Ciklider mm för 375liter!?

#1 - 8 augusti 2003 18:03
Har skrivit samma inlägg på Tetraforumet, men för säkerhets skulle skriver jag det här med.

Har nu beslutat att flytta fram tankarna på Malawikar 1-1½ år å kanske skaffa ett halvstort kar till när jag får jobb. Tills vidare skall mitt 375 stå som det gör idag. Dvs sällskapskar med ciklider, tetror och malar.

Har bestämt mig för dessa:

4-5st Scalare
2st Palettciklider ELLER 2st Nyckelhålsciklider
1-2 stimm Tetror (10-20st / stimm)
Några malar/algätare

Vad gäller malarna funderar jag främst på Siamesisk Algätare, ELLER Randig otocinclus.

Vad gäller Tetrorna så vet jag ännu inte, men Sorgmanteltetra har jag skippat. Funderar starkt på Kejsartetra, Dolkstickstetra eller Vinkeltetra. Främst pga att Scalarens inte skall ge sig på dom när dom växt till sig.

Någon som har andra förslag på tetror som passar med ovanstående ciklider? Dom får gärna vara färggranna och gärna stimmiga.

Någon som har förslag på vilken mal/algätare jag skall ha?

Någon som har förslag på ciklider. Scalare ska jag ha, sen vet jag inte om jag ska ha palett eller nyckelhål eller kanske någon annan? De skall hälst inte gräva å inte vara särskillt aggressiva, de får hälst inte ge sig på växterna och GÄRNA vara lättlekta. Frågan är också om det kan finnas möjlighet att ha kanske ytterligare ett par av någon annan ciklid, eller det kanske blir för mycket fisk å för konstig blandning?

Skall även skaffa mig lite mer växter å tänkte skicka en beställning till HjortgatansZoo om någon vecka eller så. Någon som har något bra förslag på växter för både för/mellan/bak-grund till ett 375. Har idag bara 3st "svärdplantsliknande" växter som är hårt åtgångna efter en bra tids Malawi attacker... Dessutom 3st långsmala växter liknande nån form av Valisneria (eller hur det stavas) som skickar ut utskott åt alla möjliga håll. Dessutom 6st "skott" av någon annan småbladig svärdväxt som en polare skänkte... Det är vad som finns i karet i växtväg. Vill ha mer förslag på lättskötta växter som gärna får vara snabbväxande...iallafall några arter...

Kanske skall tillägga att jag skall börja om helt vad gäller fiskar då det för närvarande endast går 2st 15cm silverhajar som jag tänkte byta in i en Zoobutik i stan...

Tacksam för svar.
#2 - 8 augusti 2003 20:17
Skulle rekommendera bågciklider - snygga, intressanta och väldigt lättlekta. Passar bra med Scalarer dessutom.
Sist men inte minst är ju dessa från Sydamerika, vilket inte däremot Pallettcikliderna härstammar ifrån.

Tetror - någon högformad. Själv har jag Rosentetra och de är rätt snygga. Hade först Koppartetra, men de var otroligt livliga och dessutom revirhävdande, varför jag bytte in dom på zooaffären.

Ang växter, så har jag själv endast javaormbunkar och limnophilia.
Javaormbunkarna är bra eftersom man kan/bör fästa dem på rötter/stenar lite längre upp i akvariet.

Limnophilan växer så det knakar och brukar ge ett otroligt ytvattenväxtverk när den når ytan (vilken den gör fort) som bidrar till skuggiga zoner i akvariet.

Malar - ja ansisturusen kommer ju från Sydamerika och är en hejare på alger..

#3 - 8 augusti 2003 21:36
Ursprungligen skickat av matt.is

Skulle rekommendera bågciklider - snygga, intressanta och väldigt lättlekta. Passar bra med Scalarer dessutom.

Sist men inte minst är ju dessa från Sydamerika, vilket inte däremot Pallettcikliderna härstammar ifrån.

Hur är det med livslängden på bågcikliderna. Är dom likakortlivade som många anda dvärgciklider,eller kan dom leva några år?
Gräver dom, eller ger sig på växterna?
Ska man ha 1 par, eller 1+2 eller kanske 2 par?

Tetror - någon högformad. Själv har jag Rosentetra och de är rätt snygga. Hade först Koppartetra, men de var otroligt livliga och dessutom revirhävdande, varför jag bytte in dom på zooaffären.

