co2

#1 - 27 februari 2010 21:55
Hej.
kan man bygga ett eget co2 system elr liknande till mitt akvarium. är det någon annan som har provat att göra det.:)

(vet inte om jag har lagt detta ämne i rätt kategori)
#2 - 27 februari 2010 21:57
kanske på den första och svar ja på andra men enklare om du detaljerat beskriver ditt akvarium, dess växter, belysning, besättning osv.
#3 - 27 februari 2010 22:21
- ett akvarium på 375 liter.

- 4 mellan stora svärdsplantor, 2 mellan stora cryptocoryne, 1 mellan stor javaormbunke. det kmr bli fler växter fram över.

- 2 st lysrör som heter philips aquarelle 36 watt styck (nya).

- 2 st redmoor rötter som jag köpte idag + 6 st små vanliga.

- ljus rådasand (mycket)

- dessa fiskar har jag nu 4 st pandapansarmalar, 3 st altum-skalarer, 1 fjärilsciklid, 3 L-malar. kommer kanske att köpa 7 st diskus i mars.

- byter ca 60 liter i veckan.

-har 2 pumpar på 600 L/H styck + en doppvärmare på 200 watt.

kommer att behöva byta mycket mera vatten om jag har diskus.
#4 - 27 februari 2010 22:36
svårt att se idén med co2 med så pass lite ljus, göder du?
#5 - 27 februari 2010 22:38
nej men har funderat på att börja med pmdd. om jag orkar beställa nån gång.:d

men ville mest se om mina växter växer snabbare med co2 och om man kan bygga en själv
#6 - 27 februari 2010 22:43
jag råkade dubbel posta så jag tar bort ena.
#7 - 28 februari 2010 03:35
allting i akvariet handlar om balans, vill man som du nå snabba resultat genom att tillföra en kolkälla i form av co2 så blir du oxå tvungen att tillsätta gödning men utan extra belysning så kommer du bara att trigga all möjlig algtillväxt, har svårt att se hur du ska uppnå ett lyckat resultat utan att dubbla belysningen och montera reflektorer.

Skulle nog helst se att defdac, haack och heeke högg tag i frågan!
#8 - 28 februari 2010 09:21
Malawi1 skrev:
Hej.

kan man bygga ett eget co2 system elr liknande till mitt akvarium. är det någon annan som har provat att göra det.:)

(vet inte om jag har lagt detta ämne i rätt kategori)

Det finns en alldeles utmärkt guide på plantswap om just detta.

Enligt de efterforskningar jag gjort i ämnet rekommenderas snarare att man kör CO² innan man drar upp belysningen. Dvs, det går att få bra tillväxt med halvdan belysning om man kör CO² eller annan koltillförsel men det går inget vidare att öka belysningen utan att tillföra kol. Sök i forumet på Plantswap så hittar du en nyligen postad artikel om just detta av Tom Barr.
#9 - 28 februari 2010 09:35
Då ber jag om ursäkt om jag missförstått malavi1 då jag tolkade det som att ingen belysning skulle ändras!
#10 - 28 februari 2010 11:09
här är en annan guide som fröklarar en lite enklare model än den som hawkse tipsa om
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1
#11 - 28 februari 2010 11:45
just den modellen fungerar om alls väldigt dåligt fast det kan bli gott vin, reaktor behövs!

Annons