Charlies änglar. The Dennerle saga.

#1 - 5 oktober 2009 12:53
http://www.dennerle.eu/en/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=262

Vi shopade ju lite nu när vi var nere i Tyskland var svårt att låta bli var ju snuskigt billigt. Detta kommer bli en tråd där ni kan följa Min, Annikas och Anders bravader när vi ska dra igång våra Dennerle prylar det kommer bli en och annan överaskning det vågar jag lova.

To be continued.................
#2 - 5 oktober 2009 13:06
Ska bli intressant att höra mer om..

Jag använder deras grej med att ha ljuset av några timmar på dagen, det karet fungerar bättre efter det framför allt verkar algerna få det svårt att få fäste.

Mvh
Daniel
#3 - 5 oktober 2009 14:17
Jepp, har nu inhandlat silikon till den nya BTN bakgrunden till min kub, och ska troligen börja karva lite ikväll.
Denna bakgrunden ska bli kul att se i karet då det är en nyhet på marknaden som vi råkade bli testpiloter för, och visades för första gången på mässan i Duisburg:)!
#4 - 5 oktober 2009 14:37
Bilder Ansjo !
#5 - 5 oktober 2009 15:54
Ja Ansjo, upp med bilder din jädra mocklis!:D
#6 - 5 oktober 2009 16:40
Så här såg den ut när man satte ihop ett par skivor:
[ATTACH]23652[/ATTACH]
och den som står hemma på akvariet än så länge:):

[ATTACH]23653[/ATTACH]
#7 - 5 oktober 2009 16:53
ser ju riktig najs ut,,,,
Bilagor:
#8 - 5 oktober 2009 17:06
De kommer troligen att hamna ca 20% över det nuvarande priset på Slimline, men i mina ögon är de klart värda detta då de ger ett mycket mer gediget intryck än vad de gjorde tidigare. Lite tråkigt att man inte kan återge hur de ser ut IRL bara...
#9 - 5 oktober 2009 17:15
jaha fan nu blir man sugen på att riva ut den gammle slimline och ersätta den med den nya snyggare,,,,shit pomfritt vilket projekt det skulle bli,,,,hm tycker ni ska sluta o lägga upp sådana bilder så man slipper få sånt sug efter allt jobb man har haft innan. :)
#10 - 5 oktober 2009 17:21
Då skulle du varit med i Duisburg:p...
#11 - 5 oktober 2009 17:25
Attans oxå.....dom där skulle suttit fint i mitt 720 ju :)
Eller i kuben som skulle må bra av det oxå iofs.
När ska dessa säljas i swe ??
Sa joel det ?
#12 - 5 oktober 2009 17:26
Nope, men det är säkerligen i faggorna...
#13 - 5 oktober 2009 17:32
DRD det e kanske såna slimline du kan vinna i fototävlingen....jo duisburg lockade kan du tro men jag siktar och följa med MAF nästa år..
#14 - 5 oktober 2009 18:38
starman_ skrev:
DRD det e kanske såna slimline du kan vinna i fototävlingen......

Nice :D
#15 - 5 oktober 2009 19:22
Hänt lite ikväll.

På första bilden så kollar jag lite på vilket håll det såg ballast ut.

På andra och tredje så kapas den till de mått jag vill ha.

På fjärde bilden har jag tagit ur ett hörne på baksidan lite för att få bak hela alltet lite där pumpen kommer sitta.

På femte bilden kollar jag om det passar var lite ur vinkel men det kommer inte synas kommer bli skit ball detta.

På sjätte bilden syns lite av de handverktyg som användes.

Sen vart det dags att åka hem för dagen. Hittade inget svart silikon idag vägrar handla silikon på djuraffär där det är påslag på över 500% i värsta fall får jag beställa ett par tuber av glasmästarn.
#16 - 5 oktober 2009 19:26
Snyggt Tony!
Jag är lite impad på verktygen du kör med, en annan får gnida med en mattkniv:(...
Heller inte dumt att ta ut lite för pumpen så sparar man någon cm:).
Vi ska bägge köra med ett mellanrum mellan bakgrund och bakre glaset så det blir som en filterkammare i mellanrummet.
#17 - 5 oktober 2009 19:35
Haha jag fick ju köra med handcirckeln för jag inte orkade byta till en mer fintandad klinga i bordssågen.

Det var svårt att bestämma sig vilken del av bakgrunden man skulle ha. Men tror det blir bra sedan gick det inte koppla rör på sugsidan på våra dyra fina Eheim pumpar men det borde pumpa igenom hela baksidan ändå.
#18 - 5 oktober 2009 19:49
OhLaLah! Mycket snyggt! Jo, man fick ju en telefonrapport på hur dessa slimlines skulle se ut - som en blandning mellan rostbiff och skinka!:d
Jösses vad fränt alltså - men inte skall ni riva ur era gamla slimline nu, boys and girls - som ser detta. Nej, nu är det nya burkar som stundar!!!
Själv fick jag hem ett mycket läckert månljus-system, av Ansjo - Man tackar ödmjukt för detta!:)
#19 - 5 oktober 2009 20:00
Försökte fota mina nya Galaxys som går i en resev burk till dennerlet är klart svårt med enbart mobilkamera till hands. Blir lite skojig effekt när gruset ser lika stort ut som fisken.
#20 - 5 oktober 2009 20:56
Oh, jag ser en och annan A.helena med i gruset;). De ser ut att må riktigt bra dina firrar:).
#21 - 6 oktober 2009 07:23
Oj, va flitiga ni är! Mina grejer ligger fortfarande i en stor hög i hallen. Hoppas att barnen somnar tidigt ikväll så att jag kan sätta igång med min burk :)
#22 - 6 oktober 2009 07:40
lillfrasse skrev:
Försökte fota mina nya Galaxys som går i en resev burk till dennerlet är klart svårt med enbart mobilkamera till hands. Blir lite skojig effekt när gruset ser lika stort ut som fisken.

Hade dom ingen större grus ?? hehe
#23 - 6 oktober 2009 07:42
JAg är ruskigt sugen förresten på att tömma min räkkub och stoppa ner en sån här slimline nu minsann.
Får nog maila btn joel och höra om han inte kan slänga en sån på posten redan nu :D
Ska isåfall göra en liten hörna me o gömma skumfiltret bakom oxå.
Mitt innefilter äter liksom yngel :(
#24 - 6 oktober 2009 07:47
Jag ska testa en grej jag såg för något år sedan när vi var på besök i BTN´s lokaler i Tyskland, ett bottenfilter under slimlinen med filtermatta bakom bakgrunden.
På så vis slipper man fula raster som insug samt att man får både bottenfilter och innerfilter samtidigt. Helt räksäkert borde det vara med förhoppningsvis en bra filterkapacitet:)!
Charlie kommer troligen hem idag då han fick lite bilproblem nere i Duisburg och fick börja leta bil helt plötsligt...
#25 - 6 oktober 2009 15:24
drd skrev:
Hade dom ingen större grus ?? hehe

Det är naturgrus från Vänern jag köpte något aquaclay liknande grus mörkare och lite finare som kommer hamna i dennerlet.
#26 - 6 oktober 2009 20:57
Det ser precis ut som dom special-slimline som jag vann i Zoopets fototävling förra året...
#27 - 7 oktober 2009 16:26
hur ser det ut nu med vatten fyllt?
#28 - 7 oktober 2009 16:34
Har du monterat dom peter ?
#29 - 7 oktober 2009 17:11
drd skrev:
Har du monterat dom peter ?

Nej, dom ligger i en hög och skräpar... [B)]
#30 - 8 oktober 2009 19:26
Vad tror ni skall jag torva fogarna eller inte? Är lite rådvill.
#31 - 8 oktober 2009 20:06
Det kanske inte är fel, men å andra sidan försvinner torven efter ett tag ändå...
Jag hoppas att jag kan formskära såpass snävt och silikona bakifrån för att slippa se något silikon, men vi får se hur det går med den biten;)...
#32 - 9 oktober 2009 19:29
Jag satt i sängen förut omgivningen är helt oförstående när de ser en vuxen man sitta i sängen med en pilsner och klipper kuber av någon konstig blå matta en fredags kväll.