Så Rosentetran klarar sig bland Scalarer? Den verkar ju väldigtliten, men annars ett väldigt intressant alternativ! Hur är dom på att stimma, håller dom sig i ett stimm,eller simmar dom runt hur som hälst i akvariet?

Malar - ja ansisturusen kommer ju från Sydamerika och är en hejare på alger..

Okej, är ju en mal som jag funderat en del på, men som tydligen kan bli väldigtaggresiv medåldern...eller? Dom ska ju tydligen ge sig på svärdplantor ganska ofta, och dessa hade jag tänkt att ha en del av (har 3st å tänkte skaffa iallafall 1 till minst). Hur många ansistrus bör man ha för att hålla kontroll påalgernai ett 375kar?
#4 - 11 augusti 2003 15:10
hej, skulle vilja rekommendra Kongotetran som innevånare -en lite livlig färgglad tetra som inte blir mat åt Scalaren, pH:t och temp. passar också ihop med Scalararnas. jag vill också framtona nyckelhålscikliden som en trevlig kompanion till Scalarerna,
en parbildande och matglad ciklid som inte rör varken växter el. liknande. Angående malarna så är Ancistrusen en stark rekommendation men som inte är någon hit tillsammans med svärdplantor, ett gäng siamesiska algätare tillsamman med ancistrusarna i karet skulle nog vara en rekommendation.

ps. har aldrig märkt någon aggresivitet bland mina ancistrusar
ps 2. du behöver inte snåla med antalet nyckelhålc.
#5 - 11 augusti 2003 16:20
Bågfensciklider är liksom övriga dvärgciklider ganska kortlivade,
men några år skall de i allafall klara. De ger sig inte på växter och
gräver knappast.

"Akvariet bör vara tätt planterat och vattnet kan vara medelhårt eller mjukt och hålla en temperatur på ungefär 25 C"
Vierke, J: Dvärgciklider 1980.

Du borde nog nöja dig med en hane, men kan ha flera honor.

Bågfenscikliden är dock bra mycket snyggare och intressantare än
Nyckelhålscikliden, men det är ju min högst personliga uppfattning.

Rosentetran stimmar rätt fint, och absolut inget problem tillsammans med Scalarer. Dock är de lite väl dyra om man vill ha några stycken.
Runt 25 kr tror jag de kostade som jag har.

Ansisturus, har inget negativt att säga om denna mal, fick bara inte mina att överleva, trots att det är en mal ????

Dock har jag en i mitt 150 liters tanganyikakar och den klarar själv av att hålla rent. 2 st i ditt skulle kanske vara lagomt.

#6 - 11 augusti 2003 16:40
Nu har jag kommit så långt att jag bestämt mig för det mesta iallafall.

6 Scalare
20 Tetror (Citrontetra/Dolkstickstetra/Kardinaltetra/_Pristella_)
4 Kurvciklid (vet inte hur många, men 4 låter bra att börja med)
2 Ansistrus alt. 5 Siamesiska Algätare

(5 Kejsartetra)

(2-4 Bågciklid)

Detta borde vara lagom skulle jag gissa. Eller är det någon som tycker det verkar för mycket/lite?

Jag lägger till några frågor. Har fått igång på mitt ytterfilter nu (Eheim 2013, INTE 2213). Detta är bara på 390L/h.
De fungerande filter jag har idag är dessa.

I akvariet idag finns dessa:
Fluval 3+ (innrerfilter 700L/h)
Hydor Crystal 10 (innerfilter 800L/h)

I garderoben finns dessa:
Fluval 3 (innerfilter. troligen samma drag som 3+ fast mindre filteryta)
Eheim 2013 (ytterfilter 390L/h)

Vilken kombination låter mest lämplig för ett akvarium som skall innehålla ovanstående arter. 375liter, amasonasbiotop (troligen).

En annan fråga jag har är om det är lämpligt att göra något åt vattnet rent mekaniskt (eller hur man brukar säga) dvs försöka få vattnet mjukare genom att ha olika material i karet. Har 5 halvstroa rötter och lite kolsten. Eller ska man även försöka köra nån torvblandning i ytterfiltret för att påverka vattnet ännu mera?

Funderar ju kraftigt på att börja använda ytterfiltret (nu när jag äntligen kommit på hur man får det att funka). Det borde ju vara ordentligt mycket mer filteryta i detän i mina 2 innerfilter sammanlagt.
#7 - 13 augusti 2003 09:17
Du kan lägga torv i en nätstrumpa som du gömmer någonstans, tex i en grotta. Det bästa med detta istället för att lägga i ytterfiltrer är att du lättare kan ta upp det om vattnet skulle bli för brunt...

