Clown - fiskhotell

#1 - 18 juli 2007 21:47
Hej

Det kommer det ena efter det andra kompletta saltvattensakvarierna i de mindre storlekarna. senaste tillskottet är Clown - fiskhotel från samma tillverkare som gjort Molly och Guppyhotellen.

[CENTER][attach]6412[/attach][/CENTER]

Detta senaste är dock helt anpassat för salt. Relativ kraftig belysning (2x18 watt kompaktrör), skummare och hör och häpna även ett litet UV-C.

[CENTER][attach]6409[/attach] [attach]6408[/attach][/CENTER]

[LEFT]Det innehåller en "sump" där UV-C och skummaren får plats i de första två facken. det tredje är avsett för en värmare och det fjärde för biobollar, aktivt kol och "biokeramik".[/LEFT]

[CENTER][attach]6410[/attach][/CENTER]

[LEFT]Måtten framgår av skissen nedan.[/LEFT]

[CENTER][attach]6411[/attach][/CENTER]

[LEFT]Akvariet är enligt min mening ganska snyggt och ger ett rejält intryck. Rampen är mycket solid och kraftig, två fläktar kyler själva elektroniken. Däremot finns ingen fläkt för att kunna öka avdunstningen och på det sättet kyla karet på somrarna. Hur det kommer att fungera blir att testa - jag tror personligen inte på att man skall behöva den medsända värmaren normalt.[/LEFT]

[CENTER][attach]6413[/attach][/CENTER]

[LEFT]Som ni kanske förstår så kunde jag inte låta bli detta kar utan kommer nu starta ett nytt kar. Det är avsett för min dotter som bor utanför Eslöv (hon har blivit lovad ett kar länge nu) men jag skall starta upp det hemma och leverera det till henne när det börjat att bli stabilt så det går att flytta. Jag funderade (och funderar fortfarande på) om jag skall "modda" karet eller försöka köra det så nära orginal som möjligt. Jag har i alla fall beslutat mig för att använda den medföljande skummaren och även ha med UV-C från start även om jag inte kommer att köra den. UV-C:n var faktiskt en ganska smart sak - den första dränkbara UV-C:n jag sett. Den monteras på insuget av pumpen och har en filtreringssvamp runt sig! Den lilla klumpen är UV-C:t. Om det fungerar bra - vet ej.[/LEFT]

[CENTER][attach]6414[/attach][/CENTER]

[LEFT]UV_C:t är på 12 volt, 6 watt. Ballasten är separat och utvändig[/LEFT]

[CENTER][attach]6416[/attach][/CENTER]

[LEFT]Det var en antal saker som var medskickade![/LEFT]

[CENTER][attach]6415[/attach][/CENTER]

[LEFT]Skummaren sitter fast på pumpens utblås men i ett separat fack. Detta fack i sig utgör en del av skummaren - det är bara "reaktor" delen och skummarkoppen som går att plocka ut.[/LEFT]

[CENTER][attach]6417[/attach][/CENTER]

[LEFT]Nåväl även om jag inte gör några ändringar här så kommer jag att göra några ändringar på de två sista facken. Det tredje facket (efter skummaren) kommer jag att lägga i biobollar och i det sista facket sätter jag troligtvis en extra pump. Eftersom skummaren och pumpen är en enhet så går det inte att räkna med att det blir något extra flöde genom insugningsgallren om jag sätter i en pump i fack nummer fyra.[/LEFT]

[CENTER][attach]6418[/attach][/CENTER]

[LEFT]Därför kommer jag att ta upp ytterligare ett insug i det fack som är tvåa från vänster i bilden ovan.[/LEFT]

[LEFT]Eftersom jag inte är någon vänn av att sitta och titta i en svart akvarieväg så vill jag ha lite inredning. Kan jag kombinera denna med en funktion så är lyckan fullständig. På bilden nedan är det tänkt att den stora klippan är min ytavrinningskammare, den vänstra lilla blir en fördelningskammare för det inrusande vattnet. Den lilla åt höger kommer att användas som hållare för koraller.[/LEFT]

[CENTER][attach]6419[/attach][/CENTER]

[LEFT]Detta blir sista bilden för idag - kommer fortsätta uppdatera allteftersom.[/LEFT]

[LEFT]MVH Lasse[/LEFT]
#2 - 19 juli 2007 16:42
ojojoj... Lasse med skummare... det var faktiskt oväntat!

snyggt kar, vad kan ett sånt gå på? Mina saltdrömmar väntar på att hösten ska infinna sej...
#3 - 19 juli 2007 17:38
2 små frågor.
Vad kostar det och vilka har det inne?
#4 - 19 juli 2007 19:00
Alla affärer som handlar med Imazo bör kunna ta in karet - pris ja det varierar nog kraftigt över landet. Gjorde en googling på Clown och fiskhotell och fick fram ett pris från Akvarium Ronneby på 2.800. I Göteborgstrakten har jag hittat det i Lerum för ca 2.400:-

MVH Lasse

Appropå mig och skummare - ja jag är oberäknelig :). Jag testar. Det är en typ som inte skapa så små bubblor som de mest effektiva och kan därför kanske göra sitt jobb med proteiner bra och lämna de andra ämnena.
#5 - 19 juli 2007 19:20
detta kar med tanke på pris och allt är nog något jag kommer köpa.. ska följa denna tråd och se hur det går för dig.. så jag kan lära mig av dina "misstag" om det nu blir några..

Ps är det bättre att börja med ett litet kar då man ska satsa på saltvatten? eller är för och nackdelarna i samma nivå oavsätt storlek på karet ? (förutom prisskillnaden då)

Mvh Amaro
#6 - 19 juli 2007 20:12
Amaro skrev:
detta kar med tanke på pris och allt är nog något jag kommer köpa.. ska följa denna tråd och se hur det går för dig.. så jag kan lära mig av dina "misstag" om det nu blir några..

Ps är det bättre att börja med ett litet kar då man ska satsa på saltvatten? eller är för och nackdelarna i samma nivå oavsätt storlek på karet ? (förutom prisskillnaden då)

Mvh Amaro

Många anser att ju större - desto bättre. Jag håller inte riktigt med här. Man får ha bättre diciplin med ett mindre - svägningar kommer snabbare vid mindre misstag (framförallt vad gäller övermatning), ett mindre är värmekänsligare (för att kunna ha de flesta koraller bör man inte över 28 grader - 25 - 26 är lagom.) och ett mindre behövs fyllas på vatten (avdunstningen) oftare. Det finns en del fördelar också. En av dem är att man utan problem (och utan att gå i konkurs) lätt kan byta 50 % av vattnet - två hinkar ut - två hinkar in. En annan är att det är relativt lätt att fylla med koraller och andra djur. På sätt och vis tycker jag att det är lättare att sköta ett litet salt än ett litet sött. Detta beror på alla de lägre djuren man får med när manköper levande sten och koraller. Dessa gör att det bildas otagliga näringsnivåer i karet och när det är stabilt så blir det stabilt på grund av mångfalden.

De här små kompletta karen ger en möjlighet att testa ett saltvattensakvarium till en relativt lindrig penning.

Jag hoppas att det inte blir för många misstag under detta projekt men den som lever får se. Jag kommer att göra detta så jag blir nöjd med utseende och biologi och som jag har sagt tidigare - det finns fler sätt att flå en katt på.

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 juli 2007 20:32
Lasse skrev:
Många anser att ju större - desto bättre.

MVH Lasse

Nja - men det stämmer väl att i princip så är det lättare att få balans i ett stort än i ett litet akvarium och det skriver du ju också egentligen i de efterföljande meningarna.
Ett fullt utrustat större akvarium är lättare att få bra balans i än ett litet.
Dock kan man väl säga att nackdelen med ett stort är ju som nämnts pengarna och risken är att den som satsar på ett stort saltkar kanske snålar och köper för lite tillbehör, levande sten etc. för att det stora akvariet skall bli fullt utrustat.
Då är det ju bättre att starta med ett litet så man har råd att skaffa det som behövs för att driva akvariet på ett bra sätt.
Här fyller ju Lasses artiklar en mycket stor roll som visar på att ett saltvattensakvarium inte måste vara stort för att fungera bra.
Det skall bli kul att följa hur det hela utvecklas.
#8 - 19 juli 2007 21:34
Nu kommer det dröja några veckor innan jag fortsätter med karet men jag skall gå vidare och visa en del andra fördelar med just detta akvarium.

Pumpen sitter i insugsfacket och den suger igenom en skummgummipatron som sitter kloss an i facket. Insuget från akvariet är lite speciellt vilket framgår av bilden. Det finns en ytavrinning men även så att det går att suga från olika nivåer - även från botten. I min tillämpning kommer de fyra översta insugen sitta i min överinningskammare och det understa ute i karet. Varje insug går att indivduellt reglera och möjligen kommer jag inte abvända insug 2 nerifrån eftersom jag planerarar att göra en RDSB i överininningskammaren. Vad en RDSD är - ja det får ni ge er tilltåls med tills jag kommer till den delen av min start.

[CENTER][attach]6442[/attach][/CENTER]

Det undre insuget kommer att vara öppet men ligga nere bland stenen i botten.

Rampen ja, den är värd ett kapittel för sig. Det sitter två stycken 18 watts kompaktrör och de levereras som delade rör vad gäller färgtemperaturen. Varje kompaktrör består av två mindre rör - i detta fall är det ena av dem blått och det andra håller 10000 K, dvs är mycket kallt mot det blåvita hållet. Mellan kompaktrören sitter två LED (blå) för att ge nattljus. Tyvärr går det inte att tidstyra dem var för sig, men med ett mindre ingrepp skulle man kunna gå in och styra LED för sig och kompaktrören för sig. Drosslen för kompaktrören är en gammal hederlig järndrossel och fördelen med en sådan är att en sådan inte är så värmekänslig som de mer moderna elektroniska drosslarna. Hela härligheten kyls av två ganska tysta fläktar.

[CENTER][attach]6443[/attach][/CENTER]

Själva lockkonstruktionen är också ganska smart. Man kan öppna locket som ovan - det finns även en frontlucka att öppna (vid matning exempelvis)

[CENTER][attach]6446[/attach][/CENTER]

Vill man göra lite mer kan hela härligheten skjutas bakåt

[CENTER][attach]6444[/attach][/CENTER]

Och slutligen kan locket fällas bakåt men fortfarande med belysning så man ser ner i filterfacken

[CENTER][attach]6445[/attach][/CENTER]

Nedan ses lite av den vitblå känslan man får när kompaktrören är igång.

[CENTER][attach]6447[/attach][/CENTER]

Det var allt för denna gång - den spännande fortsättningen kommer runt vecka 31

MVH Lasse
#9 - 26 juli 2007 11:09
Ska bli väldigt intressant och följa detta. Nu kanske man tom kan våga sig på saltvatten när det finns ett färdigtutrstat och litet akvarium att köpa.
#10 - 26 juli 2007 19:24
Väldigt intressant projekt!
Trodde det skulle vara väldigt väldigt dyrt med saltvatten men det verkar inte vara så som jag trodde. Men det är nog väldigt svårt att få tag på sötvatten fiskar och växter? Man hittar den inte precis överallt.
#11 - 16 augusti 2007 20:35
Ska bli mycket kul att följa detta projekt :)
#12 - 18 augusti 2007 12:20
jarecki68 skrev:
Ska bli mycket kul att följa detta projekt :)

Ja du har ju möjligheten att följa det in real life också :)

Nåväl dags för lite uppdateringar. Jag har nu börjat med lite mer konstruktioner i akvariet. jag skall försöka köra det så basic som möjligt men har beslutat att komplettera med en pump till. Det blev en Ehiem power compact på 300 liter. Drar bara 4 watt. jag skulle helst vilja ha en pump med bättre kapacitet men då blir watt-talet högre och därmed även värmealstringen. Vi provar detta till en början.

