CO2-Bell...

#1 - 17 december 2003 05:49
Hej!
Har gjort en co2 bell nu, och ska sätta i den imorgon. Men då undrar jag:
Är det inte risk för att det blir för mycket co2 i karet, så att fiskarna far illa av det, eller?
Är ju inte så kul om alla fiskar dör av den co2 som man försöker spruta in=)

Mvh Malawi´n
#2 - 17 december 2003 09:35

Är det inte risk för att det blir för mycket co2 i karet, så att fiskarna far illa av det, eller?

Japp det är det. pH:t kan rasa och döda firrarna. Utan pH-test bör man inte jiddra med CO2. Det finns permanenta CO2-test att köra för typ en hundring. En liten klocka med reagensvätska så man hela tiden kan se pH:t i vattnet.
#3 - 17 december 2003 10:11
Jag byggde en reaktor baserad på en idé från defdac. Tack, min ofrivillige mentor =D.
Samma mängd CO2, men upplösningen är sanslöst bättre. Ser ut som morgondagg på alla växter. Far out !

DÅ är det väl nu allvaret börjar. Hålla koll på PH & sånt...
Vilken tillverkare har långtidstest för <s>PH</s> ??? Must have one

CO2 menar jag såklart [:-100] [:D]

//Peter
#4 - 17 december 2003 10:40
JBL har sanlöst bra tester tycker jag. Har dock inte testat deras långtidstest för CO2, men antar att det är lika bra som alla andra tester de har. Jag har både deras KH, NO2 och NO3-tester och de håller hög kvalité.
De ska finnas att köpa hos de flesta akvarie- och zooaffärer och oom de inte har så kan de säkert ta hem om man frågar dem.
#5 - 17 december 2003 13:50
Har inget långtidstest ännu, men jag har vanliga mätstickor. Ska dock åka och köpa ett test för enbart pH. Fungerar sådana pH band som man har i skolan, dvs. en sorts rulle? Ingen kanske vet vad jag menar, men går det bra med vilket pH test som helst?
Om det blir för mycket co2, kan man vädra ut det då med en kraftig luftpump, så att fiskarna klarar sig?
Hur ofta borde man kolla pH:et? Bara i början eller?

Mvh Malawi´n
#6 - 17 december 2003 13:55

Fungerar sådana pH band som man har i skolan, dvs. en sorts rulle?

Om dom klarar att ge dig en tiondels noggrannhet på pH-värdet - javisst!
Om dom bara klarar av att visa om vattnet är surt eller basiskt - nej!

Du vill kunna mäta med en tiondels nogrannhet typ huruvida du har 7.8 eller 6.9.

Mäta bör man göra *ofta* i ett nyuppstartat växtakvarium för att få känsla för hur lite ett nystartat växtakvarium käkar och hur sanslöst mycket CO2 som går åt i ett fullvuxet akvarium. Det är aldrig riktigt samma CO2-åtgång som man tror, så kontentan är väl i princip att man bör mäta jämt - och det är här alla erfarna växtakvarister biter i gräset alltsomoftast.
#7 - 17 december 2003 13:57
*går och mäter sitt pH*
#8 - 17 december 2003 14:25
Kan bara hålla med om att ett bra pH test är ett måste.

Råkade själv ha ihjäl 2 neontetror.

En sak som jag funderar lite på är hur snabbt man kan sänka pH värdet innan firrarna börjar må dåligt av det.

En annan fundering är hur man enkelt minskar mängden CO2 man släpper in i karet? Jag syftar på på om man kör med mäsk och en anordning likt den som finns på akvarieguiden. D.v.s. med en flaska mäsk och en flaska där man rensar gasen.
#9 - 17 december 2003 16:37
Det fiffigaste vore att skaffa någon enkel magnetventil du kan koppla till timer och skruva fast en ångmaskinsventil på korken på jästflaskan. När magnetventilen slår av för natten så kommer CO2 läcka ut genom ventilen.

Ett enklare sätt vore att ha mäsken kopplad till en enkel pump (typ reaktor). Pumpen kopplar du till timer så på natten kommer gasen inte lösa upp sig utan bubbla rakt ut ur akvariet.
#10 - 17 december 2003 16:46
Enklast är nog som du säger att ha en reaktor.

En fråga som fortfarande kvarstår är hur snabb pH sänkning fiskarna klarar av. fast kanske är det bäst att starta karet utan fiskar och när pH't sedan är sänkt, och förhoppninsvis stabilt, så koppar man in dom.