Jag blir inte klol på roten hur fasen skall jag ha den eller skall den bort?
#33 - 10 oktober 2009 18:26
Schisse fjärils honan börjar se rund ut om buken och har lite resta fjäll och står i ena hörnet å ser lite seg ut får se imorgon om det är värre. Då får det bli avlivning.

Sen är cuben igång men har inte orkat fota något mer.
#34 - 10 oktober 2009 18:30
lillfrasse skrev:
Jag satt i sängen förut omgivningen är helt oförstående när de ser en vuxen man sitta i sängen med en pilsner och klipper kuber av någon konstig blå matta en fredags kväll.

Jag blir inte klol på roten hur fasen skall jag ha den eller skall den bort?

Jag röstar för att du stoppar i en rot som bygger mer på höjden, ja du frågade:d
#35 - 10 oktober 2009 18:32
Ja det gjorde jag skall se om jag får någon bild nu när det är planterat och lite mer stenar i .
#36 - 11 oktober 2009 14:48
Helferin ser lite hängig ut hoppas den tar sig jag skall prova köra lite mäsk co2 i denna för att senare övergå och få ihop något med patroner till sodastreamer. Sedan måste jag ut och jaga lite rötter som är lite högre ser lite tomt ut på höjden.
#37 - 13 oktober 2009 08:59
Jaha, då har även jag äntligen fått silikonat dit bakgrunden och får nu vänta på silikonet några dagar. Letar även febrilt efter lite snygga rötter till karet, men det blir säkerligen någon Redmoorerot som ligger bäst till.
Skulle vara bra att ha blötlagt den nu eftersom de brukar vara lite kinkiga att få ner under vattenytan:p.
#38 - 13 oktober 2009 15:02
Gott kunde du silikona bakifrån? Jag gjorde det på de andra kuberna men då flytade jag också fram bakgrunden mer. Jag skall se om jag inte hittar någon rot när det är dax att harva i GBG butikerna på nästa zoopet väst.
#39 - 13 oktober 2009 15:05
Nope tyvärr, då jag ville spara så mycket utrymme som möjligt nådde jag inte ner med silikontuben utan det fick bli framifrån istället. Men det är lugnt, lade ganska tunt lager så det syns förhoppningsvis inte så mycket.
Släppte 1,5 cm på Slimlinen i överkant med, ifall bottenfiltret blir tätt så rinner vattnet tillbaka över bakgrunden innan det kommer över akvariekanten:p!
#40 - 13 oktober 2009 15:08
Ähh det är manligt med silikon eller var det kvinligt hmmm ;-)
#41 - 13 oktober 2009 15:09
Det beror på vem det sitter på/i:p....
#42 - 15 oktober 2009 20:27
Nu börjar det närma sig, har idag monterat pump, gjort det jätteroliga jobbet med att klippa filtermatta och jag tippar på att karet kommer igång senast i början på veckan:).
Hur går det med din kub Tony? Och Annika?
Bilagor:
#43 - 15 oktober 2009 20:35
Jaa du sitter och väntar på att växterna skall ta sig. Skall nog beställa pmdd eller hur det nu stavas och starta en sats mäsk i helgen. Skicka ett pm till Peterhaack på plantswap om en dropp cheker. Gör nog susen med lite co2.
#44 - 15 oktober 2009 20:39
Jag ska flytta min 6 kg:s co2 flaska från 70-kuben till detta karet så jag behöver nog inte fundera på blanda mäsk eller fylla på flaskan på ett tag framöver:p...
#45 - 15 oktober 2009 20:40
Snyggt jobbat frasse,

lite nyfiken på hur pumparna "ser ut" bakom bakgrunden? har du en bild att bjuda på?

Försöker komma på nåt smidigt till mitt 8:a kantiga...

Mvh

Markus
#46 - 15 oktober 2009 20:41
ansjo skrev:
Jag ska flytta min 6 kg:s co2 flaska från 70-kuben till detta karet så jag behöver nog inte fundera på blanda mäsk eller fylla på flaskan på ett tag framöver:p...

Pruttgubbe ge mig. [:-38]
#47 - 15 oktober 2009 20:43
Du får köpa Jarecki68:s tub, han bor granne med Lasse så det är bara att släpa med sig efter Zoopetvästträffen;)!
#48 - 15 oktober 2009 20:49
Var när hur annons pris osv ge mig nu.
#49 - 15 oktober 2009 20:52
Det ligger en annons ute här på Zoopet, en tusing för flaskan med magnetventil...
#50 - 15 oktober 2009 20:56
Jag har skickat att jag är intresserad bara hoppas det finns kvar.
#51 - 15 oktober 2009 21:01
Det tror jag nog, annars borde inte annonsen ligga kvar...
#52 - 18 oktober 2009 09:24
Jag har nu letat runt på nätet efter lite kul mossor, och har beställt en tuva Fissidens fontanus samt Taxiphyllum sp peacock. Nu är det bara en snygg rot som saknas samt lite mer inredning men det får nog komma eftersom... [SIZE=2][/SIZE]
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 18 oktober 2009 11:00
Apropå "the Dennerle saga" så får jag väl lägga ett foto på min 30 liters Dennerle kub
#54 - 18 oktober 2009 11:08
Snyggt Kjell, är du inne i co2-träsket du med eller vad skymtar nere i vänstra hörnet:p?
Vad är det för Cryptocoryne(?) till höger i framkanten?
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 18 oktober 2009 11:49
ansjo skrev:
Snyggt Kjell, är du inne i co2-träsket du med eller vad skymtar nere i vänstra hörnet:p?

Vad är det för Cryptocoryne(?) till höger i framkanten?

CO2 - Nja jag har ju ett ADA CO2-set, men inte någon fungerande tub till den;) ADA har ju en specialfattning som inte passar andras flaskor och jag har ännu inte fått tag i någon lämplig tub:(

Växten såg du hos mig. Det är en C. sp. flamingo och den sägs vara en form av wendtii brun
#56 - 18 oktober 2009 12:13
Växten såg du hos mig. Det är en C. sp. flamingo och den sägs vara en form av wendtii brun

Den är riktigt snygg och har inte blivit sämre sedan sist;).
#57 - 18 oktober 2009 14:01
Jag tyckte fiskarna var snygga, någon som kan deras namn?
#58 - 18 oktober 2009 14:18
flygrc skrev:
Jag tyckte fiskarna var snygga, någon som kan deras namn?

Danio margaritatus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 18 oktober 2009 15:16
och räkorna är Amano
#60 - 18 oktober 2009 15:47
Trevlig liten burk det där ju :)
Såna pinnar med mossa funderar jag på att slänga ner i min lille kub, javamossan vill inte riktigt som jag så den åker snart ut och blir bytt mot "på pinne mossa"
#61 - 20 oktober 2009 15:21
En liten fundering har fått hem ett gäng CR räkor som jag tänkte putta ner i kuben. Men hur är det med dessa och växtnäring kör i dagsläget rekomenderad dos meed Sera florena men kan inte se att det skulle vara skadligt innehåller väll mest järn, spårelement och mineraler någon som vet.
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 20 oktober 2009 16:26
Det varierar mellan olika räkarter och olika preparat.
Säker kan man inte vara om det inte står angivet på förpackningen att det är räksäkert
#63 - 20 oktober 2009 17:29
Jag vet bara att mina crystal red och körsbärsräkor klarar full dosering av TMG.
#64 - 20 oktober 2009 21:20
Fasen, har du fått igång kuben utan att visa bilder på den:p?
#65 - 20 oktober 2009 21:22
ansjo skrev:
Fasen, har du fått igång kuben utan att visa bilder på den:p?

Du har ju inte ens startat en tråd om ditt än ;D
#66 - 20 oktober 2009 21:47
Jag har väntat på att växterna skall ta sig lite å lika säkert som ett spam mail med luriga piller har jag nu fått tråd och brun alger. Suck.
#67 - 20 oktober 2009 21:53
Markus1984 skrev:
Du har ju inte ens startat en tråd om ditt än ;D

Detta är ju Anders tråd med.

