Cirkulation och filter!

#1 - 25 februari 2014 17:32
Har idag ett innerfilter som pumpar 1000l/h i mitt kar som är på 253l men jag tycker inte det ger tillräcklig cirkulation i där jag har mina Malawi. Var inne på att ev. köpa till en streamer men fick då rådet att det var bättre att köpa ett innerfilter till.
Fick rekommenderat ett filter som jag fastnat för och det har kapaciteten 1800l/h.
Min undran blir då om detta inte blir FÖR jäkla mycket skjuts för fiskarna att samköra dessa 2 filter, allra minst nattetid ?
Vart går gränsen ? Det ev. nya filtret ska även blåsa ut luft via slang för syresättning.

Tacksam för svar och råd ! :confused:
#2 - 25 februari 2014 19:50
Eftersom du "bara" har ett innerfilter så är mer filtermaterial önskvärt, så ett innerfilter till är nog en bra idé. Jag tror inte du upplever det så mycket mer strömt med båda pumparna jämfört med en, blir liksom inte dubbelt så strömt bara för att man kör två utan mer en fylligare ström... Är det en kinapump du kollat på? så ger den säkert mindre än 1800 också.
#3 - 25 februari 2014 20:23
Instämmer med åheim, tror sällan att pumparna flyttar den mängd vatten de uppges göra. :(
Tror inte det går att få för mycket/överflödig filtervolym med innerfilter..

I mitt 180L malawi har jag innerfilter på 600 l/h och en streamer som är inställd på ca 2000-2500 l/h. Tycker inte det är för mycket drag, har ställt upp streamern på max 4500 l/h någon gång men det blev lite väl häftigt för mina små. Om du väljer streamer rekommenderar jag Tunze Nanostream serien, de är tysta, små, energisnåla och har ett stort utlopp och skapar inge jet-stråle genom akvariet. Här är den jag har: http://www.pwss.se/product.php?productid=4294&cat=0&page=1

Fördelen med två olika pumpar är enligt mig att du kan skapa en "cirkulär ström" i akvariet så smuts inte lägger sig på botten utan hamnar i filtret. Dessutom stordiggar malawin den extra rörelsen i vattnet.

Vad gäller bubblor från filtret menar många att det inte har så stor inverkan på syresättningen utan att det är ytrörelsen som påverkar. Jag tycker nog att bubblor ser lite onaturligt ut och att det låter/stör. Men det är nog mer en smaksak :)
#4 - 25 februari 2014 21:11
Tackar för era svar,
Just denna kommentar var precis vad jag ville se :

"Fördelen med två olika pumpar är enligt mig att du kan skapa en "cirkulär ström" i akvariet så smuts inte lägger sig på botten utan hamnar i filtret. Dessutom stordiggar malawin den extra rörelsen i vattnet"

Jag var lite rädd för att det skulle bli FÖR strömt i karet och att det i sin tur gör att fiskarna inte får någon lugn vila nattetid.
Sen det där med bubblorna är riktigt,att man inte tillför mer syre men varför jag hade detta som ev. kombination att kunna sätta på /stänga av är för att en del påstår att man kan få igång lekbeteende när detta sker.
Om det sen stämmer det vet jag inte men det skulle vara intressant att testa,precis som med temperaturväxlingar och fodergiv.
#5 - 26 februari 2014 19:47
Korrekt! Luftbubblor i utblåset i sig ger ingen effekt, den till och med förstör för växter och för Malawi entusiaster eftersom de kan ta bort kolsyran som man då vill tillsätta.

Malawi och Tanganyika; kolsyra + faxe kalk skapar högre Ph och dh

Skickas från min iPhone via Tapatalk
#6 - 26 februari 2014 23:33
Korrekt! Luftbubblor i utblåset i sig ger ingen effekt, den till och med förstör för växter och för Malawi entusiaster eftersom de kan ta bort kolsyran som man då vill tillsätta.

Va?
#7 - 27 februari 2014 00:10
...Ja kolsyra och faxekalk för att höja ph,kh! De vill jag gärna höra lite närmare om;)
#8 - 27 februari 2014 10:01
Hehe
#9 - 27 februari 2014 10:29

eeh va? njaaa.... co2 sänker ph....
#10 - 27 februari 2014 14:57
Han kanske menar att kolsyran löser upp kalken och därmed driver upp hårdheten?
#11 - 27 februari 2014 15:15
Han kanske menar att kolsyran löser upp kalken och därmed driver upp hårdheten?
Då tänker han fel isåfall. Kalk löser inte upp sig i ph över 7,5 och tillsätter man då koldioxid för att få ner ph för att kalket ska börja lösa upp sig... ja du fattar systemfelet:D (bikarbonat är troligen den enklaste vägen att gå om man vill höja ph och kh)
#12 - 27 februari 2014 15:33
Jag är med dig, försökte mig bara på att förstå tankegången där.
#13 - 27 februari 2014 18:08
Luft genom utblåset på pumpen har ju effekt annars skulle det inte finnas till typ alla pumpar på marknaden.
Du får bättre rörelse på vattnet dvs. mer syre.
Som flera redan svarat på så går ju inte kolsyra och faxekalk så bra ihop, dom slår ut varandra.
#14 - 27 februari 2014 20:45
Henrik_A skrev:
Luft genom utblåset på pumpen har ju effekt annars skulle det inte finnas till typ alla pumpar på marknaden.

Du får bättre rörelse på vattnet dvs. mer syre.

Som flera redan svarat på så går ju inte kolsyra och faxekalk så bra ihop, dom slår ut varandra.

Grejen är den att du inte kan syresätta vattnet mer än vad som redan är fallet genom en hyfsad ytrörelse. Ytan är ju rätt mycket större än ytan på en luftbubbla.

Mäter du är jag rätt övertygad om att du inte kan mäta upp någon skillnad om filtret genererar en skaplig ytrörelse i sig.
#15 - 27 februari 2014 21:11
Faktum är att ett bubbelmunstycket bromsar flödet genom filtret ganska ordentligt, på vissa pumpar kan flödet halveras. Det är en nackdel. Om man sen av nån anledning måste ha utblåset långt ner så att man inte får ytrörelse, tex om man har flytväxter då kan det ju va lite bra kanske att kunna sätta på lite bubbel. Effektivt om man vill få väck en proteinhinna också.
#16 - 27 februari 2014 22:17
Finns fördelar, åheim har redan nämnt några.
Har du ett heltäckt kar så blir luften väldigt varm ovanför vattenytan dvs. varm luft är som varmt vatten kan inte binda lika mycket syre, tar du då 20gr luft från rummet ja då blir det mer syre i vattnet. Kan till viss del kyla om man har hög vattentemp.
Alla vill som sagt inte ha kraftig ytcirkulation, utblås på pumpar kan sitta långt ner i ex. back to nature osv. sen behöver man inte köra fullt blås på lufttillförseln för då bromsas flödet en del, men man använder ventil som släpper lagom med luft så funkar det.
Har testat en hel del med det här då jag odlar på flera L-malar, där det ibland behövs varmt vatten, låg konduktivitet, hög cirkulation samt hög syrehalt och sen ska man inte glömma lågt ph. Är ofta väldigt lite som gör att vissa fiskar väljer att leka.

Jag har kommit fram till att många gånger är det väldigt bra att kunna släppa på lite extra luft, kör även luft i filterhörnor för att få bra cirkulation där så inget vatten står still, inbillar mig även att den blåa filtermattan funkar bättre när små luftbubblor stiger upp genom den. Inget som jag kan bevisa men ganska säker på att bakterierna tycker om det.

Annons