CO2

#1 - 11 oktober 2003 18:12
Hur effektiv är egentligen co2 till växterna, är det värt att köpa en sådan anläggning.
#2 - 11 oktober 2003 20:10
Kort svar: Ja det är en nödvändighet om du ska ha väldigt mycket växter.

CO2 är den form av kol som växter helst tar upp. Levande ting är till väldigt stor del uppbyggda av kol. Luften innehåller 0,03% CO2 och enda sättet den kommer ner i vattnet är via vattenytan och därmed är pumpens förmåga att exponera vattnet mot luften väldigt avgörande i akvarier utan extra CO2-tillförsel.

Har man mycket växter i en burk med vatten så är det som att sätta en stor mängd människor i ett rum med dålig ventilation. Syrebristen i det fallet blir påtaglig ganska snabbt.

Påsamma sätt blir CO2 bristen väldigt svår i akvarier med mycket växter och då måste växterna försöka skaffa kol på annat sätt, t ex genom biogen avkalkning (användning av HCO3-) vilket är energikrävande och vissa skirare växter är mycket dåliga på det. Alger är överlag fenomenala på det.

Kör man därför ner CO2 i ett akvarium fullt med växter går det nästan oavkortat till växterna, speciellt då fotosyntesen kommit igång som bäst mitt på dagen. Växterna kan ta upp det så effektivt så även om man kör ner en massa CO2 så kan man ändå mäta sig fram att CO2-mängden blir som lägst mitt på dagen (om man inte har en dator som kompenserar och sprutar ner ännu mer CO2 just då).

#3 - 11 oktober 2003 20:39
Om man vill köra CO2 och inte vill köra "hembränt", hur stor och vilken anläggning behöver man till ett 720 l kar, och var handlar man dessa grejor billigt?
#4 - 11 oktober 2003 21:11
Svårt att säga eftersom jäst-satsen bubblar som fanken i början och avtar sedan ganska snabbt. Man kan kompensera detta genom att köra seriekopplat med flera jäst-satser som är i olika stadier i jäsningsprocessen. Man får testa sig fram helt enkelt.

Vill man få väldigt jämnt flöde som håller längre kan man göra en "sockerpudding" i jästflaskan med hjälp av gelatin: Man värmer upp sockerblandningen med gelatin och låter den stelna i kylskåpet, varpå man tar ut den och låter den få rumstemperatur och ovanpå "puddingen" häller man på lite ljummet vatten med jäst.

Gelatinmetoden skapar inte lika bra "flås" men i gengäld får man som sagt jämnare flöde en längre tid.
#5 - 11 oktober 2003 21:35
Men alltså... Måste man köra med jästsatser och sådant? Finns det liksom inga färdiga grejor... bara koppla ihop och köra typ? Vet att det kanske låter fånigt, men jag är så urdum på teknik och kemi!!!
#6 - 11 oktober 2003 21:40
Ja det flesta växtakvarister kör med en gastub. Här är min setup:
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=17&thread=450#779

Man köper magnetventil, regulator och nålventil och sätter på en brandtub utan stigarrör. Jag betalar 180:- för 6 kg CO2 som jag fyller på hos "Linköpings brandservice".
#7 - 11 oktober 2003 21:46
Tack snälla! Känns som om det där kunde vara rätt lösning, ska genast försöka lägga problemet på Tobbe i stället :-) För det är väl det man har män till va???
Men du menar att en tub räcker till mitt kar... förmodar att man ställer in farten efter hur stort kar och hur många växter man har... kommer att bli massor att lära sig ..
Hur ofta får man fylla tuben då?? Äh... puckat av mig att fråga... beror förståss på mängden växter och karets storlek det också... Bäst jag slutar skriva nu, blir mysko att sitta och försöka svara på sina egna frågor...

Annons