Jag pytsade i en räka förut får vi se om florena är räksäkert om ett par dagar.
#68 - 21 oktober 2009 04:51
lillfrasse skrev:

Aha! :)
#69 - 21 oktober 2009 05:06
Apropå "the Dennerle saga" så får jag väl lägga ett foto på min 30 liters Dennerle kub

Riktigt snygg burk Kjell!
#70 - 21 oktober 2009 05:13
lillfrasse skrev:

Fräckt med en kompistråd, eller stereotråd eller vad man nu ska kalla det:p!
#71 - 21 oktober 2009 15:50
Vi får ju inte glömma Annika heler så det är väll mer en helig treenighet. Eller kanske en gammal fyrkanalare då Kjell smygit med på ett hörn som en hörna i bortre krysset med sin snygga kub.

Just det angåne 4 så fanns det ett britiskt band vid namn The Who som 1973 släppte ett av rock historiens största album vid namn Quadrophenia. Den numera framlidne basisten John Entwistle (RIP) är den som är ansvarig för stora delar av mitt basspel/basonani. Där fick ni dagens bildning i kultur.

Men Frasse sluta spamma så. Suck.
#72 - 21 oktober 2009 20:36
Annika ja, hon kanske ändå fick problem när hon tog hem det enda hon lovade att inte ta hem, ett nytt akvarium:p.
Tror nog att hon snart är på G, och eftersom även Kjell var i Tyskland under den helgen så borde även han få ingå i Dennerleklanen:D!
#73 - 25 oktober 2009 20:40
Jaha lite frapport då. Jag har fått några nasty alger i min lilla kub just som växterna kommit igång så jäkla tråkigt. Jag har nog inte haft en sådan här alg explosion på 10 år tror jag. Nu har jag skrapat rutor ryckt de värsta algerna å sugit up det värsta av algmögget å bytt hälften av vattnet. Skall i med ett par kvickare, större växter från ett annat kar imorgon å se om det hjälper.

Åhh ja just det jag gjorde ett ofriviligt vetenskapligt test förut ett dennerle täckglas på en kudde tål inte 0,114 ton kan man fakturera tyskarna detta tro?

Nåja efter kolhyderat bomberna igår på zoopet väst så är det en lchf korrekt kvällsmat med dansk havarti och chorizo som gäller här smaklig spis som de säger.
#74 - 25 oktober 2009 20:51
Här har det åkt i sand i karet idag, så lite framsteg är det allt. Även lite olika mossor från Ebay börjar trilla ner i brevlådan och troligen blir det sjösättning i morgon. Redmooreroten har legat i blöt länge nog nu hoppas jag, och kanske den vill sjunka och då blir det mosspåsättning med sytråd under kvällningen:).
Hoppas att vi hittar lite mer kuligheter i Tyskland i februari härnäst:p...
#75 - 25 oktober 2009 20:57
Klart vi gör handlar väll mest om hur stor budget man har. Känns lite mer som att det var mer köp och sälj i Duisburg. Men ett par butiker med 20 % på hela sortimentet vore ju inte fel eller zoopets mest underbara tetra för några få euro cent vore ju inte fel. :d
#76 - 26 oktober 2009 21:20
Jahapp, då var båten sjösatt:p!
Har lindat sytråd runt mossan som numera sitter på Redmoorerotens tentakler, och det ser riktigt hyffsat ut:). Sög ut mulm från det gamla karet som sedan åkte ner i det nya, och filtreringen ser ut att fungera som jag tänkt mig, det tog inte lång tid innan vattnet klarnade någorlunda.
Flyttade även över RC-räkorna från det 6-kantiga karet som numera står på tösens rum och nu när jag kollade in i karet när det började klarna vad f*n såg man inte då? Ett mm-stort fiskyngel av något slag!
Kan vara Kampfisk men jag har varken set tendens att de skulle lekt eller att han byggt skumbo så något lurt är det allt...
I morgon kommer ett skepp lastat med ett 30-tal RC räkor om posten sköter sig;).
#77 - 26 oktober 2009 21:20
Bild ansjo!?? :D
#78 - 26 oktober 2009 21:21
Kommer i morgon kanske...eller?
#79 - 26 oktober 2009 21:28
ansjo skrev:
Kommer i morgon kanske...eller?

Näää :( jag e jätte nyfiken! en liten snabb helbild bara!
#80 - 26 oktober 2009 21:29
Så här döljde jag utblåset
[ATTACH]24211[/ATTACH]

Vad är det för yngel tro?
[ATTACH]24212[/ATTACH]

[ATTACH]24213[/ATTACH]
Dagens resultat, väntar på mer mossa...
[ATTACH]24214[/ATTACH]
Ska komma lite grenar uppifrån med, ska bara ha tag i rostfri ståltråd först...
#81 - 26 oktober 2009 21:32
Ser riktigt najs ut, snyggt gjort där med utblåset..!

Ynglet kan jag ej uttala mig om....men en gissning.....genomskinligt grodyngel? :D
#82 - 26 oktober 2009 21:34
Låter härligt. Vart kommer räkorna från då. Jag kolla lite på ebay efter mossor. Är det ebay. scnitzel ätar landet eller ebay.drickavarmtöl landet eller ebay.vi piskar er hårt om vi inte får olja landet du hittade dina.

För övrigt lämnade jag in co2 tuben idag de skulle fylla den när de fyllde något annat till det facila priset av en vetekrans.
#83 - 26 oktober 2009 21:38
Det var dyrt, nästan så det lönar sig att åka från Varberg med kaffebröd:p...
Nja, det är mer från kully eller sötsul-landet mina mossor kommer från. 4 dagar från de skickade mossan till den låg i min brevlåda och då var det från Malaysia:D!
Räkorna kommer från en tjomme på räkforumet, jag investerar i bättre räkor sedan hos bröderna Logemann i februari:)!
#84 - 26 oktober 2009 21:41
Jag köpte ett gäng av han som kallar sig raeker i a-b-c grade bra säljare. Jasså jasså får surfa runt lite då.
#85 - 26 oktober 2009 21:45
Annars är det bara att hoja till, du kommer ju ner till december kanske?
#86 - 26 oktober 2009 21:52
Jao skall se vad som finns jag begriper nada av thai å sådant liknande.
#89 - 26 oktober 2009 21:57
drd skrev:

Jepp, och jag var nära att köpa den tills jag Googlade att den hellre vill vara ovan vattenytan:p!
#90 - 26 oktober 2009 21:58
#91 - 26 oktober 2009 22:00
sandish skrev:
E inte de till saltvatten?

eller e jag HELT fel ute nu :D

Eftersom räkan på bilden var en sjysst graderad chrystal red så e du nog ute o hojjar kompis, sötvatten is it :p
#92 - 26 oktober 2009 22:00
Hoppsan kerstin varför tänkte jag inte så långt. Dumma gobbe[}:)]

Är dotera arg än eller gick det över med lite lördagsgodis. ;)
#93 - 26 oktober 2009 22:02
Ansjo !

Hur funkar det där med tullen och köpa mossor utomlands o få hitskickat ?
Fraktkostnaderna ? Överlever den transporten nu utan att förfrysa ?
#94 - 26 oktober 2009 22:07
lillfrasse skrev:
Hoppsan kerstin varför tänkte jag inte så långt. Dumma gobbe[}:)]

Är dotera arg än eller gick det över med lite lördagsgodis. ;)
Det gick bra, lite sur var hon på gubben men samtidigt tycker hon det är spännande och kul:).

drd skrev:
Ansjo !

Hur funkar det där med tullen och köpa mossor utomlands o få hitskickat ?

Fraktkostnaderna ? Överlever den transporten nu utan att förfrysa ?

