Ciklid från Viktoria?

#1 - 21 december 2006 21:59
Hej! Fick med 4st fiskar när jag köpte ett beg akvarium, jag tror att det är ciklider från Viktoriasjön men är inte säker, så jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mej och säga om dom är från Viktoriasjön och vad dom heter.
Tack på förhand. MVH Trixan
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 december 2006 22:32
Ser bara 2,5 fiskar - den övre är kanske denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=150
och de nedre är sannolikt denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95
#3 - 21 december 2006 23:34
trixan skrev:
Hej! Fick med 4st fiskar när jag köpte ett beg akvarium, jag tror att det är ciklider från Viktoriasjön men är inte säker, så jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mej och säga om dom är från Viktoriasjön och vad dom heter.

Tack på förhand. MVH Trixan

är väldigt svårt att få fram vad det är för viktoria i efterhand.. men de kan va någon form av nyarie men är nästan omöjligt att säga utifrån den bilden. men även om du fixar en perfekt bild så är det väldigt svårt att säga. tyvär.
#4 - 21 december 2006 23:41
Och för att förtydliga, rödzebran är inte ifrån viktoriasjön utan malawisjön.
#5 - 22 december 2006 21:05
Jag tackar för era svar, dom två nedersta är som Kjell skrev röd zebrayngel.
Den viktoriaciklid på bilden har tre färger, hakan och en bit ner på magen är blå, kroppen är gul med svarta ränder och fenorna är röda så jag tycker inte att den liknar den som Kjell länkade till, men det kan ju vara så att den inte har färgat ut lika mycket som min. Ska försöka att få lite bättre bilder på alla 4. MVH Trixan
#6 - 24 december 2006 01:38
trixan skrev:
Jag tackar för era svar, dom två nedersta är som Kjell skrev röd zebrayngel.

Den viktoriaciklid på bilden har tre färger, hakan och en bit ner på magen är blå, kroppen är gul med svarta ränder och fenorna är röda så jag tycker inte att den liknar den som Kjell länkade till, men det kan ju vara så att den inte har färgat ut lika mycket som min. Ska försöka att få lite bättre bilder på alla 4. MVH Trixan

är väll inte omöjligt men är väldigt skeptisk till att de där är en Astatotilapia latifasciata du har inte någon bättre bild? så kanske man kan utesluta det.
#7 - 24 december 2006 22:52
Har såna det kan vara Haplochromis sp.44 Red tail, Eller en Haplochromis sp44 thickskin, vet ej skillnaden mellan dessa arter. Dom ser väldigt lika ut och jag tror att det e så att det är samma art dock med olika namn.
Är inte hundra på det men jag TROR det iaf.:)

// Mattias
#8 - 26 december 2006 01:45
MantaC0re skrev:
Har såna det kan vara Haplochromis sp.44 Red tail, Eller en Haplochromis sp44 thickskin, vet ej skillnaden mellan dessa arter. Dom ser väldigt lika ut och jag tror att det e så att det är samma art dock med olika namn.

Är inte hundra på det men jag TROR det iaf.:)

// Mattias

jag är å helt klart inne på att det är någon typ Haplochromis art men vilken vågar jag inte gissa på finns flera som är väldigt lika och finns säkert en hel del korsningar ute med så... Haplochromis sp.44 är väll en sort som det mycket väl kan vara.
#9 - 8 januari 2007 20:43
Skulle sattsa mina pengar på att det e en Mbipia lutea med "blå" buk? Brukar ha en blå/svart buk när dom leker. Men annars e det garanterat en korsning av olika Pundamilia . Har sett en bild på en exakt likadan som din men kan inte hitta den nu! Men det första sattsar jag på!!!
#10 - 9 januari 2007 03:16
Oden70 skrev:
Skulle sattsa mina pengar på att det e en Mbipia lutea med "blå" buk? Brukar ha en blå/svart buk när dom leker. Men annars e det garanterat en korsning av olika Pundamilia . Har sett en bild på en exakt likadan som din men kan inte hitta den nu! Men det första sattsar jag på!!!

skulle tro att du har helt rätt. här är en länk http://www.riftlakes.com/ gå under viktoria och sen hittar du den i vänster spalten.

Annons