Hej vänner.
Jag har precis mjukstartat ett akvarie med 2 st ancistrus malar och 5 st Mari Gold ciklider. Tänkte ta det lungt med matningen i början och ge malarna mat varannan dag och cikliderna varannan för att inte belasta vattnet för mycket. Så igår fick cikliderna pellets som flyter. Dom slukades med stor aptit. Idag strax efter att ljuset släckts släppte jag ner en sjunkande maltablett som jag använt framgångsrikt till malarna i det gamla karet.
Cikliderna blev som tokiga och ville slita tabletten i stycken! När guldancistrusen hittat dit så högg han (hon?) ifrån sig ganska bra men han var i numerärt underläge med 5st något större firrar som attackerade från alla håll.
Hur i hela friden matar man malarna utan att dom skall behöva slåss med de både större och fler cikliderna om maten?
Till saken hör att den mörkare malen är en riktig fegis och höll sig bland stenarna under hela tiden. Men där får den ingen mat.
Till slut tog jag upp tabletten och flyttade till några otillgängliga klippskrevor där malarna brukar hänga så att dom skulle få något alls. Jag gissar annars att cikliderna hade ätit upp alltihop och kanske fått mer än vad som är lämpligt för dom. Men jag kan inte se om dom äter upp allt där eller om det ligger i blir dåligt.
Hur gör ni? Det måste vara en ganska vanlig situation.