorna?
3st Channor ska skaffa fler sedan
#29 - 27 december 2010 22:09
Anna93 skrev:
ok ja jag ska nog göra det då. Jag vill satsa på dom men jag vill även ha flera fiskar :( å mamma å pappa blir tokig om jag kommer hemsläpandes på ett till kar som jag kan ha som sällskapsakvarium

det låter nästan bättre att lämna i channorna, flera fiskar kan man inte ha hela tiden. någon gång tar det stopp i utrymmet om man inte skaffar fler kar.
#30 - 27 december 2010 22:13
ja jag vet inte älskar verkligen mina Channor, Öronålen och mina Guramis och ska snart skaffa 2 eller 3 slöjstjärtar. Ärligt talat jag vet inte vad jag ska göra Men jag älskar verkligen mina Channor och jag vill Verkligen ha slöjstjärtarna och dom kommer att vara i 150L efter ett tag i 54:an.
#31 - 27 december 2010 22:20
Du var inne på MFK sweden förut,gå till bilder,Och sedan till Parachannas Channor där har du en hel del Channa bilder att titta på.Och vill du satsa på Channor så finns det Kunnigt folk att fråga.
#32 - 27 december 2010 22:21
varför inte vänta med slöjstjärtarna tills du fixat detta först, ibland kan det vara bra att inte köp mägnder med fiskar som man får problem med senare. som i detta fall har du ett problem. dels är dina channor sjuka och sedan har du svårt att bestämma dig för vilka fiskar du ska ha kvar och vill ha. och även små slöjstjärtar bör inte få vara i ett 54L.

både slöjstjärtar och andra fiskar finns kvar att köpa i framtiden.

mitt tips är att lämna tillbaka channorna, inte skaffa slöjstjärtar och sedan ha kvar resten. och redan i ditt 150L kar som det är nu måste du skaffa större för bland annat praktbotiorna när dom blir större.
#33 - 27 december 2010 22:24
ok ja men jag vill inte lämna tillbaka dom för dom i affären har fel temperatuer åt dom och dom lyssnar inte på mig när jag säger att dom inte får ha det si å så och det finns ingen i Malung som kan nått typ om Channor vill inte att fel personer ska köpa dom och dessutom har dom kostat mig 1200kr att köpa in
#34 - 27 december 2010 22:31
men du får ju pengarna tillbaka om du har kvitto och lämnar tillbaka dom och förklarar.

sedan kan du ju inte veta att där inte finns någon som köper dom och har kanske perfekt att ge. och inte för att vara elak men du köpte dom själv även då du visste att du hade för varmt och fiskar som vill ha varmt redan.

annars om din fiskmix inte funkar så är det ju att välja antingen channa eller dina andra fiskar.
#35 - 27 december 2010 22:34
jo men jag vet jag tar det inte fel det är bara ren fakta. Men jag får pengarna ändå för dom men har inte kvittot på dom men jag är typ en av derast bästa kunder om jag säger så å han ger mig alltid bra priser också sådant så det e lugnt ja du har rätt men jag måste verkligen veta vilka som tänker köpa dom innan dom får sälja dom.
#36 - 27 december 2010 23:14
Kör endast med channorna och möjligtvis väderålen. Lämna tillbaka resten.
#37 - 27 december 2010 23:17
Föresten! Dendär cikliden du länkade. Den är väldigt ovanlig att få tag på och så passar inte ciklider och channor bra ihop.
#38 - 27 december 2010 23:33
Den cikliden är fantastiskt vacker och den finns inne i butik på akvarielagret i Stockholm enligt deras hemsida:
http://www.akvarielagret.se/index.php?option=content&task=view&id=90
Bilagor:
#39 - 28 december 2010 01:36
Jo, fast de är inte så bra att bland ciklider och channor. De går inte så bra ihop. Ciklider är rätt så agressiva, kan de vara och channor är rätt så veka (förvånande :S). Eller så blir det att cikliderna slutar som käk.

Karet är ju inte stort heller.

Jag har en Parachana africana i ett 100 l kar och jag vill inte släppa ner någon anna fisk däri.
#40 - 28 december 2010 13:08
Just denna ciklid tillhör ett lugnt och snätt släkte som jag knappast tror går på någon channa eller någon annan art för den skull. Men jag håller med om att akvariet blir för trångt.
#41 - 28 december 2010 15:43
ok tack för hjälpen men nu idag när jag kollade så har en till Channa fått en fläck på huvet men dock mindre vad fan e det som händer? jag har lagt upp bilder på den där sidan. Men får olika svar från alla ingen vet riktigt vad det är tydligen å jag vill inte att mina ska bli sjuka å dö.
Bilagor:
#42 - 28 december 2010 15:53
Jag är kanska säker på att det är slagsmålsskada. Min brorsa (nigntdemon) säger samma sak på mfk.
Bilagor:
#43 - 28 december 2010 15:55
ok tack så ni tror jag kan vara lugn då.
#44 - 28 december 2010 19:18
Är det inte rätt vanligt att channor hoppar. Därav har många channaägare inte karet fyllt ända upp.

De kanske har hoppat mot täckglaset eller lysrören? Har du hört några dunkanden på natten?
#45 - 28 december 2010 19:43
Nej dom hoppas inte eller ja det gör dom men dom hoppar aldrig i karet bara när jag hade dom i en balja när jag gjorde rent allt förut en gång. Jag har endast hört när mina längsträckta pansarmalar och Channor skvätter till när dom är upp och tar luft. Jag förstår inte att det kan bero på att dom inte fått sin kallvattens period eftersom jag känner en som har haft Channor hela deras liv i 25-26g gradigt vatten och dom växte och blev stora hade aldrig någon sjukdom eller tecken på att dom mådde dåligt. Dom blev 20-25cm han hade 2-3 han också men den största av dom hade ihjäl den/dom andra för han /när den var 25cm och dom andra 25-20)
Bilagor:
#46 - 28 december 2010 23:35
Eftersom dom blev så stora som 25cm så är det inte Bleheri han hade och det finns tropiska Channor som ska ha det varmt hela tiden.Det finns ett hundratal olika Channor och väldigt många av dom sköts olika.Finns allt från 10-12cm enda till 130-150cm.Över hälften av dom är subtropiska och behöver sin kallperiod men alla subtropiska Channor har inte samma temp i sin kallperiod.Vissa ska ha 18-19g medan andra ska ha 10-15g.Att man har haft en Channa livet ut (Channans liv)så innebär inte det automatiskt att man har hållt den rätt.Ex, Jag har en Bleheri.Den blir fyra år hos mig utan kallperiod.Då har man haft den Channans liv ut utan problem men med en kallperiod skulle jag kunna haft den i åtta till tio år.Utan kallperiod förkortar man Channans liv ganska mycket.Det är också oftast svamp angrepp den dör av om den inte lyckas hoppa ur karet innan.
Bilagor:
#47 - 28 december 2010 23:52
Ett art kar är det man ska eftersträva om man vill hålla Channor för dom kräver annat vatten en dom flesta fiskar.Det finns några som vill ha surare vatten (ca 6½ i ph) och gärna svartvatten.Men dom flesta bryr sig inte om ph och andra värden.Dom behöver en burk med mycket växter och när man tycker det är mycke så dubblar man det.Gammalt vatten ska dom ha men inte dåligt vatten.Jag byter ca 10% vart 4 månad och pumpen behöver inte pumpa mer en 1/3del av vatten volymen.Filtreringen står den stora växtmassan för.

Annons