Channafakta!

#1 - 15 maj 2009 11:34
Ja eftersom Channor uppenbarligen skiljer sig VÄLDIGT mycket från den typen av akvariekultur man generellt lär sig genom attl läsa foruminlägg bl.a här, tänkte jag informera dem som inte vet : )

Den här artikeln http://snakeheadsukforum.freeforums.org/channa-sp-lal-cheng-assam-t39.html som handlar om Channa Assam särskilt, och kanske generellt sett om de mindre Channa-arterna, berättar bland annat om att djupet i karet inte behöver vara stort mer än 20 cm
att temperaturen inte bör överstiga 20 grader...snarare ligga runt 18
att man INTE ska byta vatten för ofta.

Vissa byter aldrig vatten i ett välplanterat o planerat Channakar!
Guest
#2 - 15 maj 2009 12:34
Olika channor ska ha olika temp.
#3 - 15 maj 2009 13:46
perfetto skrev:
Ja eftersom Channor uppenbarligen skiljer sig VÄLDIGT mycket från den typen av akvariekultur man generellt lär sig genom attl läsa foruminlägg bl.a här, tänkte jag informera dem som inte vet : )

Förstår inte riktigt vart du vill komma? Det är väl klart att en del fiskar kräver lägre/högre temperaturer än andra, och att de ställer olika krav vad gäller akvariets höjd osv.
Det är ju inte direkt så att någon här säger att "så här ska ett akvarium se ut".
#4 - 15 maj 2009 14:01
perfetto skrev:

!

Skulle vara riktigt kul att veta vilken akvariekultur du anser att man lär sig genom att läsa forumsinlägg. Beror väl antagligen på i vilken del av forumet man håller till på.
#5 - 15 maj 2009 15:11
Bra länk!

Guy Palm skrev:
Skulle vara riktigt kul att veta vilken akvariekultur du anser att man lär sig genom att läsa forumsinlägg. Beror väl antagligen på i vilken del av forumet man håller till på.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 maj 2009 15:17
perfetto skrev:
att man INTE ska byta vatten för ofta.

Vissa byter aldrig vatten i ett välplanterat o planerat Channakar!

Hur mycket vatten som man skall byta beror ju på en mängd faktorer som vilket kranvatten man har, vad man matar med, hur många och vilka växter man har i akvariet, hur mycket fisk man har, vilken typ av filtrering man har etc. etc.

Om man slår fast att man SKALL göra på ett visst sätt oavsett förutsättningarna då är man helt fel ute.
#7 - 15 maj 2009 19:09
Ja det var som sagt bara tips på ett väldigt välunderbyggt forum för de som ägnar sig åt Channor både som sällskapsdjur och odling.

Själv blev jag förvånad över att vissa inte bytte vatten öht i sina kar när det gäller dvärgChannor. Någon hade inte ens någon särskild rening av karet.
Det kanske är självklart för vissa här, men jag tror ändå en o annan inte hade en aning om att vattenbyten kan vara rent av menliga för vissa arter.
Inte heller visste jag att vattenståndet i det vilda för vissa Channor oftast håller sig kring 20-30 cm och att de faktiskt trivs bäst i väldigt grunda akvarium med "gammalt" vatten. Kanske kan överraska någon mer, vad vet jag?

Jag tillåter mig dessutom vara naiv nog att tro att det forumet kan vara till stor hjälp för de som har ett intresse för just Channor.

Men det förstås - om många tycker att det var ett risigt tips, får väl moderator radera inlägget.
Guest
#8 - 15 maj 2009 20:04
Vattenbyten vill alla fiskar ha :), där de finns sjö måste det oxo regna = vattenbyte ;)
#9 - 15 maj 2009 21:19
Narii skrev:
Vattenbyten vill alla fiskar ha :), där de finns sjö måste det oxo regna = vattenbyte ;)

- Tja...vissa Channaarter vill ha typ en kaffekopp rent vatten i veckan. Det kallar jag inte precis "vattenbyte" ; )
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 15 maj 2009 21:41
Det är väl bara bra att det kommer fram olika åsikter och sedan är det ju upp till var och en att välja vilka man skall följa.

Att du fick "stryk" berodde nog snarast på att du var lite föraktfull i tonen över andras åsikter och då får man faktiskt vara beredd på att få på nöten;)
Hade du BARA tipsat om länken och vad som stod där så hade nog de flesta bara tyckt att det var intressant läsning och gett ytterligare kunskap om arten ifråga - det tyckte jag i alla fall.
#11 - 15 maj 2009 21:52
Det är väl bara bra att det kommer fram olika åsikter och sedan är det ju upp till var och en att välja vilka man skall följa.