För när tetrorna dog nu så pumpades CO2't rakt ut i akvariet utan reaktor.
#11 - 17 december 2003 16:51
Duplatest pH6 är helt suverän, det bästa pH-test jag provat. Det går i skalan 6.0, 6.3, 6.6, 6.9 och 7.2 och det är stor nyansskillnad mellan nivåerna. Hagen/Nutrafin har visserligen 0.2 i nogranhet men är mycket svårare att läsa av så i praktiken kan det bli 0.4 i nogranhet beronde var på skalan man ligger. Sera, Tetra och JBL har 0.5 i nogranhet men det är möjligt att JBL har någon bättre för pH mellan 6-7.
#12 - 17 december 2003 17:10
Vete tusan hur noggran mitt test är, får kolla upp det=)
Hur snabbt börjar pH:et sjunka efter det att man har satt in co2?
Kommer sänkningen att bli mindre i fall man först höjer KH med bikarbonat? Självklart kommer då också pH att höjas lite, men den lilla höjningen sjunker ju sedan igen. HIttade tyvärr inget pH-test idag, men får kolla igen. har bara 4 st stycken multitest kvar, *suckar*

Mvh Malawi´n
#13 - 17 december 2003 17:15
Vad har du för KH direkt ur kranen?
#14 - 17 december 2003 17:30
oh...
Det har jag glömt=)
Får väl ta reda på det. Ngn annan som bor i närheten av Västervik, som vet vattnets KH, så slipper jag mäta=) Det är väl inte bra att fråga på vattenverket, eftersom vattnets värden kan förändras under "transporten"?

Mvh Malawi´n
#15 - 17 december 2003 17:48
Här är värdena:
KH:0
pH:6.8
NO2:0
NO3:0
GH:6

Hm...
Tycker att KH:et är mycket konstigt faktiskt...Antingen är det fel på testet, eller är det dåliga vattenvärden. attenvärden i växtkaret är:
KH:3
pH:7.6
NO3:25
NO2:0
GH:7-10

jag har inte haft i några ämnen för att förändra vattenvärdena! Tycker att de är ganska bra, med tanke på fiskarna som jag har i...
Bör jag höja KH, eller hur mycket kommer pH förändras om jag tar in co2 nu?

Mvh Malawi´n
#16 - 17 december 2003 17:57

hur mycket kommer pH förändras om jag tar in co2 nu?

Det beror på hur bra CO2-upplösning din reaktor/diffusor klarar av och hur många CO2 bubblor per sekund din jästsats pruttar ut.

Dvs man mäter pH:t nogrannt och justerar upplösning/bubbeltakt därefter. Aldrig tvärtom.

Det innebär att ingen kan berätta för dig vilket KH, antal bubblor per sekund, cirkulation, upplösning etc du ska ha. Du får mäta ditt pH och lära dig upplösningen för just ditt system.
#17 - 17 december 2003 18:02
Ah!
Någon diffusor el. reaktor har jag inte, uan enbart en co2-bell.
Det är inte så många bubblor per sekund, eftersom den här satsen med co2 inte blev så bra=(
Alltså borde det nog funka ganska bra, får i alla fall testa. Men vad händer om en fisk simmar in i co2-bell. Fast det kanske den inte gör...

Mvh Malawi´n
#18 - 17 december 2003 18:02
Det verkar som att du har något kalkhaltigt i ditt akvarium, vilket bara är bra. KH 3 är alldeles lagom om det håller sig stabilt på den nivån.
#19 - 17 december 2003 18:04
Tja, jag har en konstig sorts brun sten i karet, ngn form av tropisk och tung sten är det. Sedan har jag en annan, som troligtvis är mera porös och kalkhaltig, så dcet stämmer nog. Kh håller sig nog stabilt, eftersom jag inte förändrar det ngt.
Får väl testa nu...

Mvh Malawi´n
#20 - 17 december 2003 18:06

Alltså borde det nog funka ganska bra

Nej varför tror du det? Du har ju inte testat?
Upplösningen för en CO2-bell är urusel. Ditt pH kommer *förmodligen* inte rubbas. Vattnet kommer innehålla några uns mer CO2, men inte så du får bubblande växter.

Å andra sidan kanske du har ett pyttelitet akvarium och du riktar cirkulationspumpen upp mot CO2-klockans bubbla - då kan du få ett oerhört pH-fall.

Återigen: Man måste testa pH:t kontinuerligt. Det är omöjligt att säga vilket pH du kommer få.

Men vad händer om en fisk simmar in i co2-bell.

Har du flygfisk? Det är svårt för fiskar att simma i luft/gas.
#21 - 17 december 2003 18:11
Hm...
Vad kan man då göra för att få bättre upplösning än några "uns"...
Vill ju inte ha i en stor reaktor i akvariumet, som troligtvis inte skulle få plats äns...
Kan man bygga en yttre reaktor till co2?
Tills vidare får det funka med en co2-bell, blir väl i alla fall lite bättre fjutt på växterna=)

Mvh Malawi´n
#22 - 17 december 2003 18:16
Ok.. har jag förstått detta rätt är det mycket komplicerat att få en bra matning med CO2 vid användande av jäsningssats eftersom man får kontrollera CO2 väldigt ofta eftersom mängden CO2 ändras för varje dag och kanske inte är lika stor vid varje jästsats etc.