[CENTER][attach]7037[/attach][/CENTER]

[LEFT]Den anslöts och monterades så här[/LEFT]

[CENTER][attach]7038[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]7040[/attach][/CENTER]

[LEFT]På höger sida syns den avrinningskam som jag monterade till ytavrinningskammaren[/LEFT]

[CENTER][attach]7042[/attach][/CENTER]

[LEFT]Även en avrinningskammare skall monteras - ungefär som följer.[/LEFT]

[CENTER][attach]7039[/attach][/CENTER]

[LEFT]Nu började det knepiga - att montera skummare och skummarpump. Facken är inte precis gjorda för plåtslagarnävar och skummaren skulle monteras med en rörbit och förskruvning mellan fack 2 och 1. Sedan skall pumpen monteras upp och ner i den rörbiten som sticker ut i fack 1.[/LEFT]

[CENTER][attach]7044[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]7045[/attach][/CENTER]

[LEFT]Efter några väl vald ord och lite mer så kom det på plats. Sen skulle UV monteras som ett insug och över detta trä insugningssvampen samt sätta ditt skummarkoppen i fack 2. Lätt som en plätt :).[/LEFT]

[CENTER][attach]7046[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]7047[/attach][/CENTER]

[LEFT]Bilderna under visar hur det ser ut när man kör med de inbyggda kompaktrören - ett trevligt och blått sken.[/LEFT]

[CENTER][attach]7041[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]7043[/attach][/CENTER]

[LEFT]Nästa steg blir nu att provköra med gammalt saltvatten (när jag byter på mitt Red Sea och se att det fungerar på det sätt som jag tänkt. Kommer också att fylla fack 3 med biobollar.

MVH Lasse[/LEFT]
#13 - 18 augusti 2007 22:11
Hur många liter är detta kar??
#14 - 18 augusti 2007 22:25
Hur många liter är detta kar??

57 liter

MVH Lasse
#15 - 19 augusti 2007 07:42
Hur många clowner kan man ha i akvariet? hur fort förökar de sig?
#16 - 19 augusti 2007 12:45
Ang. clownhotell

Hej Lasse!

Jag följer med spänning din tråd här. Har skrivit ett gäng frågor till dig, men förstår om Du inte har tid att svara. Är på mycket god väg att köpa ett sånt här kar, men min fråga är dock; en affär som kan sälja (dom vill hellre sälja ett Red Sea ) karet säger att lyset är alldeles för dåligt i karet samt att skummaren bara sitter där för syns skull och inte gör någon nytta!? Stämmer detta? Spec. där här med ljuset? Du skrev att ljuset var relativt starkt!? Jag påtalade detta för dom i butiken varpå svaret blev att det är en amatör som uttalar sig... vilket jag tycker låter helt befängt när man ser på dina tidigare akvarium. Hur ska jag göra... ? Litar på dig.... ;)

/Petter
#17 - 19 augusti 2007 12:48
kul att följa dina projekt lasse. de här karet e ju perfekt för mig eftersom jag måste sälja mitt saltkar pga platsbrist. visste inte ens att det fanns ett sånt här.. är dom helt nya på marknaden?
#18 - 21 augusti 2007 19:09
abbimicke skrev:
Hur många clowner kan man ha i akvariet? hur fort förökar de sig?

Helst inga för ett sådant här litet kar är lite för litet för vuxna Clowner. Som små går dom att hålla och ett lekpar skulle väl kunna "para" ut sig och klara sig i ett sådant här akvarie men större är att rekommendera. De fisk som man bör ha är olika mindre gobies - de är rolia nog. Det är svårt att odla saltvatten eftersom de allra flesta arter har ett larvstadie.

[quote=andreassofus]kul att följa dina projekt lasse. de här karet e ju perfekt för mig eftersom jag måste sälja mitt saltkar pga platsbrist. visste inte ens att det fanns ett sånt här.. är dom helt nya på marknaden?[/quote]

Tack skall du ha. Ja - det är relativt nytt. Funnits ca två - tre månader på marknaden.

[quote=pettabaj]Hej Lasse!

Jag följer med spänning din tråd här. Har skrivit ett gäng frågor till dig, men förstår om Du inte har tid att svara. Är på mycket god väg att köpa ett sånt här kar, men min fråga är dock; en affär som kan sälja (dom vill hellre sälja ett Red Sea ) karet säger att lyset är alldeles för dåligt i karet samt att skummaren bara sitter där för syns skull och inte gör någon nytta!? Stämmer detta? Spec. där här med ljuset? Du skrev att ljuset var relativt starkt!? Jag påtalade detta för dom i butiken varpå svaret blev att det är en amatör som uttalar sig... vilket jag tycker låter helt befängt när man ser på dina tidigare akvarium. Hur ska jag göra... ? Litar på dig.... ;)

/Petter[/quote]

Ledsen Petter - jag har tänkt besvara dina frågor men varit kort om tid. Ställ om dem i denna tråd så svarar jag så att alla kan dra nytta av svaren (förhoppningsvis). Det får väl vara upp till affären om de tycker jag är en amatör eller inte men om ljuset räcker eller inte beror helt på vilken typ av koraller man vill ha. Det är sant att det troligtvis är för svagt för småpolypiga stenkoraller (SPS = small polyp stonecorall) men det räcker gott för mjukkoraller och olika skivanemoner och (om de placeras högt i karet) kan fungera för storpolypiga stenkoraller (LPS = Large polyp stonecoral). Man brukar ge som en riktlinje 1 watt per liter för SPS (och LPS) men det beror mycket på hur karet är utformat och vilken ljuskälla man använder. Jag har haft euphyllia (som är en LPS) i ca 0,5 watt per liter. De växte inte raketartat men de fungerade. Då hade jag placerat dem mycket högt.

Det är sant att att skummaren inte är en höjdare (den är i funktion ungefär som de skummare som var högsta mode på 70 talet) och jag funderar på att strunta i den men det viktiga är att det finns möjlighet för biologisk filtrering i karet vilket jag kommer att utnyttja och då kan man låta skummaren göra det den från början var avsedd för (lufta vattnet och denaturera proteiner). De moderna skummarna tar bort mycket mer vilket jag (som den glada amatör jag är) inte anser vara helt nyttigt. Samtliga mina kar hitilsdags har varit skummarlösa (jag har till och med byggt om mitt Red Sea till att vara skummarlöst) och de har helt tydligt inte vetat (karen alltså) att jag är en glad amatör för de har fungerat.

Red Sea är helt klart ett betydligt bättre paket men vi pratar om en prisskillnad på över 5000:- också.

Mitt råd till dig är att ta det lugnt - läs på så mycket du kan - här och på saltvattensguiden.se. Jag kommer att rapportera om mina erfarenheter av detta kar och sedan kan du själv dra slutsatsen om du skall satsa på ett Red Sea eller starta med ett Clown hotell. Jag har gjort Aquatic Natures 27 liters akvarium till saltvattenskar. Det äldsta av dem har nu gått i ca 2,5 år och fungerat jättebra. Under ca 1,5 år hade jag mindre än 0,5 watt per liter - nu har jag ca 0,7 watt per liter (varav det ena är ett blåljus). Skall försöka att lägga upp en bild på det senare.

MVH Lasse

Edit: Här är bilden - den är tagen nu på kvällen när jag bara kör blåljus i den (9 watt Osram)
#19 - 21 augusti 2007 20:15
Tack för svaret Lasse, jag kan ingenting om saltvatten och det är helt nytt för mig :) Det blir verkligen kul att följa projektet. Finns det räkor/snäckor för saltvatten som man kan ha i ett litet kar och kanske odla också?
#20 - 22 augusti 2007 08:12
Jag ställer inga frågor eller har inga synpunkter men börjar bli mer och mer intresserad för saltis kar så jag mer än gärna ska titta i din tråd som tätt och försöka lera mig lite mer Lasse :) :) :) :) [:-158]
#21 - 22 augusti 2007 17:37
Mycket intressant...

Hej Lasse!

Tack för svaret... undrar lite saker till. Hur mycket levande sten kommer Du lägga i? Är "orginalpumpen" för liten? Varför måste Du ha en pump till? Är det nåt Du rekomenderar om man köper det? Var köpte Du din burk och vad kostade den? // mvh Petter
#22 - 22 augusti 2007 19:04
pettabaj skrev:
Hej Lasse!

Tack för svaret... undrar lite saker till. Hur mycket levande sten kommer Du lägga i? Är "orginalpumpen" för liten? Varför måste Du ha en pump till? Är det nåt Du rekomenderar om man köper det? Var köpte Du din burk och vad kostade den? // mvh Petter

Levande sten vet jag än inte så länge hur mycket jag lägger eftersom jag skall testa en mer svagt sluttande design denna gång och inte ett brant uppåtgående berg - kan tänka att det blir en 5 till 8 kg.

Appropå pumpen så brukar konstruktionen i dessa kar vara så att pumpen ligger i sista facket och "drar" vattnet genom facken. I detta kar är orginalpumpen i första facket och "skjuter" vattnet genom facken (Detta beroende på konstruktionen av skummaren) Att placera en pump i sista facket sätter lite mer skjuts på vattnet (det drar troligtvis inte mer vatten igenom men ändå) Vi får se om det är rätt tänkt. En nackdel som jag kommer att skriva om i ett annat inlägg är att luftbubblor dras med ut i karet.

Karet kostar någonstans mellan 2,500 och 3000 tusen kronor. Alla som handlar med IMAZO kan skaffa fram karet.

MVH Lasse
#23 - 22 augusti 2007 19:56
Då var det dags för lite uppdatering.

Jag har nu provkört med vatten. Jag tog gammalt saltvatten när jag böt på mina gamla kar och lät det gå under ett par dagar. Då jag satt i en extra pump i sista facket så får jag lite mer "sug" igenom systemet. Extra pumpen är mindre än orginalet så därför behövde jag inte göra iordning något extra insug. Tvärt om så är det i orginal fyra skåror in till fack nummer tre för hållarna till doppvärmaren. Dessa fick jag sätta igen eftersom de läckte ut mikrobubblor av luft där.

[CENTER][attach]7106[/attach][/CENTER]

Även efter detta så kom det små mikrobubblor från skummare igenom tredje facket och ut i fjärde och de sögs upp av pumpen. Mikrobubblor är ingen höjdare i karet så jag har sätt upp en filteranordning i det tredje facket. Som vanlig använder jag delar från gamla bottenfilter som jag ställer mot fackavdelaren

[CENTER][attach]7108[/attach][/CENTER]

Eftersom förbindelsen mellan tredje och fjärde facket ligger i botten så fördelar denna platta vattnet så att vattnet rinner igenom hela filtermattan horisontalt. I facket har jag också placerat biobollar.

[CENTER][attach]7109[/attach][/CENTER]

Jag har också konstruerat färdigt ytavrinningen och den modul som skall dölja (och fördela) filterets utlopp. Jag har också beslutat att sätta till en slimline (BTN) för att helt ta bort plastväggen. Tyvärr hade jag inga vita moduler när jag gjorde avrinningen så det är lite färgskillnader nu. Dessa vet jag kommer att försvinna när alger och annat växer till sig på bakgrunden.

[CENTER][attach]7107[/attach][/CENTER]

Idag limmade jag de två första modulerna och nu skall de få torka innan jag sätter in "slimline"-biten.

[CENTER][attach]7110[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#24 - 28 augusti 2007 07:44
Jag följer tråden med stort intresse. Funderar själv på att testa saltvatten men har hittills avstått pga kostnaden, men det här alternativet verkar prisvärt.

Väntar otåligt på fortsättningen :)
#25 - 28 augusti 2007 12:15
Nu har jag provkört avrinning och annat. lite besvär med hög nivå mellan facken och jag fick justera avrinningen. Övervägt att skaffa en starkare pump till fack 4 men provar så länge med den jag har.

[CENTER][attach]7260[/attach][/CENTER]

Och dessutom en helbild

[CENTER][attach]7261[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#26 - 28 augusti 2007 19:08
Ser kanonbra ut Lasse... när kommer vattnet och det levande i???
#27 - 30 augusti 2007 08:07
Kul att du ska med på MAFs tysklandresa Lasse! Räkna med att jag och de andra nybörjar-saltnissarna i MAF kommer att bombardera dig med frågor...