Att du fick "stryk" berodde nog snarast på att du var lite föraktfull i tonen över andras åsikter och då får man faktiskt vara beredd på att få på nöten;)

Hade du BARA tipsat om länken och vad som stod där så hade nog de flesta bara tyckt att det var intressant läsning och gett ytterligare kunskap om arten ifråga - det tyckte jag i alla fall.

- Ja jag har inga problem med åsiktsfriheten här alls : )

Det var bara det att jag tror ett par missuppfattade mig, och tog det för att jag omyndigförklarade skribenters tips här, när jag i själva verket gav del av hur jag reagerade på vissa saker som säkerligen skiljer sig från de flesta fiskhållningstipsen.
#12 - 15 maj 2009 22:16
Har inte vattenbytena något att göra med att de har rätt dåligt kranvatten i staterna? Att tillägga är att jag inte läst länken i fråga.
Bilagor:
#13 - 16 maj 2009 16:48
Johanski skrev:
Har inte vattenbytena något att göra med att de har rätt dåligt kranvatten i staterna? Att tillägga är att jag inte läst länken i fråga.

- Som jag läst i forumtrådarna så har det att göra med att dvärgChannor oftast föredrar gammalt vatten. De mår inte så bra av vattenbyten, helt enkelt.

För att det ska fungera, krävs ju att växtligheten är välplanerad och riklig så att den blir "renhållningsstation" i karet.

De verkar föredra yttäckande växter o ganska dov belysning också.

Någon som födde upp AssamChannor bytte tydligen aldrig vatten, utan tillförde någon kopp regnvatten per vecka eller månad bara : )
Guest
#14 - 16 maj 2009 17:16
Känns som en fetto ursäkt från usa om du frågar mig
#15 - 16 maj 2009 18:05
Om du läser på andra sidor om ormhuvudsfiskar så står det inget om att man inte skall byta vatten, tvärtom så rekomenderar de vatténbyten var fjortonde dag. Se t.ex denna sida (Ej från USA)
http://www.snakeheads.org/db/GetArticle?articleID=766
#16 - 16 maj 2009 18:31
Guy Palm skrev:
Om du läser på andra sidor om ormhuvudsfiskar så står det inget om att man inte skall byta vatten, tvärtom så rekomenderar de vatténbyten var fjortonde dag. Se t.ex denna sida (Ej från USA)

http://www.snakeheads.org/db/GetArticle?articleID=766

- Jag läste där:
"A regular partial exchange of the tank water (every two weeks) helps to combat the decrease of the decrease of the water quality"

På det engelska Channaforumet (som iof har medlemmar från hela världen) menar man att det är helt beroende på hur välplanerad växtlighet man har. En perfekt sammansättning av växtarterna ska tydligen - enligt dem som odlar Channaarter då - eliminera avfallsprodukterna/nitrit/nitrat i vattnet.

Det står också av samma författare att Channa spec. 'lal cheng' är den minsta arten, vilket inte stämmer enligt andra. Vi har ju t.ex. Ch. Orientalis som enligt flera källor blir max 10 cm.

Jag är nybörjare på Channa själv, och har alltså inga andra synpunkter att bidra med än vad jag läser. Tänkte dock blir lite mer erfaren mha de sex Channa Assam som förhoppningsvis anländer på tisdag : )
#17 - 19 maj 2009 10:39
perfetto skrev:
- Jag läste där:

"A regular partial exchange of the tank water (every two weeks) helps to combat the decrease of the decrease of the water quality"

På det engelska Channaforumet (som iof har medlemmar från hela världen) menar man att det är helt beroende på hur välplanerad växtlighet man har. En perfekt sammansättning av växtarterna ska tydligen - enligt dem som odlar Channaarter då - eliminera avfallsprodukterna/nitrit/nitrat i vattnet.

Det står också av samma författare att Channa spec. 'lal cheng' är den minsta arten, vilket inte stämmer enligt andra. Vi har ju t.ex. Ch. Orientalis som enligt flera källor blir max 10 cm.

Jag är nybörjare på Channa själv, och har alltså inga andra synpunkter att bidra med än vad jag läser. Tänkte dock blir lite mer erfaren mha de sex Channa Assam som förhoppningsvis anländer på tisdag : )

Channa "lal cheng" är samma art som Channa Assam.
lal cheng betyder för övrigt röd gachua.
#18 - 19 maj 2009 11:20
jockson skrev:
Channa "lal cheng" är samma art som Channa Assam.

lal cheng betyder för övrigt röd gachua.

