Chilumbabeteende

#1 - 20 november 2007 06:46
Två av mina 4 chilumbahonor har rom i munnen, den ena borde spotta vilken dag som helst. Men ingen av dom har tagit någon grotta utan de gömmer sig bakom doppvärmaren eller rören till ytterfiltret och är helt klart utsatta för en jagande hane. Det finns grottor så det räcker så det är inte problemet tror jag.

Jag trodde att de honom som har rom och yngel tar en grotta var och vaktar med sitt liv, men så verkar det inte vara. Eller är bara mina extremt dumma?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 november 2007 07:56
Lite svårt att svara på utan att ha sett akvariet och man behöver även upplysningar som hur stort akvariet är, vilka andra fiskar finns i akvariet, är det förövrigt Chilumbazebra du menar (det finns många arter från Chilumba)
#3 - 20 november 2007 09:22
Jag har 5 st Tropheops sp "red top chilumba" (ca 6 cm), 2 st acei "Ngara" (ca 8cm), 2 st king size lakoma (ca 3 cm), 4 st greyshakei (ca 3 cm) i ett 240L kar.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 20 november 2007 09:24
Skulle nog vilja påstå att det är för få grottor i det akvariet
#5 - 20 november 2007 09:29
Jag möblerade om lite igår, innan var det ett enda jättestenröse. Inte hade de vett att ta någon egen grotta för det. Jag tog säkert bort 20 st stenar i varierande storlekar. Men som sagt, de stod ändå i växterna eller bakom rör och doppvärmare...

Så ditt förslag är att jag fyller hela karet med sten då? ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 november 2007 09:33
Nu är det 2 stenhögar och då blir det lätt att 2 hanar tar dessa i besittning.
Jag tror det är svårt att förändra så mycket med denna typ av stenar - det är ofta bättre med flata stenar så man kan bygga lite högre. Reviren närmast botten är populärast och därfifrån brukar svagare individer bli bortjagade
#7 - 20 november 2007 09:51
Det är många stora stenar som är nergrävda en bra bit i sanden, de syns inte förstås. Jag får ta en tur till vättern o leta stora flata stenar.
#8 - 20 november 2007 11:16
Så nu har jag begravt två rötter och lagt in mer sten än vad jag tog bort igår. Nu syns inte enda fisk så då är det väl som det ska nu då :D

Nu har jag även grävt ner några halvor av terakottakrukor. Nu borde det väl vara tillräckligt med grottor vid botten?

Annons