Cirkulation?

#1 - 14 oktober 2007 16:23
Jag har precis startat upp ett 400 L Malawikar (inga fisk än...).

Jag har Juwels 1000 l/h pump och doppvärmare samt ett stort biologiskt filter iform av filtermatta som jag klippt sönder i "bollar" och tryckt ned bakom min back to nature. Istället för raster har jag använt filtermtrl i ett 60 mm borrat hål nedtill i ena hörnet. Jag har följt BTN´s instruktioner men undrar nu följande...

När min pump går skiljer sig vattennivån ca 5 cm på fram resp baksida av bakgrunden. Är det normalt? Jag fyllde karet till maxnivå enligt markeringen. Men nu ligger den ovanför denna markering i och med undertrycket bakom bakgrunden?
Är min pump tillräcklig för ett 400 L Malawikar? Rent generellt. Vad kan hända om jag inte cirkulerar tillräckligt? Vill inte ha storm liksom eftersom jag har sovrummet bredvid karet och blir lät störd av ljudet från pumpen redan : (
#2 - 14 oktober 2007 17:15
1000l/h är för lite för ett malawikar
#3 - 14 oktober 2007 17:24
Vill du ha en tyst pump som ger mycket rörelse så kan du kolla saltvattensbutikernas stream pumpar. Som exempel så finns de koralia serien och seio´s pumpar där du får mycket rörelse för 3-600kr.
Dom pumparna går dessutom att gömma relativt lätt med lite sten.
//NiXoN
#4 - 14 oktober 2007 17:41
Vad då för lite??? Vad bör man ha då? Och motivera varför. Vad kan hända? Dör fiskarna eller?
#5 - 14 oktober 2007 18:01
Jag har ett fluval 4+ till mitt 220L 1000L/h och det är för lite. Det äre rekommenderat till 215L. Jag har därför 2 filter i mitt kar. Men bara tills jag har råd att köpa ett större och bättre.
#6 - 14 oktober 2007 18:48
Vad då 2 filter? Jag fattar nada? Är alltså 1000 L/h för lite för Malawi fiskar generellt eller vart går gränsen? Är det beroende på strl på kar eller vad?
Jag har som sagt 400 L. Hur mycket flås behöver jag ha och vad är det bra för???

Help!! På lördag kommer firrarna :(
#7 - 14 oktober 2007 19:13
Surinam menade bara att 1000liter/timmen är för lite till och med för ett 220-liters-akvarium, så han/hon kör 2 pumpar för att kompensera.. Alltså är det för litet sprutt även för ditt.

Men jag vet själv inte heller vad som händer om man har för lite. Det viktiga är ju att ha stor filterkapacitet där många nyttobakterier kan sätta sig fast, men kanske behövs en kraftigare pump för att klara att få ett bra vattenflöde genom filtret och genom akvariet generellt.

Hoppas du kan få svar från någon mer kunnig.
#8 - 14 oktober 2007 19:28
Har försökt läst på lite... He he...

Vad jag fattar så kan Malawi behöva upp till 10 ggr i akvarietsvolym per timme om jag förstått det korrekt? D v s 4000 L/h i mitt fall. Det är ju katastrof om man ser till ljudnivå :mad:

Jag tycker att min 1000 L/h pump brummar lite. Vad gör då 4000 L/h

Okej.
Om jag skulle halvera volymen till 5 ggr istället. Då skulle jag behöva en cirkulation på 2000 L/h. D v s 2 st Juwel 1000 L/h :)
Någon som vet ifall det kan räcka? Jag åker dessvärre på att borra ett nytt hål i bakgrunden men det kan jag väl ta.
Eller är det bättre med en större pump? Är rädd för ljud bara :(
#9 - 14 oktober 2007 19:57
ett tips är att köpa ett ytterfilter. Rätt så stort. Som t.ex till ett malawi kar på 400L, så hade jag personligen köpt en fluval405 series står till och med på lådan rek 400l. Sen så hade jag tagit en stor hink med vatten och ställt hela pumpen i hinken ungefär tills locket(av pumpen alltså inte hela vägen upp) men man kan nog också ha hela vägen upp(vilket blir tystare) så bara slangarna syns. Nu vågar jag inte svara på om där sladden går in är helt tätt därför hade jag silikonat en liten klick extra övan på och tätat ihopa(där sladden går in då, inte hela! ;p.) Om pumpen inte är tyst då så vette fasen vad som kan göras :/ sen så har ingen svarat på vad som händer om man har för liten pump. Vattnet blir smuttsigt, alltså massa partiklar åker runder, vattnet kan till och med börja lukta äckligt, och nitrit halterna kan bli för höga, om det är första akvarium vilket det låter som så läääääääääs böcker, finns tusentals för nybörjare och för veteraner ;) Alltid bättre med större pump än för lite. Sen behöver du inte heller ha porl, utan låt slangen ligga i vattnet. Det blir gott om syre ändån och tyst akvarium :)

