Cirkulationspump frågor

#1 - 11 mars 2008 07:08
Är behov av en kraftigare pump till min externa hemmabyggda CO2 reaktor men behöver lite hjälp att välja rätt.

Har i dag ett billigare powerhead på 1500l/h som trycker ner vatten (och Co2 gas) till reactorn som står i på golvet men returen tillbaka till akvariet kommer det inte många liter i timmer ur. Så behöver lite mer drag i pumpen. Ska inte vara orkan dock.

Hur mycket påverkar specarna på tryckhöjden pumparna kan prestera? För jag misstänker det kan bli en rätt stor skillnad på två 2000l/h pumpar där den ena klarar 2,0m och den andra 3,0m då det är en del motstånd i mitt filter/raktor. Mitt powerhead lär nog inte klara mer än max 1,5m om man jämför med andra billiga powerhead. 21w är den på iaf.

Vad finns det för bra kvalitetspumpar på ca 2000l/h?
Mer än 1000kr vill jag hällst inte ge.
Spelar ingen roll om pumpen är i eller utanför vattnet.
#2 - 11 mars 2008 08:01
Du kan enkelt kolla tryckhöjden genom att till utblåset koppla en slang av rätt dimension/längd och mäta från vattenytan och rakt upp bara för att se om just din pump är stark nog, de flesta innerfilter levererar ett högt litertal per timme just för att dom har en negativ tryckhöjd och kort motstånd..

Annons