Överlever gör de, bara de inte blir liggande i brevlådan i minusgrader. Mossor är bättre att skicka än vanliga växter som börjar tackla av efter ett par dagar, här ger de som säljer mycket, garanti på mossorna.
Tullen har inte öppnat något ännu, och jag vet faktiskt ärligt talat inte om det ska tullas...det rör sig varken om stora pengar eller levande djur.
Man får ta växter med sig från tex Thailand, bara det inte är jord med bland rötterna.
#95 - 27 oktober 2009 07:45
Grymma grejer du håller på med nu Anders - där ligger man i lô!
Bilden på karet med mossorna och rötterna ser helt fantastisk ut - det här karet blir onödigt snyggt!:)
#96 - 27 oktober 2009 09:04
Man skulle kanske skicka efter nån mysko mossa då helt enkelt.
Frakten bjuder ju säljaren på verkar det som.
Kommer det i ett kuvert då tro ?
#97 - 27 oktober 2009 11:38
Jepp de kommer i ett kuvert, kollade posten idag och det som jag betalade i onsdags förra veckan var nu i brevlådan:)!
#98 - 27 oktober 2009 14:42
drd skrev:
Eftersom räkan på bilden var en sjysst graderad chrystal red så e du nog ute o hojjar kompis, sötvatten is it :p

Där ser man :) räkor är inte riktigt min grej...
#99 - 27 oktober 2009 15:32
Men det kan bli;)...
#100 - 27 oktober 2009 15:49
ansjo skrev:
Men det kan bli;)...

You never know :)
#101 - 27 oktober 2009 18:55
Hur var skicket på dina nya gröna plantor ?
#102 - 27 oktober 2009 22:07
Lika bra som den förra sändningen, mossor är nog en väldigt bra växt att handla med på detts viset:)!
#103 - 27 oktober 2009 22:17
haha! och jag som lyckades ta kola vippen på en hel bunke javamossa!

klarar dom sändningar inom sverige också?
Bilagor:
#104 - 28 oktober 2009 11:32
Jo, varför inte;)?
Bara de inte fryser ihjäl så är det inga problem...
#105 - 29 oktober 2009 11:39
coolt!!! jag hittade lite javamossa i affären, redan fastvuxen på en okosnöt så jag köpte den. om denna sorgliga mosstuss klarar sej och mår bra så kan man ju försöka med mer mossa. räkorna gillade mossan, kopparbarberna gillar räkorna.

har köpt några indiska glasmalar också dom är såååå snygga!!!
#106 - 29 oktober 2009 14:15
Fick idag den sista sändningen med mossa från Asien, från betalning till mossa i brevlådan tog det 6 dagar varav frakten tog 4 av dessa:)!
Såg kalas ut, så förhoppningsvis kommer det snart att bli mossa i parti och minut här hemma...
#107 - 29 oktober 2009 16:10
Fasen måste få tummen ur och ropa hem lite mossor. co2 tuben är fyld hinner inte hämta den förräns nästa vecka dock. Blir kryssning fredag till söndag nämligen.
#108 - 9 november 2009 00:50
För att fortsätta strö salt i såren ropade jag hem tre poster med Cryptocoryne var. balansae igår, som allt som allt med frakt gick på 43:- med frakt:p! Dessa ska iofs inte vara i kuben, men billigt blev det iaf.
Mossorna i Dennerle-karet har nu börjat växa på lite, men de är något trögstartade märker jag. Räkorna ser jag inte så mycket av heller, några dödsfall som jag iofs väntade mig, men ett flertal har klättrat över bakgrunden så de lever gott bland filterkubernas mulm:D!
#109 - 5 december 2009 17:04
Hur går det med din burk Frasse?
Det växer på ganska duktigt bland mossorna och det ska bli riktigt kul att se hur det ser ut om en månad...
Jag fick en grönalgsattack på rutorna som var ganska massiv, men hade även någon slags platt, vit snäcka som lämnade spår efter sig i algerna. Jag struntade i att skrapa algerna utan lät snäckorna sköta detta och på tre dagar var algerna putts borta och har inte kommit igen sedan dess:).
Så här snäckorna ut:
[ATTACH]25476[/ATTACH]
#110 - 5 december 2009 17:50
Ett par bilder på hur det ser ut nu:
[ATTACH]25482[/ATTACH]

[ATTACH]25483[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#111 - 5 december 2009 18:25
Mossan har ju tagit sig kanonfint:D
#112 - 5 december 2009 18:29
Mossan har ju tagit sig kanonfint:D

Jo, jämför man med sista bilden här så...:D http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1339008&postcount=80
#113 - 5 december 2009 18:49
men fan!!! hur gör du människa!! as snyggt ju! i tyskland så får du lära mej!
#114 - 5 december 2009 19:44
För bövelen anders det där såg f-n nice ut alltså !
Snyggt med mossan på roten som attans :)

Me like !
#115 - 5 december 2009 21:25
Snyggt Anders. Jag skall försöka få någon bild en dag. Jag gjorde en liknande sådan smörgås tårta som du gjort förra fredagen med 2 växande grabbar och mig i hushållet så blev den väldigt kortlivad.
#116 - 5 december 2009 22:45
lillfrasse skrev:
Snyggt Anders. Jag skall försöka få någon bild en dag. Jag gjorde en liknande sådan smörgås tårta som du gjort förra fredagen med 2 växande grabbar och mig i hushållet så blev den väldigt kortlivad.

Hade du RC räkor på den, du med:p?
Bilagor:
#117 - 5 december 2009 22:57
Klart är ju godast och behöver knappt skalas.
#118 - 6 december 2009 10:38
snyggt!!!
#119 - 9 juli 2010 12:03
Hur går det här jag står inför en omstart blir byte av bottensubstrat och lite nya växter. Har en rot som passar men skulle vilja ha någon lite mer spretig mer pin lik.

Har kollat på fler kuber men det verkar som att det blir någon mer Dennerle för de är trots allt snyggaste modellen.
#120 - 21 juli 2010 21:47
Jupp sen uppdatering här smyg skrev lite på http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=8639 bloggen i förmiddags. Har alltså startat om min kub bytte ut botten substratet till shrimpsoil kan inte bestämma mig vad jag tycker om det. Är ju snyggt och så men dammar så fort man rör i det.

Planterade lite nya växter också någon som vet vad den i bakgrunden heter?

Släppte i 9 Amano räkor igår idag verkar de hålla sig undan lite kommer väl fram är de är lite mer hemma. En lite spretigare rot samt lite mossa på det så är jag nöjd.
#121 - 21 juli 2010 22:56
ansjo skrev:
Så här döljde jag utblåset

[ATTACH]24211[/ATTACH]

Vad är det för yngel tro?

[ATTACH]24212[/ATTACH]

[ATTACH]24213[/ATTACH]

Dagens resultat, väntar på mer mossa...

[ATTACH]24214[/ATTACH]

Ska komma lite grenar uppifrån med, ska bara ha tag i rostfri ståltråd först...

Skulle du kunna skicka lite fler bilder hur du löste det med filtret du planerade på tidigare? :)
#122 - 22 juli 2010 04:27
@Lillfrasse: Den i bakgrunden ser ut som något slags ciklidgräs, och tyvärr kommer den inte att klara sig en längre tid. Snygg växt men är en sumpväxt...ser nice ut annars:)!
Min Dennerlekub har beckat igen helt med trådalger och en nystart stundar även här, bara sommaren vill ge med sig lite;).

@Christerhedberg: Vad är det för bilder du vill ha mer exakt, bara säg så fixar jag dem:)...
#123 - 22 juli 2010 10:05
Får kolla efter en annan bakgrundsväxt förslag på vad mottages tacksamt.
#124 - 22 juli 2010 10:18
Kanske Vallisneria nana? Den kan du hålla väldigt skir och tunn om du vill, och är inte så svår:). Eller är du ute efter lite lägre växter?
Bilagor:
#125 - 22 juli 2010 10:41
ansjo skrev:
Kanske Vallisneria nana? Den kan du hålla väldigt skir och tunn om du vill, och är inte så svår:). Eller är du ute efter lite lägre växter?

Nä vill ha lite höjd i det hela med.
#126 - 22 juli 2010 10:44
Då är det bara att börja kolla efter den, ett bra val till den kuben:)!
Var fick du tag i substratet förresten?
#127 - 22 juli 2010 11:05
http://aquantastic.se/97-tillbehor fast via annons på redbee. Får kolla vad det kostar i tyskland för det var inte gratis.
Kjell Fohrman
Administrator
#128 - 22 juli 2010 11:07
lillfrasse skrev:
Nä vill ha lite höjd i det hela med.

