Ursprungligen skickat av malawi´n
Kan man ha co2 på natten också?
Mvh Malawi´n
Klart man kan. Fast eftersom växterna inte tar upp det till lika stor del, utan främst "andas" ut det så kan pH sjunka.
Fotosyntesen är uppdelad i en ljusreaktion och en mörkerreaktion. Under ljusreaktionen absorberar klorofyllet ljuset för att spjälka vatten och laddas upp med energi (i form av ATP bland annat), som batterier ungefär.
Under mörkerreaktionen, som hörs av namnet inte kräver ljus, sker själva co2 intaget. HÄr behövs den lagrade energin (batterierna) för att fortsätta processen och i slutändan få bland annat glukos.
Jag vet inte riktigt hur det är med det här, men alltså borde fotosyntesen även ske åt samma håll som på dagen till viss del när det är mörkt. Hängde ni med? :S
Självklart sker mörkerreaktionen vid ljus också. Men frågan är om det inte sker även när det är mörkt till en viss gräns, då "batterierna" i slut. (om det inte är så att batterierna är slut innan det blir mörkt förståss)
Det är intressant det där. Jag vet inte riktigt hur det är, men jag ska försöka ta reda på det.
Aja,, jag vet inte om du blev så mycket klokare av det där :p hehe.. Men det kan vara värt att veta om det nu är så att co2 intaget även sker under natten.