Chockladgurami

#1 - 17 juni 2009 12:36
Hej!
Jag gillar inte guramisar, men den guramisen jag fastnade för var Chockladgurami (Sphaerichthys osphromenoides selatanensis)

Har läst att de vill ha "mycket mjukt och något surt vatten" och med det menas?

Har varit på flera djuraffärer och de har inte något speciellt vatten för de. De går i samma vatten som neontetrorna...Hur mår de av det?

Någon som har erfarenhet av att ha de i vanligt vatten och i mjukt o ngt surt vatten??
#2 - 17 juni 2009 12:53
Skulle nog säga att risken för att de blir sjuka är mycket större i "vanligt" vatten, det är väl det som är det stora problemet. Sen håller djuraffärer bara fisken tillfälligt (den ska ju säljas), så det är ingen permanent lösning. Arten du nämner, Sphaerichthys selatanensis, är dock inte den vanliga Chokladguramin, Sphaerichthys osphromenoides. Dock är de båda mycket snarlika och ställer samma krav, men S. selatanensis är bra mycket ovanligare.

Här kan du läsa lite basics om vattenkemi för akvarier:

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=72
#3 - 17 juni 2009 12:58
Mina är ett par år nu och jag har ett pH på ca 6,5. Det de ska vara känsliga för är "smutsigt" vatten, vad det nu är?

Vissa påstår att de är bra att ha med Diskus eftersom de mår dåligt av dåligt vatten innan man märker något på Diskusen, vet inte om det är en skröna?

För odling måste man dock ner på rejält låga pH värden.

Här är en tråd där det blev lek och yngel från Chokladguramis efter ett tag.

[COLOR=#000030]Schackbrädesciklider vs Fjärilsciklider -& Chokladgurami[/COLOR]
#4 - 17 juni 2009 13:57
c90368 skrev:
Mina är ett par år nu och jag har ett pH på ca 6,5. Det de ska vara känsliga för är "smutsigt" vatten, vad det nu är?

Skulle nog säga att "smutsigt" vatten är vatten med mycket bakterier och så vidare.
#5 - 17 juni 2009 18:26
oaken skrev:
Skulle nog säga att "smutsigt" vatten är vatten med mycket bakterier och så vidare.

Håller med dig, ordet smutsigt kan misstolkas och man kan säkert diskutera hur länge som helst vad som är smutsigt vatten, därav min reservation.
#6 - 17 juni 2009 18:44
Är de känsliga mot vattenbyte, Stämmer det att de gillar att äta på växter??
#7 - 17 juni 2009 19:54
Någon som har erfarenhet av Ctenopoma acutirostre oxå??
De har jag sett...verkar mkt skygga, lika skygga som chockladguramis. Fräck utseende tycker jag de har :)
#8 - 17 juni 2009 20:35
Nubi skrev:
Någon som har erfarenhet av Ctenopoma acutirostre oxå??

De har jag sett...verkar mkt skygga, lika skygga som chockladguramis. Fräck utseende tycker jag de har :)

Jag har en liten.. Den är inte så skygg men gömmer sig gärna bland flytväxterna. Den är glupsk och äter mycket och allt hela tiden.
växer långsamt gör den också.
Väldigt fredlig och lite försiktig av sig.
Ganska kul när åker omkring helt stilla för att man inte ska se den:D
Jag rekomenderar den:D

mvh emil[:o]
Bilagor:
#9 - 18 juni 2009 08:28
Nubi skrev:
Är de känsliga mot vattenbyte, Stämmer det att de gillar att äta på växter??

Mina har aldrig rört växterna.

Jag byter vatten varje vecka, vilket medför att det aldrig blir så stora variationer vid vattenbyte.