Det var förra årets tysklandsresa som fick mig att starta med saltvatten; akvarierna och tillbehören var så billiga där nere att jag inte hade råd att låta bli attt köpa en komplett saltvattenskub... Jag köpte en komplett Aqua Medic Chromis kub (140 liter) för 400 euro, inklusive MH-belysning, skummare, cirkulationspumpar och snygg möbel. Det billigaste jag sett samma paket för här hemma var 8000:-. Dessutom köpte jag ett Dennerle osmosfilter (130-liter) för fyndpriset 75 euro. Också det halva priset mot här hemma...

Också var det ju förståss inspirerande att se de stora akvarieanläggningarna där nere. I år köper jag nog nåt levande till akvariet...

Mer om årets resa:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106875

Ditt nya kar ser snyggt ut! Kul att se dina kreativa modifikationer. Gillar bakgrunden... kanske blir det ett sånt till sambon... hon gnäller så över att hon inte får välja fiskar till saltvattenskuben vi har idag.
#28 - 31 augusti 2007 10:30
Väntar med spänning...

Lasse.... ÖKA!!! :) - vill så gärna se hur det kommer att se ut och hur det kommer att fungera! När har Du tänkt att lägga i det levande?
#29 - 31 augusti 2007 13:07
pettabaj skrev:
Lasse.... ÖKA!!! :) - vill så gärna se hur det kommer att se ut och hur det kommer att fungera! När har Du tänkt att lägga i det levande?

Jag håller på och lära er saltvattensakvaristens viktigaste kunskap - tålamod.

Jag kommer troligtvis att lägga i salt och sten under helgen

MVH Lasse
#30 - 31 augusti 2007 14:50
Lasse skrev:
Jag håller på och lära er saltvattensakvaristens viktigaste kunskap - tålamod.

:D sant :D

Har under 2 år läst av och till. känner mig kanske redo till vinter.
Detta projekt är iaf kul att följa.
#31 - 1 september 2007 15:09
Det är bra Lasse!!!

Det är bra Lasse! Jag ska lära mig av mästaren.... - dig alltså!!! ;) - jag ska ha tålamod. En till fråga dock! Djurmagasinet i Norrköping hade ett precis likadant akvarium som dig... dom hade satt igång det nu, med sten och några fiskar i. Nu till frågan... vattnet i hela karet var väldigt bubbligt, jättesmå bubblor... inte bara uppe vid ytan utan i hela. Vad kan detta bero på? Ska det vara så? Har Du någon idé!??? Ska bli jättekul att se med bilderna på karet när Du lagt i stenen... // Petter
#32 - 5 september 2007 07:25
Jag har tålamod... är bara lite nyfiken... går in flera ggr. om dagen för att se om Du skrivit något om karet... men inte än... men jag väntar.... :)
#33 - 5 september 2007 12:32
Kommer ikväll, pettabaj.

Bubblorna är mikrobubblor från skummaren - de bör minska lufttillflödet till skummaren och ev. sätta en tunn filtermatta mellan näst sista och sista facket. Se lite längre upp i denna tråd.

MVH Lasse
#34 - 5 september 2007 12:39
Ska bli mycket intressant att se och läsa... KUL! Ska nog beställa ett sånt här kar... tror jag i alla fall... ska se klart hur ditt blir först... // Petter
#35 - 5 september 2007 17:18
Ja - då var det dags för en liten uppdatering.

Jag skall ha en ganska platt inredning denna gång med en stor yta för olika koraller att växa. Det innebär ganska lite sand och eftersom jag gillar ganska djupa sandbäddar så har jag beslutat för att prov en typ av "remote deep sand bed". Egentligen togs detta fran i form av att man har en hink som är fylld nästan ända upp med korallsand och man låter vattenet rusa över endast ca 5 cm djupt. Jag uttnyttjar min avrinningskammare till detta. den går ända till botten och jag fyllde upp den till ca 5 cm kvar.

[CENTER][attach]7430[/attach][/CENTER]

Nedan syns karet halvfullt:

[CENTER][attach]7431[/attach][/CENTER]

Nu startade jag också med att lägga i en kapsel av Tetras Bactozym. När det gäller startbakterierna för nitrifikationen så kommer jag vid denna start använda metoden att varje dag krama ut lite gojs från ett akvarium igång! Jag har fyra så det kommer att räcka. Normalt använder jag startkulturer typ nitriveck.

Jag gjorde ytterligare en sak innan jag fyllde upp karet och det var att isolera varje synlig skruvskalle med silikon. Igentligen skulle skruvarna bytas ut mot rostfria men jag testar denna metod denna gång.

[CENTER][attach]7432[/attach][/CENTER]

Idag var jag ute och shoppa - det blev två större levande stenar och 4 eremiter och 4 sniglar. Först då karet sedd uppifrån efter tillsättning av gojs från ett annat kar.
[CENTER][attach]7433[/attach][/CENTER]

De två levande stenarna

[CENTER][attach]7434[/attach][/CENTER]

Renhållningsgänget

[CENTER][attach]7435[/attach][/CENTER]

Och slutligen bilder på min vackra rödalg som kommer från ett annat av mina kar.

[CENTER][attach]7436[/attach]

[attach]7437[/attach][/CENTER]

[LEFT]Fortsättning följer - i morgon kommer min gamla trogna start-clown att få flytta in om det ser bra ut - fortsättning följer.[/LEFT]

[CENTER]MVH Lasse[/CENTER]
#36 - 5 september 2007 17:37
Kul att se Lasse. Jag funderar lite över sanden. Du sa att Du skulle ha lite sand? Jag tyckte det såg ut att vara mycket i burken? Det är det alltså inte? Sen vad menade DU med att Du fyllde upp avrinningskammaren? Varför gör Du det? Vad är det bra för? Återkommer säkert med mer frågor // Petter
#37 - 5 september 2007 21:05
pettabaj skrev:
Kul att se Lasse. Jag funderar lite över sanden. Du sa att Du skulle ha lite sand? Jag tyckte det såg ut att vara mycket i burken? Det är det alltså inte? Sen vad menade DU med att Du fyllde upp avrinningskammaren? Varför gör Du det? Vad är det bra för? Återkommer säkert med mer frågor // Petter

I korthet. Vissa (däribland jag) anser att ett djupt sandlager med för att man får en massa bra processer att ske. Man får en pH säkning i de djupare lagren som gör att kalcium och karbonater fälls ut till vattnet. Man får en syrefri zon som hjälper till att förvandla nitrat till kvävgas och vatten. En nackdel med djupa sandbäddar är att det kan bildas farlig svavelväte. Detta kommer iofs att oxideras om det kommer i kontakt med syrerikt vatten. detta är grunden till att jag la sand i överinningskammaren och bara lämnade ett ca 5 cm djupt vattenskikt över. Detta vattenskikt strömmar ganska kraftigt in i filterkammaren och därför är alltid vattnet ovanför väl syresatt och kan oxidera ev. svavelväte.

Om du gogglar på DSB och RDSB så hittar du säker mer läsning - både possitiv och negativ.

MVH Lasse
#38 - 6 september 2007 06:56
Hur gjorde du med insugen i avrinningskammaren Lasse? Satte du igen något av dem?
#39 - 6 september 2007 07:00
Annika skrev:
Hur gjorde du med insugen i avrinningskammaren Lasse? Satte du igen något av dem?

Har bara öppet de två översta - resten stängda. Sanden går till underkant av det näst översta.

MVH Lasse
#40 - 7 september 2007 18:09
Hej Lasse! Undrar hur det går? Hur blev det med fisken!? Trivdes din clown? Vore jättekul att se på några bilder.... har köpt Daniel Knopf:s bok och har börjat läsa den... // Petter
#41 - 7 september 2007 18:51
pettabaj skrev:
Hej Lasse! Undrar hur det går? Hur blev det med fisken!? Trivdes din clown? Vore jättekul att se på några bilder.... har köpt Daniel Knopf:s bok och har börjat läsa den... // Petter

PGA tidsbrist så har inte clownen kommit i än. Förr har man barta behövt sticka ner lite mat och ha håven bakom ryggen - men nu vet han. Så jag får ta ut stenen och det tar lite längre tid.

MVH Lasse
#42 - 9 september 2007 20:39
Ja - idag kom min gamla maroni clown till sitt nya kar - Clown-hotellet. Jag har haft 5 eremiter i det sen i torsdags och tagit "skit" från några av mina andra kar men de två sista dagarna har jag satt i 10 ml nitrivec varje dag. En maltablett fick de i fredags. Allt lugnt och bra. Bilder kommer.

MVH Lasse
#43 - 10 september 2007 13:09
Clownhotellet

Ska bli riktigt kul. Ser verkligen fram emot att få se bilderna... // Petter
#44 - 10 september 2007 18:53
Ohh det är inte omöjlit att det blir ett sådant kar! ;)

Men en fråga, är inte skruvarna på insidan i locket rostfria? Står det i instruktionen att de måste silikoneras (finns det ordet ;) )?

Mvh Thomas
#45 - 10 september 2007 19:30
En till fråga till dig Lasse.

Om jag nu som glad nybörjare köper detta kar. Kommer jag som, återupprepning, nybörjare att behöva byta ut något (lampor,pump etc)/modda som du har gjort? Eller kan jag "bara" köra igång för att få testa ett saltkar?
#46 - 11 september 2007 17:40
Lasse skrev:
Ja - idag kom min gamla maroni clown till sitt nya kar - Clown-hotellet. Jag har haft 5 eremiter i det sen i torsdags och tagit "skit" från några av mina andra kar men de två sista dagarna har jag satt i 10 ml nitrivec varje dag. En maltablett fick de i fredags. Allt lugnt och bra. Bilder kommer.

MVH Lasse

Kom igen nu lasse PLÅTA... Nu vill jag se hur det ter sig...
#47 - 12 september 2007 08:08
Jag har haft lite snålt om tid ett tag - vi håller på och bygger en väldigt fin och ny musikutställning/avdelning på Universeum så det är ganska mycket jobb just nu.

Nåväl - lite bilder från nu med min gamle trotjänare i focus. Jag tillsätter nu nitrivec varje dag och matar väldigt sparsamt. 6 eremiter och 4 sniglar finns i karet - gett någon maltablett till dem. Funkar bra - de sedvanliga brunalgerna har inte dykt upp än. Några små koraller har kommit med. Har inte byggt högre för jag vill göra det mästa av aquascapingen med hjälp av koraller.

[CENTER][attach]7574[/attach]

[attach]7575[/attach][/CENTER]

I mitten har jag en rödalg vilkens uppgift är att suga lite näringsämnen under uppstarten. Jag föredra rödalgerna framför caluerpa eftersom de inte växer lika snabbt - men och andra sidan tar de inte upp lika mycket heller.

MVH Lasse
#48 - 12 september 2007 10:11
Riktigt kul att se bilderna... :) - ser fram emot mer när Du får tid // Petter
#49 - 12 september 2007 17:43
Riktigt fint med BTN. det skulle man ju haft själv med... Hoppas man kan täcka så mycket som möjligt av baksidan ändå... Hur mycket levande sten har du där i? ser väldigt lite ut?
#50 - 12 september 2007 19:23
Han kanske har gömt lite i "sumpen"? Vad vet jag :)

En liten fråga bara Lasse, är lite off-topic men undrar hur du gör med uppstarten av avkarium när det gäller belysningen. Har du igång det 2 timmar första dan och sen succssesiv ökning eller kör du på 8 timmar om dagen direkt? Tänkte försöka följa din tråd om uppstart av 80-liters molly men hittade inte svar på just denna fråga.
#51 - 13 september 2007 11:41
Fullt ös (8 timmar/dag) och många sniglar samt eremiter.

MVH Lasse
Bilagor:
#52 - 13 september 2007 18:43
Då kör vi så det ryker i början! ;)

Nu är mitt nya mollyhotell hemma! Ska börja med BTN bakgrunden imorrn, idag har jag limmat ihop den. Sen på lördag blir det nog vatten och LS :)
#53 - 13 september 2007 21:28
Kul... har en burk på G oxå... mollyhotell? Vad är skillnaden på ett molly och clownhotell? Vet Havre? // Petter
#54 - 14 september 2007 11:07
Clownhotellet är väl en dyrare variant som är gjort för saltvatten. Mollyhotell är dessutom i plast medan jag tror att clown har glas.
#55 - 14 september 2007 17:24
Molly är faktiskt glas också. Det är på 80 liter och har i grundutförandet relativ dålig belysning.

