CO2 - att tänka på

#1 - 26 februari 2024 22:39
Hej,

Är sugen på att köpa en CO2 anläggning till vårt akvarium. Vilka märken ska jag kika efter som är beprövade och är det något speciellt att tänka på?

😀
#2 - 28 februari 2024 16:27
Godhems zoo är bra början, håller med. Jag köpte ett set för Sodastream till mitt 225 liters, de skickar med bra instruktioner. En flaska räckte ca tre månader. Sen hittade jag ett begagnat system med 5kg konverterad brandsläckare och flyttade Sodastream till räkakvariet. Där har flaskan räckt i drygt två år hittills :) Och i det stora har jag kört drygt två år också.
#3 - 28 februari 2024 21:07
Tack för era svar! Nu har jag inte haft tid att prata med godhems zoo. Men innehåller deras kit solenoid och mätare så man ser när tub behöver fyllas på?

#4 - 28 februari 2024 21:10
Hur är det där att köpa begagnat, vad ska man i såntfall hålla utkik efter? 😀
#5 - 28 februari 2024 21:13
[QUOTE=snikke;n2442009]Godhems zoo är bra början, håller med. Jag köpte ett set för Sodastream till mitt 225 liters, de skickar med bra instruktioner. En flaska räckte ca tre månader. Sen hittade jag ett begagnat system med 5kg konverterad brandsläckare och flyttade Sodastream till räkakvariet. Där har flaskan räckt i drygt två år hittills :) Och i det stora har jag kört drygt två år också.[/QUOTE]

Hur är det med att köpa begagnat CO2 kit, vad ska man hålla utkik efter? Har sett en del annonser på blocket som känns lockande, tycker man verkar få rätt mycket för pengarna. (Dock med begränsad kunskap kring ämnet i beaktande 😅)
#6 - 28 februari 2024 21:18
Bara att välja en regulator med två klockor, en visar arbetstryck och en trycket i tuben som alltså visar när CO2 börjar ta slut.
#7 - 28 februari 2024 21:56
[QUOTE=Sleaper;n2442013]Bara att välja en regulator med två klockor, en visar arbetstryck och en trycket i tuben som alltså visar när CO2 börjar ta slut. [/QUOTE]

Ok så det ingår inte i kitet de säljer?
#8 - 22 juli 2024 11:44
Svårt att hitta någon stans där de fyller eller byter tuben. Undrar hur länga en sodastream räcker i ett 600 liter akvarium
#9 - 29 augusti 2024 18:51
Sodastream för 600l räcker inte länge, kanske en månad? Här kan man fylla på stora flaskor om du bor i Göteborg: Göteborg brandservice i Frölunda. Det borde kunna gå att köpa en konverterad brandsläckare där också.

Annons