Cirkulation

#1 - 24 november 2009 14:25
Ingen respons i min egen tråd så jag provar här annars får det bli bäste dräng :p

Jag funderar lite på cirkulationen i mitt 936 literskar.

Jag har nu ett innerfilter (1000 l/h), monterat i BTN modul mitt på vänster kortsida som har utblår riktat snett mot ytan rakt in mot mitten i karet. och insug under modulen genom myggnät. (mörkblå)
Samt ett ytterfilter (eheim 2260, 1900 l/h) utblår genom BTN modul monterat i tak bakre vänstra hörnet. Utblåset är riktat snett ned mot bakre vänstra hörnet => ej ytrörelse. Insug är mitt på höger kortsida under BTN modul som har myggnät i botten. (ljusblå)

Ett alternativ jag funderar på är att placera ytterligare ett innerfilter i BTN modulen på höger kortsida och flytta insug till ytterfilter till bakom modulen dvs längst in i höger bakre hörn. Samt att ändra utblås på ytterfilter till mer parallellt med ytan på något bra ställe,

Tips??!!?!

Jag tycker jag har dålig cirkulation och undrar hur jag borde placera utblås resp. insug.
#2 - 24 november 2009 14:32
när jag experimenterade lite med cirk i mitt 222 (visst, klart mindre än ditt) så fick jag fram att utblås och intag funkade bäst om dom var på samma sida.

dvs, blåser det från vänster, så skall intaget oxå ligga till vänster.

utblåsen skall ligga så att de trycker vattnet bort mot höger, "träffar" rutan
och flyger tillbaka åt vänster.

förstår du vad jag menar ?

.
#3 - 24 november 2009 16:30
Låter vettigt, jag kommer att behöva fler filter än ett och ett alternativ är att man låter dem samverka dvs snurrar vattnet i samma riktning. ett annat skulle kunna vara att de utblåsen möter varandra och skapar två cirkulationer i vattnet.

Ska alltid utblåsen vara vid ytan, även då man har flera utblås från olika filter?

Någon med funderingar kring detta?
#4 - 24 november 2009 16:36
Dre skrev:
Låter vettigt, jag kommer att behöva fler filter än ett och ett alternativ är att man låter dem samverka dvs snurrar vattnet i samma riktning. ett annat skulle kunna vara att de utblåsen möter varandra och skapar två cirkulationer i vattnet.

Ska alltid utblåsen vara vid ytan, även då man har flera utblås från olika filter?

än en gång, jag har mindre kar, så ta det för vad det är.

i mitt 240 liters malawi så har jag innerfilter (juwel original) riktat snett upp mot utan.

utöver detta har jag på samma ställe en cirkpump som blåser utmed rutan cirka 1/3 ner från ytan,

och sist ett extra ytterfilter som har dubbla strilrör uppe vid ytan
men hålen är riktade neråt.

så av tre pumpar, är det bara en som vispar runt på ytan,

jag har en belastning utan guds like i karet, men inte sett några tendenser till syrebrist eller liknande.

.
#5 - 24 november 2009 16:59
Ok, intressant.

Någon sade för ett tag sedan att syresättningen i karet är till 10% för fiskarna men 90% för alla bakterier som förbrukar massor av syre. Det borde betyda att alla ställen där det samlas bakterier bör syresättas så bra som möjligt, dvs hela karet[:o]

Gruset, rötter osv bör väl ha ett svagt flöde som passerar. Så hur man än gör borde man se till att det rör sig på alla delar av karet och med din lösning så borde du verkligen få till det.
#6 - 24 november 2009 17:08
Dre skrev:
Ok, intressant.

Någon sade för ett tag sedan att syresättningen i karet är till 10% för fiskarna men 90% för alla bakterier som förbrukar massor av syre. Det borde betyda att alla ställen där det samlas bakterier bör syresättas så bra som möjligt, dvs hela karet[:o]

Gruset, rötter osv bör väl ha ett svagt flöde som passerar. Så hur man än gör borde man se till att det rör sig på alla delar av karet och med din lösning så borde du verkligen få till det.

samt att rör runt allt skit som sitter mellan stenar och liknande.

har lite malar som skitar ner en hel del.

hade tidigare strilröret riktat mot ytan och hade då alltid en massa
skit som behövde slamsugas bort var 14.e dag.

sedan fick jag tipset att rikta ner strålarna, vilke gjorde att skiten
virvlas upp i karet, och flyger in i pumparna där det bröts ner väldigt fort.

det funkar här iaf.

tilläggas att jag har i det karet cirka 8 liter filtermassa........