Det man menar med känslig mot vattenbyten tolkar jag som att de kan vara känsliga om man byter vatten för sällan och sedan byter mycket vatten på en gång.
#10 - 18 juni 2009 13:57
Är väldigt intresserad av chocklad och Ctenopoma acutirostre, Jag undrar om man kan ha båda två tillsammans i ett 225l?
Hur kommer det sig att Ctenopoma acutirostre är skygga? Trivs de när de är flera?
#11 - 18 juni 2009 13:58
Har läst att de gillar att gömma sig mkt och är skygga av sig, Gillar deras utseende skarpt! samma sak med chockadguramisen.
Hur länge har du haft din?

wallström skrev:
Jag har en liten.. Den är inte så skygg men gömmer sig gärna bland flytväxterna. Den är glupsk och äter mycket och allt hela tiden.

växer långsamt gör den också.

Väldigt fredlig och lite försiktig av sig.

Ganska kul när åker omkring helt stilla för att man inte ska se den:D

Jag rekomenderar den:D

mvh emil[:o]
#12 - 19 juni 2009 04:06
Nubi skrev:
Har läst att de gillar att gömma sig mkt och är skygga av sig, Gillar deras utseende skarpt! samma sak med chockadguramisen.

Hur länge har du haft din?

4 månader... har växt ca 0,5 centimeter
#13 - 19 juni 2009 09:10
coolt! De är riktigt söta små saker :)
Ska läsa på lite om båda :) Få se vilekn det blir.
#14 - 19 juni 2009 12:11
Nubi skrev:
Hej!

Jag gillar inte guramisar, men den guramisen jag fastnade för var Chockladgurami (Sphaerichthys osphromenoides selatanensis)

Har läst att de vill ha "mycket mjukt och något surt vatten" och med det menas?

Har varit på flera djuraffärer och de har inte något speciellt vatten för de. De går i samma vatten som neontetrorna...Hur mår de av det?

Någon som har erfarenhet av att ha de i vanligt vatten och i mjukt o ngt surt vatten??

Med det menas vatten med mycket låg salthalt (ex. regnvatten eller destillerat vatten eller RO-vatten) och lågt pH och rent från avfallsprodukter (fiskbajs och sånt), kort sagt svartvatten. Som jag har förstått det är chokladguramisar väldigt känsliga för andra vattenkvaliteter (som kranvatten) och överlever knappast. Mycket svåra att få att fortplanta sig. [COLOR="Green"][COLOR="Sienna"]En utmaning![/COLOR][/COLOR] Just do it!
#15 - 20 juni 2009 17:54
legob skrev:
Med det menas vatten med mycket låg salthalt (ex. regnvatten eller destillerat vatten eller RO-vatten) och lågt pH och

rent från avfallsprodukter (fiskbajs och sånt), kort sagt svartvatten. Som jag har förstått det är chokladguramisar väldigt känsliga för andra vattenkvaliteter (som kranvatten) och överlever knappast. Mycket svåra att få att fortplanta sig. [COLOR=green][COLOR=sienna]En utmaning![/COLOR][/COLOR] Just do it!

Me Like -Just Go for it :D MEN! om man måste hålla på med massa tillsatser i vattnet, byta vatten ofta, destilera vattnet osv..det är för mycket pyssel för mig.

Hörde med en kille som fött upp massor av olika guramisar och som har erfarenhet av chockladguramin att om man har tur så hittar man chockladguramisar som inte är så känsliga som andra och som anpassat sig mer till vanligt kranvatten. Han sa en persons namn men ja och namn...guldfiskminne.
Men som du säger Just Go For it och sen ser man vad som händer.
#16 - 20 juni 2009 20:29
Jag har mina i Uppsala vatten, om jag har nu har jag bara haft i en vecka. Innan hade jag fyra i över ett år, de dog dock helt plötsligt till synes utan anledning :( jag tror dom är lättare än vad ryktet säger så länge man har ett väl inkört akvarium.
#17 - 21 juni 2009 19:16
Hur har du inrett till dina guramisar??

addo skrev:
Jag har mina i Uppsala vatten, om jag har nu har jag bara haft i en vecka. Innan hade jag fyra i över ett år, de dog dock helt plötsligt till synes utan anledning :( jag tror dom är lättare än vad ryktet säger så länge man har ett väl inkört akvarium.
#18 - 21 juni 2009 19:22
Efter sommaren får det bli. Svårigheten sporrar mig. Det var väl sjutton om det inte skulle gå att få dem att leka.

