Co2??

#1 - 15 maj 2006 16:05
Hej
Jag undrar hur man går tillväga för att fixa co2 tillskott. Går det att köpa någonstans??

Tacksam för svar!
#2 - 15 maj 2006 16:15
CO2 är den kemiska beteckningen för koldioxid. Det kan tillsättas antingen från en trycksatt flaska (vanligen en begagnad kolsyre-släckare) eller genom att låta jästsvampar jäsa i ett slutet utrymme med en slang ner i akvariet. Den sistnämnda metoden kallas vanligvist mäskmetoden. Vill man inte blanda socker, jäst och vatten själv kan man köpa färdiga CO2-satser för mäsk (för det 25-dubbla priset.)

Använd sökfunktionen i forumet för mer info...
#3 - 15 maj 2006 16:33
Skadar det här fiskarna på något sätt?
#4 - 15 maj 2006 16:38
Det är så att jag hade tänkt köpa några växter där det står att de kräver co2...vad kommer hända med dem om jag nu inte har det, dör de på fläcken eller kan man ha dem ändå? Ska man se det mera som en rekomendation.
#5 - 15 maj 2006 17:27
Ja dom blir nog inte så roliga utan co2, hur snabbt dom dör beror lite på vilken växt de handlar om. Du bör även tänka på att ha i lite heltäckande gödning tex. pmdd. Växter behöver mat precis som fiskarna.

Co2 kan i stora mängder kväva fisken men det är inte vanligt och man brukar se symptom innan det är försent.

Annons