cirkulation/pumpar/malar

#1 - 15 juni 2005 20:04
hej.
har kört igång mitt 310L för ett tag sedan och har till det en eheim 2028 som pumpar 1050l/tim. det här är och kommer att förbli ett i huvudsak L-mal kar, vilket innebär att jag tänker att jag borde ha mer cirkulation.
hur mycket cirkulation är att rekommendera tycker ni?

och är det bästa att sätta i ett innefilter kanske istället för bara ett powerhead som bara sätter vattnet i rörelse,
eftersom man får lite extra rening?
sen sitter ju eheim utblåset uppe vid ytan, o insuget nere vid botten, vilket innebär att det är rätt lungt nere på botten, och det är väl i huvudsak där som jag känner att mer rörelse i vattnet är nödvändigt.

så min tanke är lite så här;
sätta ett innefilter som blåser ut uppe vid ytan, typ ett fluval 4,
o sen, om det går(?) vända på eheimen så att insuget är uppe vid ytan o utblåset nere vid botten... hur skulle det se ut, o skulle det funka lika bra?
#2 - 15 juni 2005 21:09
En teori kan vara att ha in och ut på samma sida i karet, med ut nere vid botten och in vid ytan, det borde ge hyfsat drag hela vägen, men att ha utsug vid ytan kan ge vissa problem framförallt med skit som ligger kvar i drivor efter ett tag...

Det går iofs att leva med...
B!
#3 - 15 juni 2005 21:21
Rikta utblåset neråt istället. Jag har själv ett 310-kar med bl a 5 L-malar. Visst de skitar ner ganska bra, men jag har inte precis några "drivor" på botten. Jag har iofs 2x7,5L ytterfilter. Det blir ju inte sämmre om du har fler/mer filter. Skippa strilröret om du vill ha bättre flås.

Ta det lungt & prova dig fram. I värsta fall behöver du damsuga botten lite mer. Har du bara en stabil bakterieflora så kommer du inte märka av några probs.

//Peter
#4 - 15 juni 2005 22:38
tackar för tips.
som det är nu har jag in o ut samma kortsida av karet,
fast då ut där uppe o in där nere.
anledningen till att jag tänker mig två filter är just att ett kan blåsa neråt och sätta igång cirkulation vid botten, och att ha ett som rör om ytan lite för att öka syresättningen i vattnet.
o att då bara ha eheim pumpen riktad neråt kanske blir för fattigt med syret? eller är
det här med ytrörelse något överskattat mer än något nödvändigt?
jag gör hyfsat täta vatten byten, ca 30% i veckan med dammsugning, så det står inte o slammar igen.

Annons