Ciklid i 54liters akvarium

#1 - 1 juni 2010 09:55
Jag är lite sugen på att skaffa en fisk som är lite roligare än mina Kilfläcksrasboror som bara stimmar runt i mitt akvarium, inte alls särskilt roliga att titta på, men fina är dom. Och vad jag verkar ha förstått är ciklider rätt roliga att titta på? Pysslar o har sig?

Jag har ett 54liters akvarium med 6 Kilfläcksrasboror, 2 körsbärsräkor o en ancistrus i. Ganska grovkornigt sand/grus. Skulle man kunna ha ett par av någon liten cilklidart i där? [:-117]
#2 - 1 juni 2010 10:18
tvivlar på att det finns nån afrikansk ciklid. men kanske nån dvärgciklid från amerika.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 1 juni 2010 10:29
Eftersom du frågar efter afrikanska ciklider kan t.ex. flera av snäckskalslekarna och de mindre jullarna från tanganyika vara lämpliga.
Kolla in Zoopets artbeskrivningar på dessa och/eller köp BTN boken om Nanoakvarier

Sedan skall du självklart inte blanda dessa fiskar med de fiskar/räkor som du har
#4 - 1 juni 2010 10:31
Ah ok, visste inte vilken rubrik jag skulle ta, ska jag skriva en ny i Amerikansk?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 1 juni 2010 10:36
Slatan skrev:
Ah ok, visste inte vilken rubrik jag skulle ta, ska jag skriva en ny i Amerikansk?

I denna kategori diskuterars afrikanska ciklider
I kategorin "Amerikanska ciklider" diskuteras, ja just det.....;)
Vill man diskutera flera grupper av fiskar finns "Mix fisk"-kategorin
Bilagor:
#6 - 4 juni 2010 04:51
hannesc skrev:
tvivlar på att det finns nån afrikansk ciklid. men kanske nån dvärgciklid från amerika.

jo, det finns det. det finns snäcklekare och även några jullar man kan ha i mindre kar. men man ska ha sand eller finare grus, inte grovt grus.

Annons