Här är två fina bilder från ett akvarium. Mycket stiligt! http://www.igl-home.de/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=1312
#19 - 21 juni 2009 19:56
Att få de till lek är inte mitt intresse. Jätte schyssta bilder =)

legob skrev:
Efter sommaren får det bli. Svårigheten sporrar mig. Det var väl sjutton om det inte skulle gå att få dem att leka.

Här är två fina bilder från ett akvarium. Mycket stiligt! http://www.igl-home.de/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=1312
#20 - 21 juni 2009 20:37
Jag tänker mig ett litet akvarium med torvbotten, mycket växter, ingen pump och mycket mjukt mörkt vatten.
#21 - 22 juni 2009 11:50
Nubi skrev:
Hur har du inrett till dina guramisar??

Jag har mina i ett växtakvarium som är knökfullt med Cryptocoryne och stängelväxter, sen har jag lite lönnkvistar för djungelkänslan. Chokladarna sällskapar med Iraterina Werneri, Corydas Pygmaeus, ottocinclus sp. Lakrisguramis, Honungsguramis, Amanoräkor, rödnosräkor och körsbärsräkor. Dom är inte ett dugg skygga och äter det mesta. Jag skulle dock villja ha mjukare lite mjukare vatten och lägre ph än jag har i Uppsala.
#22 - 22 juni 2009 11:50
Oj, karet är på ca 150l.
#23 - 24 juni 2009 20:18
addo skrev:
Oj, karet är på ca 150l.

Har du bild på karet :) Vart mkt nyfiken!
#24 - 25 juni 2009 20:14
Kan leta efter kameran...
#25 - 2 juli 2009 19:51
Hittat kameran ännu? :)
addo skrev:
Kan leta efter kameran...
#26 - 11 september 2009 13:05
Hittade den här tråden när jag sökte efter chokladguramis. Har bestämt mig att jag skall byta konvertera mitt 150 liters från blandat ciklid till chokladguramis m vänner. :) de är ju så förbannat söta.
#27 - 11 september 2009 18:42
Det tycker jag du ska göra :) Go for it :)
#28 - 11 september 2009 20:17
Bläddrar lite bakåt i mitt filmarkiv och hittar denna:)

#29 - 11 september 2009 20:32
Awwwww, ursöta!!! Du kör schackbrädeciklid till dom, de är ju också gulliga.
#30 - 11 september 2009 20:54
Enola skrev:
Awwwww, ursöta!!! Du kör schackbrädeciklid till dom, de är ju också gulliga.

Historia, jag körde schackbräden med dem.

De vill ha samma vatten.
#31 - 12 september 2009 11:53
Ja, de är söta, men det måste vel finnas mer sorter som gillar samma klimat som chokladgurami.....fler tips?
#32 - 12 september 2009 12:47
Enola skrev:
Ja, de är söta, men det måste vel finnas mer sorter som gillar samma klimat som chokladgurami.....fler tips?

Lakrisgurami

Ett antal Apistogrammor

Ett antal tetror
#33 - 12 september 2009 19:16
Boraras urophthalmoides
#34 - 13 september 2009 16:22
ang guramis,
Ser Lakrits guramisar ut så här?
http://aquaworld.netfirms.com/Labyrinthfish/Parosphromenus/Klausharvey_1tn.jpg
Om ja, kan man ha de tillsammans med t.ex. Apistogramma cacatuoides??
#35 - 13 september 2009 16:24
c90368 skrev:
Bläddrar lite bakåt i mitt filmarkiv och hittar denna:)

var lite creapy att se ditt kar, för karets inredning är liknande det jag har i mitt 310l. Nu ska växterna växa, hoppas på att det blir lika snyggt som ditt :D Kanonsnyggt kar!!! :)
#36 - 13 september 2009 20:13
Nubi skrev:
ang guramis,

Ja, det är en väldigt fin Lakrisgurami.

