Jag har detdäringa eländet i mitt lilla kar, och jag är livrädd för att få in det i mitt juwelkar..
Jag hade faktiskt en "mossboll" som skapat sig själv, dvs en naturlig sådan som jag tog bort vid förra vattenbytet. Dock inte lika fin som dom prefabricerade :P
Jag tycker inte du ska vara rädd för algen. Blir det så att du får den så får du ta det då. Algen du menar (mossbollsalgen) verkar hos många växa som i cykler. Så i perioder kan den backa tillbaka och i stort sett försvinna. Så har det t.ex. blivit i ett av mina nano.
Även i mitt 180 så försvann mossbollsalgen efter en längre period med EC eller om det nu bara råkade sammanfalla med den behandlingen vet inte. Men där är den också borta. Det jag får slita med är mera Grönslicken som har rejäla rätt vackra tofsar i mitt Diskuskar. Där kör jag med kokande vatten som gör att de är borta en ca 3 månader innan de är lika vackra igen.
Så många av er verkar ha problem med[COLOR=#333333] Aegagropila som om jag förstått rätt är fridlyst i vissa sjöar i Japan.
För mig är det Cladophora Glomerata som är den stora utmaningen.
[/COLOR][COLOR=#333333]Aegagropila har mer som tunna strån, nästan som hårstrån som är lite stela i början. Blir sedan nästan som ett dis av tunna trådar mellan växterna strax innen det börjar ta fart rejält.
Men som sagt räkor älskar algerna. Dock inte att äta utan mera gosa runt i.
Glomerata ger mer som grästuvor som sedan blir rejäla gräsplymer och känns strävt att ta på.
Nu hoppas jag att Inger kan hålla sig ifrån denna tråden och inte sitter och läser så här långt....[/COLOR]