lycka till.
#10 - 14 oktober 2007 20:58
Du bör öka cirkulationen av den anledningen att malawicikliderna kan få svårt att syresätta sig ordentligt annars... Lösningen för dig om du inte vill störas av ljudet från pumparna är att använda flera mindre istället för en stor men du ska kanske inte ha mer än 1000L/tim bakom BTN med risk att den suger ner vattennivån där annars (redan 5 cm) aquael unifilter är den tystaste pump som jag stött på och med 2 st sådana så blir det nog ganska bra!http://www.pwss.se/product.php?productid=3227&cat=618&page=1
#11 - 15 oktober 2007 06:22
Men hur ska jag kunna gömma dessa pumpar :(

De är ju inte så dyra så det kanske får bli sådana, Aquael Unifilter 1000 2 st?
Är fortfarande rädd för ljud bara [:o]

Men de verka onekligen smidiga. Är det bara att fästa dem via sugpropparna på karets insida (upptill)? Hur ofta måste man rengöra dessa?
#12 - 15 oktober 2007 09:04
Gud vad jag är velig...:(

Det blev inte som jag hade tänkt mig med att skaffa Malawi? Har visserligen inte skaffat fiskarna ännu men känner mig vilsen vad gäller det här med pumpstrl osv.

Vad anser ni egentligen är minimum strl på pump/pumpar till mitt 400 L?
Jag har som tidigare endast en Juwelpump på 1000 L som sitter gömd bakom min Malawi btn tillsamman med ett stort biofilter iform av 10 PPI filtermatta nedtryckt i små bollar.
Om man säger så här... Jag ställer väldigt höga krav på helheten (utseendet). Inte bara i karet utan även själva "möbeln". Det var därför jag köpte ett Juwel kar i mörkt trä (typ valnöt). Det är så snyggt :)
Vad jag har förstått så räcker 1000 L till vanliga sällskapsfiskar? D v s 2 - 3 ggr volymen per timme.
Men ni säger att Malawi kan vilja ha upp till 10 ggr per timme!!!

I det fallet finns inte så mpnga alt för mig utan jag blir tvungen att skaffa en pump till (minst). Men så var det utseendefrågan då :(
Tanken var liksom att gömma allt bakom bakgrunden. Men de pumpar ni ger förslag på är ju sammankopplade med filter och en massa onödigt...?
Sedan är det förmodligen i alla fall kört för mig att ha någon mer pump bakom bakgrunden eftersom vattennivån där är ca 7 cm lägre än framför??? Vad nu det beror på??

Hjälp!!! Jag vill ha en liten pump på 1000 L typ som också är extremt tyst [:o]
För visst måste totalt 2000 L räcka till ett 400 L kar? Då har jag 5 ggr volymen per timma.
#13 - 15 oktober 2007 10:13
som föreslogs tidigare i tråden: http://www.pwss.se/home.php?cat=771
Tar inte mycket plats, dvs lätt att gömma, inga onödiga filter osv, det har du ju redan.
#14 - 15 oktober 2007 13:12
Okej :)

Nu har jag tjackat ett Hydor Koralia 2 (2300 L). Det är alltså en cirkualtionspump. Låter inte så fasansfullt ännu i alla fall [:o]

Men nu är jag mer orolig över att vattennivån skiljer sig så mycket mellan fram resp baksida av bakgrunden. Vi snackar säkert 10-12 cm i nivåskillnad :confused:

Är mitt filter för tätt? Eller är det normalt? Cirkulationspumpen sitter på framsidan och juwelpumpen på baksidan. Kan mitt "raster" för cirkulationen in bakom bakgrunden vara för tätt? Har provat att sticka igenom den men vass kniv men det spelar liksom ingen roll. Vattennivån ligger konstant lågt.
Jag har doppat filtermtrl i silikon och sedan i sand för sedan trycka in i ett 60mm hål. Syns knappt om man synar men fungerar det? Jag har följt btn tips på raster enligt deras hemsida.
#15 - 15 oktober 2007 16:04
"Gud vad jag är velig...:(

