Co2???????????

#1 - 11 oktober 2011 13:03
Jag är tydligen inte så bra på att leta, eftersom jag inte hittar någon utförlig tråd om Co2. Jag är ö h t inte insatt i denna värld, men är hemskt nyfiken, och undrar om någon vänlig själ skulle vilja ta sig tiden att berätta lite om detta för mig. Jag har förstått att det är för växternas skull man tillsätter Co2, men mår alla växter bra av det? Är det en anordning som sitter fast på karet och kontinuerligt avger Co2? Kort sagt, berätta! (Gärna i termer som en förståndshandikappad förstår ;))

1000-tack på förhand till dig som tar dig tid med mina säkert dumma frågor! :p

/Nybörjaren
#2 - 11 oktober 2011 13:39
tjaa du.

man tillsätter co2 för växternas skull ja. växter andas som sagt co2. men detta är egentligen bara en av 3 delar man behvöer ör att få växterna att växa ordentligt. men behöver bra ljus, dvs rätt typ av rör o mängd ljus för den typen av växter man har.
sen behöver man gödning med. finns lite olika men PMDD är väldigt bra o billigt.,

för att ha co2 till karet behöver man
-en co2-tub ( gärna mellan 2-6 kg, då det kostar ungefär lika mycket att fylla på en stor tub som en liten, så då kan man lika väl a en stor från början)
-regulator
-magnetventil
-backventil
-bubbelräknare
-diffusor
o kanske en pH-regulator som reglerar mängden co2 så att inte pH går i graven. men det går bra med en timer med.

man tillsätter inte co2 på natten för då är inte fotosyntesen i gång hos växterna o de andas syre istället. därav timern.

finns nån tummregel på ungefär 1 bubbla per sekund ( i bubbelräknaren asså) men det där får man själv komma fram till hur mycket man sätter i. jag körde nog med 10 bubblor i sekunden ett tag.

det är ganska dyrt med co2. iaf som startkostnad. ett par 3 tusen får du nog räkna med.

ganska krångligt förklarat inser jag nu men fråga igen om det är nått som är oklart :)

lite bilder.
#3 - 11 oktober 2011 13:45
Aha! Det var bra förklarat, och helt klart något att ha i åtanke inför framtiden! Mår alla sorters växter bra av Co2?
#4 - 11 oktober 2011 14:07
i praktiken så mår alla blommor bra av det, de som inte mår bra, mår iaf inte dåligt.

det är en ganska dyr investering.

jag skulle vilja tipsa om 2 andra varianter för att få ner kol till blommorna som vi pratar om här.

för det första, den berömda mäskmetoden, det ger i princip samma effekt som en fullskalig Co2 anläggning,
men till en bråkdel av priset.

nackdelen är att det kan vara en helt del hemmapulande, samt att man måste lägga ner lite mer jobb.
men in i h-e mycket billigare.

sök på mäsk.

en annan variant är Easy Carbo, vilket är flytande kol på flaska som skall drattas ner i karet, lite varje dag.

jag skulle vilja rekomendera alla som vill utveckla sina blommor att först köra på Easy Carbo,
sedan om man gillar effekten, gå över till mäsk, och sist fullskalig Co2 anlläggning.

Då utvecklar man sitt intresse i samma takt som man slänger ut pengarna.

.
#5 - 11 oktober 2011 14:08
ja generalt ja. kan inte komma på nån som inte skulle tycka om det. jamenar det är ju det växter andas ju. men då behöver man göda med samt bra ljus
#6 - 11 oktober 2011 14:10
håller med kensa. jag började med mäsk o gick över på trycksatt system senare.

bild på en mäsk. o en bra länk. den här jag kört med o funkar kanon

http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1
#7 - 11 oktober 2011 14:23
bra ljus + inget annat = bra fart på blommorna ett par tre veckor

bra ljus + pmdd + inget annat = bra fart under några månader innan bristen på kol syns

bra ljus + pmdd + EC = bra fart hela tiden

bra ljus + pmdd + mäsk = jävla fart hela tiden, men vingelmån är noll (nära iaf), risk för vattenkrasch.

bra ljus + pmdd + Co2 anläggning = jävla fart på allt hela tiden med klart mindre jobb och mindre risk.