Frågan är då vad en komplett CO2 utrustning kostar och om det är värt att satsa på en sådan.
#23 - 17 december 2003 18:18

Vad kan man då göra för att få bättre upplösning än några "uns"...

Man kan modda CO2-klockan så att det blir t ex en vortex-reaktor istället. Du sätter en tunn bit blå skumplast undertill och gör ett hål för en pump på sidan av klockan. När du bubblar in CO2-bubblorna kommer dom susa omkring i en jäkla fart likt en virvelvind/vortex.

Du kan byta ut pizzaburken mot en liten plastflaska - så stor du tycker att du har plats med - och lägga i grus/makaroner typ såhär:
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=16&thread=512

Du kan bygga en extern reaktor marginellt större än en slang (får nog plats).

Du kan använda en trappreaktor eller en diffusor.

Osv. Bara fantasin sätter gränserna.

Tills vidare får det funka med en co2-bell, blir väl i alla fall lite bättre fjutt på växterna=)

Jupp. Tills du har ett bra pH-test är det säkrast. =)
#24 - 17 december 2003 18:26
Du kanske har skrivit det här men hur stort akvarium är det du har? Det kan räcka gott och väl med en syresten i trä som du placerar på ett lämpligt ställe.
#25 - 17 december 2003 18:58
Det är ett 30 liter med 7 st lite större växter i stort behov av co2=)
Jag har 6 st fiskar i nu för tillfället...
Tillsätter kalcium med hjälp av en krita och göde rmed bottengödning + flytande gödning. (var det kalcium med fickav kritor?)

Mvh Malawi´n
#26 - 17 december 2003 18:59
Kollade på reaktorn, men nog måste det stå fel, eller? 600 l/min är väl väldigt mycket eller?

Mvh Malawi´n
#27 - 17 december 2003 19:02
I 30-liter blir det kanon med en pizzaburk!
#28 - 17 december 2003 19:03
Sitter och tittar på min lilla klocka nu, men det ser inte ut att lösas upp alls!
Har jag gjort ngt fel, eller vad är det?

Mvh Malawi´n
#29 - 17 december 2003 19:11
Oh, säkert=)
Då är allting nog bra nu...
HUr länge dröjer det som sagt innan co2 löses upp, eller gör den det under natten?

Mvh Malawi´n
#30 - 17 december 2003 20:17
Kan man ha co2 på natten också?

Mvh Malawi´n
#31 - 17 december 2003 20:18
Ursprungligen skickat av malawi´n

Oh, säkert=)

Då är allting nog bra nu...

HUr länge dröjer det som sagt innan co2 löses upp, eller gör den det under natten?

Mvh Malawi´n

Tror det är omöjligt att svara på en sån fråga. FÖr att kunna i huvudaget kunna ha en aning om det måste man veta hur stora co2-bubblorna är, hur snabbt CO2 binds med vattnet osv.
Co2 (gas) + H20 &lt;-&gt; HCO3(aqua) + H30 (aqua)

Ju mindre bubblor, ju mer kontakt med vattnet -&gt; mer upplöst co2. Det är därför man strävar efter att få så små och finfördelade bubblor som möjligt.

Co2 löser sig hela tiden.

Rätta mig om jag säger något galet nu.
#32 - 17 december 2003 20:25
Byt ut H3O mot H+ så blir din formel korrekt.
#33 - 17 december 2003 20:36
Ursprungligen skickat av malawi´n

Kan man ha co2 på natten också?

Mvh Malawi´n

Klart man kan. Fast eftersom växterna inte tar upp det till lika stor del, utan främst "andas" ut det så kan pH sjunka.

Fotosyntesen är uppdelad i en ljusreaktion och en mörkerreaktion. Under ljusreaktionen absorberar klorofyllet ljuset för att spjälka vatten och laddas upp med energi (i form av ATP bland annat), som batterier ungefär.
Under mörkerreaktionen, som hörs av namnet inte kräver ljus, sker själva co2 intaget. HÄr behövs den lagrade energin (batterierna) för att fortsätta processen och i slutändan få bland annat glukos.

Jag vet inte riktigt hur det är med det här, men alltså borde fotosyntesen även ske åt samma håll som på dagen till viss del när det är mörkt. Hängde ni med? :S
Självklart sker mörkerreaktionen vid ljus också. Men frågan är om det inte sker även när det är mörkt till en viss gräns, då "batterierna" i slut. (om det inte är så att batterierna är slut innan det blir mörkt förståss)
Det är intressant det där. Jag vet inte riktigt hur det är, men jag ska försöka ta reda på det.

