Cirkulation i högt kar

#1 - 20 januari 2007 23:20
Hej!

Har blivit litet biten av att skåda fisk igen måste jag erkänna. :p
Tittade runt på blocket och hittade ett udda kar. Det är på 96 liter, 6-kantingt och ca 90-100 cm högt. http://www.blocket.se/vi/10597724.htm

Om man skulle sätta upp ett sådant kar med innerfilter hur ska då detta placeras för att man ska få en jämn och bra omsättning på vattnet? Eller måste man ta till ytterfilter med insug på botten och utsläpp i ytan? Nån som vet? :confused:

//Tonken
#2 - 21 januari 2007 00:16
Inga problem köra med ett litet innerfilter som sprutar strax under ytan. tycker du att du får dålig cirkulation vid botten så kan du ju alltid sätta i två små innerfilter :).
Ytterfilter vore väl det allra bästa, får ju fiskarna lite mer plats att simma i också, problem dock att det inte verkar finnas plats för ytterfilter í akvariebänken.
#3 - 21 januari 2007 07:58
Tonken skrev:
Hej!

Har blivit litet biten av att skåda fisk igen måste jag erkänna. :p

Tittade runt på blocket och hittade ett udda kar. Det är på 96 liter, 6-kantingt och ca 90-100 cm högt. http://www.blocket.se/vi/10597724.htm

Om man skulle sätta upp ett sådant kar med innerfilter hur ska då detta placeras för att man ska få en jämn och bra omsättning på vattnet? Eller måste man ta till ytterfilter med insug på botten och utsläpp i ytan? Nån som vet? :confused:

//Tonken

:( Tycker akvariet ser opraktiskt ut. Svårt att nå ner om man vill "böka" om. Men har man ont om yta hemma kan det ju vara en nödlösning[:o]
#4 - 21 januari 2007 09:22
Vem har sagt att allt måste vara praktiskt [:o]

Nej skämt åsido så var jag faktiskt inne på att ha ett sånt i ett hörn i vardagsrummet men kort efteråt läste jag en annan tråd här på forumet om vattenläckor. :(
När man tittar på konstruktionen av detta kar så bör det ju bli ett förhållandevis högt vattentryck i skarvarna längst ner och jag har ingen aning om hur stabila 6- och 8-kantsakvarier är.

Ska man vara rationell och praktisk är det nog bättre med vanlig liggande aluminiumlåda ;)

//Tonken
#5 - 21 januari 2007 11:21
Ja, det är höjden på akvariet som avgör tryck, och ett sexkantig har ju fler fogar (som teoretiskt kan vara dåliga) så ett högt sexkantigt har nog större risk för läckage än ett lågt fyrkantigt.

Men just vad gäller cirkulation/syresättning är det nog ingen fara.
#6 - 21 januari 2007 12:26
Tonken skrev:
Vem har sagt att allt måste vara praktiskt [:o]

Nej skämt åsido så var jag faktiskt inne på att ha ett sånt i ett hörn i vardagsrummet men kort efteråt läste jag en annan tråd här på forumet om vattenläckor. :(

När man tittar på konstruktionen av detta kar så bör det ju bli ett förhållandevis högt vattentryck i skarvarna längst ner och jag har ingen aning om hur stabila 6- och 8-kantsakvarier är.

Ska man vara rationell och praktisk är det nog bättre med vanlig liggande aluminiumlåda ;)

//Tonken

Kan väl säga så här, har ett 8-kantigt akvarium på 278 l som är kanonsnyggt ( tycker jag ) det är inte alls instabilt eller på ngt sätt ostadigt, tänker faktiskt avytttra det så jag kan köpa ett nytt 540 l , som iofs är fyrkantigt, skulle ha skaffat ett 8-kantigt till, men de gör inte dem större än 278 l...

Men det har verkligen inte varit några som helst problmem med det alls
#7 - 21 januari 2007 12:32
Tack för synpunkten Zebracikliden!

Skulle du våga ha ett sånt kar som fanns i annonslänken i vardagsrummet när du åkte på semester i 2 veckor?
#8 - 22 januari 2007 15:57
Höga kar är bra!!!

Höga kar är snygga och roliga men utmanande när det gäller inredning och cirkulation.

Är du rädd för att trycket skulle bli för stort längst ner så får du be en glasmästare skära till en åttakantig glasbit (8-10mm tjock) som precis går ner i botten på karet. Rengör ordentligt och limma fast den med ordentliga skarvar, använd ett kvalitetssillikon. På detta sätt får du en ytterligare kraft som håller i sidorutorna. Det funkade för mig när jag byggde ett långt högt smalt kar.

Cirkulationen löser man med att ha ett ytterfilter som nerifrån botten av karet sprutar upp vatten mot ytan. Insuget ska som vanligt vara vid botten.
Vid hög fiskbelastning är dert viktigt att ha bra cirkulation på ett högt kar med relativt liten yta. Annars blir det syrebrist om pumpen stannar.

(Är man riktigt händig så gör man ju uttagen för ytterfiltret i bitten på karet med en glasborr eller dremel.då syns inte slangarna och man kan gå runt karet)

Kolla på min zoon på ett högt kar:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=303315&gid=303432
#9 - 22 januari 2007 16:17
Tackar för tipsen Storfiskarn, speciellt det med bottenförstärkningen. Det är egentligen trycket mot sidorna som varit det största frågetecknet för min del...:p
Snuggt bygge du har i bokhyllan. Kul med litet annorlunda lösningar.

Jag har ju inte gjort slag i saken ännu men är ganska sugen. Det där med ytterfilter lät intressant. Skulle vara skönt att slippa ha innerfilter i ett sådant kar.

Det dyker genast upp några följdfrågor:
-Hur gör man slanggenomföringen i botten som du beskriver? Trär man bara igenom ett rör i passande längd genom bottenglaset och silikonar av bara den eller finns det speciella genomföringsstosar man ska använda sig av? (Antar att det är uteslutet att använda sig av slang vid passagen genom glaset)
-Ska man placera insug/ utblås på motstående sidor av karet eller insug i mitten och utblås utefter ena kanten?
-Var bör värmaren placeras? Direkt i utblåset eller på annan plats?

Ideerna flödar vilt just nu:D
#10 - 24 januari 2007 21:26
Genomgångar finns att köpa, tror att saltvattensakvarister har koll på dylika.

Själv har jag kört med biltemas bordgenomgångar (båttillbehör) . det är sådana jag använt till locket på mitt hembyggda ytterfilter(kolla zoonen) och till andra kar

Hålet kan du göra med en Dremel. sök på "dremla" på ciklid.se

Du tar ut hålet där det passar dig bäst (tex i en öppning i bänken) sedan ändrar du ju naturligtvis insug/utblås med böjda rör dolda i inredningen.

Just det karet som är på min zoon har inte ännu hål i botten men det kan nog bli.

OBS! ett kar med limmade genomgångar i botten kan ju bara stå på sin specialgjorda bänk vilket kan bli opraktiskt vid rengöring etc.
#11 - 24 januari 2007 23:01
Tack för infon!

Nu har jag nog tillräcklig koll (:confused: :confused: :confused: ) för att dra i gång ett sådant projekt om jag lyckas förhandla till priset på burken ;)

Annons