Fick du inte med dig några växter från grillfesten - det var ju med flera påsar med nanobakgrundsväxter
#129 - 22 juli 2010 11:10
Fick du inte med dig några växter från grillfesten - det var ju med flera påsar med nanobakgrundsväxter

Nepp bara mossa men den gör sig bra i ett annat akvarium.
#130 - 22 juli 2010 15:28
ansjo skrev:
@Lillfrasse: Den i bakgrunden ser ut som något slags ciklidgräs, och tyvärr kommer den inte att klara sig en längre tid. Snygg växt men är en sumpväxt...ser nice ut annars:)!

Min Dennerlekub har beckat igen helt med trådalger och en nystart stundar även här, bara sommaren vill ge med sig lite;).

@Christerhedberg: Vad är det för bilder du vill ha mer exakt, bara säg så fixar jag dem:)...

Hur det ser ut från sidan osv, eventuellt bakifrån också. Så att man ser lite mer hur det fungerar ^^ Hade tänkt att prova mig på någon liknande konstruktion snart nog.. :)
#131 - 24 juli 2010 18:03
Ska ordna detta nu i veckan, lite för mycket trådalger så man knappt ser in i burken gör att jag ska starta om den innan tisdag, då jag får lite nya räkor (Amano) samt en ny Borarasart som jag inte haft tidigare:D...
#132 - 25 juli 2010 11:23
ansjo skrev:
Ska ordna detta nu i veckan, lite för mycket trådalger så man knappt ser in i burken gör att jag ska starta om den innan tisdag, då jag får lite nya räkor (Amano) samt en ny Borarasart som jag inte haft tidigare:D...

Frasse vill också ha fräcka Boras.
#133 - 25 juli 2010 12:13
Du får kolla in dessa när jag får dem och se vad du tycker:).
Sedan diggar jag ditt bottensubstrat du köpt, det är just detta jag letat efter så det får nog bli en kik när vi kommer till Tyskland:)...har en del nu jag ska köpa så det ska bli riktigt trevligt, men det är nog tveksamt om vi får med några ölflaskor från bryggeriet denna gången;).
#134 - 25 juli 2010 12:16
ansjo skrev:
Du får kolla in dessa när jag får dem och se vad du tycker:).

Sedan diggar jag ditt bottensubstrat du köpt, det är just detta jag letat efter så det får nog bli en kik när vi kommer till Tyskland:)...har en del nu jag ska köpa så det ska bli riktigt trevligt, men det är nog tveksamt om vi får med några ölflaskor från bryggeriet denna gången;).

App app app utvisning på Anders nu förstår jag inte riktigt vad du menar.
#135 - 25 juli 2010 12:21
Ska inte du köpa någon mer Dennerlekub? Och fisk? Och? Och?:p Men du kan säkert sitta med en låda enlitare i knät på hemvägen...:D
#136 - 9 augusti 2010 16:26
Fick lite sug idag och beställde tre nya Dennerlekuber från Tyskland, en 20-litare och två 30-liters kuber som ska bli mumma att dra igång.
Ska även bli intressant att se hur det funkar att skicka efter akvarium från Tyskland, och att de förhoppningsvis är hela när de väl kommer hit.
Dessa tre kuber med 5 st belysningar, 3 Eheim Compact 1000, 5 kg skitsnygg sten samt frakt gick loss på strax över 2400:-.
Nu skulle man bara ha tag i ett par påsar Aquasoil med, men det får jag kanske vänta med tills Tyskland....
Det blir med all sannolikhet likadan lösning med bottenfilter och filtermatta bakom en Slimline som sitter några cm från bakrutan, det verkar funka bra samt är totalt yngel/räklingsäkert...

Ska ta lite bilder som jag lovade tidigare, det kommer!
#137 - 9 augusti 2010 16:50
Kommer lite bilder på karet, som sagt fick jag en alginvasion när jag var i Thailand, och jag fick ingen bukt med algerna utan det blev att kasta alla växterna och har nu fått börja om från början....
[ATTACH]36125[/ATTACH]
[ATTACH]36123[/ATTACH]
[ATTACH]36122[/ATTACH]
[ATTACH]36121[/ATTACH]
[ATTACH]36124[/ATTACH]
#138 - 9 augusti 2010 16:51
Coolt!!! skulle önska att jag kunde shoppa som du... men nähe...

bilder på grejerna!! NU bums!!
#139 - 9 augusti 2010 16:59
Inte så lätt, skickade ordern för en halvtimme sedan och så bra är inte Tyskarna på logistik så jag har det här redan;):p.
Betalade via Paypal och att de ska skicka sändningen så ska jag nog vara glad om jag har det till början av nästa vecka. Men jag ska beställa en glasskiva som ska ligga ovanpå den sideboard jag tänkt ha karen med, så det gör inte så mycket.
Fick ett litet infall av shoppinglusta då Nubi hittade en skitsnygg 65x65x65 MP-kub med möbel som jag blev sugen på, men eftersom jag inte ska norröver i det närmaste så fick det tyvärr vara....annars så hade den passat som handen i handsken!
Hmmm, kanske får åka norröver...*funderar*:D
Kjell Fohrman
Administrator
#140 - 9 augusti 2010 17:03
ansjo skrev:
Kommer lite bilder på karet, som sagt fick jag en alginvasion när jag var i Thailand, och jag fick ingen bukt med algerna utan det blev att kasta alla växterna och har nu fått börja om från början....

det är ju den stora fördelen med nanos - flippar dom ur är det lätt som en plätt att riva ur och börja om från början igen.
#141 - 9 augusti 2010 17:06
ansjo skrev:
Inte så lätt, skickade ordern för en halvtimme sedan och så bra är inte Tyskarna på logistik så jag har det här redan;):p.

Betalade via Paypal och att de ska skicka sändningen så ska jag nog vara glad om jag har det till början av nästa vecka. Men jag ska beställa en glasskiva som ska ligga ovanpå den sideboard jag tänkt ha karen med, så det gör inte så mycket.

Fick ett litet infall av shoppinglusta då Nubi hittade en skitsnygg 65x65x65 MP-kub med möbel som jag blev sugen på, men eftersom jag inte ska norröver i det närmaste så fick det tyvärr vara....annars så hade den passat som handen i handsken!

Hmmm, kanske får åka norröver...*funderar*:D

Fan va dum jag är.... jag läste ju att du BESTÄLLT inte FÅTT... jaja.. ibland har man otur.

Jo hon tipsade mej om denna kub också... men jag sa åt henne att vänta:p
flickan ska ju ha större och rätt som det är så dyker hennes kar upp, det känner jag på mej;)
Ingen idé att inpulsköpa (iofs jävligt snyggt) bara för att man knappt kan bärga sej.
Men vet du vad!! nu när jag avrått henne så kan ju du slå till! så kommer du upp hit BUMS så rundar vi Sthlm och så kan du sova i källarförrådet:)
Kjell Fohrman
Administrator
#142 - 9 augusti 2010 17:08
karrokaja skrev:
Coolt!!! skulle önska att jag kunde shoppa som du... men nähe...

bilder på grejerna!! NU bums!!

Och så ser vi fram emot ett ansjoföredrag med foton på hur du de 3 nya karen byggdes upp på kräftskivan på lördag:d

PS. Karrokaja jag kollar upp priserna på kräftorna imorgon fm och skickar ett pm till dig så får du ge besked till mig om hur mycket du vill ha. Det är hög tid att förboka nu så kolla dina pm imorgon fm
#143 - 9 augusti 2010 17:14
Och så ser vi fram emot ett ansjoföredrag med foton på hur du de 3 nya karen byggdes upp på kräftskivan på lördag:d

PS. Karrokaja jag kollar upp priserna på kräftorna imorgon fm och skickar ett pm till dig så får du ge besked till mig om hur mycket du vill ha. Det är hög tid att förboka nu så kolla dina pm imorgon fm

300 spänn... köp kräftor + nån god ost eller salami eller nåt;)
#144 - 9 augusti 2010 17:16

Ja, det vill jag höra mer om, är sååå sugen på ett denerlekar, ett 30l.

