ciklidoskuld!

#1 - 25 januari 2011 18:43
Yes, jag ska ta min ciklidoskuld. Likt en nervöst trevande 14 åring på fest med tjejen han gillar, tänker jag nu ta steget.
Får hem ett 200liters nästa torsdag, vilket ett tag får hålla:
22 neontetror
2 ancistrus + 1 yngel
6 leo-corys
4 SAE

men jag är sjukt sugen på någon dvärgciklid.
Ge mig tips!
Något som är hyffsat långlivat och inte alltför revirhävdande.
Är lite sugen på agassizii men är sjukt tveksam på vilken av alla sorter man kan ha.
Gillar verkligen alla apor men även palettcikliden är riktigt lockande!
Sen måste de ju givetvis även kunna hållas i ett såpass litet kar som 200liter utan att må dåligt.
#2 - 25 januari 2011 18:58
tycker du ska köra större ciklider än dvärgciklider. typ multispinosa eller kanske blå ciklid.:)
#3 - 25 januari 2011 19:33
Jag kör jaguarciklider (parachromis managuensis) i 310 l. Riktigt fräna. Nog en av de fränaste cikliderna jag har haft :) (hör förut kört SA, Västafrikanska, Malawi, Tanganyika och Viktoria). Blir dock sotra 50 cm som max. Så du får byta upp dig efter ett tag.
#4 - 25 januari 2011 19:37
men som sagt så är det bara 200 liter, så nästan alla ciklider går väl bort? :P sen så blev jag varnad av någon gentleman att större ciklider skulle äta upp mina neontetror utan att blinka :P
#5 - 25 januari 2011 19:40
nyckelhål verkar vara rätt charmiga varelser, något att rekommendera? :>
#6 - 25 januari 2011 19:41
Finns gott om ciklider du kan ha i 200-liter. Nyckelhålsciklid och boliviansk fjäril t.ex. Har du neoner så bör du dock undvika stormunnade arter. Blå ciklid är en trevlig och ganska fredlig art, men när den blir större så ryker nog neontetrorna.
#7 - 25 januari 2011 19:42
hur är nyckelhål då?
Är de relativt lugna?
Sen är jag även rätt förtjust i kurvciklider. Älskar verkligen formen på dom.
#8 - 25 januari 2011 20:02
Kurvciklid går fint med. :)
#9 - 25 januari 2011 20:50
roosterboy skrev:
hur är nyckelhål då?

Är de relativt lugna?

Sen är jag även rätt förtjust i kurvciklider. Älskar verkligen formen på dom.

Nyckelhål är rätt lugna, och har små munnar för att vara såpass stora (ca 15 cm som vuxna). Kurvciklider är fina, men nuförtiden är det nog lättare att få tag i dess släkting Laetacara dorsiger, som ser ungefär likadan ut, men är rödbrunaktig, och lite knubbigare i kroppen.
#10 - 25 januari 2011 21:03
får kolla upp det! :)
Ska ner till DM och Rilo nån dag i veckan och köpa in lite rötter med mera. Ska ta och studera diverse ciklider och se lite vilka sorter jag gillar "irl" så att säga.
Får skriva ner dom här och se vad zoopetgiganterna rekommenderar! :)
Känns lite smått spännande ändå, rubba standarden och testa något nytt :>
#11 - 26 januari 2011 00:05
detta akvariet är det förövrigt.
tyckte det var ett riktigt bra pris, blev inte sämre när jag insåg att hon bodde ungefär 3 minuter ifrån mig :P
http://www.blocket.se/jonkoping/Akvarium_200L___tillbehor_31766391.htm?ca=17&w=1
#12 - 31 januari 2011 14:10
Jag har 7 st Nyckelhål på ca 6 cm, väntar helt enkelt på att de ska para ut sig. De är väldigt lugna och snälla, men också extremt rädda och känsliga, speciellt två av dem. Går man lugnt in genom vardagsrumsdörren 6 meter från akvariet så försvinner alla på en halv sekund och om man - ännu värre - stampar fram till akvariet (om man smyger går det bra dock) kan de bli så rädda att de simmar in i rutorna med en smäll. Mina är också väldigt känsliga och har ganska lätt för att må dåligt, även om de egentligen aldrig har varit nära att dö. Så de är alltså väldigt stresskänsliga. Jag har haft dem i ett år utan att de visat några lektendenser heller. Jag har hört av andra att de är lättskrämda och ganska stresskänsliga, men inte så här pass mycket, så det är nog till en viss del mina individer som är ovanligt rädda av sig. Fina fiskar är det ändå.
#13 - 31 januari 2011 15:09
oj, lät ju mindre bra O_O
#14 - 31 januari 2011 16:03
Jag skulle ta en titt på Flaggciklid http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=192&SOK=1 och som du varit inne på Nyckelhål. Båda är enligt mitt tycke underestimerade. Visst kan de vara lite skygga men i ett välinrett akvarium med rötter stenar och framför allt växter borde det fungera fint.
#15 - 31 januari 2011 16:09
Vimsa skrev:
Jag har 7 st Nyckelhål på ca 6 cm, väntar helt enkelt på att de ska para ut sig. De är väldigt lugna och snälla, men också extremt rädda och känsliga, speciellt två av dem. Går man lugnt in genom vardagsrumsdörren 6 meter från akvariet så försvinner alla på en halv sekund och om man - ännu värre - stampar fram till akvariet (om man smyger går det bra dock) kan de bli så rädda att de simmar in i rutorna med en smäll. Mina är också väldigt känsliga och har ganska lätt för att må dåligt, även om de egentligen aldrig har varit nära att dö. Så de är alltså väldigt stresskänsliga. Jag har haft dem i ett år utan att de visat några lektendenser heller. Jag har hört av andra att de är lättskrämda och ganska stresskänsliga, men inte så här pass mycket, så det är nog till en viss del mina individer som är ovanligt rädda av sig. Fina fiskar är det ändå.
Kan du lägga upp en bild på ditt akvarium? Jag misstänker att du har för lite växter eller annat annat som ger trygghet. Exempelvis Pistia på ytan brukar fungera.
#16 - 31 januari 2011 16:12
Naturligtvis kan Paletter vara ett utomordentligt alternativ om du inte bryr dig om att vara "biotop riktig"!
#17 - 1 februari 2011 12:54
bossep skrev:
Kan du lägga upp en bild på ditt akvarium? Jag misstänker att du har för lite växter eller annat annat som ger trygghet. Exempelvis Pistia på ytan brukar fungera.