Ap och Lakrisgurami njaa det är ingen bra kombination. Jag har haft Ap och Lakrisguramis tillsammans i mitt 400 kar och det är välvuxet! Men Lakrisen trivs inte med så stora fiskar.

De vill nog helst ha ett kar för sig själva.
#37 - 14 september 2009 08:40
Nubi skrev:
ang guramis,

Lakritsguramisar är mycket delikata små fiskar som kräver specialakvarier. Lugn och ro, extremt saltfattigt surt stillastående vatten. Skall man ha andra fiskar också i samma burk måste de vara små och saktmodiga som inte stör. Ingen kamp om födan kan förekomma eftersom lakritsguramisar äter så väldigt eftertänksamt och långsamt.

Lakritsguramisar har man bäst i små akvarier - kanske som högst 18-20 liter.
#38 - 14 september 2009 11:01
legob skrev:
Lakritsguramisar är mycket delikata små fiskar som kräver specialakvarier. Lugn och ro, extremt saltfattigt surt stillastående vatten. Skall man ha andra fiskar också i samma burk måste de vara små och saktmodiga som inte stör. Ingen kamp om födan kan förekomma eftersom lakritsguramisar äter så väldigt eftertänksamt och långsamt.

Lakritsguramisar har man bäst i små akvarier - kanske som högst 18-20 liter.

Och kanske viktigast av allt att nämna så äter de bara levande foder.
#39 - 14 september 2009 19:06
På onsdag skall jag få ett par chokladisar. Skall bli mycket spännande.

Tänker ha dem i ett litet ofiltrerat akvarium med mycket saltfattigt surt mörkt vatten - alltså typiskt svartvatten. Inga andra fiskar i karet.
Bilagor:
#40 - 14 september 2009 19:57
Var idag och köpte ett pat honungsguramisar som jag hade tänkt ha gående tillsammans med chokladisar. De fans inte inne nu men kommer senare. Vill gärna prova på att ha lakrits med dom också :D
#41 - 14 september 2009 20:22
legob skrev:
På onsdag skall jag få ett par chokladisar. Skall bli mycket spännande.

Tänker ha dem i ett litet ofiltrerat akvarium med mycket saltfattigt surt mörkt vatten - alltså typiskt svartvatten. Inga andra fiskar i karet.

Hmm, du var väl Guldis förut och hade en liten hemlig avatar...

Minnet är ju dåligt när man inte kan koppla till bildminnet.
#42 - 15 september 2009 04:51
c90368 skrev:
Hmm, du var väl Guldis förut och hade en liten hemlig avatar...

Minnet är ju dåligt när man inte kan koppla till bildminnet.

Jag har också märkt att bilden en dag bara försvann och se´n brydde jag mig inte eller rättare sagt jag glömde hur man gör. Men du minns rätt.
#43 - 15 september 2009 04:59
legob skrev:
Jag har också märkt att bilden en dag bara försvann och se´n brydde jag mig inte eller rättare sagt jag glömde hur man gör. Men du minns rätt.

Om du blir guldis igen så kommer den säkert tillbaka;)
#44 - 15 september 2009 15:58
och vad var det för bild?? :)
#45 - 11 november 2009 20:42
Nu har jag slagit till och burit hem fyra chokladisar, enligt affären två par men hur det är med den saken får man se. För tillfället är de i ett provisoriskt plastakvarium övervuxet med Salvinia och med mycket mjuk och märkt vatten. Skall bli mycket spännande.
#46 - 12 november 2009 12:34
ooh! spännande :) bilder bör läggas upp på denna tråd :D genast ;)
#47 - 14 november 2009 20:10
Idag blev det ytterligare 6 stycken från Södermalm, i allra bästa skick. Nu finns alla i mitt lilla chokladguramimotell till dess jag fått inreda det riktiga akvariet.
#48 - 14 november 2009 22:17
legob skrev:
Idag blev det ytterligare 6 stycken från Södermalm, i allra bästa skick. Nu finns alla i mitt lilla chokladguramimotell till dess jag fått inreda det riktiga akvariet.

