Ciklidnybörjare

#1 - 12 december 2002 20:34
Jag är lite av en nybörjare inom ciklid området. Men jag har skaffat mig ett grönbåg(fens?)ciklidpar och haft dom i ca en vecka. Honan var aldrig riktigt skygg men hanen drog sig undan. Men nu när hanen har kommit fram så spöar han upp honan fruktansvärt mycket. Plus att han har halverat övriga fiskbeståndet.

Fick höra att den skulle vara en relativt fredlig fisk, men hanen verkar blindgalen. När den får syn på honan så blåser den som upp sig, spärrar ut fenorna till max, och ställer sig med stjärtfenan upp mot vädret och sen jagar honan tills hon lyckas trycka ner sig vid någon sten.

Jag har ett 80liters akvarium just nu, men ska sätta upp ett 150liters snart, men där hade jag tänkt ha palettciklider. Det jag undrar är, är det vanligt med sånt beteende från bågfenshannar? Finns det någon möjlighet att honan kan "komma tilbaka" och överleva detta, eller är det kört ifall jag har kvar dom i samma akvarium?
Kan dom ändra beteende om jag stoppar ner dom i ett lite större akvarium? Och sist men inte minst, Skulle jag kunna ha ett palett par och ett grönbågfensciklidpar i samma 150liters tank?

Som sagt, jag är nybörjare och tacksamm för alla svar.

#2 - 14 december 2002 09:09
Det kan nog hjälpa med ett större akvarium, minst 150L gärna större. Ordna med många gömmställen.

MSP
#3 - 14 december 2002 13:47
Jag har/hade ett grönt bågfensciklid par och ska göra mig av med min hane (vet inte vart honan har tagit vägen) Det har inte varit något som helst problem med mina förutom att han har blivit riktigt tjok och äter som en häst! Men annars ska det inte vara så att han ska slå ihjäl andra fiskar i akvariet. Det du skulle kunna göra är att köpa fler honor så får hon nog vara i fred! Tror nog att det inte skulle va så lyckat att ha palleter tillsammans med dem eftersom de är större och skulle antagligen göra livet surt för dem, men jag är inte säker så du kan ju testa. Annars ska ett 80 liters räcka åt de gröna bågarna...

DD