.
#7 - 24 november 2009 17:08
Har i olika stora kar kommit fram till att det funkade kanon att ha som jag hade i mitt 540 liters kar.
Där hade jag dock 2 st ytterfilter och ett fluval 4+.
Ena ytterfiltret var en för tillfället av skräpmärket Am-top (läckpiss) största modellen och första som kom som dock var ok när den var tät i det lilla locket i mitten och då var strilröret riktad uppe från vänster till höger.
Hade även fluvalen i den änden riktad snett riktad framåt.
På höger sida i karet hade jag en eheim 2017 med strilrör som var riktad neråt.
Hade bra cirkulation i ytan men även på botten av det karet som fiskarna gillade helt kanon.

I 720 liters karet som jag har nu ser jag mer skit på botten än vad som var i 540 karet.
Dock är båda eheim 2028 ´orna riktade mot varandra från höger och vänster sida uppe i ytan utan strilrör.
Har iofs även en fluval 4+ och ett pumphuvud med filtermatta på.
#8 - 24 november 2009 17:16
drd skrev:
Har i olika stora kar kommit fram till att det funkade kanon att ha som jag hade i mitt 540 liters kar.

Där hade jag dock 2 st ytterfilter och ett fluval 4+.

Ena ytterfiltret var en för tillfället av skräpmärket Am-top (läckpiss) största modellen och första som kom som dock var ok när den var tät i det lilla locket i mitten och då var strilröret riktad uppe från vänster till höger.

Hade även fluvalen i den änden riktad snett riktad framåt.

På höger sida i karet hade jag en eheim 2017 med strilrör som var riktad neråt.

Hade bra cirkulation i ytan men även på botten av det karet som fiskarna gillade helt kanon.

I 720 liters karet som jag har nu ser jag mer skit på botten än vad som var i 540 karet.

Dock är båda eheim 2028 ´orna riktade mot varandra från höger och vänster sida uppe i ytan utan strilrör.

Har iofs även en fluval 4+ och ett pumphuvud med filtermatta på.

vilket innebär att DRD hade i sitt 540 liters samma "princip" som jag har i mitt 240...dvs om man har flera pumpar så rikta en del av cirken ner
mot botten för att säkerställa att det rör på sig överallt.

tittar man på DRD's 720 (finns en bra film på youtube) så tycker jag att
det är oxå en bra lösning, där möter cirken varandra i mitten på karet
och drar runt ganska bra i karet.

om han nu får lite skit på botten pga alla de miljarder :) lyckosamma
lekarna han har på sina malar, alternativt stora skitkorvar :( från jordätarna, så kanske fluvalens utblås skall riktas lite neråt.........:p

eller ??
#9 - 24 november 2009 17:20
Ja tycker inte att det spelar nån roll om insug sitter på samma sida som utblås eller ej.
Det viktigaste om man vill syresätta hela karet är att fåtill en vändande vattenrörelse i karet. Pillar man lite me sina utblås så kan man fåtill en vattenrörlse som är 10-20ggr större än den pumpade volymen. Lättast får man till virveln om man trycker ner utblåset en bit,, låt säga 10cm o riktar utblåset snett uppåt.
Allmänt kan man säga att me strilrör får man en väldigt liten/eller ingen alls virvel.
har man dessutom insuget alldeles vid botten i ett stillastående kar så har man en relativt död biologi i sitt filter.
#10 - 24 november 2009 17:22
Man kan lätt kolla om man har ok syresättning genom att prova att mata ganska kraftigt blir fisken riktigt andfådd då har man fördålig syresättning.