Om du inte har tex Apistogramma, tror jag dock att du klarar dig fint utan torv (Scalare, kurvciklid)

Bra i varje fall att du väljer flera kurvciklider och inte bara ett par.
#8 - 13 augusti 2003 09:22
ancistrus och siameser äter olika alger, kan vara bra att tänka på.
#9 - 13 augusti 2003 09:52
Tänk bara på att kurvciklider inte är speciellt lättlekta - detta är min och andra som jag känner, erfarenheter.

Bågfen skulle jag satsa på om man vill ha lek
#10 - 13 augusti 2003 10:12
Ursprungligen skickat av orm

ancistrus och siameser äter olika alger, kan vara bra att tänka på.

Okej, fast hur elaka är egentligen Ansistrus mot svärdplantor? Har som sagt 3 ganska stora i mitt kar, och hade planerat att köpa 1-2st till.

Det borde ju dessutom betyda att man med fördel borde ha både och, så man får "skydd" mot flera olika algarter..eller tänker jag dumt?

Hur många siameser bör man ha för att dom skall trivas. Räcker 5?
#11 - 13 augusti 2003 10:21

Tänk bara på att kurvciklider inte är speciellt lättlekta - detta är min och andra som jag känner, erfarenheter.

Bågfen skulle jag satsa på om man vill ha lek

Jaså!? Vilken bågfena är det man bör ha då, den bruna eller den gröna? Vad jag förstod så har jag för mig att en försäljare jag snackade med sa att den ena av dom 2 var väldigt ovanlig i handeln.

Kurvcikliderna ska väl gå parvis, så jag har blivit rekomenderad att ha 2st par. Då borde man väl skaffa 4-6st å låta dom para ut och sedan sälja/byta/skänka bort dom som blir "över"?

Är det samma sak med Bågfenorna. Asså, ska dom gå i par, eller skall dom gå 1+2/1+3? Någon sa att dom var haremruvare.

Å så en ytterligare fråga. Hur många ciklider av ovanstående arter kan gå i mitt kar (375)utan att det blir för trångt? Skall som sagt ha 6 skalare å försöka få dom att para ut iallafall 2 par. (är ju ganska svårt å se könet när dom är 2-3cm stora...) Skall även ha 20st tetror (troligen citron) och ev 5-6st Kejsartetror. Dessutom algätare (troligen 5siames+2ansistrus).

Hur många Bågfen/Kurv-ciklider kan jag ha? 6Kurv och 4 Bågfen, eller blir det tajt med utrymme även om man kör med många grottor?
#12 - 13 augusti 2003 10:42
Den gröna är större och färggrannare och den vanligaste.
Prova med 1(hane)+2(honor) bågfen (den parar alltid ut)
och 4 eller fler kurv.

Är du intresserad av dvärgciklider måste jag rekommendera boken
"Dvärgciklider" av Jörg Vierke. I den står det en hel del om
Bågfensciklider.

Citrontetra är nog ett bra val - de är inte så dyra heller.

#13 - 13 augusti 2003 10:49

Den gröna är större och färggrannare och den vanligaste.

Prova med 1(hane)+2(honor) bågfen (den parar alltid ut)

och 4 eller fler kurv.

Är du intresserad av dvärgciklider måste jag rekommendera boken

"Dvärgciklider" av Jörg Vierke. I den står det en hel del om

Bågfensciklider.

Citrontetra är nog ett bra val - de är inte så dyra heller.

Tackar för svar!
Så du tror att det går bara att ha 4-6 Kurv och 1+2 Bågfena i mitt kar, tillsammans med de övriga fiskarna jag skrev? Utan att det blir för trångt eller att det blir FÖR mycket bråk?
#14 - 13 augusti 2003 10:57
Japp
#15 - 13 augusti 2003 11:05
Låter ju kanon!

En liten till fråga då medans jag ändå är igång *s*

Hur bör man börja med fiskinsläppet?

Skall man börja med att efter någon vecka sätta i t.ex algätarna å låta dom gå en vecka, för att sedan sätta i en ny art med ca 1 veckas mellanrum, eller finns någon bättre ide?

Det jag tänker på är att vattnet skall hinna få en bra bakterieflora, och att fiskarna skall få bo in sig innan det blir "för mycket" fisk i karet?