Finns det någon återfösäljare här i Sverige?
Kjell Fohrman
Administrator
#145 - 9 augusti 2010 17:23
karrokaja skrev:
300 spänn... köp kräftor + nån god ost eller salami eller nåt;)

Kräftorna fixar jag men det övriga finns nog ändå på bordet. har för mig att någon skulle fixa pålägg
Kjell Fohrman
Administrator
#146 - 9 augusti 2010 17:23
PiaJo skrev:
Finns det någon återfösäljare här i Sverige?

Kanske på gång, men jag tror inte att de finns på marknaden här ännu. Jag pratade med deras exportansavrige på Interzoomässan och han skulle upp till Sverige i början av juli för att beöka 2 svenska grossister. Förhoppningsvis så blev det en överenskommelse med någon av dessa.
#147 - 9 augusti 2010 17:28
Det vore riktigt trevligt ifall Dennerle kom in på marknaden, här finns nog en hel del att hämta. Snygga kar till bra priser och att de sedan har det mesta i tillbehörsväg är heller ingen nackdel.
Nja, ett föredrag är nog inget som jag personligen skulle digga att hålla, då känner jag mig mindre svettig här på Zoopet:p!

@Karrokaja: Det tål att tänkas på, ska kolla med regeringen i kväll och isf bokar jag upp fanskapet och kommer upp och hämtar skiten. Skulle vara kul att besöka ett par av affärerna i storstaden med när man ändå är där...Men det får nog bli en egen tråd, det är dock inte en Dennerlekub:D:p...
#148 - 9 augusti 2010 17:33
[QUOTE=ansjo;1439374]
Nja, ett föredrag är nog inget som jag personligen skulle digga att hålla, då känner jag mig mindre svettig här på Zoopet:p!

QUOTE]

Jaja, då får jag väl bombardera dig med frågor själv då ;) som vanligt..:D

Vad kostar ett 30 liters i svenska pengar?
#149 - 9 augusti 2010 17:45
Kräftorna fixar jag men det övriga finns nog ändå på bordet. har för mig att någon skulle fixa pålägg

köp finkräftor för 300 spänn;)

ansjo skrev:
Det vore riktigt trevligt ifall Dennerle kom in på marknaden, här finns nog en hel del att hämta. Snygga kar till bra priser och att de sedan har det mesta i tillbehörsväg är heller ingen nackdel.

@Karrokaja: Det tål att tänkas på, ska kolla med regeringen i kväll och isf bokar jag upp fanskapet och kommer upp och hämtar skiten. Skulle vara kul att besöka ett par av affärerna i storstaden med när man ändå är där...Men det får nog bli en egen tråd, det är dock inte en Dennerlekub:D:p...

Man ska ha en ställning med såna!! typ 7 små redigt fräscha akvarium
Blir som en skattkammare!
Är deras akvarium glas eller såndär akryl (?) plast?? (nu känner jag mej blond:p)

Det tål inte att tänkas på...just doo it män!!
#150 - 9 augusti 2010 17:58
<kul med lite liv i tråden. Friskt handlat Anders blir roligt att se det färdiga resultatet.
#151 - 9 augusti 2010 18:13
PiaJo skrev:
[QUOTE=ansjo;1439374]

QUOTE]

Jaja, då får jag väl bombardera dig med frågor själv då ;) som vanligt..:D

Vad kostar ett 30 liters i svenska pengar?
Karet med två belysningar m.m. gick på ca 80 Euro, sedan tillkommer pump och bakgrund osv... http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/c61b8dd5cdca4a26c4b2d0fff604ff9c/cl/details/anid/94e44284ceeaaaaa.00000305/Dennerle%20NanoCube%20Complete%20-%2030%20l/

karrokaja skrev:

Man ska ha en ställning med såna!! typ 7 små redigt fräscha akvarium

Blir som en skattkammare!

Är deras akvarium glas eller såndär akryl (?) plast?? (nu känner jag mej blond:p)

Det tål inte att tänkas på...just doo it män!!
Det är helglas med rundade hörnen fram på karet. Bakruta och bottenruta är silikonade med genomskinlig silikon.

lillfrasse skrev:
<kul med lite liv i tråden. Friskt handlat Anders blir roligt att se det färdiga resultatet.

Och så blir det lite mer plats för annat i bilen i Tyskland. Ska nog bara köpa ett 60-liters med:p....
#152 - 9 augusti 2010 18:42
ansjo skrev:
[QUOTE=PiaJo;1439377]Karet med två belysningar m.m. gick på ca 80 Euro, sedan tillkommer pump och bakgrund osv... http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/c61b8dd5cdca4a26c4b2d0fff604ff9c/cl/details/anid/94e44284ceeaaaaa.00000305/Dennerle%20NanoCube%20Complete%20-%2030%20l/

Det är helglas med rundade hörnen fram på karet. Bakruta och bottenruta är silikonade med genomskinlig silikon.

Och så blir det lite mer plats för annat i bilen i Tyskland. Ska nog bara köpa ett 60-liters med:p....

Många schnitzlar i doggy bag kanske öhhö hö hö.
#153 - 9 augusti 2010 18:48
Jo, vi kan alltid stanna till på der Schnitzel house om någon vill:p...
#154 - 9 augusti 2010 18:52
lillfrasse skrev:

Många schnitzlar i doggy bag kanske öhhö hö hö.

Man blir ju inte av med dom!!! dom springer ju efter!!! hey you forgot your schnitzel düde!!!
#155 - 18 augusti 2010 17:50
Jag vet en som har tre nya tomma Dennerlekuber i hallen:p...jädrens vad kul detta ska bli, har börjat planera vad jag ska ha i dem och nu när planen börjar ta form har jag för lite kar....:(
Får nog köpa ett 60-liters Dennerle i Tyskland kanske:).
#156 - 18 augusti 2010 18:12
ansjo skrev:
Jag vet en som har tre nya tomma Dennerlekuber i hallen:p...jädrens vad kul detta ska bli, har börjat planera vad jag ska ha i dem och nu när planen börjar ta form har jag för lite kar....:(

Haha!!! fan va gullig!!
För lite akvarium har man alltid:p
#157 - 18 augusti 2010 19:03
ansjo skrev:

Jag är lite avis på dig, bara lite...;)

karrokaja skrev:

För lite akvarium har man alltid:p

Instämmer!
#158 - 18 augusti 2010 21:31
Funderar på hur fasen jag ska få plats med allt jag vill ha, men det är troligen ett par sorters kreatur som jag får skippa.
Det vore väldans trevligt att försöka få igång ett av 30-litarna med kardinalräkor, något som jag länge funderat på...:)
#159 - 19 augusti 2010 09:29
Jag fick glasskivan idag så nu står de tre tomma karen där de ska stå:). Ska beställa Slimline idag med, så det förhoppningsvis kan bli färdigt i både MP-kuben och småkuberna snart...
Bilagor:
#160 - 19 augusti 2010 09:34
ansjo skrev:
Jag fick glasskivan idag så nu står de tre tomma karen där de ska stå:). Ska beställa Slimline idag med, så det förhoppningsvis kan bli färdigt i både MP-kuben och småkuberna snart...

Åh, din lille gottegris! Fasen vilket skönt läge du är i nu - planeringsstadiet!
#161 - 19 augusti 2010 09:40
Det bästa av allt:D....planerandet!
#162 - 22 augusti 2010 09:44
Jag beställde Shrimpsoil igår till två av karen, dyrt med kul att testa något nytt. Sedan köptes även korallsand in från Herkules, som Kardinalräkorna ska få gå i och plocka. Nu väntar jag bara på Slimlinen:)....
#163 - 25 augusti 2010 15:18
Karen är nu färdiga med bakgrunden och Shrimpsoilen kom även idag, nu ska jag bara hinna hämta den efter jobbet:). Sedan så:p...
#164 - 25 augusti 2010 16:08
ansjo skrev:
Karen är nu färdiga med bakgrunden och Shrimpsoilen kom även idag, nu ska jag bara hinna hämta den efter jobbet:). Sedan så:p...

