Ciklid blandat med annan fisk

#1 - 15 mars 2005 13:16
Går det att ha ciklider i ett vanligt akvarium med tex Guramis och regnbågsfisk.
#2 - 15 mars 2005 14:14
Beror på..

Detta beror självklart på vilken typ av ciklider du vill ha. Det finns ju ciklider som inte går ihop med varandra! Tänk på storlek och vad dom äter.. sen beror det ju självklart på temperaturer och andra värden.
Att sätta ner några Delfinciklider, Palettciklider, Perlmutt, Rödzebra, eller någon av dessa med gurami ska nog inte vara några problem. Dessa sorter har jag och dom är snälla och lugna.
Jag har andra större med, och dom tror jag inte hade blivit vän med guramis.

:)
Hoppas jag varit till någon hjälp!! :P

Paula
#3 - 15 mars 2005 14:20
Som sagt det beror precis vilken sorts ciklider du hade tänkt dig. Malawi och tangika går i alla fall inte. Alltså paula81 rekomenerar delfinciklider, rödxzebra och perlmutt. De ska du absolut intve ha med dina guramis tycker jag. De kan verka snälla mot varandra men inte mot andra fiskar som itne är malawi.
Däremot rekomenarar jag fjärilsciklid en lugn och vacker fisk. Lite aggresica udner lek men annars relativt lugna. Pallett och thomasciklider skulle också fungera fast då är det bäst om du har ett kar som är runt 80liter eller större. Sök gärna på zoopet så ska du se att du säkert hittar någon cikidsort som passar ditt akvarium.
Mvh:Richard
#4 - 15 mars 2005 19:41
Jag har haft följande ciklider ihop med gurami utan problem.

Geophagus
Blå Ciklid
Nicaraguaciklid
fjärilciklid
palettciklid.

En gång fick de tilfälligt samsas med några rödzebror i ett par veckor utan problem, dock inget jag skulle rekomendera.
#5 - 15 mars 2005 20:19
Har mosaik guramisar ihop med paletter.Fick min första lek med ägg på pumpen idag!!!
//Fredrik
#6 - 15 mars 2005 20:51
.....

hej har ett kar med eldbukciklid, ahli och tuppkammciklid samt 2 par honungsgurami samt ett stim blå danio funkar för mig iallafall har varit så ett bra tag...

Annons