MVH Lasse
#56 - 17 september 2007 09:49
Lasse... kollar varje dag... ser fram emot nya bilder... :)
#57 - 17 september 2007 17:48
Egentligen är det inte så mycket att rapportera - det går sin gilla gång. Frampå kvällen är det lite brunaktigt på gruset - på morgonen efter är det kritvitt igen. eremiterna gör sitt jobb!! De första grönalgerna har börjat att växa på bakgrunden och allt ser väldigt bra ut. bild 1 visar en heletsbild ca 12 dagar efters start (8 med fisk i)

[CENTER][attach]7660[/attach][/CENTER]

Det har sett så bra ut att jag vågar att introducera de första korallerna - några vacker färgade skivanemoner. Min erfarenhet är att vattnet behöver en liten tid för att biologiskt mogna först innan man introducerar koraller av denna typ. Tillsatsen av Bactozym inbillar jag mig förkorta tiden - samma med urkramningen av andra kars filter under de första dagarna.

[CENTER][attach]7661[/attach][/CENTER]

Meningen med detta kar är att bygga en liten matta av olika skivanemoner och kanske någon hårdkorall - vi får se. Skummaren kör jag på lite luft och det ger lite gran skum - ungefär det man kan vänta sig i detta skede. UV:t kör jag inte alls

MVH Lasse
#58 - 17 september 2007 18:51
Kul att se bilderna Lasse... anemonerna blir kanonfina tror jag!!!
#59 - 17 september 2007 19:18
Vajert Lasse! Kul att det fungerar så bra, din clown är pålitlig :).

Den har okonvetionella uppstarten innebär att man kör på full rulle tills första fisken är i, efter den så blir det väntan som kommer in? Har jag förstått det rätt?

Jag har lagt upp bilder nu på karet i den andra tråden.

Mvh Thomas
#60 - 17 september 2007 20:48
Sniglarna och eremiterna är till för att minska algproblemet under uppstarten - ta hand om det innan biomassan blivit för stor. Det går att öka den populationen under tiden om starten går bra (vilket det brukar göra). Fisken är till för två saker - börja snurra näringsämnen så det biologiska livet kommer igång i vatten, sand och LS samt fungera som en liten ammonium alstrare så att nitrifikationen startar lugnt och försiktigt. Det är här som tålamodet kommer in in - mata väldigt försiktigt och inte öka belastningen för mycket de första tre veckorna. Jag brukar sakta föra in lite koraller - främst skivanemoner efter ca 7 dagar. I ditt fall med mycket mat på LS:en (jag har sett bilderna) så skall du lägga i bakteriekulturen direkt nu eftersom även eremiterna alstrar en del ammonium. Om du kan få in lite gojs från ett annat saltvattensakvarium så underlättar detta starten.

Denna gång har jag ta mig f-n inte ens fått den obligatoriska brunalgsblomningen och då har jag definitivt inte användt några silikatfilter (inte ens osmosvatten).

Jag kommer (fast det verkar inte behövas i denna uppstart) att tillföra lite kaliumnitrat (en knivsudd) i morgon för att garantera att det finns bägge näringsämnena i vattnet (fosfor och kväve).

Jag brukar inte ens använda en nitrit test i saltvatten och detta beror på att jag anser att nitrit överhuvud taget inte är något problem i saltvatten! varför - jo det har visat sig att så lite som 50 ppm (mg/l) av klorid i ett vatten minskar upptagningsförmågan vad gäller nitritjoner i fiskars (och då också troligtvis alla andra "vattenandande" djur) kroppar. Saltvatten håller 19 900 ppm kloridjoner så där är det ett ordentligt stopp för upptag!. Däremot är ammoniak ett stort problem. I och med att man har ett pH på ca 8,3 så ligger ca 15 % av det kväve fisken (och andra gälförsedda djur) utsöndra i form av ammoniak direkt. Den bakteriella ammonifieringen (som sker när man exempelvis låter LS:en stå för alstarandet av ammonium) tar längre tid - upp till tre veckor. För mig är det därför viktigt att ha igång en bra nitrifiering innan detta och få in mat (näring) så inte organismerna i LS:en dör (och bildar ammonium/ammoniak). Därav användandet av bakteriekulturer. Det är mycket viktigt att understryka att det inte handlar om att använda fisken som ett experimentdjur utan fisken är till för att just inga olyckor skall ske. Viktigt är dock att mata ytterst försiktigt och helst inte använda högproteinfoder till en början. Jag brukar använda frusen artemia i uppstarten och som sagt ytterst lite.

Denna gång har jag igång en skummare - vilket jag inte brukar ha - för att se lite vad som händer och fötter.

MVH Lasse
#61 - 17 september 2007 21:43
Jag har kört bakteriekultur sen igår, startade innan så att det fanns nog med mat till LSen när den åkte i.

Har som sagt 4 eremiter som springer å letar efter alger att äta. Sniglarna smyger runt på stenarna.

Ok, kan jag nu introducera fisk trots att jag bara har ca 5 kg LS? Kan jag ta 2 små clowner på 2-3 cm eller ska jag endast ta en lite större? Matningen skall jag vara oerhört försiktig med. Jag använder artemia som basföda till mina sötvattensfiskar och jag är en hänvigen anhängare till den födan. Men jag läste att du berikar den med omega-3, hur gör du då?
#62 - 17 september 2007 22:28
Jag tycker du kan göra det eftersom din uppsättning med filter inte bara bygger på LS:ns förmåga att sköta den biologiska balansen. Jag vet att inte alla tycker så (jag har sett svaren på dina inlägg på saltvattensguiden och väntar med spänning på fortsättningen :)). Om du skall ta en eller två clowner? Den frågan är lite knepig. jag fördrar att starta med en fisk men om du skall ha två clowner i ditt kar hela tiden är det nog bäst att introducera bägge samtidigt. Men som sagt - mata försiktigt och kompletera din LS efter hand.

Du kan titta på denna tråd om du vill se vilken disk det var en gång i tiden.

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10737&page=5

MVH Lasse
#63 - 18 september 2007 14:32
Haha, oj da! Inte visste jag att frågan var så infekterad. Jag trodde det var en relativt vedertagen metod nu eftersom jag har fått en liknande metod beskriven för mig av 3 st andra saltvattensakvarister. Hade jag vetat det skulle jag nog tänkt till både en och två gånger innan jag lagt upp det på SVG. Men tråden verkar onekligen ointressant vilket är en himla tur.

Tanken var två, men de kanske växer ur karet väldigt fort. Skall de helst vara två eller klarar de sig ensamma? Jag hade tänkt mig den vanliga ocellaris eftersom den är lätt att få tag på svensk odlad och är väl den minsta av clownfiskarna om jag inte minns helt fel.

Karet har klarnat en hel del jämfört med igår och ett stort leende uppstod då jag såg spåren i sanden efter de små flitiga eremiterna i morse!
Mätte dessutom nitriten nu på eftermiddagen (jag vet vad du sagt Lasse ;) ) och den visar hmm ja... svårt att säga, som alltid med dessa test, men det ligger mellan 0 och 0.025, närmare noll faktiskt. Så ja, det är väl bra antar jag ;)

Mvh Thomas
#64 - 18 september 2007 16:39
Vi har haft många roliga debatter där :). Frågan är inte så infekterad numera men det finns olika sätt att flå en katt.

Det anses väl i allmänhet att 80 liter är för litet för clowner, mest för att de "skitar" bra - har de väl bildat par så går lekparen att ha i mindre kar också. Min personliga mening är att visst går det att ha två små clowner i ett Molly och man behöver inte "fiskodlings" göda dem heller. Clowner är aggresiva tills de bildat par och jag tror att det är det som ligger bakom rekommendationer om stora kar för dem. Om du handlar från samma ställe - titta länge - man brukar kunna se parbildning redan i affären. Det är lite å la substratruvande ciklider över dem.

MVH Lasse
#65 - 18 september 2007 17:20
Skall tillbring en lång stund framför karet i butiken eftersom det finns cirka 50 st i samma avkarium. Eventuellt kommer jag vänta till 5:e dagen innan jag införskaffar fisk, det borde väl inte vara något problem?

Provade salthalten i vattnet nu med en plastig sak (jag vet men måste prova! ;) ) och fick 1.027 som test svar. Undrar om detta är något jag skall oroa mig över inför imorgon. Normalt kan man väl sänka salthalten vid vattenbyte men jag skall väl inte genomföra ett vattenbyte förrens om ca 3 veckor? Temperaturen ligger stadigt på 27 grader.

Tänkte bara säga också att som bakteriekultur har jag använt Denitrol, får se hur det fungerar.

Mvh Thomas
#66 - 18 september 2007 19:05
Havre=Tomas... har Dü några bilder på ditt kar!? Var har Du köpt det? // mvh Petter
#67 - 18 september 2007 19:52
Det finns bilder i den tråden jag skapade som heter "Nystartat nanokar", finns på sista sidan.

Vart bor du?

Mvh Thomas
#68 - 18 september 2007 22:15
Om du vill sänka salthalten (stämmer 1.027 så är det i övre kanten) så tar du bara utt några liter och ersätter dem med osmos eller om du inte har osmos kranvatten.

MVH Lasse
#69 - 19 september 2007 21:27
havre skrev:
Det finns bilder i den tråden jag skapade som heter "Nystartat nanokar", finns på sista sidan.

Vart bor du?

Mvh Thomas

Jag bor utanför Norrköping om Du vet? Såg inte om Du svarade på vart DU hade köpt karet? // mvh Petter
#70 - 19 september 2007 21:52
Jag köpte karet via Akvarieleasingi Sundbyberg, där kostar det 995 eller var det 1095? :0 Något av det iaf, bordet ligger på 400. Det är en väldig skillnad i pris, exakt samma kar hittade jag för 1900 och 1395 på två andra ställen, så jag tror akvarieleasing är billigast i sthlm.

Mvh Thomas
#71 - 21 september 2007 07:18
Hej Havre, Lasse & alla ni andra! Har bestämt mig för ett AN rev. nu, är det på 37 L? Är det nån moddning som behövs? Är tex. pumpen tillräckligt kraftig? Vad behöver jag köpa till mer än sten? Vilka tester? Finns det nåt bra kit att köpa!? Ska till korallfisken i Linköping, dom kanske har koll. Har väl tänkt att beställa det genom dom, men tror dom ska ha 1500:- för bara karet? Låter ju alldeles för dyrt ju... ska annars ta det från akvarieleasing! Några andra smarta råd? // mvh Petter
#72 - 21 september 2007 13:22
Kul att du också ska in i nanokar djungeln!

Jag är lite osäker på Aquatic Nature och dess orginal utförande. Det kostar runt 1500, på Akvarieleasing kostar det 1395. Pumpen kan du byta efterhand, i mitt mollyhotell funkar pumpen än så länge. Belysningen ligger på 6500 K vilket enligt mig är ett dåligt ljus, det föreligger en risk för alger samt att det är inte en snygg färg. Jag skulle köra 1 lampa på 10 000 K och en dubbel där den ena sidan är på 10 000 och den andra är blå (alltså ca 20 000). Jag skulle sedan, om det går, försöka få den blå delen i mitten av karet. Jag gjorde bort mig i mitt kar och satte den blå längst bak över filtret vilket gör att den i princip bara lyser på bakgrunden.

Sen beror det på vilken uppstartsmetod du väljer för vilka övriga saker du behöver.

Mvh Thomas
#73 - 22 september 2007 09:48
pettabaj skrev:
Hej Havre, Lasse & alla ni andra! Har bestämt mig för ett AN rev. nu, är det på 37 L? Är det nån moddning som behövs? Är tex. pumpen tillräckligt kraftig? Vad behöver jag köpa till mer än sten? Vilka tester? Finns det nåt bra kit att köpa!? Ska till korallfisken i Linköping, dom kanske har koll. Har väl tänkt att beställa det genom dom, men tror dom ska ha 1500:- för bara karet? Låter ju alldeles för dyrt ju... ska annars ta det från akvarieleasing! Några andra smarta råd? // mvh Petter

Som havre skriver.. Ljuset är väl det som kanske kan behöva bytas. Jag körede i början med orginal (2x6500k) men har ny bytt ut det främre mot ett helblått. Och funderar på att köpa det starkaste vita och sätta bak för maximal styrka och så tror jag att den kominationen ger ett "finare" ljus då det blåa för tillfället är för starkt.
#74 - 22 september 2007 12:46
Hur gör man det? Är det bara att byta rör? Vad kostar det?
#75 - 22 september 2007 20:34
pettabaj skrev:
Hur gör man det? Är det bara att byta rör? Vad kostar det?

