Cirkulation för malar: Var ska pumpen placeras?

#1 - 15 februari 2004 10:54
Till 275 liters eheim ytterfilter har jag köpt till en Flual 4+. Orsaken har främst varit att malarna ska få sitt behov av god cirkulation.

Jag försökt placera utsuget långt ner. Malarna gillade att sitta i blåsten, men plötsligt var alla fiskarna uppe vid ytan och kippade efter luft.... Nu har jag satt utblåset vid vattenytan mitt emot ytterfiltrets utsug. Syrebristen försvann omedelbart, men det verkar ju inte "blåsa" kring malarna längre.

Någon som har någon idé om bästa placering?
#2 - 15 februari 2004 11:05
Du måste naturligvis prioritera syre före "blåst".

Ett tips är att köpa en cirkulationspump. Om du bara har sug malar i akvariumet borde du testa att köpa så kraftig pump som möjligt.
Läste i nyaste CB om ett föredrag av Ola Åhlander som försökt återskapa en tropisk flod för sugmalar. han hade i det akvariumet nästan en cirkulation på 40ggr akvariets volym i timmen. Det var tydligen mycket mindre än vad de hade i verkligheten också...
#3 - 15 februari 2004 11:33
Vad är skillnaderna mellan en cirkulationspump och en "filterpump". Blir en filterpump=cirkulationspump om jag bara använder pumpens "huvud"?
#4 - 15 februari 2004 12:40
Japp! Det är precis så.

Ett bra alternativ är Maxijet. Mycket billiga, bra och relativt tysta. Ex. 1200 L/H för 375 kr...
#5 - 15 februari 2004 20:57
Att efterlikna en flod är inte det lättaste...tusentals liter per minut som rinner över stock o sten :) men i ett akvarium går det att ha rätt mycket cirkulation beroende på hur man utformar den...tex om man har en sugkammare i ena änden av karet och inte koncentrerat utblås i andra utan använder ett stort eller brett munstycke så går det att ha en massa m³/h utan att det blir omöjligt för fiskar att uppehålla sig i karet...det största problemet att lösa är hur/var de ska äta så man måste inreda på så sätt att "bakvatten" lugnare områden uppstår där maten kan samlas.

Mvh Janne

Annons