Cirkulationsfråga

#1 - 2 oktober 2008 15:18
Vet inte om denna fråga landar under rätt kategorti, men vi testar.
Det gäller pumpar och cirkulation. Kör för tillfället en Eheim 2080 pro 3 och en cirkpump på 3500 l/h vid ytan. Har nu flyttat ner cirkpumpen till mitten på karet. Frågan är alltså, är detta en bra idé eller ska jag fortsätta med båda vid ytan? Ytterfiltret ger fortfarande tillräcklig fart vid ytan.
#2 - 2 oktober 2008 19:37
Lite beroende på.
Cirkulationen i ett akvarium med en pump är ju som en oval.
Två i olika höjd o samma sida borde öka cirkulationen(nackdel om ytterfilter insuget/ena sitter på samma sida som utloppet).Detta då den kraftigare pumpen cirkulerar vattnet innan insuget av ytterfiltret får sitt.
Sätter du ytterfiltrets utblås på ena sidan o cirkulationspumpen mellerst på motstående sida så får du troligtvis två ovala cirkulationer istället för en.
#3 - 2 oktober 2008 21:09
Till Eheim2080 pro 3 är det två insug så det klarar sig. Och utblåset sitter på motsatt sida från cirkpumpen så det kan nog bli bra detta:)
Karet är ju ändå 70 cm högt så jag tyckte att det kanske skulle bli lite mer naturligt om det var strömt vid botten åxå, därför sänkte jag cirkpumpen och ställde denna fråga. Man brukar få expertishjälp här:)

Tack
#4 - 3 oktober 2008 05:40
Men med p3 och cirkulationspump högst upp så borde du egentligen få samma fast om inte mera fart på den ovala cirkulationen.
#5 - 3 oktober 2008 06:04
Men med p3 och cirkulationspump högst upp så borde du egentligen få samma fast om inte mera fart på den ovala cirkulationen.

Men blir det lika utbrett då karet är ganska högt?
#6 - 3 oktober 2008 06:12
Bör det bli eftersom cirkulationsrörelsen är oval på hela karets längd.

Annons