cirkulationspump 1000l/h till 60l akvarium

#1 - 7 november 2003 17:36
Blir detta för stort? Tänkte sätta på strilrör på den. Har nämligen blivit erbjuden en sån till ett bra pris.
Tänkte sedan göra ett eget filter.
#2 - 7 november 2003 18:15
Vad skall du ha i karet?
MVH
magnus
#3 - 7 november 2003 18:22
Snäcklekare lutar det mest åt eller nån sydamerikansk dvärgciklid.
#4 - 7 november 2003 18:28
Dom kommer att blåsa bort...
#5 - 7 november 2003 18:32
Jag tror att det är mindre strömt i tvättmaskinen :)
#6 - 7 november 2003 18:42
Jag tar helt fräckt och hakar på denna tråden. [:-94]

Kan man ha ett pumphuvud på 1000l/h till ett 180l Juwel Rio? Nu sitter det standardpumpen i på 600l/h och jag tycker att det är alldeles för lite drag i akvariet? Är förresten 749:- ett normalt pris på ett 1000l/h Juwel pumphuvud?

/Mona
#7 - 7 november 2003 19:09
De var synd får väl hitta nån mindre pump. Nu har jag ett fluval 1+ och den är alldeles för klen. Hur stort filter bör jag ha tänkte ju som sagt bygga ett eget. Fast de kanske blir billigare att köpa ett komplett istället får kolla upp det.
#8 - 7 november 2003 19:46
hej!

Jag har flera mindre akvarium som har feta pumpar, mitt ena 90 liters har en pump på 1400 l/h och 2,5 liter filtermassa. Jag har fördelningsrör längst fram och det är knappt någon vattenströmmning alls. I detta akvarium hade jag för gurami som gillar stillastående vatten och det gick fint! Allt handlar bara om vad man sätter längst fram på utblåset.

Det akvariumet behöver aldrig rengöras, endast vattenbyten!

mitt tips är att satsa på feta pumpar och mycket filtermassa
#9 - 7 november 2003 20:20
PeterW: Så du tror inte den blir förstor om jag använder fördelningsrör? Tänkte ha cirka 2liter filtermassa.
Fördelningsrör vad menas med det? Är det fler utblås eller är jag helt ute och cyklar?
#10 - 7 november 2003 20:26
Hoppas det går bra, lycka till.
#11 - 7 november 2003 22:10
Mona:

Har du funderat på Eheim Compact 1000 - 1000l/h. http://www.zoosaker.se tar endast 237:-kr för den.

mvh
Mi
#12 - 7 november 2003 22:27
Ursprungligen skickat av aquafirren

Mona:

Har du funderat på Eheim Compact 1000 - 1000l/h. http://www.zoosaker.se tar endast 237:-kr för den.

mvh

Mi

Tack för tipset!!! Passar den i Juwel Compact H innerfilter?

/Mona
#13 - 7 november 2003 22:46
Vet faktiskt inte, men det finns en bild på den på denna länk som du kan kollar: http://www.akvarieshopen.com

mvh
Mi
#14 - 7 november 2003 22:59
Det ser unte ut som den passar. Men tanken var iallafall god. :-)

/Mona
#15 - 8 november 2003 00:27
Ursprungligen skickat av Rille

PeterW: Så du tror inte den blir förstor om jag använder fördelningsrör? Tänkte ha cirka 2liter filtermassa.

Fördelningsrör vad menas med det? Är det fler utblås eller är jag helt ute och cyklar?

t.ex. ett långt rör med massa små hål i som fördelar sprutet över karet.
minskar virvlet i karet drastiskt, men 1000l/h i 60 liter låter ändå rätt mycket.. dår får du ha en miljon hål i ett långt strilrör!
jag hade 1000L/h i mitt 450, 2 meter långt..och det rörde sig på hela vattenytan. har 2000 nu, & det rör sig rätt lagom.
#16 - 8 november 2003 00:27
Ursprungligen skickat av aquafirren

Mona:

mvh

Mi

jag har en sån, kostar under 200 kr i tyskland =)
men den brummar dock lite lätt...
#17 - 8 november 2003 01:59
Annars går det att bygga flera olika typer av ytterfilter med hjälp av ett eller flera lösa pumphuvud och en silikonlimmad glastank.

Det finns dels filter där tanken står under akvariumet. Kräver olika typer av vattenlås för att inte av misstag tömma akvariumet när pumpen stannar eller andra liknande problem. Går lätt att gömma undan dock. Här finns även flera olika tekniker för filtret. Allt från enkla filtermassor till droppfilter (och intervallfilter).

Andra varianter är att ha en låg tank ovanpå akvariumet som vatten pumpas upp till och strilar ned tillbaka till akvariumet. Tar lite plats och är synligt, men ganska säkert vid strömavbrott. Filtrerar i sand och genom att vattnet strilar genom grov grus. Kan "förstärkas" med växter som drar näring ur filtret med rötterna (exempelvis fredskalla).

Tredje varian är att "hänga" filtret på sidan av akvariumet. Inga problem med att akvariumet töms vid strömavbrott, och man kan få det tystare än den andra varianten (inget stril från vattnet när det rinner tillbaka). Fitrerar som den första typen.

En variant av trean är att göra ett stort innerfilter av baksidan av akvariumet. Då är baksidan av akvariumet en blå filtermatta, som man pumpar ut vatten från baksidan tillbaka till akvariumet. Detta filter blir efter en kort tid inte blått, och man kan ha växter växande i filtermattan. Samt att man sällan (från flera års mellanrum till aldrig) behöver rengöra filtret. Men då tar ju filtret upp en del av akvariumets volym, men å andra sidan behöver man inte någon bakgrund till akvariumet, för det är ju filtret.
#18 - 8 november 2003 02:08
Jag har flera idéer om hur man konstruerar ett sådant, så om någon vill ha en närmare beskrivning hur jag skulle ha gjort dessa, så hör av er. Notera dock att jag inte har byggt något själv ännu, men jag har snappat upp idéer från olika ställen.
#19 - 8 november 2003 10:08
går det att trimma upp ett ytterfilter??
#20 - 8 november 2003 10:48
Du kan ju t.ex. göra en filterkammare i karet, där ytterfiltret suger sitt vatten. då kommer redan filtrerat vatten in i ytterfiltret.
Eller bara ta en klump filtermassa & stoppa in ett rör med massa hål i, som ytterfiltret drar sitt vatten från.

Annons