Cirkulationspump och luftpump?

#1 - 17 april 2005 20:07
Vad är skillnaden på dessa och vilka funktioner har dom? När behövs dom? Räcker det inte att ha ett innerfilter som även funkar så att vattnet syresätts? Eller behöver vissa fiskar ännu mer rörelse i vattnet?

I mitt 63 l har jag 4 kampfiskhonor, 2 dvärgguramis, 5 pansarmalar och 7 Otos. Dom ska snart få ett 113 l akvarium. Mitt innerfilter är Fluval 2. Har ett Fluval 3 som jag ska byta till i det större akvariet jag ska köpa snart.
#2 - 17 april 2005 23:07
innerfltret är samma sak som en cirkulationspump + förfilter... luftpump är en enklare lösning för samma syfte, skapa rörelse i vattnet.. det räcker utmärkt med en väldimensionerad för avsed volym... tror nog ditt fluval 2 klarar sig i nuläget, och fluval 3'an kommer klara det i den andra baljan... dock är filtermassan som vanligt förliten för att ge någon vidare biologisk funktion, utan måste regelbundet rengöras... så fort pumpen tappat märkbart med effekt skulle jag säga...

B!
#3 - 19 april 2005 08:01
[QUOTE=Mr B]..dock är filtermassan som vanligt förliten för att ge någon vidare biologisk funktion, utan måste regelbundet rengöras... så fort pumpen tappat märkbart med effekt skulle jag säga...

B![/QUOTE]

Jo, tack, jag har märkt att filtret måste rengöras varnannan vecka i alla fall... Och ändå matar jag mindre nu än innan.. Kan man stoppa i nåt annat filter i Fluval än det skumfiltret som redan sitter däri?
#4 - 19 april 2005 08:19
filtermatta

Jag har tagit ut skumpatronerna som sitter i Fluvals filter, samt behållarna, och skurit till en passande bit grov filtermatta och satt i i stället. Får betydligt större filter, och är lättare att rengöra. /Marit
#5 - 19 april 2005 13:20
[QUOTE=Marit]Jag har tagit ut skumpatronerna som sitter i Fluvals filter, samt behållarna, och skurit till en passande bit grov filtermatta och satt i i stället. Får betydligt större filter, och är lättare att rengöra. /Marit[/QUOTE]

menar du sån där blå filtermatta ?

Annons