En annan indikator är att om man har gott om bös som ligger på botten o inte blir nedbrutet så är det troligt att syresättningen kunde vara bättre
#11 - 24 november 2009 18:12
Dre skrev:

För maximal syresättning så placeras alla utblås så att det rör om ytan och sätt dem gärna så att de möter varann så att kraften från dem slår ut varann och skapar lite lugnare vatten för fiskarna!
#12 - 24 november 2009 18:17
Ok, ett förslag; Om jag då placerar 2 innerfilter (1200l/h samt 1000 l/h) modulerna och riktar den "röda" snett nedåt-utåt och den gula snett uppåt-innåt. Så borde det ge en cirkulation ovanifrån enligt bild 1 och framifrån (upp-ned) enligt bild 2.

Om jag då lägger till ytterfiltret och låter det blåsa diagonalt snett nedåt så sammarbetar alla men skapar en hel del virvlar som kommer åt de flesta ställena.

Kan vara värt att använda som utgångsläge. I strömningsteori slutar allt med kaos i alla fall :d
#13 - 24 november 2009 18:18
åheim skrev:
För maximal syresättning så placeras alla utblås så att det rör om ytan och sätt dem gärna så att de möter varann så att kraften från dem slår ut varann och skapar lite lugnare vatten för fiskarna!

oops såg inte denna. Ligger nåt i det du säger, bättre att låta filtrenmotverka varandra kanske. Glöm inlägget ovan...

Alla i riktning längs ytan eller den blå snett nedåt?
#14 - 24 november 2009 19:07
Jag skulle ju skaffa lite kraftigare cirkulation i karet. Turbelle stream på 6000l/h eller nått. 1000l/h har jag i mitt 112l växtkar. alltså ingenting i ett 936l
#15 - 24 november 2009 19:43
Totalt har jag 1200 l/h + 1000 l/h + 1900 l/h.
#16 - 24 november 2009 20:14
Dre skrev:
Totalt har jag 1200 l/h + 1000 l/h + 1900 l/h.
= tillräckligt:) Det spelar inte så jätte stor roll hur du placerar utblåsen, sätt dem så du själv tycker det blir bra, bara du får lite ytrörelse;)
#17 - 24 november 2009 20:47
Säger ju själv att du inte tycker det är tillräckligt och ville uppgradera till mer. Då menar jag att det inte finns någon anledning att bara lägga till 1000l/h utan satsa stort direkt.
#18 - 24 november 2009 20:57
iofs, jag har 1000 +1900 nu och idag satte jag i ett 1200 eheim innerfilter jag hade hemma.

Jag var ut eefter att hitta ett sätt att placera filtren så jag maximerar nyttan utan att ta i ännu mer i l/h.

Jag tror jag har några alternativ att prova nu! Tack för massor av bra inpu än så länge!
#19 - 24 november 2009 21:12
Nästa fråga.
Eheim 2260 ytterfilter som biofilter
Innerfilter 1 grovfilter i BTN modul
Innerfilter 2 finfilter i BTN modul
Är det en möjlig lösning? Dvs olika grovlek på filtermaterialet i filtrena, eller i omkringliggande material?

Om jag nu har ytterfiltret som biologiskt filter. Det rymmer 18l. Vad bör jag fylla det med? Makaroner, biobollar, eheim substrat pro,...

Vad gäller innefiltren i BTN modulerna så funderade jag på att fylla ett gäng "nätstrumpor" med makaroner eller liknande och packa modulen runt filtret med detta. Alternativt bara filtermatta. Jag skulle kunna lägga fin filtermatta i botten vid insuget till det ena filtret och ovanpå detta makaroner och i det andra grov filtermatta + makaroner (el biobollar,osv.)

Detta är en djungel för mig och lite väl många alternativ för att jag ska kunna bestämma mig själv. :confused:
#20 - 24 november 2009 21:24
Makaroner och porös sten är väldigt bra. Undvik fina filtermaterial. Om allt funkar så behövs dem inte.
Bilagor:
#21 - 24 november 2009 21:56
Nää men va du är krånglig Dre:D Kör grov matta (ppi10) klippt i kuber rakt av så får du en jättebra biologisk och mekanisk filtrering, alt. + några liter biobollar;)
#22 - 24 november 2009 21:58
Bör jag ha dessa material även runt innerfiltren i BTN modulerna?