Akvariet kommer ju startas från början igen, dock kommer det finnas ca 90liter vatten som jag kommer spara från akvariet samt 2 "inkörda" filter som gått i mitt 375 i ca 2 veckor nu. Måste riva ner karet då bänken tagit skada när jag flyttade det...
#16 - 13 augusti 2003 11:14
"Okej, fast hur elaka är egentligen Ansistrus mot svärdplantor? Har som sagt 3 ganska stora i mitt kar, och hade planerat att köpa 1-2st till."

hade två st ancistrusar tillsammans med en massa vallisneria och två svärdplantor efter drygt 2 veckor såg varenda svärdplanta blad ut som om någon hade gått loss med hagelgevär på dom, och beskar man dom inte då så slutade det med att man bara fick skjälken och några strimmlor kvar knappast en trevlig syn[:-118]
#17 - 13 augusti 2003 11:21
fredde88: Ajdå! Var det SÅ illa... Då kanske det finns anledning att skippa Ansistrus å bara ha Siameser i karet. Funkar dom lika bra som "algbekämpare" eller finns det någon annan mal som man kan ha istället för Ansistrus som INTE äter svärdplantor?
#18 - 13 augusti 2003 16:50
<u>eftersom</u> (citat av orms inlägg):<u>ancistrus och siameser äter olika alger</u>. kan det vara bra med tex någon pleco el. ett gäng otocinclus. fast jag vet ej hur otocinclus och pleco-varianterna är mot växter.[:-157]
#19 - 13 augusti 2003 22:01
Otocintrusarna skall ju vara väldgt snälla å trevliga, men sammtidigt skall dom vara extremt känsliga, å läste nånstans att man alltid måste räkna med att förlora minst en under dom första dagarna, varje gång man köper en grupp. Annars har jag kollat på en "Randig Otocintrus" eller nått i den stilen.
Affären jag haft mycket kontakt med är lite av "malälskare" å har en massa olika plecos å liknande. Dom kan säkert ta fram nån mysig variant. Lite skrämmande priser iofs...var där idag å kollade. Många arter låg mellan 349-999kr *s*
#20 - 5 september 2003 13:13
Passar på att återuppliva denna tråd istället för att skriva en ny.

Eftersom cikliderna kommer vara det sista som flyttar in i karet, så håller jag ännu på med olika ideer om hur uppsättningen skall vara. Nyligen var jag 100% säker på att det skulle gå 1-2 arter Apistos i karet, men nu är jag inte lika säker.
Är denna kombination möjlig i mitt kar på 375L:
1 par Nyckelhålsciklider
1 par Sajica-ciklid
1 par Blåciklid

Jag vet att sajocan kommer från centralamerika, men Siamerserna kommer ju från Asien, så det blir ju ingen renodlad biotop i vilket fall.

Storgillar (utseendemässigt) blåcikliden, men har svårt för vad som är "sant" om den å inte. Vissa håller den med tetror och scalarer medans andra påstår att den i princip dödar allt annat i karet. Många påstår att den inte gräver ett dugg medans en av mina handlare påstod att den var helt olämplig i ett sällskapskar pga att den dels var otroligt tuff och dels grävde som en grävmaskin.

Tanken var att skaffa 4-6 små av varje sort och sedan när dom parat ut så plockar jag bort alla "överflödiga" så att det till slut återstår ett par av varje.
(kommer använda samma metod när det gäller scalarerna)
Antingen köpa alla cikliderna på en gång eller en art i taget å se byta in de "överblivna" mot ett gäng av nästa art osv...

Har en del växter, en del små grottor och rötter. Gruset är ca 1-3mm. Cikliderna bör EJ äta växter, EJ gräva för mycket och EJ vara alltför revirhävdande.

I övrigt kommer karet innehålla:
20 Citrontetror
5 Siamesiska Algätare
6 Scalarer (kommer bli ett par i slutändan är det tänkt)
Ev. även 5-6 pansarmalar
#21 - 5 september 2003 13:25
Håller med fredde88... släppte i en ganska stadig Ancistrus i mitt 450 liters och efter nån vecka så såg svärdplantorna ut som nått helt anna än växter... jag hade inte n aning om att de gillade den plantan så mycket men är väl medveten om det nu! ;) det blev till att plantera i nya svärdplantor i karet....
#22 - 5 september 2003 14:00
gugges: Jo, med tanke på att jag har 7-8 svärdplantor i kaert så har jag redan valt bort Ansistrusarna till förmån för Siameser. Seddutom är ju siamesen lite mer "fisk" så det ser ju lite trevligare ut om man har ett litet stim.

Annons