Detta måste vara ren lycka för dig:D

Du verkar dessutom ha förmågan att hålla dem i rätt miljö. Vilket jag inte lyckades med[:o]

Ok att de överlevde och blev stora, men någon lek fick jag tyvärr inte se:(

Men jag har inte gett upp, någon gång i framtiden ska jag skaffa mig en ozmos och då...
#49 - 15 november 2009 18:49
Så här ser det tillfälliga motellet ut och man kan nog ana hur jag tänkt mig det definitiva: mycket saltfattigt (under 30 mikroSiemens), mörkt, inget filter och en temperatur över 26 grader. Till bottenmaterial tänker jag använda ett torvlager, f.ö. ett tjockt lager med ekblad.
#50 - 15 november 2009 19:17
legob skrev:
Så här ser det tillfälliga motellet ut och man kan nog ana hur jag tänkt mig det definitiva: mycket saltfattigt (under 30 mikroSiemens), mörkt, inget filter och en temperatur över 26 grader. Till bottenmaterial tänker jag använda ett torvlager, f.ö. ett tjockt lager med ekblad.

Inte något att ha i vardagsummet och visa för oförstående besökare direkt;)

Men ett riktigt nörd kar som alla som kan något i ämnet suktar efter:D
#51 - 15 november 2009 20:09
legob skrev:

Otroligt snyggt! såg nästan inte guramin! :)
Blir det ofta vattenbyte och hur mycket då?
#52 - 15 november 2009 20:24
Nubi skrev:
Otroligt snyggt! såg nästan inte guramin! :)

Blir det ofta vattenbyte och hur mycket då?

Att döma av hur det går bland lakritsguramina behöver jag byta ungefär var fjortonde dag för att hålla ledningstalet riktigt lågt. Men med torvbotten kanske det är annorlunda för jag har en svag misstanke om att bottenmaterialet bland lakritsarna läcker små mängder mineraler.
#53 - 15 november 2009 20:27
aha :) så "ofta" ;).
Ser mycket mysigt ut för de :) Hoppas du får lek på firrarna.

Här något annat kul:
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
#54 - 18 november 2009 19:52
Chokladisarna verkar trivas storartat - i alla fall att döma av aptiten. Ledningstalet är nu nere i 47 μSiemens och skall ner ytterligare.

När jag läser om svartvatten verkar det som om det naturliga ledningstalet ligger långt under 47 μSiemens, nämligen under 10!
#55 - 21 november 2009 22:08
Här kommer en film på chokladisarna som de ser ut just nu:

" target="_blank">
#56 - 21 november 2009 22:21
Lennart! Helt otroligt coolt kar du har gjort! :)
Musiken passade in oxå :)
#57 - 22 november 2009 10:39
De är väldigt roliga de där fiskarna, som anses så svåra. Särskilt blyga är de inte heller om man sitter en stund. De gillar att tränga sig mellan bladen även om det betyder att de måste simma horisontellt på sidan för att komma emellan. Men så är de bra på att backa också. De liksom svävar omkring. Det ser bara läckert ut! Och nu har jag så smått börjat fundera på den färggranna släktingen S. vaillanti.
#58 - 22 november 2009 17:58
Det gäller att ha tålamod och läsa på och fråga dig om man vill ha chockladisar m andra ord *leR*
#59 - 26 november 2009 22:00
Hoppas jag får lägga mig i tråden lite [:o]

Jag tror två av mina chokladgurami (har 9 om ingen har dött, i ett 54-liters) är i lektagen. En av de större hanarna, och en mindre (trolig hona) cirklar sakta runt varandra vid botten, och avbryter då och då när hanen jagar bort nå´n av de andra hanarna som råkar komma för nära. Antar att det är lekbeteende? :)
#60 - 26 november 2009 22:03
Vad roligt Micke_A!!
Har du lika highteck-kar-liknande som legob?
Roligt att de börjar visa tendens till lek :) Gör de på samma sätt som "vanliga" guramisar?
#61 - 26 november 2009 22:17
Nubi skrev:
Vad roligt Micke_A!!

Har du lika highteck-kar-liknande som legob?

