CO2

#1 - 10 januari 2004 14:04
Hej hoppas på lite hjälp! Har börjat att använda co2 tilsammans med gödningsmedel har fyra lysrör i mitt 375 liters. MIn fråga hur länge dröjer det innan växterna börjar "bubbla". Har kört co2 i två(!) dagar. HAr höjt kH från 4 till 7. Ph från 7,5 till 7. Jo en fråga till var är det bästa stället att placera utblåset på, har det nu på botten under utblåset?

Tack för en fantastiskt sida, har fått många nätter "förstörda" genom att läsa igenom alla inlägg.

MVH

Hogge
#2 - 10 januari 2004 14:39
Förutsatt att du verkligen har KH 7 och pH 7 så borde det vara rejält med bubbel om näringsnivåerna i vattnet är bra, men i en annan tråd berättar du att du bara har 2 lysrör över din 375:a vilket kan vara anledningen. Vill du se bubbel kan du testa att fästa en snabbväxare precis vid ytan under ett lysrör.

Det beror även lite på vad du har för växter. Anubias brukar t ex bara ge ifrån sig bubbelband om den har något skadat blad.
#3 - 10 januari 2004 14:53
Defdac: Har inköpt en ramp med två lysrör Philips Aquarelle TLD 89. Har Cabomba och svärdsplantor.
#4 - 10 januari 2004 15:28
Bara en liten fråga, varför höja KH?
#5 - 10 januari 2004 16:50
Svärdsplantor brukar vara riktigt duktiga bubblare faktiskt. Förmodligen för att dom har så stora "solfångare".

Det är häftigt om du faktiskt har KH 7 och pH 7. Är du säker på det?

Med 4 lysrör, pH 7 och KH 7 borde det helt klart bli bubbel, och om det uteblir är växterna begränsade av något näringsämne. Vad göder du med?
#6 - 10 januari 2004 20:05
Jag göder med Tropica Master Grow. Jag kör co2 via luftintaget på mitt filter. Kan det vara så att co2 inte når till alla delar i akvariet? Den jag har pumpar 950 liter timmen. Jag har mätt ph och kh till sju med mina testgrejer

MVH

Hogge
#7 - 10 januari 2004 21:12
Teststickor?

TMG innehåller allt utom kväve och fosfor som normalt sett fås från fiskars avföring via nitrat och fosfat. Är akvariet relativt nystartat och väldigt "rent" kan det vara dåligt med dessa ämnen, och därför förhindra effektiv fotosyntes.
#8 - 10 januari 2004 23:14
Satte in en till pump, och nnu har det börjat att bubbla, verkade som att co2 in löstes upp tillräckligt mycket tidigare!!! Ska skaffa träbit i stället för syresten. Tack för hjälpen defdac
!!

MVH

Hogge
#9 - 11 januari 2004 09:32
Har du sänkt ph med något annat än co2?
MVH
Magnus
#10 - 11 januari 2004 10:00
Det undrar jag också. KH 7 och pH 7 ger en CO2-halt på 20-30 ppm, så då kan du inte ha löst upp CO2 dåligt direkt.
#11 - 11 januari 2004 12:16
Hej igen! En fråga. När vattenytan är täckt av bubblor är det ett tecken på att co2 inte blivit upplöst? Har återigen problem med att inget händer i akvariet.
#12 - 11 januari 2004 13:52
Du har ju KH 7 och pH 7 så då ligger du perfekt i CO2-tabellen och då behöver du inte oroa dig för upplösningen. Du har perfekt CO2-nivå.

Bubblar inte växterna med så hög CO2-halt så har någon form av näringsbegränsning. Tropica Mastergrow ger dig det mesta, men inte kväve och fosfor. Speciellt kväve blir det snabbt brist på vid perfekta CO2-nivåer.

Du kan skaffa KNO3 för att få mer nitrat, och därmed mer kväve, i vattnet.
#13 - 12 januari 2004 16:22
Eller NaNO3 aka chilisalpeter som finns i kryddhyllan.

Annons