Grymt!!! (kom inte på nåt annat att säga, blir bara OT då)
#165 - 25 augusti 2010 17:23
Blir nog att starta en egen tråd om dessa kar när de ska igång:)...
#166 - 25 augusti 2010 17:47
Shrimpsoilen är sjukt dammig man får hälla på vattnet försiktigt som fasen. Det skall tydligen vara lite närings fattigt med funderar på att mosa i lite jbl kulor för vissa blad på helferin är håliga eller hur man skall säga.
Bilagor:
#167 - 25 augusti 2010 18:04
Det är det som är finessen om jag läst på rätt, att den ska vara näringsfattig för att räkorna inte ska ta skada av ämnen i substratet. Men jag undrar hur den funkar ihop med bottenfilter...?
#168 - 25 augusti 2010 18:14
Jupp så är det tror nog det är järn som fattas i mitt fall dock. Amanosarna verkar inte påverkas av sera florena och co2. Jag har ju mitt insug under gottenytan och har inte märkt någon skillnad på flödet gentemot det andra vi hade i.
#169 - 25 augusti 2010 18:17
Bra, då kör jag på in inslagna linje:).
De räkorna som är lite känskligare mot gödning är bla. RC och BC, Amano ska vara lugnt.
Hade själv körsbärsräkor i mitt förra 960 med co2, PMDD och 30 grader varmt och så många och röda de blev, så var inte det något problem där iaf:D:..
#170 - 25 augusti 2010 18:22
Jupp det blir inga fin räkor i den kuben. Får trycka i lite fisk snart tror jag måste bara hitta någon fräck liten gynnare.

Blir det co2 och bra ljus i någon av de nya dennerle kuberna?
#171 - 25 augusti 2010 18:29
Nope, jag testade i den kuben som är igång med co2 och dubbel belysning med det lysande resultatet med trådalgsodling. Jag fick ingen bukt med detta innan jag rensade ut all växtlighet och i princip startade om karet. Nu med Amanoräkor i, finns det inte tillstymmelse av alger annat än lite kiselalger....
Finräkor ska jag minst ha i den ena kuben tänkte jag, men det blir inte med Shrimpsoilen utan med korallgrus och steninredning:p. Och lite Elefantsnäckor:D.
#172 - 25 augusti 2010 19:28
Ok inte så lyckat resultat då jag har blandat resultat med denna gången går det bättre frågan är om det är ytterligare ljus som krävs.

Hm korallgrus har jag en hel säck någonstans hmm dnnerles 60 kub med det och lite kardinaler ihop med lite sten och crypto och anubias kanske hmmm.
#173 - 25 augusti 2010 20:54
Se till att växterna tål den lite högre tempen som Kardinalerna vill ha, annars blir det mycket döda växtdelar för dem att mumsa på:p...
#174 - 26 augusti 2010 14:44
Lite uppdatering.
Jag gjorde en liten groda när jag beställde de tre nya kuberna, i min enfald trodde jag det var en 20-litare jag redan hade hemma, och beställde således 1x20 liter och 2x30 liter men när jag kollade var det nu 3x30 liter jag nu har.
Som tur var så är MaxB sugen på en sådan så han tar över den 20-litaren medans jag beställer en ny kub som mer passar in i harmoniskt bland de tre övriga kuberna.
Som tur var så fick jag en Slimline-platta över som passar till bakgrunden, men nu är frågan om jag inte köper en 60-liters kub och har längst in i hörnet:)...
#175 - 26 augusti 2010 19:58
Du har så stora problem anders he he.
#176 - 26 augusti 2010 20:55
:DOja:p...
#177 - 26 augusti 2010 21:16
Ja, håhåjaja - det är såhär man jobbar; väntar in polarens misstag (köpa ett för litet kar gentemot de andra...:p), vänta in polarens estetiska missnöje, ta över karet och voilà - bakgrund av senaste slimlinesnitt, färdigmonterat och allt - nu är det bara räkor som fattas... Och lägger golv gör han också, jojomensan!

Nääää, Ansjomannen - skojar bara! Klart jag köper ditt kar som var för litet - jag får användning av det - såklart! Du köper ett nytt som passar dina planer - all's well!:)
#178 - 26 augusti 2010 21:24
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag invaderar tråden med det här helt orelaterade inlägget. Jag kan inte hitta den där tråden där folk visar upp sina akvarium! Tråden är grym och jag har tappat bort den, vet inte vad den heter! Kan ni hjälpa mig?

Tack!
#179 - 26 augusti 2010 21:36
MaxB skrev:
Ja, håhåjaja - det är såhär man jobbar; väntar in polarens misstag (köpa ett för litet kar gentemot de andra...:p), vänta in polarens estetiska missnöje, ta över karet och voilà - bakgrund av senaste slimlinesnitt, färdigmonterat och allt - nu är det bara räkor som fattas... Och lägger golv gör han också, jojomensan!

Nääää, Ansjomannen - skojar bara! Klart jag köper ditt kar som var för litet - jag får användning av det - såklart! Du köper ett nytt som passar dina planer - all's well!:)

storsurfare! hur mkt pengar får ni egentligen...??!!!

"tror detta karet är för litet, men mats du kan la ta denna burken, så köper jag en ny"
"jamen det går bra...den passar med den nya diamantpläterade guldställningen jag köpte från chile, den flygs hit med privat-jet"
#180 - 27 augusti 2010 06:48
karrokaja skrev:
storsurfare! hur mkt pengar får ni egentligen...??!!!

"tror detta karet är för litet, men mats du kan la ta denna burken, så köper jag en ny"

"jamen det går bra...den passar med den nya diamantpläterade guldställningen jag köpte från chile, den flygs hit med privat-jet"

Ja... jag vet inte riktigt, men det blir ju lite över om man håller sig till att bränna golvbrädor och hopkrattat klippt gräs för att värma huset och äta kokta tapetbitar som man river av i sansad takt - då blir det pluringar över till viktigare ting!
:)
#181 - 27 augusti 2010 06:53
Som det heter, den enes bröd....
#182 - 27 augusti 2010 06:57
Jo, jag fick en säck potatis av Anders senast också. Mycket goda!
#183 - 27 augusti 2010 07:13
ansjo skrev:
Som det heter, den enes bröd....

&#9829;&#9829;&#9829;
MaxB skrev:
Jo, jag fick en säck potatis av Anders senast också. Mycket goda!

ni har inte funderat över att döpa om er till bröderna aqua? eller bröderna akvariegrus?
det är ju lixomså ni är:D:D gulligt &#9829;
#184 - 27 augusti 2010 14:05
Drog iväg en order igen till Aquaristic och beställde ett 60-liter denna gången, samt 15 kg olika sorters sten, bla Dragon stone som ser ut så här: http://farm3.static.flickr.com/2477/3594171868_fd47206571_o.jpg:p .
Tanken är att det blir detta kar som Kardinalräkorna ska få gå i sedan:).
#185 - 27 augusti 2010 15:53
Ser ju nästan ut som rötter! Skitsnygga :)
#186 - 27 augusti 2010 16:04
Ser ju nästan ut som rötter! Skitsnygga :)

Öhh, vilka då:)?
#187 - 27 augusti 2010 18:52
Ähum great minds think alike. Say no more say no more.
#188 - 31 augusti 2010 16:58
Bröten är på väg från Tyskland, hoppas det kommer innan fredag bara:)...MaxB ska ha lite från stenpartiet nämligen.
#189 - 31 augusti 2010 17:00
Jådå.. så att...:)
#190 - 4 september 2010 16:54
Så var det vatten i alla kuberna, den sista 60-litaren fick jag igår och limmade dit Slimlinen direkt på kvällen. Nu bor där 10 elefantsnäckor, fulsnygga så det förslår:). En står tom än så länge, medans en har fått ett gäng guls körsbärsräkor medans de tidigare inneboende i det karet fick flytta till en av de nya kuberna, Rubintetrorna och körsbärsräkorna.
Har inte inrett så mycket ännu då jag ska kolla efter mindre bitar Redmoore, skulle tro att dessa blir funna i Tyskland på mässan vi åker på om ca en månad.
Hoppas nu att elefansnäckorna kan gosa in karet tills det blir dags att köpa in kardinalräkorna efter Tysklandsresan. Vet inte ännu vad jag ska ha fär räkor i de båda andra, men det lutar åt Deep blue tiger i det ena karet iaf.