Jo det är bara att byta. Åtta skruvar för att få bort täckplasten sen är det bara att rycka ut det gamla och trycka dit det nya. Det känns som dom ska gå sönder men det gick bra för mig:p

Tror att rören kostar ca 120:-
#76 - 23 september 2007 21:09
Ja nu har det gått två veckor sedan clownen kom i och akvariet artar sig bra. Jag har satt i några koraller, skivanemonerna har fått sällskap med en liten bit stjärnpolyp. Jag skulle ha lagt i mer levande sten men väntar lite så att jag får tag på något bra.

Här är en bild tagen idag, stjärnpolypen har nyss kommit i och det kan ta några dagar innan de visar sig. Jag hade en som inte visade sig på två veckor en gång.

[CENTER][attach]7762[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#77 - 23 september 2007 21:40
Artar sig bra det är Lasse, men du börjar väl bli van vid det ;).

Är skivanemonerna endast där av estetiska skäl eller anser du att de är en länk i kejdan?
#78 - 23 september 2007 21:54
De är en del i den djävulska planen som skall garantera ett fungerande akvarium fritt från skitalger. Eremiterna och snäckorna är med för att äta upp oönskade och även önskade alger så man får ett betestryck där den dagliga nyproduktionen av mikroalger (och några andra) så fort som möjligt omsätta till eremit och snäckkött. Rödalgen är med förat ta upp näringsämnena innan mikroalgerna och skivanemoner, xenia och stjärnpolyper som är snabbväxande koraller med zooxanteller är också ämnade att konkurrera med mikroalgerna om näringen. Sen är jag väldigt förtjust i denna typ av koraller och de skall ettableras för att utgöra en del av mina koraller när karet är färdigt.

MVH Lasse
#79 - 24 september 2007 19:54
Ondskan i dina planer har inga gränser.

Jag funderade på en euphyllia som substitut för en anemon till mina clowner. Har du någonsin gjort det? Visa talar om att korallen inte gillar uppmärksamheten och kan bli tillbakadragna, det låter iofs ganska troligt i mina öron. Har du någon erfarenhet?
#80 - 24 september 2007 21:32
På jobbet går det några Clowner i en stor euphyllia och det fungerar bra. euphyllia är en underbar korall och kan växa så det bara tjuter om det. Men de kan vara känsliga, framförallt för ett brunaktigt slem som liksom löser upp själva korallen. Det finns olika typer av euphyllia och också lite olika uppbygdssätt på själva korallskelettet. Det finns de som har ett antal rör och de som har ett veckat skelett som hänger ihop. Jag föredrar de med rör eftersom om den här sjukdommen bryter ut kan man oftast rädda delar av kollonin eftersom de sitter i skilda rör. det är mycket svårare där slelettet är som en mussla att begränsa sjukdomsförloppet. Jag har haft en stor euphyllia under 2*35 watt i ett Molly - placera korallen högt bara.

MVH Lasse
#81 - 29 september 2007 08:54
Tjena Lasse

Hur är ljudnivån från Clownhotellet? Bullrar det lika illa som RSM?
#82 - 29 september 2007 12:40
Nej och RSM bullrar mindre med de nya fläktarna - det går faktiskt att vara i samma rum efter jag bytt till nya modellen :).

Clownen ger lite ljud ifrån sig genom fläktarna och skummaren. Beror på hur ljudkänslig du är men för en gammal varvsarbetare som jag så stör det inte för mycket:D

MVH Lasse
#83 - 30 september 2007 13:31
Lasse skrev:
Nej och RSM bullrar mindre med de nya fläktarna - det går faktiskt att vara i samma rum efter jag bytt till nya modellen :).

Clownen ger lite ljud ifrån sig genom fläktarna och skummaren. Beror på hur ljudkänslig du är men för en gammal varvsarbetare som jag så stör det inte för mycket:D

MVH Lasse

Då skall väl en fd hårdrockstrummis som jag kunna hantera det också...
#84 - 9 oktober 2007 15:42
LASSE.... kan man inte få se några bilder!? // mvh Petter
#85 - 11 oktober 2007 20:10
pettabaj skrev:
LASSE.... kan man inte få se några bilder!? // mvh Petter

Bilder kommer - tyvärr inträffade ett misstag genom att någon person (alla spår tyder på en manlig person mellan 50 och 60) drog ur kontakten till karet så det stod utan cirk i ett dygn. kraftigt vattenbyte och det verkar som det mesta har klarat sig. Det kommer bilder när det stabiliserat sig.

MVH Lasse
#86 - 12 oktober 2007 15:06
Stod och tittade på ett clownhotell idag 2900 ink möbel, och sen såg jag ett rsm 130liters för 7000. Fick en del beslutsångest. Åkte dit för att köpa ett clown men kom hem utan något alls pga beslutsångesten. Dock så väsnades rsm karet rätt så bra. Ligger ljudnivån på clown lika högt eller lägre. Tuff fråga att svara på men hade varit kul att veta för min egen självbevarelsedrift.
#87 - 12 oktober 2007 15:46
Jag har 80L vilket är väldigt lite, 45L är ingenting, 110L är en bit på väg :). Har du resurser tycker jag du ska ta RSM. De RSM jag hört i drift låter inte märkbart mer än Clown. Om du inte läser på saltvattensguiden tycker jag du ska titta in där, är 2 st som är under uppstarten av sina RSM tror jag.

Mvh Thomas
#88 - 12 oktober 2007 16:47
Om någon i sthlm regionen är intresserad av saltvattens akvarium så köpte jag mitt clownhotel på akvarieleasing i Sumpan. Det kostade 2150kr kanonpris! hälsningar Jennifer
#89 - 12 oktober 2007 20:28
RSM:et är mer ett komplett akvarium men det är 4000:- mer. Ljudproblemen upplever jag som lösta med de nya fläktarna som man får levererade som garanti. Du har mer val vad gäller fiskar och annta med RSM. Gå in på www.rsmreefers.com så får du lite inspiration. Vill du inte modda och kan betala 4000 mer så är RSM ett bra val. Ta med kabinettet - det blir då en snygg möbel också.

Clown är bra för sitt syfte, fiskvalet är mer begränsat men som ett startakvarium fungerar det.

MVH Lasse
#90 - 13 oktober 2007 10:46
tackar för svaren, ska kolla lite på länken Lasse, 4000 mer är egentligen inte ett stort problem, det är bara att det kommer att ta längre tid att starta upp ett kar vad gäller inköp av ls, fisk och annat tillbehör. Men man ska ju skynda långsamt i saltvattensvärlden.
#91 - 16 oktober 2007 05:01
Mer bilder :)
#92 - 16 oktober 2007 06:13
Hej.!

Startade ett RSM för 10-11 dagar sen.. har väl hyfsat vant mig vid ljuden från det nu.. det som väsnas mest är nog belysningsfläktarna kan jag tycka, men som tur så stänger man ju av dom på kvällen. jag upplever akvariet som smidigt o stilrent. sätt ihop o kör igång.. vill man ha det tystare så får man nog modda en del, om man nu inte klarar av ljudet, det är nog inga problem igentligen.

har i daxläget 17kg LS i och 4 st sniglar som testpiloter.. ska bli 10 till ikväll..
#93 - 19 oktober 2007 13:13
Det har gått lite tid sedan jag visade bilder. Efter det att jag gjorde missen med att stänga av akvariet har det fungerat bra och man får anse att det är startat nu. Nu gäller det bara att bygga upp korallbesättningen och vilka fiskar som skall finnas i det.

Här under är en helhetsbild

[CENTER][attach]8307[/attach][/CENTER]

[LEFT]De koraller jag gillar mest är stjärnpolyper och jag har två olika i detta kar. nu skall jag försöka få tag på några bra hairy mushroms också.[/LEFT]

[CENTER][attach]8308[/attach][/CENTER]

[LEFT]Märk nu att det finns i princip inga "skitalger" och baksidan är täckt av grönalger som mina sniglar betar ständigt på.

MVH Lasse[/LEFT]
#94 - 28 oktober 2007 20:28
#95 - 20 november 2007 21:51
Hej igen

Fick ett PM av en person som skulle starta ett clownhotel - personen frågade om det fanns mer råd än de i denna tråd och jag antar att det är av allmänt intresse så jag besvarar PM:t här istället

Det jag har gjort på senaste tiden är att jag slängde ut skummaren - den ville inte fungera på det sätt jag trott. Istället la jag i en 1000 liters Eheim power kompakt i sista facket - täppte till ett av hålen där och leder ut vattnet så det går neråt. Jag har lagt i lite mer biobollar men har kvar svampen som skall sitta på insugningsröret till skummarpumpen (den är borta också). I denna svamp finns ett hål rakt igenom som man normalt täpper igen över UV:t (som jag heller inte använder). Den igentäppningen har jag tagit bort och dragit upp svampen så att om den blir täppt så kommer vattnet rinna igen det hålet istället. fungerar betydligt bättre tycker jag.

Sen fanns en lista på djur och då skulle jag ta bort de rödfärgade på grund av svårighetsgrad och olämpligt i denna typ av kar. blåfärgning - kanske efter det att karet gått in.

Mithrax sculptus - Smaragdkrabba

Clibanarius tricolor - Blåbenad eremitkräfta

Lysmata amboinensis - Putsarräka

[COLOR="Red"]Montipora nodosa - Stenkorall SPS[/COLOR]

Tectus fenestratus - (snigel av något slag)

Alcyonium sp. - Mjukkorall

Sinularia sp. - Mjukkorall

[COLOR="Teal"]Nemanzophyllia turbida - Rävkorall (Stenkorall LPS)[/COLOR]

Amphiprion ocellaris - Clownfisk

Parazoanthus gracilis - Gul polyp (Mjukkorall)

Pachyclavularia sp. Grön stjärnpolyp (Mjukkorall)

[COLOR="Red"]Entacmaea quadricolor - Bubble Tip Anemone[/COLOR]

[COLOR="Teal"]Tubastrea faulkneri - Solkorall (Stenkorall LPS)[/COLOR]

[COLOR="red"]Hippocampus zosterae - Dvärgsjöhäst[/COLOR]
[COLOR="red"]
Condylactis gigantea - Floridaanemon[/COLOR]

[COLOR="red"]Synciropus splendidus (sägs vara assvår, men det är vacker)[/COLOR] Bör undvikas eftersom de flesta kräver levande foder och i ett 57 liters så produceras inte den mängden. Får man tag i någon som går på dött foder - kan det gå - men det är inte säkert.

[COLOR="Teal"]Tubastrea faulkneri - Solkorall (Stenkorall LPS)[/COLOR] kan gå eftersom det är en mörkerkorall men kräver ganska riktad matning med artemia, cyclo-ez eller liknande

Ni andra får gärna fylla på eller rätta. Jag är medveten om att man brukar rekommendera större kar för Clowner men min erfarenhet är att de kan gå i mindre kar - åtminstone tills de blivit för stora vilket brukar ta ett tag.

MVH Lasse
#96 - 21 november 2007 09:09
Uppskattar att Lasse är diskret men hur som helst så är det jag som skicka PM:et så jag kan väl gå vidare här...

Listan jag skickade var på vad jag tycker ser vackert ut, inte exakt vad jag MÅSTE ha i karet. Så har ni tipps på vad som är vackert och som passar här i så mottager jag det tacksamt. Tänk dock på att jag är nybörjare på detta så ni inte rekommenderar allt för avancerade saker ;)
Kan nämna att jag gillar vattenlandskapet mer än fiskarna så gärna tips på koraller med mera och lägre stående djur som passar in. Som fiskar skulle jag vilja ha de där clownerna samt någon gobie eller något sådant men i övrigt ett böljande landskap.