- Japp, det har jag koll på. Och att de inte är minsta Channaarten heller.
#19 - 29 maj 2009 08:13
Eftersom jag blev lite intresserad av ormhuvudsfiskar så sökte jag lite på nätet och jag måste ge mig. Channor tycker inte om vattenbyten som vi är vana med från andra fiskar. De flesta av dem som dör och det är tydligen många, gör det av för rent vatten. Om ni vill läsa mer och titta på fina bilder rekomenderar jag denna sidan.
http://www.snakeheadsuk.com/
#20 - 29 maj 2009 18:06
Guy Palm skrev:
Eftersom jag blev lite intresserad av ormhuvudsfiskar så sökte jag lite på nätet och jag måste ge mig. Channor tycker inte om vattenbyten som vi är vana med från andra fiskar. De flesta av dem som dör och det är tydligen många, gör det av för rent vatten. Om ni vill läsa mer och titta på fina bilder rekomenderar jag denna sidan.

http://www.snakeheadsuk.com/

- Ja intressanta fiskar. Frågan är HUR ofta och HUR mycket man byter i en 375 liters tank.

Vattenbytesrutinerna tycks variera även inom Channauppfödarna. Jag har bytt sådär 50 liter i min 375:a en gång på tre veckor, och vattnet verkar hur bra somhelst. Kanske beror mycket på växterna som då är av flera olika arter och både bottenfasta och yttäckare.
#21 - 30 maj 2009 05:13
De olika channa arterna skilljer sig väldigt mycket inom vilken typ av vatten de föredrar, ornatipinnis vill t.ex ha snabbt forsande 16-24 gradigt vatten för att simmulera sommaren då snön smälter, och jag kan tänka mig att vattnet är ganska rent då.
#22 - 30 maj 2009 11:35
jockson skrev:
De olika channa arterna skilljer sig väldigt mycket inom vilken typ av vatten de föredrar, ornatipinnis vill t.ex ha snabbt forsande 16-24 gradigt vatten för att simmulera sommaren då snön smälter, och jag kan tänka mig att vattnet är ganska rent då.

- Ja, precis som Pulchran som också härrör från strömmande, svalt vatten.

Men de är extremt anpassningsbara har jag förstått. Läste en artikel av Heiko Bleher (upptäckaren av Ch. Bleheri) som har provat och haft både Ch. Bleheri och Ornatipinnis i upp till 30-gradigt vatten och fått dem att bygga bo.

"Both species are dwarf as C. bleheri and I have kept them in warm water, up 30 degrees Celcius and no problem at all. Actually they started to built a nest (see upcoming Bleher's Biotopes Interzoo 2008 tomorrow: www.aquapress-bleher.com)."

Han menar på att det är inga problem med att ha riktigt varmt vatten till dessa kallvattensfiskar som de flesta "kännare" håller i 18-20 grader.
#23 - 30 maj 2009 12:19
perfetto skrev:
- Ja, precis som Pulchran som också härrör från strömmande, svalt vatten.

Men de är extremt anpassningsbara har jag förstått. Läste en artikel av Heiko Bleher (upptäckaren av Ch. Bleheri) som har provat och haft både Ch. Bleheri och Ornatipinnis i upp till 30-gradigt vatten och fått dem att bygga bo.

"Both species are dwarf as C. bleheri and I have kept them in warm water, up 30 degrees Celcius and no problem at all. Actually they started to built a nest (see upcoming Bleher's Biotopes Interzoo 2008 tomorrow: www.aquapress-bleher.com)."

Han menar på att det är inga problem med att ha riktigt varmt vatten till dessa kallvattensfiskar som de flesta "kännare" håller i 18-20 grader.

Intressant. Han höll alltså ornatipinnis och pulchra i 30 grader?
Men jag har läst att de som försökt odla ornati höll dem runt 18-20 som du säger, och de färgade ut mycket bättre vid de låga temperaturerna.
#24 - 1 juni 2009 10:22
jockson skrev:
Intressant. Han höll alltså ornatipinnis och pulchra i 30 grader?

Men jag har läst att de som försökt odla ornati höll dem runt 18-20 som du säger, och de färgade ut mycket bättre vid de låga temperaturerna.

- Mina Channa Assam håller jag i ungefär 23 grader och de är helt blåskimrande o vackra, där honorna går något mer i rödton.
#25 - 1 juni 2009 10:33
Hur kyler du vattnet? Jag har heltäckande ramp på alla mina kar och ligger runt 27 grader, inget som de mår dåligt av iofs men de föredrar ju runt 20.
#26 - 1 juni 2009 10:42
jockson skrev:
Hur kyler du vattnet? Jag har heltäckande ramp på alla mina kar och ligger runt 27 grader, inget som de mår dåligt av iofs men de föredrar ju runt 20.

- Jag kyler inte alls. 23 grader är rumstemperaturen med vädringsfönster öppna dygnet runt.

Har själv heltäckande plexiglas med borrade hål för luftintag samt heltäckande lysramp.

Annons