Ciklid-133L-övre skiktet i karet-lite större?

#1 - 11 juli 2006 17:08
Hejsan!

har skaffat ett till kar nu och nu söker jag en sydamerikansk ciklid som kan skrämma upp neontetrorna så att dom stimmar..

Krav och annat:

*130 liters kar
*Lite större ciklid helst
*ska funka med tetror och dvärgciklider
*Nån som inte simmar/lever efter botten

Nåt förslag?[:o]
#2 - 11 juli 2006 17:23
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Måste det vara en Amerikan?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Annars skulle jag rekommendera Thomasin :)[/COLOR][/FONT]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149
#3 - 11 juli 2006 18:10
större ciklid funkar inte med neontetror och 130 liter.
#4 - 11 juli 2006 18:17
Nej jag vet. därför frågar jag om någon har nåt ess i skjortärmen, för jag har inte hittat någon intressant..

Ja helst, ska försöka hålla mig till en världsdel iaf..

Med stor menar jag typ 8-13 cm i sammanhanget med akvariet föresten..

Jag funderar på Apistogramma Nijsseni, nån som har nån aning om den är väldigt fredlig eller om den sätter nån skräck i neontetrorna?
#5 - 11 juli 2006 18:22
Hittade också den här: Krobia guianensis, delfinciklid .. nån som har någon mer specifik info om denna?
#6 - 11 juli 2006 18:22
[quote=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Måste det vara en Amerikan?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Annars skulle jag rekommendera Thomasin :)[/COLOR][/FONT][/quote]

Den var riktigt snygg iaf;)
#7 - 11 juli 2006 20:03
[quote=Bulaan]Den var riktigt snygg iaf;)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, visst é han :D[/COLOR][/FONT]
#8 - 12 juli 2006 06:29
[quote=Bulaan]
*130 liters kar
*Lite större ciklid helst
*ska funka med tetror och dvärgciklider
*Nån som inte simmar/lever efter botten[/quote]
Jag tror inte du hittar någon ciklid i lagom storle, som skrämmer tetrorna så pass att de börjar stimma bra. De flesta ciklider är ju också bottenorienterade, så det kan vara svårt att få ihop alla dina önskemål... ;)

Men en som är lite större och fungerar i ett 130 liters är ju Nyckelhålscikliden. Jag tror även den håller sig lite högre upp, men är inte säker. Skrämmer tetrorna lär den dock inte göra... :D
Sen finns det en hel del till ciklider som är i storlek runt 12 cm och som kanske kan fungera i ett 130 liters, förutom Krobia som du nämnt, t.ex. Biotodoma (t.ex. Cupido http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=172), Bujurquina, Laetacara Thayeri och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Däremot är jag lite tveksam till om du kan hålla dessa lite större ciklider tillsammans med dvärgciklider i ett 130 liters. Känns som att karet är i minsta laget för det(?)...
#9 - 12 juli 2006 08:44
Amerikanska ciklider som inte lever nära botten? Ja visst, 8-13cm, inte vad jag kan komma på, om du inte räknar kroppslängd, då har du ju skalare, och flaggciklid, men de lämpar sig inte heller.

Krobia, i huvudsak bruna fiskar som annars påminner ganska mycket om Blåciklider, eller nyckelhålsciklider, även om nycklarna är mer nervösa.

Även om de håller till på botten har jag svårt att tänka mig en för situationen bättre art än vanlig fjärilsciklid, två, kanske tre par borde vara lagom.
#10 - 12 juli 2006 11:14
Var väl som jag trodde att det inte fanns någon trevlig, så då blir det bara några apistogrammor och ett stim neoner.. kan nog bli lite tomt?
#11 - 12 juli 2006 11:28
Du får ha ett stort stim med neoner så blir det inte så tomt. ;):D
#12 - 27 juli 2006 21:25
blir typ nåt sånt=) haha trist..

Annons