Det blir även dags att starta en egen tråd om detta lilla projekt, länk kommer sedan:).
#191 - 4 september 2010 17:14
Hmmm, låt mig nu få låna en eller ett par av sniglarna så att de kan grisa i min kardinalkub också lite - så skall jag se till att du får några bitar finfina redmoorebitar....:)
#192 - 4 september 2010 17:31
Grisa på, är det inte det Gunde i Fånarna på fortet skriker:D? Kanske Gunde skulle komma och grisa ner i kuberna?
Annars får vi nog ordna till din önskan, men de rötterna jag är ute efter är liiite mindre än de du har på dykskola:).
#193 - 4 september 2010 22:09
Inget är omöjligt på fortet - Dimmglaaaaseee gåååår - tjööööörrr!!!! Som Gunde vrålar!:)
Bilagor:
#194 - 6 september 2010 13:58
Lite bilder:
[ATTACH]36978[/ATTACH]
[ATTACH]36977[/ATTACH]
[ATTACH]36976[/ATTACH]
[ATTACH]36974[/ATTACH]
[ATTACH]36975[/ATTACH]
#195 - 6 september 2010 14:00
Ett par till:
[ATTACH]36981[/ATTACH]
[ATTACH]36979[/ATTACH]
[ATTACH]36980[/ATTACH]
#196 - 6 september 2010 14:29
Härligt att se detta Anders! För jädra snyggt!:)
#197 - 6 september 2010 16:55
wow vad snygga! :D
#198 - 6 september 2010 20:49
Bara lite invånare som saknas:). Ska även tillföra lite rötter om jag hittar rätt offer som jag har i min skalle...
#199 - 6 september 2010 21:01
ansjo skrev:
Bara lite invånare som saknas:). Ska även tillföra lite rötter om jag hittar rätt offer som jag har i min skalle...

Skulle inte några såna här små rackare kunna sitta fint? - bröt av ett par stycken här nu för fem minuter sedan - bara som en liten tankeläskare!
#200 - 6 september 2010 21:09
Jag vet var du plockade dessa, och det ser inte helt fel ut:). Då ska de bara fraktas söderöver samt sjunka då...:D
#201 - 6 september 2010 21:12
Dessa är från "insidan" av busken och fnösktorra - jag tror de sjunker ganska snabbt! Man kan ju välja några som ser lite mer spektakulära ut - jag stack liksom bara in näven och rev till... Det är ju kolsvart ute nu...
#202 - 6 september 2010 21:23
är det trollhassel? snyggt var det i alla fall :D

Och din kubhylla anders: to die for!
#203 - 6 september 2010 21:32
Det var inte grannens häck då:D?
Bilagor:
#204 - 7 september 2010 12:40
Då risken att det blir lite för mycket fokus på mina kar i den här tråden har jag startat en ny tråd om mina småkuber http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142308 och det är där jag mer kommer att skriva om mina kar. I denna tråden som lillfrasse skapade för ca ett år sedan vore det trevligt om det handlade om Dennerle i allmänhet:).
#205 - 20 december 2010 20:48
Liten uppdate om min kub då. Sedan omstarten har det kommit i lite nytt.

Helferin växer på jag ser rätt bra skillnad med och utan co2 på den den blir lägre och kompaktare och växer snabbare med co2 den är lite speciell mot andra botten täckare men jag gillar den skarpt. Planterade även lite vanlig valsineria för ett tag sedan den blir lite för lång för min smak och lägger sig på ytan och stjäl lite för mycket ljus. Jag håller ögonen öppna efter en mer passande bakgrunds växt. Tipsa gärna om ni ser något käckt.

Jag har en rot ligger i blötlägning som skall i när den sjunker. Får se om det blir mossa eller så på den eller om den blir nude. Jag har ju en massa "sötvattenstång" men vet inte om det passar.

Lite nya invånare är det amanosarna verkar trivas men skall snart flytta när ett annat kar gått in sig lite mer. Sedan går det ett gäng crystal black i med lite sämre gradering jag vågar inte ha högt graderade i när jag exprimenterar med co2 och gödning så de är lite test piloter. Det går även 10 Boras Birgittae i de är rätt snygga och får gå däri tills det kommer fin räkor.

Lite bilder skall knäppa fler när roten kommer i.
#206 - 20 december 2010 20:55
Sweet frasse!!
#207 - 21 december 2010 04:11
Nice, bara en helbild som fattas:D!
#208 - 21 december 2010 19:57
Härliga bilder:d
#209 - 22 december 2010 18:44
ansjo skrev:
Nice, bara en helbild som fattas:D!

Kommer när jag fått i nya rot jäkeln.

Föresten jag fick med lite räkfoder från hovleverantören när jag var där igår. shrimp wafers från något företag som heter ocean nutrition både tigrarna och crystalsen älskar det blev som galna när jag hälde i det och åt som fasen.
#210 - 30 december 2010 20:15
lillfrasse skrev:
Liten uppdate om min kub då. Sedan omstarten har det kommit i lite nytt.

Helferin växer på jag ser rätt bra skillnad med och utan co2 på den den blir lägre och kompaktare och växer snabbare med co2 den är lite speciell mot andra botten täckare men jag gillar den skarpt. Planterade även lite vanlig valsineria för ett tag sedan den blir lite för lång för min smak och lägger sig på ytan och stjäl lite för mycket ljus. Jag håller ögonen öppna efter en mer passande bakgrunds växt. Tipsa gärna om ni ser något käckt.

Jag har en rot ligger i blötlägning som skall i när den sjunker. Får se om det blir mossa eller så på den eller om den blir nude. Jag har ju en massa "sötvattenstång" men vet inte om det passar.

Lite nya invånare är det amanosarna verkar trivas men skall snart flytta när ett annat kar gått in sig lite mer. Sedan går det ett gäng crystal black i med lite sämre gradering jag vågar inte ha högt graderade i när jag exprimenterar med co2 och gödning så de är lite test piloter. Det går även 10 Boras Birgittae i de är rätt snygga och får gå däri tills det kommer fin räkor.

Lite bilder skall knäppa fler när roten kommer i.

Nämen titta, här ser jag ju bilder:) åh samma fiskar:)

Jag hade glömt denna tråden, som Ansjo säger...jag har ju teflonminne och jag måste bara hålla med [:o]
#211 - 3 januari 2011 22:37
Jag kör med en 6 kg flaska till min lilla kub tror ni det skulle funka med en sådan här splitter för att få det till fler kuber. Jag kör inte controller utan magnetventil på timer och en bubbelräknare samt en mist diffusor.

Problemet är att det står såhär [FONT=Century Gothic]-[SIZE=2][COLOR=red]Please note that Co2 splitter is NOT compatible with manual regulator. It can only fit electronic regulators.[/COLOR][/SIZE][/FONT][SIZE=2][COLOR=black]Och det fatar jag inte riktigt jag ser inte varför den inte skulle funka i min setup. Tankar någon?
[/COLOR][/SIZE]
http://cgi.ebay.com/3-way-Brass-CO2-splitter-Solenoid-Diffuser-Regulator-/250399148395?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a4cf3c96b
#212 - 3 januari 2011 22:41
Är det inte magnetventilen de betecknar som regulator tror du? Min polare Jimmy kör något liknande till sina kar han har i köket, och där kör han utan controller...
#213 - 3 januari 2011 23:03
ansjo skrev:
Är det inte magnetventilen de betecknar som regulator tror du? Min polare Jimmy kör något liknande till sina kar han har i köket, och där kör han utan controller...

I vilket fall är det ju inte flera hundra bars tryck på dem jag tror det borde funka jag får nog dra iväg en order till aquaticmagic snart.
#214 - 3 januari 2011 23:05
Kanske med lite mossa när orderna ändå går iväg:p...?
#215 - 3 januari 2011 23:09
Jag skall timea in det med lite mild väder tänkte jag lite mossor går det alltid åt. Man kan ha mycket roligt med mossa å lite pinnar.

Annons