<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Är det värt pengarna. Är det så att man kan "luta sig tillbaks" och inte oro sig för Ph längre?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Vet inte riktigt. Jag har själv ingen pH-controller, men visst skulle det till viss del bli "fire and forget" även om man förmodligen måste kalibrera om den ibland. Dessutom får man ett mycket jämnt pH-värde vilket fiskentusiaster säkert gillar.
Jag har min brandflaska igång mellan 9:30 och 20:30 (en halvtimme förskjutet jämfört med lyset) och den pluttar ut ca 1 bubbla i sekunden och pH:t hålls förhållandevis jämt med en tendens till att bli allt lägre ju närmare mitt veckovattenbyte jag kommer. Vid veckobytet så blir det med andra ord en pH-svängning som fiskar normalt sett inte gillar. Mina Rasbora espeis, Fjärilsciklidpar, Otocinclus och Siamesiska algätare verkar dock bara bli glada under vattenbytet med lite kallare vatten med högre pH (regnperiodssimulering). Så för min del har jag redan "fire and forget" utan en dyr pH-kontroller och fiskarna verkar må bra ändå. Därför har jag dragit slutsatsen att en pH-kontroller inte ger mig något mervärde, trots att jag är prylfreak.