Har ett par choklader där hanen är ca 17 cm och honan 14 cm. Gubben är en riktig mansgris och jagar bort henne till sin sida av akvariet (ett 358-liters kar med ett par scalarer runt 15 cm, ett stim på ca 30 citrontetror, fyra långsträckta pansarmalar, pleco och gibbiceps och ett stim fläckiga pansarmalar, plus fyra siamesiska algätare...chokladerna rör aldrig någon av de andra fiskarna, inte ens de små citrontetrorna)...ibland så är de bästa vänner, honan trånar efter hanen och följer efter honom för att i nästa sekund få sig en åthutning att "du hör hemma där borta!".
Det är en väldigt, väldigt vacker fisk! Skiftar färg väldigt ofta...från brun, till lila, till sandfärgad till lite i rött men den vanligaste färgen är helt klart brun-lila-metallic. Ruskigt vacker! Att det är en tillbaka dragen och försiktig fisk håller jag absolut inte med om. De är väldigt nyfikna, äter ur handen, kommer alltid fram till rutan så fort jag närmar mig akvariet. Har väldigt stora och vackra ögon och faktiskt väldigt personliga.
Går som sagt var väldigt bra med små fiskar. Vet inte hur det är med neoner och kardinaler etc, men tetror med lite högre form är absolut inga problem. Är alltid hungriga och äter allt från flingor, pellets, maltabletter, levandefoder som artemia, räkmix, ärtor, majs...you name it!
Jag kan varmt rekomendera chokladcikliderna och som sagt, bilden på zoopet är lika lik mina choklader som en bild på en fiskpinne skulle vara. Hoppas att du har fått svar på några frågor.
David B.