Ciklider i 120L??

#1 - 11 april 2006 19:14
[LEFT]Tänkte skaffa ett par fredliga ciklider till mitt 120L hörnakvarium.. Tänkte be om förslag på sådana!! Eldbuk och eldstjärt är på listan just nu... Är det tillräckligt stort för dessa?? Har hällre några färre fiskar och aningen större.. (Även om familjens andra hälft har tänkt nått annat ;) Vad tror ni??

Har ni några förslag??

Tack åp förhand[/LEFT]
#2 - 11 april 2006 20:56
Karet är för litet för dessa firrar,bägge arterna ska ha minst 200 liter.De ciklider du får satsa på är nog dvärgciklider för ett så pass litet kar.Det
finns en massa fina dvärgciklider att välja mellan.Annars får du helt enkelt köpa ett större kar.
MvH Richard
#3 - 11 april 2006 21:38
en ciklid som inte är en dvärgciklid är "Vit Labidochromis" som ja tycker är väldigt fin.. den kan du ha i ett 120l akvarium
#4 - 12 april 2006 14:27
Tack så mycket för svaren.. Kikat lite på dorsigerus.. Nån som vet nått om den??
#5 - 12 april 2006 14:39
[quote=Assar]Tack så mycket för svaren.. Kikat lite på dorsigerus.. Nån som vet nått om den??[/quote]

Den vet jag inte så mycket om, men kolla även upp efter VF palettciklid. Det finns en hel del olika arter och varianter på dessa nu som är riktigt fina. Själv har jag bla Pelvicachromis taeniatus, Kienke.
#6 - 12 april 2006 18:49
Snäcklekare från Tanganyikasjön är också intressanta om du inte har tänkt att ha en massa "vanliga" sällskapsfiskar i karet också.

/Jocke
#7 - 13 april 2006 09:00
Dorsigerus är en väldigt snäll ciklid. Du borde kunna ha i alla fall två par i ditt kar. Om du vill ha någon lite större ciklid, så skulle du kunna ha nyckelhålsciklid. Blir upp till 15 cm och är nog den största du kan ha i ditt kar. :)

Annons