Roligt att de börjar visa tendens till lek :) Gör de på samma sätt som "vanliga" guramisar?

Hehe, nej, inte då, ett vanligt 54-liters med en rot, och nå´n växt som jag inte kommer ihåg vad den heter, som växer som ogräs och skickar iväg rottrådar till höger och vänster. Pumpen är en Fluval 1, men ska byta ut den, då det inte är nå´t vidare fräs i den.

Deras lekbeteende skiljer sig en del från andra gurami (om de nu ska räknas till gurami egentligen), de är munruvare, honan har äggen i munnen.
#62 - 26 november 2009 22:26
vad coolt! behöver de typ lite bärckt vatten när de sen får äggen??
Låter som ett projekt i sig :)
Bild på växten :D
#63 - 26 november 2009 22:30
Nej, tror inte de behöver bräckt vatten, inte vad jag har hört i alla fall. Ska kolla se´n om honan ser ut att ha nå´t i munnen :)
#64 - 28 november 2009 12:47
Nå´n som vet hur det ser ut när de ruvar?

Läste förresten att det finns fyra (har jag för mig) arter chokladgurami, med olika lekbeteenden.
#65 - 29 november 2009 08:59
Micke_A skrev:
Nå´n som vet hur det ser ut när de ruvar?

Läste förresten att det finns fyra (har jag för mig) arter chokladgurami, med olika lekbeteenden.

Strupen ser "svullen" ut. Så vitt jag vet har alla arter (i princip) samma lekbeteende, fast det är lite osäkert om det är honor eller hanar som ruvar.

Sen ska äggen snarare ha motsatsen till bräckvatten för att kläckas ;) Då det är fisk som lever i mycket mjukt och surt vatten i naturen.
#66 - 29 november 2009 16:45
oaken skrev:
Strupen ser "svullen" ut. Så vitt jag vet har alla arter (i princip) samma lekbeteende, fast det är lite osäkert om det är honor eller hanar som ruvar.

Sen ska äggen snarare ha motsatsen till bräckvatten för att kläckas ;) Då det är fisk som lever i mycket mjukt och surt vatten i naturen.

Ok, syns det tydligt, eller bara som en lite lätt utbuktning? Tycker mig se (och har sett förr på en annan hona jag hade) att strupen inte är lika rak som vanligt, utan buktar ut, men väldigt lite. Har jag rätt när jag tror att en hane och en hona leker om de sakta cirklar runt varandra, och jagar bort de andra som kommer för nära?

Läste att nå´n av dem byggde skumbo t.ex. Ok, ja bräckvatten lät ju inte riktigt rätt med tanke på vad de vanligtvis gillar :)
#67 - 29 november 2009 18:12
Idag har mina chokladisar fått ett nytt och större hem: 63 liter. Jag fick överge min idé att ha torvbotten för jag kunde inte torven att ligga kvar. Den bara flöt upp och gick i miljoner bitar.

pH låg på 3,4 i torvvattnet så jag vågade inte flytta över dem direkt utan fick pula lite med vattnet. I det gamla hemmet låg pH på 4,2 och ledninstalet på omkring 30 mikroSiemens. Jag vet inte om den skillnaden gör något men jag ville inte riskera fiskarna.

pH ligger nu på 4,1 ungefär och ledningstalet på 54 mikroSiemens.

I ett större hem ser man också genast ett annat trevligt beteende: de gillar att simma i grupper: om 3 upp till 7 fiskar.

De närmaste dagarna tänkte jag skyffla i mer ekblad så att hela botten täcks av flera lager. Och så ngr rejäla javaormbunkar.

Här är en bild nu på kvällen.
#68 - 29 november 2009 21:08
Antar att du inte kokade torven? Det är ett måste annars, om man inte vill vänta någon månad :p Ser bra ut iaf.
#69 - 1 december 2009 18:11
Jag funderade på det men så tänkte jag att en del näringsämnen och annat mikroinnehåll skulle förstöras. Som sagt övergav jag idén och fyller botten med eklöv istället. Hur som helst blev vattnet fint brunfärgat och rejält surt.

