CO2

#1 - 27 maj 2004 21:34
Hej

Sett flera som har CO2 tillsats i akvariet. Vad är detta bra för?

Och de som bygger ett sånt system själva, Hur fungerar det? Vad har de i sina dunkar?

Intresserad...

Mvh Dan
#2 - 27 maj 2004 21:43
CO2 tillsats kan man säga är en sorts doping för växterna, det gör stor skillnad.

I dunkarna finns bland annat vatten, socker och jäst.
#3 - 27 maj 2004 21:56
Sticker man bara ner en (typ akvarieslang) ner i akvariet eller ska den mynna ut under bottensanden?

Luktar inte denna jäsning?

Ännu mer intresserad...

Mvh Dan
#4 - 27 maj 2004 22:05
Gasen kan ledas ut genom tex en syresten.

Man brukar låta gasen passera en tvättflaska med vatten och på så sätt slipper man lukten. Funkar också som en back-up så att jästblandningen inte av misstag hamnar direkt i akvariet.

#5 - 28 maj 2004 00:04
En reaktor av något slag är ett bättre alternativ. En anordning som ger gasen mer tid i vattnet så att mer co2 löser sig i vattnet..
#6 - 28 maj 2004 10:33
Hur skulle en sådan se ut?

Poängen är alltså ju längre tid gasen (bubblan) är under ytan dess bättre. ?
#7 - 28 maj 2004 10:44
Ursprungligen skickat av Dan

Hur skulle en sådan se ut?

Så här:

http://www.dupla.com/pics/reaktors.jpg

Vatten och gas går in där uppe, CO2 löses i kammaren och vattnet med CO2 går ut där nere...

Peter
#8 - 28 maj 2004 11:41
Ännu en som är intresserad...
Om man leder in CO2 i toppen på reaktorn måste man väl även ha en pump som trycker in vattnet längst upp, eller har jag fattat detta fel?
#9 - 28 maj 2004 11:49
Ja du måste ha en pump. Det finns enklare modeller som inte behöver någon pump men det är inte lika effektiva men duger ofta i akvarier upp till en 150 liter.
#10 - 28 maj 2004 11:51
Jag har testat och byggt lite olika reaktorer typ duplas och det funkar bättre om du sätter den upp och ner så att Co2 kommer in under ifrån.
#11 - 28 maj 2004 11:52
Jag har testat och byggt lite olika reaktorer typ duplas och det funkar bättre om du sätter den upp och ner så att Co2 kommer in under ifrån. Om du även sätter lite blå filter vadd i botten som spärrar så att bubblor inte kan passera ut.
#12 - 28 maj 2004 11:56
En syresten eller en alträbit fungerar jättebra för att få ett smakprov på koldioxidens egenskaper i vattnet.

Det är ju inte så att man blir ruinerad av att gasen inte nyttjas maximalt. Jäst och socker är ju ganska billigt.
#13 - 28 maj 2004 11:58
Holmby: Det beror ju på hur stort kar du har ;-)
#14 - 28 maj 2004 12:03
Ursprungligen skickat av jorgen41

Holmby: Det beror ju på hur stort kar du har ;-)

Och på vattenhårdhet, och så vidare, och så vidare....
#15 - 28 maj 2004 12:05
Jag bara menade att jag i alla fall aldrig fått bra resultat med bara en alträbit.
#16 - 28 maj 2004 12:05
Ursprungligen skickat av Holmby

Det är ju inte så att man blir ruinerad av att gasen inte nyttjas maximalt. Jäst och socker är ju ganska billigt.

Jag tror faktiskt att det är billigare med trycksatt gas...(!) Hur många kilo CO2 får man för 100:- jäst och socker?

Peter
#17 - 28 maj 2004 12:18
Ursprungligen skickat av petnym

[quote]Ursprungligen skickat av Holmby

Jag tror faktiskt att det är billigare med trycksatt gas...(!) Hur många kilo CO2 får man för 100:- jäst och socker?

Peter
[/quote]

Jo... Men insatsen för att komma igång med gastub är relativt hög.

100:- jäst och socker ger en rejält massa mäsk.
#18 - 28 maj 2004 12:31

Fyller på min 6 kilo's tub för 150 kr....

#19 - 28 maj 2004 13:01
Om jag ska få någon ordning på CO2-halten i mitt kar (540L) bör jag kanske fundera på en rejäl tub?

Har provat med mäsk vilket inte gav något resultat alls, sedan med sodastreamflaskor och en reaktor som jag vänt upp och ner på (dock utan pump) vilket heller inte gett tillräckligt med CO2 för att jag ska kunna se något utslag.

Eftersom jag har diskusar i karet så har jag relativt täta vattenbyten vilket gör vattnet näringsfattigt och växterna står helt still i tillväxten, trots gödning både via lerkulor och växtnäring (diverse olika sorter...). Växterna dör förvisso inte, men de växer inte heller. Så något måste jag ju försöka göra för att få fart på dem.

Vad skulle ni föreslå att jag i så fall satsar på?
#20 - 28 maj 2004 13:12
Ursprungligen skickat av Ferrona

<Klipp>....

Har provat med mäsk vilket inte gav något resultat alls, sedan med sodastreamflaskor och en reaktor som jag vänt upp och ner på (dock utan pump) vilket heller inte gett tillräckligt med CO2 för att jag ska kunna se något utslag.

<Klipp>

Vad menar du med utslag? Har du mätt CO2 halt eller pH värde?
Jag ser resultatet av min mäskblandning genom att en växt som stod helt still och samlade alger nu skjutit iväg i växten.

Men CO2-tub med bra ventiler och diffusor är naturligtvis det bästa för en reglerad tillförsel av CO2 till akvariet.
#21 - 29 maj 2004 12:59
Jag är också intresserad - men jag fattar liksom inte hur det går till... Äre nån som vet nån bra artikel om saken och hur man går tillväga och så - mest bara för att stilla mitt intresse? Sökte tidigare på CO2 och drunknade nästan i allt, så jag vet inte var jag ska börja... Tips nån??
#22 - 29 maj 2004 13:41
http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page37.html
http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35
#23 - 29 maj 2004 15:03
Tackar ödmjukast defdac!!

Annons