Ciklid lek??

#1 - 12 januari 2005 20:01
Hej
Jag undrar hur man gör när ens malawi cilider leker och får rom (dom har inte fått nån rom änn men frågar nu så ja vet vad man ska göra när dom väl får det)
Låter man fiskarna sköta det skälva eller ska man flytta över honan när hon har rommen till ett mindre kar och låta ynglena leva där tills de är stora nog att bo i det stora karet?
tacksam för svar
MVH
// Johan
#2 - 12 januari 2005 20:15
Det beror på hur många du vill behålla.

Jag har alltid haft en pyramid av plaströr gömt i itt kar där honorna kan spotta. Då överlever en del, ofta för många.
MVH
Magnus
#3 - 12 januari 2005 20:52
Så det räcker med och ha ett bra gömställe i karet där honan kan lägga rommen så funkar det?
#4 - 13 januari 2005 06:09
Malawisar lägger inte rom utan hon går med ynglena i munnen tills dom är lagom å spotta ut, dock är dom väldigt små när hon spottar ut dom så det behövs lite gömställen för ynglena.

Lycka till, har själv precis fått yngel.
#5 - 13 januari 2005 07:21
[QUOTE=Tropfrog]Det beror på hur många du vill behålla.

Jag har alltid haft en pyramid av plaströr gömt i itt kar där honorna kan spotta. Då överlever en del, ofta för många.
MVH
Magnus[/QUOTE]
Har du någon bild på hur denna lilla pyramid ser ut i ditt kar? Eftersom jag själv har malawi så kände jag att nyfikenheten väcktes till liv vid detta tips. Själv har jag endast sten i mitt kar och utav alla "graviditeter" så har endast ett yngel överlevt...
#6 - 13 januari 2005 10:47
[QUOTE=elinor]Har du någon bild på hur denna lilla pyramid ser ut i ditt kar? Eftersom jag själv har malawi så kände jag att nyfikenheten väcktes till liv vid detta tips. Själv har jag endast sten i mitt kar och utav alla "graviditeter" så har endast ett yngel överlevt...[/QUOTE]

Du har inte plats & råd med ett litet yngelkar då?
Djurmagasinet finns ju lite här & var i Sverige och dom brukar ha kompletta "set" med lysramp osv för några hundralappar.

Måste bara säga att vi nyss fick 20st frisimmande goldenyngel i vårat yngelkar :). Så skoj!
#7 - 13 januari 2005 10:56
Ebbaliten skrev:

Du har inte plats & råd med ett litet yngelkar då?

Djurmagasinet finns ju lite här & var i Sverige och dom brukar ha kompletta "set" med lysramp osv för några hundralappar.

Måste bara säga att vi nyss fick 20st frisimmande goldenyngel i vårat yngelkar :). Så skoj!

*ler* Först och främst vill jag gratulera dig till dina yngel, vilket alltid är roligt att få!

Anledningen till att jag frågade Tropfrog om hans "röranordning" var att jag tyckte det verkade vara intressant att kolla om det funkar i vårt 250 liters malawikar. *ler igen* Saken är den att jag redan har satt upp ett 60-liters yngelkar med Rostciklidyngel i för tillfället men jag tackar för det omtänksama tipset om yngelkar ändå. Tack iaf!
#8 - 13 januari 2005 11:01
Problemet6 jag upplevt med att skaffa ett "spottkar" är att honan kan bli riktigt illa mobbad när man sätter tillbaka henne. Då har hon svultit under lång tid och är ny i karet. Därför blir hon ett lätt offer. PGA detta så började jag att tömma honorna i stället när jag odlade för försäljning. Sen när odlandet gick över i att säkra tillväxten i mitt eget kar byggde jag denna vp-rör variant.

Jag har inga foton, men det går med lite fantasi gömma vp rör så att dom inte syns. Ynglena går in men inte de vuxna djuren. Att jag limmade ihop mina i en pyramid var bara en slump, den blev svår att gömmamen det gick.

En tanke som slår mig är att man kanske kunde ta en halv btn modul med öppningen bakåt och fylla med vp-rör. Det skulle bli lättgömt och snyggt.
MVH
Magnus
#9 - 13 januari 2005 11:29
[QUOTE=elinor]Ebbaliten skrev:

*ler* Först och främst vill jag gratulera dig till dina yngel, vilket alltid är roligt att få!

Anledningen till att jag frågade Tropfrog om hans "röranordning" var att jag tyckte det verkade vara intressant att kolla om det funkar i vårt 250 liters malawikar. *ler igen* Saken är den att jag redan har satt upp ett 60-liters yngelkar med Rostciklidyngel i för tillfället men jag tackar för det omtänksama tipset om yngelkar ändå. Tack iaf![/QUOTE]

Tack tack :).

Aha, jag då förstår jag. Blir lite jobbigt att ha yngelkar överallt, hehe.
Men Tropfrogs idé om att gömma rören i en modul eller nått lät ju smidigt och snyggt.

Näe, dags att göra ny artemia. Dom äter ju så man tror dom ska spricka, alldeles röda om magarna :).
#10 - 13 januari 2005 11:33
[QUOTE=Tropfrog]Problemet jag upplevt med att skaffa ett "spottkar" är att honan kan bli riktigt illa mobbad när man sätter tillbaka henne. Då har hon svultit under lång tid och är ny i karet. Därför blir hon ett lätt offer. PGA detta så började jag att tömma honorna i stället när jag odlade för försäljning. MVH
Magnus[/QUOTE]
Mitt yngelkar är inget spottkar utan jag har gjort som du: tömt honan med just den anledningen att hon annars kan bli mobbad. jag skall mog försöka mig på att göra en liten Yngelgömma i det stora karet. Bara för att se om det funkar hos mig *ler*. Ha det bra!
#11 - 13 januari 2005 13:12
Vad är vp rör är det vanliga plaströr eller?
#12 - 13 januari 2005 16:32
Vp rör är sådanna vita rör som elektrikerna lägger kablar i hus i. Jag använde dom för att dom är billigare än andra rör. Nackdelen är dock att dom är vita och fula. Det finns ju grå vattenrör som är ungefär lika tjocka.
MVH
magnus

Annons