Idag har jag planterat två javaormbunkar, som lär vara en av de få växter som tål så låga pH och ledningstal: pH ligger nu på 5,01 och ledningstalet på 59 μSiemens. Temperaturen är 23,4°. Temperaturen skall upp något man annars rätt så ideala värden.
#70 - 1 december 2009 21:08
Legob! Det ser verkligen super super schysst ut!!
Hoppas du får lek på g nu när de fått flyttat :)
#71 - 2 december 2009 08:09
Hei, jeg holder til på et par norske forum, men fikk i dag nyss om deres svenske forum. Og her finner jeg med en gang entusiastiske sjokoladefans :)

Jeg elsker sjokolader og har i dag tre typer: 4 x Sphaerichthys osphromenoides (skal skaffe 4-6 stk til), 7 x Sphaerichthys selatanensis og 2 Sphaerichthys vaillanti. Jeg elsker også lakrisguramier. Har 4 stk jeg ikke har klart å identifisere. Har planer om å skaffe meg flere lakriser.
Alle disse deler en 450L

Fantastisk flotte fisk alle sammen, men må nok si at Sphaerichthys osphromenoides er min favoritt!

Viser dere noen video av mine sjokolader og akvarium de bor i :)
(beklager lyder lyder i bakgrunnen, har ikke lært meg hvordan jeg fjerner lyd...)

osphromenoides
" target="_blank">

selatanensis
" target="_blank">

Spiser levende dafnier
" target="_blank">

Oversikt 450L
" target="_blank">
#72 - 2 december 2009 17:55
Ville bara säga att nu går en av mina honor och tuggar :)

Nå´n som har nå´t tips hur man får ynglen att klara sig?
#73 - 5 december 2009 17:59
Här är en liten videosnutt till:

" target="_blank">

Det där med svartvatten är allt bra läckert!
#74 - 5 december 2009 18:12
Om det fanns [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106] på YT så skulle du få det av mig, men jag fick nöja mig med [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]:d
#75 - 5 december 2009 18:14
Ser ut som att honans "hakpåse" har blivit mindre, betyder det att hon har svalt dem, eller att de har kläckts, och tar mindre plats nu?
#76 - 5 december 2009 19:08
Kanonsnyggt filmat och vad kul att se så många på en och samma ställe :)
Undrar, mår de bäst av mörkt vatten, dvs tee färgat, och ingen stark belysning i karet??
#77 - 6 december 2009 08:47
Nubi skrev:
Kanonsnyggt filmat och vad kul att se så många på en och samma ställe :)

Undrar, mår de bäst av mörkt vatten, dvs tee färgat, och ingen stark belysning i karet??

Skulle tro det. Ser väldigt fint ut i vart fall och de är verkligen oväntat livliga under sådana omständigheter.

Jag använder till 60-liter bara två 20W halogenlampor.
#78 - 19 mars 2010 12:45
Här är två bilder från veckan. Undrar om fisken till vänster på första bilden möjligen är en hane i bröllopsskrud. Om det är rätt är väl den högra fisken en hona. Ngr av fiskarna har nämligen fått områden av scharlakansrött på sidorna och på analfenan och det väl hannar.

Färgerna är inte helt naturtrogna får jag varna alla. Vattnets färg gör dem svårplåtade. De röda fläckarna är mer distinkta och liknar mer den andra bilden.

Fn håller vattnet ett ledningstal på bara omkring 20 μSiemens, alltså rätt så extremt saltfattigt och temperaturen är också rätt hög - kring 29 °C eller lite mer t.o.m.. Växterna (Salvinia, javaormbunke och Ceratopteris) stortrivs i det ganska mörka och rena vattnet.
#79 - 19 mars 2010 13:28
En bild till, med rödstick men annars rätt så färgtrogen.
#80 - 19 mars 2010 16:43
Härliga bilder på fina fiskar!

Om jag bara hade tid och ork så skulle jag följa i dina fotspår och ge mig på dessa juveler igen. Mitt förra försök blev inte så lyckat eftersom jag inte gav dem rätt förhållanden. Det kräver både tid och fixande att hålla dessa fiskar.