/Henke
#97 - 24 november 2007 14:33
Nu har jag fått hem halvfärdigt saltvatten, det har en densitet på 1.014 tror jag det är va? 14 är det så det måste väl vara 1.014 som det ska vara.

Iaf så undrar jag hur mycket salt ca ska jag tillsätta till detta för att få ca 1.025?
Tänkte bland i 10L spann, eller kan jag lägga i saltet direkt i akvariets sump? Eftersom det redan är 1.014 menar jag så borde det väl gå att spä direkt i akvariet, eller finns det nackdelar med detta?

/Henke
#98 - 24 november 2007 22:01
Har du inga djur så kan du salta direkt i akvariet. Börja med ett halvkilo salt och pytsa i det i omgångar - mät. Skulle tro att det går åt stax över 1 kg allt som allt. Om det är saltvatten från en affär så skulle jag kanske ta halva vattnet från affären och salta upp det och halva vattnet skulle jag blanda nytt. Efter någon dag skulle jag lägga i LS, den döda korallstenen kan du grunda med redan nu. I starten skulle jag skaffa en tålig fisk och de första veckorna (3 st) skulle jag mata den mycket försiktigt (ett tiotal djupfrysta vuxna artemia varrannan dag den första veckan - sedan samma mängd varje dag. Jag skulle också sätta till något bakteriepreparat varje dag (10 ml per dag om du tar Nitrivec). Jag skulle också sätta in lite sniglar och några eremiter samtidigt med fisken. Varning - övermata inte!

Efter tre veckor kan man sedan försiktigt öka fiskbeståndet.

Skummarens lufttillförsel reglerar du med den lilla kranen på slangen. Du behöver inte speciellt mycket luft.

MVH Lasse
#99 - 24 november 2007 23:39
Ska prova med dina råd, dokumenter vad jag gör så får det åt fanders för mig så gör förhoppnignsvis ingen samma sak ;)

Vad jag gjort nu är att i fack 4 där jag har min extra pump 650l/h så har jag huttat i saltet så att det pytsats ut i akvariet och jag ska mäta imorgon för att se vad jag fått för värden.

Lite fråga angående detta, vad klarar den levande stenen för värden?
Är det inte lite olika salthalt i alla områden där vi hämtar LS från?

/Henke
#100 - 2 december 2007 18:49
Nu har jag gjort i princip som du för att bli av med mikrobubblorna men inte fasen hjälper det :(

Jag har ett filter + biobollar i fack 3, biobollar + ett filter på insuget på pumpen i fack 4 men ändå så får jag knasmycket bubblor så fort jag drar igång skummaren :(

Vad finns det mer för tipps för att avliva dessa bubblor?

/Henke
#101 - 16 december 2007 21:07
Uppdatering med lite bilder - det går sin gilla gång det växer till. en av stjärnpolyperna har börjat att växa på bakgrunden och det är ju där jag vill ha dessa koraller.

[CENTER][attach]9295[/attach][/CENTER]

Och så en heletsbild

[CENTER][attach]9294[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#102 - 16 december 2007 21:10
Bakgrunden har ju blivit snygg nu när algerna tagit hand om den ;)

/Henke
#103 - 16 december 2007 21:21
Mkt fint, Lasse, i paritet med eller nästan snyggare än din RSM?
#104 - 21 januari 2008 21:33
Har nu läst hela tråden, mycket bra sådan kul med alla bilderna (och bra bilder) från uppstarten med all teknik o så. Hur går det nu?
#105 - 21 januari 2008 21:52
Det går bra - skall förska få upp en del bilder i veckan.

MVH Lasse
#106 - 22 januari 2008 07:05
Lasse skrev:
Det går bra - skall förska få upp en del bilder i veckan.

MVH Lasse

Är riktigt sugen på ett sånt kar för att komma in i saltvatten innan jag ger mig på ett stort, ska på kurs på torsdag hos en lokal handlare för att få lite extra kunskap.
#107 - 25 januari 2008 23:14
Nu har jag också inhandlat detta roliga lilla kar :)

Lasse hur långt upp fyller du vattnet i clownhotellet? ända upp till kanten eller en bit under?

Sen hur funkade det med den extra pumpen i sista facket? Blev det bra eller?

Många frågor blev det såg jag :)
#108 - 26 januari 2008 01:12
Tjo,
roligt att se att du håller igång Lasse.. Skummare, även om en mesig sådan, och RDSB, även om en liten sådan, verkar skoj..
//Mattias

P.S. Jag har fallit i fällan och blivit en reningsverks dåre jag men... Ska skriva D-uppsats om biogas vad det lider.. :)
#109 - 27 januari 2008 13:31
port513 skrev:
Nu har jag gjort i princip som du för att bli av med mikrobubblorna men inte fasen hjälper det :(

Jag har ett filter + biobollar i fack 3, biobollar + ett filter på insuget på pumpen i fack 4 men ändå så får jag knasmycket bubblor så fort jag drar igång skummaren :(

Vad finns det mer för tipps för att avliva dessa bubblor?

/Henke

Jag har också gjort likadant men har ändå samma problem med micro-bubblor HJÄLP!
#110 - 27 januari 2008 22:25
Hej Netweaver

Jag satte upp några fällor som beskrivits här i tråden. När akvariet gått en liten tid och skummaren gått in sig så försvann mikrobublorna. Nu har jag sedan två månader slängt ut skummaren och gjort som jag beskrivit ovan i inlägg 95. Det fungerar väldigt bra.

MVH Lasse
#111 - 28 januari 2008 07:50
Ok får lugna mig lite då :) tack för svaret!
#112 - 2 februari 2008 18:46
Då var det dags för lite uppdateringar igen. Karet utvecklas så sakteliga, jag har slagits mot lite små angrepp av röd cyano men den är på tilbakagång nu. utsugning och tillsättning varje dag av lite kaliumnitrat har gjort susen. Det har börjat att växa en del, framförallt den ena gröna starpolypen som har fått ett bra grepp på bakgrunden. lite Xenia som jag skördat från mitt större kar och bara slängt ner i Clownhotellet har hittat sina platser och har börjar växa till. Den vänstra är ifrån 16/12 2007 och den högra är tagen idag.

[CENTER][attach]10021[/attach][/CENTER]

Under är en helbild och därefter kommer en halvbild.

[CENTER][attach]10022[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]10023[/attach][/CENTER]

Ricordeor är ganska snygga skivanemoner som är lämpliga i nanokar. Vissa kan bli stora såsom den här Ricordean som troligtvis är R. yuma. den är intressant för den kan ha flera munnar och vill man föröka den så skär man bara itu den mellan munnarna.

[CENTER][attach]10025[/attach][/CENTER]

Detta är också troligtvis en ricordea och även den är en snygging

[CENTER][attach]10024[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#113 - 4 februari 2008 20:29
Hallå igen Lasse,
hur skördade du den Xenian?
mvh Mattias
#114 - 5 februari 2008 19:17
hur skördade du den Xenian?

Med frugans sax (dock inte tygsaxen, det vågade jag inte).

MVH Lasse
#115 - 5 februari 2008 23:33
Jag har börjat fastna mer och mer för ricordeor och om de överlever i ditt clowhotell kanske jag ska ta modet till mig och prova jag också :).

Kom att tänka på en sak, fiskebeståndet är obefintligt i det nu eller lyckas de gömma sig? Är det start clownen som går däri själv?

Mvh Thomas
#116 - 6 februari 2008 22:47
Nej, min startclown är flyttad och tyvärr så gjorde jag ett allvarligt misstag i samband med flytten så den kan tyvärr inte starta några mer kar. Det finns några neongoby, en bicolor samt en gul goby i karet, skall försöka fånga dem någon dag.

MVH Lasse
#117 - 9 februari 2008 12:13
Har några frågor till dig Lasse angående ditt mollyhotell, kanske även Havre kan svara på några frågor:
Vart köpte du Power Compact 2x36 Watt? Svårt att instrallera?
Vilka fördelar ger osmos som man inte kan lösa på andra sätt? Har egen brunn, kanske är väldigt viktigt med osmos då? Känns som jag skulle vilja skippa osmos.
Vilket i akvariet är viktigast att hålla igång under strömavbrott och någon idee hur man skulle kunna hålla igång akvariet? Känns inte så kul om hela karet skulle krascha pga strömavbrott då jag bor på landet.

Mvh/Simon
#118 - 9 februari 2008 12:42
Hoppas ingen har nåt emot att jag flikar in här;)
Du behöver cirlkulation om elen lägger av en pump som skickar vattnet runt lite räcker långt. Undrar om inte en UPS som man brukar ha till datorn kunde köra en koralia nano eller en etta ett bra tag.
Har du en egen brunn så brukar det betyda en hel del silikater nitrat fosfat osv. Du kan lösa de med absorbers och filter blir dock lite alger ändå och det skulle kosta som x antal osmosfilter;).
Det hela beror dock på hur vattnet ser ut i din brunn, men jag skulle inte skippa osmosen.
Men det är min tolkning av ditt läge, nanospecialisterna kan säkert ge mer detaljerade svar.

//NiXoN
#119 - 9 februari 2008 12:52
NiXoN skrev:
Hoppas ingen har nåt emot att jag flikar in här;)

Du behöver cirlkulation om elen lägger av en pump som skickar vattnet runt lite räcker långt. Undrar om inte en UPS som man brukar ha till datorn kunde köra en koralia nano eller en etta ett bra tag.

Har du en egen brunn så brukar det betyda en hel del silikater nitrat fosfat osv. Du kan lösa de med absorbers och filter blir dock lite alger ändå och det skulle kosta som x antal osmosfilter;).

Det hela beror dock på hur vattnet ser ut i din brunn, men jag skulle inte skippa osmosen.

Men det är min tolkning av ditt läge, nanospecialisterna kan säkert ge mer detaljerade svar.

//NiXoN

UPS? Inte hört talas om, kostar de mycket?
Kanske bättre att köra på osmos då, eller så om jag kan fåtag på osmosvatten från någon akvarist i närheten.
#120 - 9 februari 2008 14:26
Halloj,
I små kar räcker det med en batteridriven luftpump som slår på om strömmen går.
UPS, Uninterruptible power supply, är egentligen en kombinerad laddare, batteri och spänningsinverter(batteri-likström till 220V växelström). De går att få från 6-700:- från exempelvis dustin.se och räcker till att köra små pumpar på. Problemet är man måste kolla så de har vettiga strömkurvor, true-sine, och inte modified sine då en del pumpar är ganska känsliga för detta. När du har egen brunn kan du kolla vattnet om det är bra, kommunen brukar kolla dylikt. Förutom nitrat, fostfater och silikater kan man ha mycket flour och järn. Det finns en del som kör utan och det funkar fint. Tänk även på att om du har hårt vatten kan det inte funka med vanligt saltvattenssalt då du kan få fällningar.
mvh Mattias
#121 - 9 februari 2008 14:39
Tack för bra svar!

Som ljus tror ni att detta kunde funka:
http://www.aquaessentials.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=12_204&products_id=395
Blir då 2*36w kompakt + orginalbelysning.
#122 - 9 februari 2008 14:44
Du bör nog starta en egen tråd, lite för att ta hänsyn till lasse och så är det enklare att hjälpa dig.
Men tänk på att du måste ha elprylar från ett land med samma typ av elnät som vi har tex tyskalnd. aquapro200 är ett bra företag i tyskland med PC rör och drossel.
//NiXoN
#123 - 11 februari 2008 08:42
Lasse skrev:
Då var det dags för lite uppdateringar igen. Karet utvecklas så sakteliga, jag har slagits mot lite små angrepp av röd cyano men den är på tilbakagång nu. utsugning och tillsättning varje dag av lite kaliumnitrat har gjort susen. Det har börjat att växa en del, framförallt den ena gröna starpolypen som har fått ett bra grepp på bakgrunden. lite Xenia som jag skördat från mitt större kar och bara slängt ner i Clownhotellet har hittat sina platser och har börjar växa till. Den vänstra är ifrån 16/12 2007 och den högra är tagen idag.

[CENTER][attach]10021[/attach][/CENTER]

Under är en helbild och därefter kommer en halvbild.

