ciklider

#1 - 8 oktober 2003 22:25
har aldrig haft akvarium förut men har skaffat mig ett akvarium med en del ciklider i.
Bla delfin ciklider, zebra ciklider ett par ljusröda ciklider? vet ej vad detta är för ras, vart kommer dessa ifrån, afrika sydamerika eller vart, har ju inte en aning...
Skulle vilja ha ljus finkornig sand på botten, men är den steniga bottnen bättre för dessa fiskar?
Blir det mer jobb med sand botten?
Har hört att biltemas blästersand ska vara bra?
Hur funkar det med filtret sugs sanden in eller?
Har en pump/filter som sitter i ena hörnet av akvariet vet ej vad denna kallas. hur kan jag gömma den?

detta blev ju mycket frågor men hoppas ni kan hjälpa mig med några iallafall
#2 - 8 oktober 2003 22:37
har föresten ett 300l akvarium och det är ca 32 fiskar mest zebra ciklider, ska ta bort en del av dessa har aldeles för många eftersom dom hos tidigare ägaren ynglade rejält har nog fyra eller fem generation av dessa, har även 2 malar slamkrypare?? och en mal med taggar som man aldrig ser, ligger bara under stenarna, har oxå en rätt stor hajmal ca 20-25cm
#3 - 9 oktober 2003 04:57
Gå in på artregistret och ta reda på vad du har för fiskar. Ingen kan hjälpa dig om vi inte vet vad det är för fiskar du pratar om.
MVH
Magnus
#4 - 9 oktober 2003 05:14
Kan det vara dessa fiskarna du har?
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=74
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=212
Zoopets artregister är helt fantastiskt. Nu skall jag lära dig hur man använder det för att spara energi på forumet: Du frågade var fiskarna kommer ifrån. På artregistret så står det att delfinen är från Malawi i afrika och att zebran är från centralamerika. Sedan frågar du om det går bra med finkornig grus. På artregistret står att bägge dessa tycker om fin grus.
Nu tycker jag att du skall kolla upp dina andra fiskar i artregistret och berätta för mig om dom passar ihop med varandra, varifrån dom kommer och om dom tycker om fin grus. Personligen så tycker jag inte att en fredlig malawiciklid och en aggresiv centralamerikan passar vidare bra ihop. Speciellt inte om det är 32 fiskar i 300 liter. Du skall nog vara glad om du har ett par zebror kvar om ett år. Pumpen din, kan du gömma bakom en stor sten eller något. Jag har min tekniska utrustning gömd bakom växter. Kolla in artregistret och kolla om du kan ha växter i ditt kar. Sen är ett bra tips att kolla upp fiskarna innan man köper dom, på det sättet kan man undvika misstag och "felblandningar".
MVH
Magnus
#5 - 9 oktober 2003 17:17
jo dom fiskarna har jag nu ska jag bara hitta dom andra oxå... dom verkar faktiskt gå bra ihop har inte sett något aggresivt betende förutom när zebrorna vaktar sin grop?
#6 - 9 oktober 2003 17:23
Asså du har fått lek på dina Zebra ciklider!!!
Grattis
#7 - 9 oktober 2003 20:01
kika in på den här länken så kan ni få se mitt akvarium och dom oidentifierade fiskarna
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=114875
#8 - 10 oktober 2003 12:55
Den första oidentifierade ser väl ut att vara en kongotetra och den andra en albino-variant av sebraciklid. Tror jag.
#9 - 17 oktober 2003 11:44
Det är en elfenben ciklid
Dan L
#10 - 17 oktober 2003 23:34
har nog identifierat alla fiskarna förutom en mal som alltid gömmer sig, svårt att fixa nån bra bild... kommer fram när det är mörkt men

Annons