.
#8 - 11 oktober 2011 14:26
+1
#9 - 11 oktober 2011 15:01
Kensa skrev:

bra ljus + pmdd + inget annat = bra fart under några månader innan bristen på kol syns

bra ljus + pmdd + mäsk = jävla fart hela tiden, men vingelmån är noll (nära iaf), risk för vattenkrasch.

bra ljus + pmdd + Co2 anläggning = jävla fart på allt hela tiden med klart mindre jobb och mindre risk.

.

Vart tusan är gilla knappen?
Kanske den bästa förklaring jag någonsin sätt!!!

Snyggt jobbat
#10 - 11 oktober 2011 15:03
bossep skrev:
Vart tusan är gilla knappen?

Kanske den bästa förklaring jag någonsin sätt!!!

Snyggt jobbat

jag skickar fakturan senare.......

.

by the way bosse.....inga nya fynd på några roliga levandefödare ??

.
#11 - 11 oktober 2011 15:10
Vill bara lägga till en liten sak till hannescs och Kensas ypperliga förklaringar.
CO2 eller Koldioxid sänker vattnets surhet, PH. Man kan därför använda det för detta ändamål.
Men blir det för mycket CO2 kan PH ganska snabbt gå ned till skadliga nivåer. Det jag tror Kensa syftar till med vattenkrasch.
Detta är nog det enda negativa (i bland) med CO2.
#12 - 11 oktober 2011 15:14
Kensa skrev:
jag skickar fakturan senare.......

.

by the way bosse.....inga nya fynd på några roliga levandefödare ??

.

Gör du det! Det var det värt! skrattar och viskar (skicka till Kjell)

Nej det regnar och regnar och mina burkar står tomma. Men hav förtröstan, Det kommer!
#13 - 11 oktober 2011 16:34
Tackar ödmjukast för alla utförliga svar! Kollar in Easy Carbo i första hand :)
#14 - 11 oktober 2011 16:38
Finns det förresten någon minimum size på akvariet när det gäller co2, eller man kan använda det från 10L och uppåt?
#15 - 11 oktober 2011 20:39
Kensa skrev:

.

Jösses vilken bra förklaring!:)
#16 - 11 oktober 2011 20:47
Kensa skrev:

Mindre jobb vete katten om det är förstås - man får lägga tiden på att ansa växterna istället för att blanda mäsk.

En detalj som jag inte riktigt tyckte framgått hittills är att mäsk endast är billigare i startkostnad. Driftskostnaden för ett mäsksystem blir ungefär densamma som med trycksatt.
#17 - 11 oktober 2011 20:50
Finns det förresten någon minimum size på akvariet när det gäller co2, eller man kan använda det från 10L och uppåt?

Det går köra i små kar också men man får ju vara väldigt försiktig med hur man tillsätter där. I mitt lilla 12-liters kör jag faktiskt trycksatt med kontroller (eftersom jag råkade ha en kontroller över). I övriga småkar jag har kör jag mäsk med lite halvtaskig upplösning för att inte riskera syradöda fiskarna.
#18 - 11 oktober 2011 20:54
Och med halvtaskig upplösning menar du...?
#19 - 11 oktober 2011 21:02
Att jag slösar med koldioxiden genom att inte optimera hur väl koldioxiden löser upp sig i vattnet.

I de flesta nanokaren kör jag med vanlig luftslang (den läcker koldioxid genom plasten) och har ett cigarettfilter inpetat i änden. Änden sätter jag sedan i filterströmmen. Det är allt.

I karen med kontroller brukar jag försöka maximera genom att antingen köra koldioxiden genom ytterfiltret eller en bra reaktor.

Annons