chokladmalen gömmer sig och vågar inte äta.

#1 - 22 oktober 2008 07:00
Hejsan!
Har precis skaffat mig en mal och har inte så mycket alger i karet då det är nystartat sen ett par veckor tillbaka. Jag köpte med mig speciella tabletter just till malen, men det visade sig att Guppysarna var helt tokiga i denna rätt :D.
Finns det något annat foder som guppysarna inte tycker om men som malen äter? Kan ju vara att den är lite extra försiktig i början, men den är ju lite större än guppysarna och ändå gömmer den sig så fort de kommer i närheten :p.
#2 - 22 oktober 2008 07:21
Hmm är det en chokladmal du köpt så föredrar den nog o käka guppys på natten istället för alger.;) Kolla artbeskrivningen.
#3 - 22 oktober 2008 07:40
kaj.p skrev:
Hmm är det en chokladmal du köpt så föredrar den nog o käka guppys på natten istället för alger.;) Kolla artbeskrivningen.

Den är rätt så liten, tror inte den fixar att äta upp dem nu ;-). Men faktum är att de på djuraffären sa att de går utmärkt ihop med guppys och jag litade på deras ord. Vet att man inte alltid ska lita på dem, men de hade inte så mycket olika malar, de hade bara stimmalar förutom choklad och ancistrus (eller hur den stavas). Och då valde jag Chokladmalen, den ser ju ut som en liten "catfish" :-).
#4 - 22 oktober 2008 08:31
Är det en sådan här du köpt så är det en liten rovmal. De jag hade en gång tryckte mest på dagarna o plockade småfisk på nätterna. Och var syftet med köpet att hålla efter alger så gör den nog inte så mycket nytta. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=355&SOK=1
Jag hade bytt tillbaka den mot ancistrus. :)
#5 - 22 oktober 2008 08:37
kaj.p skrev:
Är det en sådan här du köpt så är det en liten rovmal. De jag hade en gång tryckte mest på dagarna o plockade småfisk på nätterna. Och var syftet med köpet att hålla efter alger så gör den nog inte så mycket nytta. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=355&SOK=1

Jag hade bytt tillbaka den mot ancistrus. :)

Går det att byta tillbaka?
Hmm, känner mig dum som gjorde ett dåligt val :(
#6 - 22 oktober 2008 08:46
Klart att du måste få byta tillbaka malen!!! Annars är det en dålig affär med usel service... Du har ju fått FEL fisk! En chokladmal kommer växa fort och ta dina guppys på natten när de sover.. Du skulle ju ha en mal för algerna, hur kunde du då få en rovfisk istället för en algätare? :confused:
Det är inte ditt fel att personalen i affären inte lyssnat på dina önskemål, så ta med malen å säg att det vart fel och att du vill byta den mot en ancistrus (som bara äter på dina guppys om de är döda) :p

Lycka till! :D
(från en som också gjort misstaget att skaffa chokladmal, mina nyinköpta tetror försvann en efter en)
#7 - 22 oktober 2008 09:49
saltbiff skrev:
Klart att du måste få byta tillbaka malen!!! Annars är det en dålig affär med usel service... Du har ju fått FEL fisk! En chokladmal kommer växa fort och ta dina guppys på natten när de sover.. Du skulle ju ha en mal för algerna, hur kunde du då få en rovfisk istället för en algätare? :confused:

Det är inte ditt fel att personalen i affären inte lyssnat på dina önskemål, så ta med malen å säg att det vart fel och att du vill byta den mot en ancistrus (som bara äter på dina guppys om de är döda) :p

Lycka till! :D

(från en som också gjort misstaget att skaffa chokladmal, mina nyinköpta tetror försvann en efter en)

Ok, tack så jättemycket för svaren :-)

Annons