Ciklidhobby.

#1 - 16 mars 2008 17:18
Idag gjorde jag och 2 polare en liten road trip upp till Nol och spanade in Ciklidhobby. Har nog varit där 20-30gånger nu, men det är alltid lika kul att få komma dit. Jag har ju inget akvarium nu, och att gå runt hos Kent och kika gör ju inte saken bättre hehe. Såg en hel del goa fiskar som jag vill ha, synd att dom lever i olika biotoper bara:p. När ja köpt nytt kar sen, så blir det med största sannolikhet ett Tanganyika akvarium. Men så fort jag får syn på en snygg jordätare vill man ha ett växt akvarium istället;p.
Sen efter Nol åkte vi förbi Hornbach en snabbis, jag köpte 2stycken Köttätande växter. hittade lite info om dom på nätet, dock så står det inte hur ofta och hur mycket man ska vattna dom. Om någon vet så heter den ena "Sarracenia" och den andra "pinguicula weser".

Trevlig helg.
#2 - 16 mars 2008 17:26
Vad är anledningen att du är akvarielös
#3 - 16 mars 2008 17:38
http://brutalablommor.se/care.htm

Svensk sida om köttätande växter :)
#4 - 16 mars 2008 17:49
jag sålde akvarierna för jag ville ha ett stort akvarium istället, men nu har jag inte hittat något billigt å bra begagnat så det har blivit att jag är utan nu ett tag :(.

Oaken:
Jag var inne där och spana förut men hittar inte hur mycket man ska vattna;p
#5 - 16 mars 2008 18:01
Kent har ju ett kar som jag tror är på 400L för typ 1500:- =) Men du kanske ska ha större?

Kul att du hittade växterna! hoppas du lyckas bättre än jag :P
#6 - 16 mars 2008 18:40
hehe vill nog ha ett 540 eller 720. Ett 720 hade blivit helt perfekt i mitt rum, mellan tvn och en vägg. Dock så vet man ju aldrig vad dom andra i familjen tycker om ett så stort akvarium :p.

Hur mycket vattnade du patrik och vad hade du för substrat i krukan?
#7 - 16 mars 2008 18:55
När jag vattnade 2-3 gånger i veckan gick det bra =) Sen vattnade jag inte alls och då gick det mindre bra =(
Jag hade den jorden som hängde med. Jag vattnade med akvarievatten för att jag har fått för mig att det ska vara mer näring idet..

Kom nu på att jag har glömt att vattna mina växter idag :D Ska göra det nu.:D
#8 - 16 mars 2008 19:06
fredd:

Använd torv eller annat näringsfattigt substrat. Använd aldrig näring i vattnet och använd aldrig hårt, alkaliskt vatten. Det tar förr eller senare död på dem. Enklaste sättet att "vattna" dem är att låta dem stå i lite vatten hela tiden, självklart inte för mycket så de dränks, men lite. I övrigt är det bara att inte låta dem torka ut.
#9 - 16 mars 2008 20:16
på brutalablommor står det att man ska ha NATURELL SPHAGNUM TORV, får se om det går att köpa på blomsteraffären här.

Ska bli kul å se om jag kan hålla växterna vid liv:)
#10 - 16 mars 2008 22:53
"Naturell sphagnum torv" är bara vanlig ogödslad torv. Det brukar alltid finnas inne hos blomsteraffärer.
#11 - 16 mars 2008 23:05
okok:). Jag kan knappt något om växter och tillbehör så jag bara kopiera det som stod på hemsidan:p

Annons