Cirkulation på ytan

#1 - 22 december 2002 16:53
Hej jag får som en hinna på ytan för jag har en BTN där vattnet kommer in nästan vid botten.Ska man köpa en cirkulationspump och rikta den mot ytan.Och behöver man någon cirkulation på vattnet bakom BTN för det bli stillastående.Mitt kar är på 200l.

Med vänlig hälsning

Göran
#2 - 22 december 2002 17:33
Det är bra om du kan rikta det mot ytan eftersom det är där vattnet tar upp syre. Vet inte om det är dåligt med stillastående vatten bakom BTN'n.

MSP
#3 - 24 december 2002 22:37
hej! man kan ju bygga sitt eget filter bakom btn med blå filter matta och ett insug i ena änden och en powerhead i andra och på så sätt få bort tex doppvärmare mm. men nackdelan kan var då man sk göra rent filtret som inte behöver göras rent mer än nån gång om året att det försvinner en hel del nyttiga bakterier! och så kan man ju sätta en valig fluval tex bakom btn som gör så att det blir cirkulation på ytan!!!!! God Jul och Gott Nytt År!!!!!

Glenn
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 december 2002 10:32
Hej,
"jag har en BTN där vattnet kommer in nästan vid botten".
Förstår inte riktigt hur du menar. Insuget är väl vid botten (som det skall vara) antar jag, men utblåset brukar man ju ha strax under vattenytan och då blir det ju ingen hinna. Eftersom då vattnet sugs in vid botten och blåses tillbaka en bit under vattenytan så blir det ju automatiskt tillräckligt med cirkulation på baksidan.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 25 december 2002 14:40
Det finns bara ett nätgaller på BTN och det är vid botten ska Insuget vara där.God Jul och Gott Nytt År

MVH

Göran H

Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 december 2002 14:55
Ja insuget är vid botten och sedan har man utblåset högst upp.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#7 - 28 december 2002 20:50
Ser det ut som olja,eller är den vit.
Är den vit så ska du stäcka av filtret en h.och sedan kan du ta hinnan.
MVH
Nadja

Annons