Ciklidproblem

#1 - 25 april 2009 12:54
Köpte förra helgen fyra stycken röd ciklider. Har varit borta några dagar denna vecka och när jag kom hem såg jag att 1 frontosa hade dött samt att många golden samt delfinciklider hade blivit fenbitna. Min första tanke var rödcikliderna men de är ej aggressiva när man tittar på dem. Någon som haft problem med röd ciklider innan och hur har ni gjort? lämna tillbaka dem eller karantän?

Har också en väldigt fin utfärgad röd ciklid som gärna vill vara för sig själv nere i hörnet av mitt 375 liter akvaium, sjuk eller ruvar?
#2 - 25 april 2009 12:56
Säkerligen någon/några dina rödciklider som är boven, har du läst detta: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=155&SOK=1
#3 - 25 april 2009 12:59
jo jag har läst det men de är ej aggressiva när man stå och tjuvtittar på dem :) tror du att de leker med tanke på öd cikliden som vill vara i fred?
#4 - 25 april 2009 13:09
Knappast att de leker, men bestämmer rangordningen möjligtvis som iofs är förberedande till lek:).
Även om du inte sett hur deras sanna sida är, när du smyger på dem tror jag ändå att det är dessa som är bovarna;).
#5 - 25 april 2009 13:09
Om du med röd ciklid menar fiskarna i släktet Hemichromis, så är de inga malawiciklider, och inga munruvare, så det är inte därför den ena håller sig för sig själv. De är parbildande substratruvare (lägger äggen på ett underlag, och vaktar dem där), och under lektiden blir honan starkt ljusröd, medan hanen blir mörkare röd, och då blir de även aggressivare, eftersom deras ägg och yngel ligger öppet, och är mer oskyddade än äggen hos munruvare. Om du ser två som håller ihop mycket, och visar upp sig för varandra, så är det ett par i lektagen.
#6 - 25 april 2009 13:11
Micke_A skrev:
Om du med röd ciklid menar fiskarna i släktet Hemichromis

Kanske dumt gjort, men det förutsatte jag att det var dessa trådskaparen menade....

Annons