Har skrivit samma inlägg på Tetraforumet, men för säkerhets skulle skriver jag det här med.
Har nu beslutat att flytta fram tankarna på Malawikar 1-1½ år å kanske skaffa ett halvstort kar till när jag får jobb. Tills vidare skall mitt 375 stå som det gör idag. Dvs sällskapskar med ciklider, tetror och malar.
Har bestämt mig för dessa:
4-5st Scalare
2st Palettciklider ELLER 2st Nyckelhålsciklider
1-2 stimm Tetror (10-20st / stimm)
Några malar/algätare
Vad gäller malarna funderar jag främst på Siamesisk Algätare, ELLER Randig otocinclus.
Vad gäller Tetrorna så vet jag ännu inte, men Sorgmanteltetra har jag skippat. Funderar starkt på Kejsartetra, Dolkstickstetra eller Vinkeltetra. Främst pga att Scalarens inte skall ge sig på dom när dom växt till sig.
Någon som har andra förslag på tetror som passar med ovanstående ciklider? Dom får gärna vara färggranna och gärna stimmiga.
Någon som har förslag på vilken mal/algätare jag skall ha?
Någon som har förslag på ciklider. Scalare ska jag ha, sen vet jag inte om jag ska ha palett eller nyckelhål eller kanske någon annan? De skall hälst inte gräva å inte vara särskillt aggressiva, de får hälst inte ge sig på växterna och GÄRNA vara lättlekta. Frågan är också om det kan finnas möjlighet att ha kanske ytterligare ett par av någon annan ciklid, eller det kanske blir för mycket fisk å för konstig blandning?
Skall även skaffa mig lite mer växter å tänkte skicka en beställning till HjortgatansZoo om någon vecka eller så. Någon som har något bra förslag på växter för både för/mellan/bak-grund till ett 375. Har idag bara 3st "svärdplantsliknande" växter som är hårt åtgångna efter en bra tids Malawi attacker... Dessutom 3st långsmala växter liknande nån form av Valisneria (eller hur det stavas) som skickar ut utskott åt alla möjliga håll. Dessutom 6st "skott" av någon annan småbladig svärdväxt som en polare skänkte... Det är vad som finns i karet i växtväg. Vill ha mer förslag på lättskötta växter som gärna får vara snabbväxande...iallafall några arter...
Kanske skall tillägga att jag skall börja om helt vad gäller fiskar då det för närvarande endast går 2st 15cm silverhajar som jag tänkte byta in i en Zoobutik i stan...
Tacksam för svar.