Hoppas nu att det lyckas för dina...
#81 - 21 mars 2010 09:59
Fina bilder. Seriouslyfish anger ju följande för att särskilja könen åt, så det kan nog stämma vad gäller färgen:

"Males possess a white edge to the the dorsal and anal fins and a more intensley coloured, sometimes scarlet-infused body. Females tend to exhibit a more rounded head profile (probably an adaptation that allows the mouthparts to become distended during broodcare) and have a dark spot on the caudal fin."
#82 - 10 april 2010 15:42
Idag kollade jag igenom akvariet och kunde konstatera att åtminstone 9 av de 10 fiskarna är kvar, kanske alla 10 för det finns många gömställen. Det verkar som om två bastanta hannar har delat upp akvariet i två revir.

Ledningstalet är fortfarande tillfredsställande lågt: omkring 20 μSiemens men pH bekymrar mig. Jag skulle vilja ha det lägre. Nu är det strax över 6 bara och någonstans mellan 4 och 5 är nog det ideala. Jag vet inte om jag kan lita på pH-mätaren med ett så lågt ledningstal. Är det någon som kan kommentera det?
#83 - 10 april 2010 16:24
legob skrev:
Idag kollade jag igenom akvariet och kunde konstatera att åtminstone 9 av de 10 fiskarna är kvar, kanske alla 10 för det finns många gömställen. Det verkar som om två bastanta hannar har delat upp akvariet i två revir.

Ledningstalet är fortfarande tillfredsställande lågt: omkring 20 μSiemens men pH bekymrar mig. Jag skulle vilja ha det lägre. Nu är det strax över 6 bara och någonstans mellan 4 och 5 är nog det ideala. Jag vet inte om jag kan lita på pH-mätaren med ett så lågt ledningstal. Är det någon som kan kommentera det?

Intressant det där med att två hannar delat karet i varsit revir.

Ph, vad har du för mätare och hur, med vad, har du kalibrerat den?

Har haft samma funderingar angående pH mätningar, men mer på det teoretiska planet eftersom jag inte har kommit till "skott" ännu, som du har gjort.
#84 - 11 april 2010 17:00
Könsbestämning - puh!
Kan den första bilden vara en hona och den andra en hane? I så fall har jag ett klart överskott av hanar.
#85 - 13 april 2010 07:29
legob skrev:
Könsbestämning - puh!

Kan den första bilden vara en hona och den andra en hane? I så fall har jag ett klart överskott av hanar.

Jag skulle vilja påstå att bild 1 är en hane och bild 2 är en hona. Honorna verkar ofta ha en större utbuktande strupe, vilket framgår lite på bild 2 (svår vinkel). Den gula sömmen som går längs analfenan verkar synnas på både honor och hanar men hanarnas gula söm är kraftigare/bredare.

Det finns också två varianter av denna chokladgurami. De arter som har delvis röda fenor har sitt ursprung från Borneo och den andra varianten kommer från Sumatrahållet vill jag minnas, och har inte röda fenor. De med röda fenor verkar vara vanligast i butik.

Men som sagt bild 1 hane, bild 2 hona, enligt mig!:)
#86 - 13 april 2010 07:33
legob skrev:
Könsbestämning - puh!

Jag skulle vilja påstå att bild 1 är en hane och bild 2 är en hona. Honorna verkar ofta ha en större utbuktande strupe, vilket framgår lite på bild 2 (svår vinkel). Den gula sömmen som går längs analfenan verkar synnas på både honor och hanar men hanarnas gula söm är kraftigare/bredare.

Det finns också två varianter av denna chokladgurami. De arter som har delvis röda fenor har sitt ursprung från Borneo och den andra varianten kommer från Sumatrahållet vill jag minnas. Och har inte röda fenor. De med röda fenor verkar vara vanligast i butik.

Men som sagt bild 1 hane, bild 2 hona, enligt mig!:)

(edit: Skulle eventuellt kunna vara bild 1 hona, bild 2 hane)

Annons