Bättre hade kanske varit att ha en pump i modulen och filtermaterial i störe mängd, men nu har jag dessa filter liggandes.
#23 - 24 november 2009 21:59
åheim skrev:
Nää men va du är krånglig Dre:D Kör grov matta (ppi10) klippt i kuber rakt av så får du en jättebra biologisk och mekanisk filtrering, alt. + några liter biobollar;)

Du menar runt innerfiltren i modulerna eller i ytterfiltret eller både och?

Var det krånglig du sa...:d
#24 - 24 november 2009 22:19
Dre skrev:
Du menar runt innerfiltren i modulerna eller i ytterfiltret eller både och?

Var det krånglig du sa...:d
Mhmm....;) Ok! förstod inte att du hade "innerfilter" inuti modulerna! Du får långt mer effektiva filter om du fyller upp modulerna med grov filtermatta och stoppar i ett pumphuvud och ev. ett par liter biobollar på toppen eller i botten (beror på om du använder flytande eller sjunkande biobollar)! Samma uppsättning funkar bra i ytterfiltret också:) Eheimsubstrat pro i all ära men priset är oförsvarbart tycker jag och du uppnår minst lika bra resultat med grov matta och bollar!
#25 - 24 november 2009 22:23
För att underlätta rengörning antar jag att man bör lägga detta material i någon strumpa eller ska man gräva upp det för hand?
Bilagor:
#26 - 24 november 2009 22:32
Dre skrev:
För att underlätta rengörning antar jag att man bör lägga detta material i någon strumpa eller ska man gräva upp det för hand?
Bara till och kavla upp ärmarna vid rengöring... om några år:D Vittsen med effetiva filter är att använda grovporiga material och väl tilltagen mängd så blir de i stort sett "helt underhållsfria"! Man kan behöva ta upp pumpen ett par ggr per år för rengöring sen kan man röra runt lite bland filtermaterialet om man vill och sen suga ur böset med en slang!
förresten Hur mycket rymmer dina moduler tror du?
#27 - 25 november 2009 05:50
De är rätt stora, du kan se dem på denna post:
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1346459&postcount=56

Skulle tippa på att de rymmer 7-10 liter var. minus pump.

Edit: mätte just och de rymmer ganska exakt 7 liter var minus pump.

Jag funderar ändå på att gå på att köpa in 2 pumphuvuden och sätta de i modulerna. Jag tänkte köpa några som klarar c:a 1500 l/h ställbara så jag kan justera nedåt om det blir för mycket.

Strrilrör? Snyggast vore utan, annars måste jag montera ett synligt strilrör längs någon sida.
#28 - 25 november 2009 09:27
åheim skrev:
Bara till och kavla upp ärmarna vid rengöring... om några år:D Vittsen med effetiva filter är att använda grovporiga material och väl tilltagen mängd så blir de i stort sett "helt underhållsfria"! Man kan behöva ta upp pumpen ett par ggr per år för rengöring sen kan man röra runt lite bland filtermaterialet om man vill och sen suga ur böset med en slang!

Om man gör så så skapar jag ett biologiskt filter antar jag men viss mekanisk filtrering bör jag väl också ha?

Funderade lite på att lägga en något finare matta överst ovan sönderklippta/makaroner/biobollar som då enkelt går att komma åt och rensa lite oftare. Bara för at få bort partiklar ur vattnet?!?
#29 - 25 november 2009 15:27
Dre skrev:
Om man gör så så skapar jag ett biologiskt filter antar jag men viss mekanisk filtrering bör jag väl också ha?

Funderade lite på att lägga en något finare matta överst ovan sönderklippta/makaroner/biobollar som då enkelt går att komma åt och rensa lite oftare. Bara för at få bort partiklar ur vattnet?!?
Nej inga finporiga material behövs för att uppnå kristallklart vatten! I modulen måste vattnet passera så pass mycket filtermaterial och när biologin i filtret är etablerad så bryter den ner fasta partiklar till lösta ämnen! Alltså kommer du få både mekanisk och biologisk rening!
#30 - 25 november 2009 17:15
OK! nu snackar vi. Bitarna börjar falla på plats!

Tackar!
#31 - 25 november 2009 17:51
Dre skrev:
OK! nu snackar vi. Bitarna börjar falla på plats!

Tackar!
Härligt nu har du hajjat hemligheten:d

Annons