Det blev inte som jag hade tänkt mig med att skaffa Malawi? Har visserligen inte skaffat fiskarna ännu men känner mig vilsen vad gäller det här med pumpstrl osv. "

nu är det så här med pumpstrl, att du kan ju ha t.ex. ett 1000L och ha en pump till ett 500L och det funkar ändån, det gäller att ha en biologisk balans, vilket blir mycket lättare med en stor pump dock ;D men det går helt klart med mindre också, t.ex. Växter, rötter, sand, stenar etc. Där bakterier kan växa extra. Sen hjälper du till med ett filter. Nu kan jag inte alls malawi eller så, men som många har skrivit så behöver dom mycket syre då dom har svårt att syre sätta sig så då behöver du ju en större pump. Det bros helt på hur många fiskar du ska ha i. Många, större pump och mer vatten byten.
#16 - 15 oktober 2007 16:07
Lelle76 skrev:
Okej :)

Nu har jag tjackat ett Hydor Koralia 2 (2300 L). Det är alltså en cirkualtionspump. Låter inte så fasansfullt ännu i alla fall [:o]

Men nu är jag mer orolig över att vattennivån skiljer sig så mycket mellan fram resp baksida av bakgrunden. Vi snackar säkert 10-12 cm i nivåskillnad :confused:

Är mitt filter för tätt? Eller är det normalt? Cirkulationspumpen sitter på framsidan och juwelpumpen på baksidan. Kan mitt "raster" för cirkulationen in bakom bakgrunden vara för tätt? Har provat att sticka igenom den men vass kniv men det spelar liksom ingen roll. Vattennivån ligger konstant lågt.

Jag har doppat filtermtrl i silikon och sedan i sand för sedan trycka in i ett 60mm hål. Syns knappt om man synar men fungerar det? Jag har följt btn tips på raster enligt deras hemsida.

om jag nu har förstått det hela rätt så kommer vattnet inte riktigt in tillräckligt baktill, om det nu är så skär lite extra under till så det gapar mer och kanske lite till sidan? man kan gömma det riktigt bra, t.ex lägga 2stenar för hålet så syns det inget men det kommer ändå vatten baktill. Fattar inte riktigt till 100% vad du menar, så bli inte sur om jag är ute och cyklar! ;)
#17 - 15 oktober 2007 16:19
Nja... du är inte helt ute och cyklar ;)

Helt klart är att jag inte får runt vattnet tillräckligt smidigt? Det går helt enkelt för trögt. Om det beror på att mitt filter (10 ppi) är för hårt packat eller om mitt hål för genomströmning är för tätt vet jag inte? Jag vet bara att jag försökt mosa på med en vass kniv en himla massa ggr genom genomströmningshålet utan att vattennivån blivit bättre? Det kanske helt enkelt är normalt?
Jag gick och mätte skillnaden. Det skiljer ganska exakt 10 cm:confused:

Är det normalt eller ska jag försöka ta ur lite filter?
#18 - 15 oktober 2007 20:42
Lelle76 skrev:
Nja... du är inte helt ute och cyklar ;)

Helt klart är att jag inte får runt vattnet tillräckligt smidigt? Det går helt enkelt för trögt. Om det beror på att mitt filter (10 ppi) är för hårt packat eller om mitt hål för genomströmning är för tätt vet jag inte? Jag vet bara att jag försökt mosa på med en vass kniv en himla massa ggr genom genomströmningshålet utan att vattennivån blivit bättre? Det kanske helt enkelt är normalt?

Jag gick och mätte skillnaden. Det skiljer ganska exakt 10 cm:confused:

Är det normalt eller ska jag försöka ta ur lite filter?
prova att ta bort rastern och se om nivån höjs, om inte så har du packat filterkuberna för hårt! isåfall plocka ur dem och sedan bara häll i dem utan att trycka...
#19 - 16 oktober 2007 05:51
Ja, jag skall prova det idag tänkte jag. Jobbigt att tömma 400 L vatten bara :mad:

Meddelar hur det gått under dagen :)
#20 - 16 oktober 2007 11:41
Ha ha ha... Vad enkelt :mad:

Jag tog bort mitt insug och vips hade jag balans mellan fram och baksida :)

Det var bomtätt i mitt insug. Jag hade doppat filtermaterial i svart silokon och sedan i sand. Sedan tryckt in alltsammans i insugshålet. Problemet var bara det att när silikonet härdade blev sanden som en cementvägg [:(!]

Jag byte ut den mot ett svart filter istället och tryckte in det i insugshålet och nu fungerar det perfekt. Hoppas i och med detta att det vattnet även blir lite mer klart? Jag fyllde karet i lördags men det har inte riktigt klarnat ännu? Framifrån ser det ok ut men om man tittar från gaveln tvärs igenom karet är det grumligt (det kanske i och för sig är normalt?)
Men nu kanske jag nyttjar mitt stora filter effektivare och hoppas att det blir bättre.

Tack för all hjälp!!!

Annons