[CENTER][attach]10022[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]10023[/attach][/CENTER]

Ricordeor är ganska snygga skivanemoner som är lämpliga i nanokar. Vissa kan bli stora såsom den här Ricordean som troligtvis är R. yuma. den är intressant för den kan ha flera munnar och vill man föröka den så skär man bara itu den mellan munnarna.

[CENTER][attach]10025[/attach][/CENTER]

Detta är också troligtvis en ricordea och även den är en snygging

[CENTER][attach]10024[/attach][/CENTER]

MVH Lasse

Ser ju riktigt bra ut Lasse, har fått en del inspiration från ditt kar, nu ska jag bara vänta några veckor till så jag kan inhandla lite invånare till mitt hotell :)
#124 - 12 februari 2008 17:11
Finns det kompaktrör passande till saltvatten som är 2g11 rör?
Hittade nämligen några bra hållare: http://www.svetila.com/eProdaja/product_info.php/products_id/4042

Är rören på sidan något att ha:
http://www.svetila.com/eProdaja/index.php/cPath/66_397
#125 - 12 februari 2008 19:30
Först till rören. De två sista siffrorna ger Kelvintalet i hundratals grader. 840 är alltså på 4000 K och 860 är på 6000 K. För saltvatten så är oftast även 6000 K för gult. Det finns rör från olika tillverkare i akvarieaffärerna som är bättre - ex Aquatic natures olika rör.

Se http://www.simontorp.se/Shoppen.aspx?SiteMenuID=2&MenuID=18&grupp=&gruppID=1040&PGruppID=1041

Kontakten passar

MVH Lasse
#126 - 12 februari 2008 19:34
Svarade i din tråd Aquasafe...
#127 - 12 februari 2008 21:48
Tack för svaret.

Såg nu att det inte står vilken W holdern tar mest, tror du den klarar 36w?
Förlåt att jag kapar din tråd, men passar inte kompaktrören på Triton också?
http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=100&sub=0

Vill även säga att dina trådar är väldigt informativa och jag kommer ta mycket hjälp på av dina trådar när jag startar upp mitt mollyhotell.
#128 - 12 februari 2008 22:16
aquasafe skrev:
Tack för svaret.

Såg nu att det inte står vilken W holdern tar mest, tror du den klarar 36w?

Förlåt att jag kapar din tråd, men passar inte kompaktrören på Triton också?

http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=100&sub=0

Vill även säga att dina trådar är väldigt informativa och jag kommer ta mycket hjälp på av dina trådar när jag startar upp mitt mollyhotell.

Jo de passar också - jag tror du kan använda de hållarna ända upp till 55 watt - mina i mitt RSM ser precis ut så.

MVH Lasse
#129 - 12 februari 2008 22:34
Låter perfekt då!
Då ska jag beställa hem ungefär 10 hållere för säkerhets skull och låta syrrans kille som är elektriker få lite att göra.
#130 - 18 februari 2008 00:38
Hej

Här kommer några uppdaterade bilder. Första bilden är en helbild - inte den bästa men ger ett intryck i alla fall.

[CENTER][attach]10473[/attach][/CENTER]

Den andra är min gula goby liggandes i en Ricordea yuma

[CENTER][attach]10474[/attach][/CENTER]

Den tredje visar en snygg Ricordea spp

[CENTER][attach]10475[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#131 - 28 februari 2008 11:59
Har länge gått och tittat snett på saltvattenskar ….”dom är ju så snygga men det är inget jag klarar av” har länge varit mitt motto men efter att ha läst på lite och sen råkat snubbla över dina forumtrådar Lasse har min syn ändrats något. Planerar att starta ett litet kar av något slag om någon månad och vill redan nu tacka för förstklassig information. Åter kommer när jag har startat mitt projekt :-)
#132 - 5 mars 2008 07:44
Lasse skrev:
Även efter detta så kom det små mikrobubblor från skummare igenom tredje facket och ut i fjärde och de sögs upp av pumpen. Mikrobubblor är ingen höjdare i karet så jag har sätt upp en filteranordning i det tredje facket. Som vanlig använder jag delar från gamla bottenfilter som jag ställer mot fackavdelaren

Hej Lasse, och takk för en mycket bra tråd. Har själv valt detta lilla akvarie som mitt första saltvattensprosjekt, och det tackvare denna tråd.

Det har stått några veckor nu med Live Araonite sand och ca 5 kg levande sten (Bali Cultured rock), så tenkte setta i några eremiter och sniglar nu snart.

Problemet är dock at jag, som flera andra tydligen, sliter med micro-luftbubblor i karet. Har gjort som du skriver ovan, men hos mig kommer bubblorna ut över kanten ifrån facket med skummaren, och jag får inte stoppat dom på annat sätt ann at stupa skummaren helt och hållet. Några tips här?

Hur hög vattenstand ska man ha i dessa egentligen? Måste ju vara så den inte syns väl?? Men da fylls skummaren upp på en gång...:confused:

Mvh Martin
#133 - 5 mars 2008 20:47
När du får belastning i karet så kommer mikrobubblorna att minska.

Din fråga om vattenstånd förstår jag inte helt - vattenstånd var och hur reglerar du det? Jag tror du menar hur mycket luft du skall köra? I början ställer du luften så att bubblorna inte lyfter vattnet över i koppen, ställ den väldigt snålt. Det du vill bli av med bildas som ett litet fastare - gulaktigt skum i toppen på "stigarröret" och skall bara växa till för att sakta trilla över kanten. I början skruvar du åt luftskruven ganska ordentligt så slipper du mikrobubblor också. i och med att din belastning ökar kan öka på luften lite - men den skall alltid ställas snålt. Jag har slängt ut min skummare nu - inte för mikrobubblor utan för att den ville inte fungera helt ut.

MVH Lasse
#134 - 10 mars 2008 13:08
Okey! Håppas det blir bettre när det kommer igång ordentligt då.

Med vattenstanden, tenkte jag helt enkelt hur mycket vatten det ska vara i det, altså om man ska se ytan frammifrån, eller om man ska ha i vatten tils denna inte syns lengre. Tanker är at det blir så himla fullt om man ska fylla i tils den inte syns, och då fylls skummaran upp med vatten på en gång, även om jeg nestan inte har luft i den, men tror inte mitt akvarie står helt plant, så det är nog problemet [B)]

Tack så lenge!

Mvh Martin
#135 - 13 mars 2008 04:55
Hej Lasse!
Detta är mitt första inlägg på denna community, jag har precis sparkat igång ett likadant hotell och har läst lite. Du skrev på ett ställe att du kastat ut skummaren och UVC,t.
Vill du berätta lite om det: varför, vad ersatte du det med och såvidare.
Dessutom undrar jag hur ofta och hur stora vattenbyten du gör. MVH
Niklas
#136 - 13 mars 2008 21:02
n.fischer skrev:
Hej Lasse!

Detta är mitt första inlägg på denna community, jag har precis sparkat igång ett likadant hotell och har läst lite. Du skrev på ett ställe att du kastat ut skummaren och UVC,t.

Vill du berätta lite om det: varför, vad ersatte du det med och såvidare.

Dessutom undrar jag hur ofta och hur stora vattenbyten du gör. MVH

Niklas

Jag tillhör ju den "biologiska" skolan så därför har jag alltid försökt undvika UV-ljus även om den som är med till Clownhotellet är rätt stark och troligtvis effektiv. Skummaren slängde jag ut för jag fick den inte att fungera bra och min erfarenhet med biologiska filter (svampar och biobollar) i fack av Clownhotellets typ är mycket bra. Det har också fungerat minst lika bra nu som tidigare. Målsättningen är 20 liter var fjortonde dag men det kan fungerar lika bra med en hink i veckan.

Nedan några bilder från idag

[CENTER][attach]10960[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]10959[/attach][/CENTER]

[CENTER][attach]10961[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#137 - 15 mars 2008 10:18
Nu har jag "skummat" igenom hela tråden. Och undrar bara, har din dotter fått akvariet eller har du fastnat för det själv ;)
#138 - 16 mars 2008 11:20
Tenkare skrev:
Nu har jag "skummat" igenom hela tråden. Och undrar bara, har din dotter fått akvariet eller har du fastnat för det själv ;)

Det är på väg ner mot dina trakter - Det har tagit lite tid bara så nu är det bara inte för dottern och hennes sambo utan även för den lille plyt som är på min arm i avataren. Det skall ju börjas i tid. Det blir också ett projekt - meningen är att i stort sett bara ta akvariet under armen och åka iväg i 24 mil :)

MVH Lasse
#139 - 16 mars 2008 17:21
Jo du har rätt i att det ska börjas i tid. :D
24 mil tar sin lilla stund om man ska hålla alla hastighetsbegränsningar.
Dokumenterar du flytten också.?
Lite nyfiken på hur det går med, som du säger ta det under armen och åka.
#140 - 16 mars 2008 22:19
Tenkare skrev:
Jo du har rätt i att det ska börjas i tid. :D

24 mil tar sin lilla stund om man ska hålla alla hastighetsbegränsningar.

Dokumenterar du flytten också.?

Lite nyfiken på hur det går med, som du säger ta det under armen och åka.

Jo jag har några idéer hur jag skall göra det, givetvis kommer jag att rapportera denna flytt. Det troliga är att det sker nu under våren - underredet är i alla fall på plats utanför Eslöv.

MVH Lasse
#141 - 17 mars 2008 13:15
Tack för ditt snabba svar!
Snygga bilder också. Du skrev att du kör med biobollar och svampar. Vilka svampar kan det vara månde? Är det björksopp eller trattkantareller?
MVH
Niklas
#142 - 8 april 2008 21:53
Tack så mycket för informationen Lasse och alla andra som svarat i tråden, jag ska iväg till triton imorgon efter skolan (200meter från skolan) jippie! och titta lite, Väger mellan deras 37L for 1350kr... eller så kanske jag ska Ta i lite och köpa ett större på en gång.. då kommer platsproblemet ;P med 750L på typ 10 kvd (mitt sov rum så en stor säng också :) så börjar det bli Trångt.. och jag Fruktar fukt...
iallafall... jag vet inte om jag ska gå på ett 40L eller 80L akvarium.. tycker utformingen e snygg på Just dessa småkar.. men man blir ju begränsad.
#143 - 4 maj 2008 10:50
tänkte bara säga att Lasses tråd inspirerade mig och nu har jag ett Clownkar som har gått i tre veckor. Mer koraller ska införskaffas innan första fisken kommer in, tillsdess får min städpatrull hålla igång filtret.
#144 - 10 maj 2008 13:40
Mycket spännande tråd det här! Stort tack Lasse!

Jag har varit sugen på Saltvatten en längre tid, läst en massa på olika forum och funderat över vad "saltdebuten" skulle bli. Nu är det så att budgetmässigt funkar det inte riktigt med ett "riktigt" saltkar med all tillhörande utrustning. Utrymmesmässigt funkar det inte heller med något större än ett Red Sea Max paket eller liknande. Men pga. kass budget blir det med största sannolikhet ett Clownhotell. Den lokala affären här i Umeå ville dock ha 3800:- för det! Jag kunde inte låta bli att skratta åt dom och förklara vad normala priser brukar vara...

Jag har hittat en webbutik som säljer ett clownhotel för 2600:- men även det lät en smula dyrt när man läser om folks om köper sina för 1700:- ... Något tips på ett bra ställe att köpa sitt kar från?

Jag tänkte testa att starta upp akvariet på samma sätt som du har gjort så långt det funkar med vad jag kan få tag i här i staden. Daniel Knops bok lånas hem på måndag. Några övriga tips gällande uppstarten som du inte har täckt i den här tråden?

Hur har det för övrigt gått sedan sist? Länge sen du hade någon uppdatering nu :)

MVH
/Jens
#145 - 7 augusti 2008 21:37
Dags för lite uppdateringar nu.

