ciklid-akvarium?!

#1 - 16 augusti 2004 12:36
hejsan!
Jag har ett 375l akvarium och har förälskat mig i ciklider.
jag har en blå ciklid i det och två mosaikguramis och en segelfenspleco, har precis skaffat blå cikliden. Nu undrar jag om tips och ideer till vad jag kan skaffa för ciklider till mitt akvarium? Hur många kan man ha i det på ett ungefär och var i stockholms trakten är det bra att köpa ciklider?

Väldigt tacksam för svar!
#2 - 16 augusti 2004 12:56
Jag hade nog först plockat bort guramisarna eftersom dem vill ha det ganska lugnt i akvariet och några stökiga och aggresiva ciklider lär vara ett enormt irritationsmoment.

Om du gör det har du rätt stora valmöjligheter. Du skulle ju tex kunna skaffa ytterligare en blåciklid av mottsatt kön så att du får ett par.
Sedan skulle du ju kunna skaffa ett par zebraciklider eller guldsömmar.
Brasiliensis borde väl också funka, tuppkammar likaså.
Chokladciklider kanske?

Prova dig fram!
#3 - 17 augusti 2004 07:13
Tack för svaret!

Blå cikliden och guramisarna är det inget problem med dom e typ bästa vänner, mina guramisar gömde sig förut bakom pumpen och kom bara fram när man matade dom men nu så e dom framme.
#4 - 17 augusti 2004 08:21
En bra butik att köpa ciklider är Akvarieleasing i sundbyberg, dom har stort utbud och välskötta akvarier. Om du är intresserad kan du kolla deras hemsida www.akvarieleasing.se
#5 - 17 augusti 2004 08:52
Att det funkar nu när du bara har <b>en</b> blåciklid tvivlar jag inte på, men ett par är så mycket mer aggresiva speciellt då de leker.
#6 - 17 augusti 2004 10:36
Har också bra erfarenheter av akvarieleasing.Mer serviceminded får man leta efter..
Fredrik
#7 - 19 augusti 2004 14:00
Tack för svaren!!!

Annons