Så här ser det ut: http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet15.jpg
Efter att ha skaffat ett ganska kraftigt ytterfilter så har det varit i princip omöjligt att få några växter att växa upp till ytan pga. rätt så kraftig cirkulation (men på botten är det lugnt dock). Har dessutom haft några svärdsplantor som tagit upp typ halva akvariet och som växt kraftigt, men som började vantrivas för typ ett halvår sen vilket tog bort den "djungel" som Nyckelhålen brukade gömma sig i. Men å andra sidan var de nästan lika rädda av sig även när jag hade väldigt mycket växter:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/12.png (Innan ytterfiltret)
Jag planerar att låta jättevallisen skapa en fin djungel i vänstra hörnet samt att låta det växa till sig ordentligt även i det andra hörnet, vilket jag tror kan få dem lite mindre rädda.

Känns lite som typ trådkapande det här, hehe (A)
#18 - 1 februari 2011 13:01
haha nej, biotop är det inget snack om, då måste jag ju offra mina siameser! :P
Så jag får helt enkelt vara busig och blanda ^^
Jo, flaggciklider är onådigt snygga! Helt klart ett alternativ!
#19 - 2 februari 2011 05:32
Jag har nyckelhålare och kakaduor tillsammans med rödmunstetror i mitt 375l men jag uppfattar inte nyckelhålarna rädda. Dum brukar vara framme helatiden när man är vid akvariet.
#20 - 2 februari 2011 09:09
Så då kan man dra slutsatsen att om man har mycket gömställen så har man Nyckelhål som är framme (nu är ju mina också framme mycket, men de blir rädda när man rör sig fram till akvariet, när man går därifrån så blir de bara lite misstänksamma).

Dessa är ju också fina: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149&SOK=1
#21 - 2 februari 2011 09:25
Hej

Ett tips kan vara att kolla upp om nyckelhålsciklider gillar starkt strömmande vatten.
Jag gissar på att dom vill ha det lugnare men är inte säker.

Mvh UB
#22 - 2 februari 2011 09:42
ubjs skrev:
Hej

Ett tips kan vara att kolla upp om nyckelhålsciklider gillar starkt strömmande vatten.

Jag gissar på att dom vill ha det lugnare men är inte säker.

Mvh UB

Bra tips! För det har jag, alltså strömmande vatten ^^
Bilagor:
#23 - 2 februari 2011 17:02
Vimsa skrev:
Så då kan man dra slutsatsen att om man har mycket gömställen så har man Nyckelhål som är framme (nu är ju mina också framme mycket, men de blir rädda när man rör sig fram till akvariet, när man går därifrån så blir de bara lite misstänksamma).

Dessa är ju också fina: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149&SOK=1

Dom gillar att ha ett tryggt tak över huvudet. Flytväxter eller kanske vallisneria som flyter på ytan.
#24 - 2 februari 2011 17:04
roosterboy skrev:
Bra tips! För det har jag, alltså strömmande vatten ^^

Kan du ordna till bra cirkulation utan jet strålar? Det gillar alla SA och CA tror jag.
#25 - 4 februari 2011 15:05
nu är den tagen!
I've been deflowered, om man så vill ^^
Det blev 2st dorsigerus.
Jag är urnöjd!
förvisso väldigt små (3-4cm) men ursöta och rätt sociala : > iofs bara haft dom i 2-3 timmar men dom har inte försökt gömma sig eller vart stissiga nu när jag illglott på dom. Dom står mest och tittar tillbaka.
Niklas på rilo TRODDE att det var en hane och en hona, men det märker man väl förr eller senare. Dom kommer bra överens iaf, står intill varandra och simmar i par. inget bråk lr så.
Hur nöjd som helst ^^
#26 - 8 februari 2011 00:32
Går det att se om det är hane/hona?
Dom är typ... 4cm, något sådant. : >
[ATTACH=CONFIG]42055[/ATTACH]
#27 - 8 februari 2011 17:54
ingen?
För om det är hane/hane så måste jag dra och byta så snart som möjligt ^^
Bilagor:
#28 - 8 februari 2011 18:18
Kan nog vara en hane och en hona ja, den till vänster är nog i alla fall en hane, och jag är rätt säker på att den till höger är en hona, den ser mindre ut, och lite kortare i kroppen, så att säga. Men oftast brukar man väl köpa ca 6 stycken, för att vara på den säkra sidan, och låta dem para ut själva, åtminstone om man vet att man kan byta in dem som blir över.
#29 - 8 februari 2011 18:24
huh, jag trodde att den till vänster var hona och den till höger hane? O_O
Men okej, om jag köper 2 eller 4 till, kan dom gå tillsammans allihop eller måste jag lämna tillbaka de överblivna då?
Karet är trots allt bara 222 liter :S
#30 - 8 februari 2011 19:08
Tja, med mycket växter och inredning kan du nog utan problem ha två par.

Annons