Cirkulation i akvariet

#1 - 27 februari 2006 09:14
Jag känner att mina fiskar blir lite stressade av att pumpen håller på hela tiden, undrar lite kan man stänga av den emellanåt, har stäng av den när ja ger mat och på natten, men vet inte om de är så bra.
Har precis kötp den här pumpen så vill ju inte köpa en ny heller, funderar på hur man kan göa för att minska trycket, nu har ja den på lägsta.
Jag har en fluval 4plus, till ett 240 Liter akvarie.
Jag har så trycket är med långsidan, då blir de ju cirkulation i hela akvariet men växterna som är i bakkant, liksom viker sig, de ser inte fint ut.
vet inte omman kan ställa n¨got för heller för då blir de ju inte cirkulation i hela akvaret, vad tycker ni. Ska ja plantera lite störe tåligare växter där trycker är så de stannar upp trycket eller vad tror ni.
#2 - 27 februari 2006 09:24
Du ska absolut INTE stänga av pumpen, då dör dom nyttiga bakterierna!
#3 - 27 februari 2006 09:37
Skaffa ett strilrör!
#4 - 27 februari 2006 10:00
Ok men dör de verkligen på ett par timmar,
hur lång tid tar de innan dom dör då? Jag menar ja stänger ju av när ja ska grejja med akvariet tex byta vatten, eller göra ren filtret. Dör de då med ??
Vad är ett strilrör, vad kostar dte och var hittar ja det.
Hur funkar det ??
#6 - 27 februari 2006 16:03
ok

Så de e typ ett rör man föster till utströmningen som strömmar ut längre bort då plus de små hålen eller??
#7 - 27 februari 2006 16:41
Helt rätt! Finns hos varje välsorterad akvarieaffär! Men kolla att det är rätt storlek som passar utströmmaren!:)
#8 - 27 februari 2006 23:57
Eller så skaffar man något passande rör som man borrar eller smälter hål i.
#9 - 28 februari 2006 01:43
Hmm... Jag skulle inte oroa mig så mycket över att det svajar lite i burken,
men om du verkligen känner att det är förmycket så får du väll skaffa
som ovanstående menar en kompning och sedan ett strilrör. Bakterierna
som är livsviktiga i filtret börjar dö redan efter en timme med avstängt filter.
#10 - 28 februari 2006 01:58
[QUOTE=ribby_girl]Ok men dör de verkligen på ett par timmar,
hur lång tid tar de innan dom dör då? Jag menar ja stänger ju av när ja ska grejja med akvariet tex byta vatten, eller göra ren filtret. Dör de då med ??
Vad är ett strilrör, vad kostar dte och var hittar ja det.
Hur funkar det ??[/QUOTE]

Jag har läst att de kan dö av syrebrist på en timme när filtret är avstängt. Filtret ska ALLTID vara igång utom vid rengöring under den korta tiden som det tar att rengöra det.

Om ditt filter är nytt är det nog bäst att tillsätta bakteriekultur. En väletablerad bakteriekultur är absolut nödvändigt för ett akvarium med välmående fiskar.
#11 - 28 februari 2006 07:26
Okej

Då ska ja inte stänga av det då, ska skaffa ett strilrör vilken dag som helst, hoppas de funkar bättre.

Annons