Det var meningen att akvariet skulle flyttas ner till Skåne nu i sommar men nu kommer flytten bli fram i höst i alla fall. Jag har nu kört karet nästan ett år och den mesta tiden helt skummarlöst. Jag gör absolut ingenting med det utom matning, påfyllning av dunstat vatten och vatenbyten (20 liter i månaden). Korallerna jag har är vanliga mjukkoraller men de fungerar ypperligt i detta kar. Först en helhetsbild

[CENTER][attach]13176[/attach]

[/CENTER]
[LEFT]En av mina önskningar från början var att få mina stjärnpolyper att växa upp på bakgrunden (Back to Nature-moduler). Det har lyckats väldigt bra.
[/LEFT]
[CENTER][attach]13177[/attach]
[/CENTER]
[LEFT]En av de skivkoraller jag har är inköpt under namnet Ricordea yuma - om det är det eller inte vet jag inte men grann är den.
[/LEFT]
[CENTER][attach]13178[/attach]

[/CENTER]
[LEFT]Faktum är att det kan inte bli lättare och enklare med akvarium än detta - den dagliga skötseln tar 2 minuter (mata). Det här akvariet är ett bevis på att det inte är speciellt svårt att få ett saltvattensakvarium med några gobisar och lätta koraller att fungera bra - och under lång tid (ett år nu)

MVH Lasse[/LEFT]
#146 - 9 augusti 2008 18:11
Lasse skrev:
Dags för lite uppdateringar nu.

Det var meningen att akvariet skulle flyttas ner till Skåne nu i sommar men nu kommer flytten bli fram i höst i alla fall.

[LEFT]MVH Lasse[/LEFT]

Skall du flytta ?
#147 - 9 augusti 2008 19:32
Skall du flytta ?

Nej då - så roligt skall vi inte ha det - men just detta akvarie skall flyttas. Det startades som en försenad födelsdagspresent till min dotter och hennes sambo (det gällde födelsdagspresenterna 2006) förra sommaren. Sen har det kommit en hel del i mellan (barnbarn bland annat) men nu i höst skall det ner. :)

MVH Lasse
#148 - 9 augusti 2008 20:35
rekord för försenade födelsedags presenter :D :D :D... men bättre sent än aldrig.. och vilken UNDERBAR present det har utvecklats till :D
#149 - 9 augusti 2008 20:39
Lasse skrev:
Nej då - så roligt skall vi inte ha det - men just detta akvarie skall flyttas. Det startades som en försenad födelsdagspresent till min dotter och hennes sambo (det gällde födelsdagspresenterna 2006) förra sommaren. Sen har det kommit en hel del i mellan (barnbarn bland annat) men nu i höst skall det ner. :)

MVH Lasse

Hehe... ok då förstår jag.
#150 - 9 augusti 2008 20:40
Kan säga att jag kör på Lasses skötselråd
Jag gör absolut ingenting med det utom matning, påfyllning av dunstat vatten och vatenbyten (20 liter i månaden).

Och mina koraller bara växer och växer.. finns en hel del "pumpkorall" just nu.
tavaststjerna
#151 - 26 augusti 2008 15:04
Hejsan Lasse!

Jag har med stort intresse nu läst igenom din tråd här.
Jag har under ca 3 års tid funderat mycket på att starta ett saltvattenkar och efter denna läsning kommer det garanterat att bli av så fort som möjligt!!!

Jag har lite frågor bara angående uppstart och drift av ett sådant här kar.

1. Om jag lägger i flera bio-bollar, hur ofta måste dessa tas upp och rengöras eller sköter dom sig själva mestadels? Har inte någon erfarenhet av sådana, särskilt inte i saltmiljö! Antar iofs att det är ungefär samma som i sötvatten kanske..... :O

2. Jag funderar även på att använda mig av DSB av den typ du använder i denna tråd då det verkar vara mer fördelar än nackdelar med detta... Har du några tips så att jag inte gör bort mig helt vad gäller detta ? Är den enda tillförseln av vatten till själva bädden det som forsar över den ? Ingenting skall tas in "underifrån" om jag har fattat rätt !?

3. Återförseln av vatten som du har konstruerat... Kommer det tillbaka vatten både på ovansidan och undersidan av dekoren i karet eller är det lite överallt ?

4. Om du har några andra erfarenheter på vad jag absolut INTE ska göra när jag startar karet så mottages dessa tacksamt ;)

Mvh /David

ps. Såklart får även andra än Lasse tipsa och svara!
ds.
#152 - 28 augusti 2008 11:26
I dag åkte jag till Bromma zoo för att köpa snäckor från Sulawesi. Jag kom istället hem med ett clown-hotell för 1 700:- Nu ska här testas om det funkar med saltvattensakvarium. Detta var ett superpris då det gamla ouppgraderade (med bara 1 pump, denna har 2 från början) brukar kosta c:a 2 500. Tanken är att jag ska ha ett lekpar av clownfiskar samt några putsarräkor, de är ju så oerhört vackra!

Det är möjligt att detta blir ännu en sötvattensräkburk om det inte fungerar.

Önska mig lycka till för det kan behövas;) //Eva
#153 - 23 november 2008 22:48
Hej,

Har spanint i denna tråd ett anntal gånger nu under den närmsta veckan.
Mycket info att ta in då man är ny inom detta område, och väldigt intresant läsning.

Bestämde mig för att sattsa på detta slatkar.
Har hålt på med sötvatten för ett antal år sen, men drömen efter ett saltkar har alltid funnits.

Så i helgen inhandlade jag detta paket på Bromma Zoo, vart även ett Red Sea start kitt med salt och prylar mm.

Men nu till problemen har noll koll på vad det gäller saltvattens akvarium men vill gärna gör ett försk då priset på detta inte va så farligt.

Det här med alla värden te.x salthalten mm hur ska dom va ?
Mycket info att in på en och samma gång, men skam den som ger sig.

Rabla gärna upp lämpliga tillbehör som behövs (fiskmat, medel etc) har som sagt noll koll :/

PS. ett riktigt läckert akvarium vart det till slut :)

Tack på förhand!

// Nicke
#154 - 4 december 2008 18:34
Ja - då får jag avsluta denna tråd eftersom mitt clownhotell nu har flyttat till Skåne. Jag får också be om ursäkt för att inte ha svarat i tråden - jag har haft en del annat att tänka på så jag har inte varit inne på Zoopet under en längre tid. För er som är intresserade av att se hur Clownhotellet såg ut strax innan det exporterades så är just akvariumet månadens akvarium på Saltvattenguiden. Bilderna under tagna den 20:onde augusti.

Helbild
[CENTER][ATTACH]15730[/ATTACH][/CENTER]

[LEFT]Fisk[/LEFT]

[CENTER][ATTACH]15733[/ATTACH][/CENTER]

[LEFT]Koraller[/LEFT]

[CENTER][ATTACH]15732[/ATTACH][/CENTER]

[CENTER][ATTACH]15731[/ATTACH][/CENTER]

Till de som skrivit frågor så är mitt allmänna råd att ta och läs på lite grand och sök på google om saker som proteinskummare och annat. Det finns beskrivet där.

@ tavaststjerna

Jag har inte rengjort mina biobollar någon gång - det är själva finessen för mig att inte röra filtren.

Tyvärr gjorde jag ett litet mistag när jag konstruerade min "remote Deep Sand Bed" och sanden ran in i filterkammaren genom ett inte stängt inlopp till första facket. Idéen med remote DSB är att man har ett tjokt lager sand (i första utförandet bestod konstruktionen av en hink (DSB in a bucket) och en kanske 5 cm vattenpelare där vattnet paserar snabbt. Det är viktigt att vattnet går snabbt och är syrerikt eftersom det skal ta hand om - och oxidera - eventuellt bildat svavelväte. I mitt nästa projekt kommer jag att göra denna konstruktion bättre.

Jag har valt ytavsug men jag har några hål borrade i inredningen för att få lite vatten från botten. Jag har en cirkulation på ca 1000 liter i timmen i karet vilket gör att man inte behöver riskera stagnant bottenvatten.

Tyvärr är det så att man oftast inte vet vad man absolut inte skulle ha gjort förrän efteråt :)

MVH Lasse

PS - mitt nästa projekt står nere i hallen - vi lyckades inte baxa upp det i lägenheten igår. Med detta så förstår nog den kloka att det inte rör sig om ett nano denna gång. I morgon har jag bjudit in några arbetskamrater till en förfest innan firmafesten och då skall vi väl kunna få upp kareländet (tror jag).
Bilagor:
#155 - 4 januari 2009 11:06
Hej. Jag är helt ny på detta, men läser allt jag kan hitta i forumen om för o nackdelar med olika uppsättingar och teknik i akvariumen.

Jag har en frågan gällande "remote deep sand bed" som du byggde.

Initiallt så skrev du att du lämnade 1:a facket öppet men nere i sand bedden. men förstår jag dig rätt nu att det hade varit bättre att ha det stängt och bara ha Ytavriningen som enda invatten kanal till cikulations systemet?

Enligt en del inlägg på Saltvattensguiden så flaggas det för problem med just DSB:er som får miljön att krasha. (eftersom dom lagrar allt för mycket oönskade material som släpps ut i akvariet. ) Dock verkar de Levande krypdjuren (eremiter etc) motverka detta iom att dom "bökar" runt i sanden. Men då kommer min fråga gällande den "Remote deep sand beed" som du byggde här.

Eftersom den ser ut att vara innesluten så kan ju inga "bök" djur komma in till den och det ser inte ut som att det är någon cirkulation som går ner i den(bara rusar över), är då detta inte ett exempel på uppbyggnad av "död" sand som lagrar oönskade grejer i just detta fack? Jag vet att du körde akvariet en bra stund innan du skickade iväg det ner till skåne men var/är du inte orolig för att detta blir ett problem som får hela miljön att rasa?

Tror du att det hade varit någon skillnad i miljön om du inte hade byggt din Remote deep sand beed? (var det bättre / sämre / spelade ingen roll)

Mvh / Daniel
#156 - 4 januari 2009 23:14
Nu fungerade inte min konstruktion beroende på att sanden läckte in i sumpen. Teorin bakom Remote Deep Sand Bed eller DSB in a bucket är att ha en sandbädd där all nedbrytning sker. När ett kar kraschar pga av DSB:n så är det att svavelväte bubblar upp ur sanden och förgiftar karet. Detta kan ske om DSB:n ligger i karet och du exempelvis får ett strömavbrott. Normalt sett är svavelvätet lätoxiderat och bli ofarligt i kontakt med syrgas men om det inte finns någon cirkulation i karet så tar syrgasen snart slut. Med en DSB som ligger lite utanför karet och där det finns en ganska grund men mycket snabbrinnande vattenvolym (snabbrinnande - hög syrehalt) kommer syret att ta hand om ev. svavelväte. Blir det ett strömavbrott så kommer hinken (eller i mitt tilltänkta exepel - avrinningfacket bli fullt med svavelväte men så fort som cikulationen sätts igång igen så oxiderar syret förhoppningsvis svavelvätet innan det kommer ut till displaydelen.

Förutom för risken vid ett strömavbrott så delar jag inte skeptikernas syn på DSB - jag vet kar utan sand som krachat efter ett halvår och jag vet DSB:n som gått i tiotal år. Min uppfattning är istället att en DSB - rätt skött och utformad - hjälper till med stabiliteten i karet och så man får en biologisk jämnvikt utan algproblem och annat. De rent tekniskt drivna karen är mycket instabila vid normal drift.

MVH Lasse
#157 - 5 januari 2009 02:03
hej, tackar för svaret.
Då tror jag att jag testar en RDSB konstruktion liknande din när jag valt clown eller molly hotellet.

Tack för dina artiklar och utförliga inlägg

Mvh/ Jernis
#158 - 17 augusti 2009 08:29
är det fortfarande den här modellen som gäller på marknaden?
i så fall vad kostar den?
#159 - 3 december 2009 22:53
Lasse skrev:
Alla affärer som handlar med Imazo bör kunna ta in karet - pris ja det varierar nog kraftigt över landet. Gjorde en googling på Clown och fiskhotell och fick fram ett pris från Akvarium Ronneby på 2.800. I Göteborgstrakten har jag hittat det i Lerum för ca 2.400:-

MVH Lasse

Appropå mig och skummare - ja jag är oberäknelig :). Jag testar. Det är en typ som inte skapa så små bubblor som de mest effektiva och kan därför kanske göra sitt jobb med proteiner bra och lämna de andra ämnena.

i stockholm finns det för 1700 på bromma zoomarknad

Annons