Aja,, jag vet inte om du blev så mycket klokare av det där :p hehe.. Men det kan vara värt att veta om det nu är så att co2 intaget även sker under natten.
#34 - 17 december 2003 20:38

Sitter och tittar på min lilla klocka nu, men det ser inte ut att lösas upp alls!

Stämmer. En CO2-klocka är bara för att få spår av CO2 i vattnet. För att se till att inte växterna dör av kolbrist. Mer än så kan man inte princip inte ha den till.

Men det tror jag räcker för dig just eftersom du inte har något pH-test. Eftersom det är så dålig upplösning kan du även ha på det på natten, och du kommer förmodligen inte riskera något pH-ras.

Om det blir ett ras har du dödat firrarna i onödan. Ett pH-test hade hjälpt dig.

Fotosyntesen pågår bara på dagen, så CO2 tas inte upp av växter i någon större utsträckning. Däremot luftas den ut av cirkulationspumpen.

I övrigt håller jag med Izac - du kan inte veta när all CO2 har löst upp sig. Därför måste man ha ett pH-test och testa sig fram vilken upplösning man har med just sitt system (börjar kännas tjatigt att upprepa mig).
#35 - 17 december 2003 20:41

Under mörkerreaktionen, som hörs av namnet inte kräver ljus, sker själva co2 intaget.

Nej CO2 intaget sker under fotosyntesen, däremot kanske den den kemiska energin främst omvandlas på natten (ingen aning).

Du ser ju hur pH:t varierar på dagen när fotosyntesen jobbar så CO2-intaget sker bevisligen då.

Respirationen fortgår konstant både när det är ljust och mörkt. Det är bara på dagen som Fotosyntesen överstiger respirationen. På natten släpper alltså växter ifrån sig CO2 och andas syre.
#36 - 17 december 2003 20:47
Ursprungligen skickat av AndreasN

Byt ut H3O mot H+ så blir din formel korrekt.

<font size="5">H</font id="size5">3<font size="5">O</font id="size5">+ menar jag förstås. Varför bara h+? Vattnet har väl ändå bundit vätet och bliviet en oxoniumjon?

(skrev ej reaktionsformeln med laddningar)
#37 - 17 december 2003 20:55
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

Under mörkerreaktionen, som hörs av namnet inte kräver ljus, sker själva co2 intaget.

Nej CO2 intaget sker under fotosyntesen, däremot kanske den den kemiska energin främst omvandlas på natten (ingen aning).

Du ser ju hur pH:t varierar på dagen när fotosyntesen jobbar så CO2-intaget sker bevisligen då.

Respirationen fortgår konstant både när det är ljust och mörkt. Det är bara på dagen som Fotosyntesen överstiger respirationen. På natten släpper alltså växter ifrån sig CO2 och andas syre.
[/quote]

Ljus- och mörkerreaktionen är två stadier under fotosyntesen. Eftersom det är under mörkerreaktionen under fotosyntesen som koldioxiden binds med så borde väl det även kunna ske på nattten, om nu växten har energi kvar ifrån ljuset. Självklart inte i lika stor utsträckning som på dagen, då "batterierna" laddas och urladdas ständigt.
Det kanske är så att energin tar slut på ett naffs när ljuset är släckt, så att mängden co2 som binds då är helt klart försumbar.
#38 - 17 december 2003 20:57
Tror jag fattar nu=)
Just nu ser jag att co2 i klockan löser upp sig väldigt mycket och ganska fort, sedan är det ju en sak om växterna tar upp co2. Jag mätte pH:et igen, och värdena var oförändrade, vilket är bra om jag har förstätt det rätt. MEn, när jag har köpt ett bra pH test, rekommenderar ni defdacs reaktor eller finns det en bättre som passar mitt lilla 30 liter? Vill nämligen få ett så bra växtkar som möjligt, även fastän man får gå den långa vägen=)
Nåja, imorgon ska jag alltså köpa ett pH test, mäta pH och se i fall jag ska ha i mera co2=)
Aldrig kunde man ana att akvarium var rena naturorienterande ämnet=) Kul som attan är det i alla fall, speciellt när saker går bra!!!

Mvh Malawi´n
#39 - 17 december 2003 21:28
En fråga som delvis besvarades tidigare i tråden var angående en långtids ph mätare som man hade i akvariet.

Vem tillverkar sådana och vad kostar en sådan ungefär?
#40 - 17 december 2003 21:36
Köpte en idag för 150 pix. Märket var Sera. JBL & Dupla har oxå men Dupla har kursat, så har de inte i butiken kan du nog inte beställa.

Good hunting...

/Peter
#41 - 17 december 2003 21:48

så borde väl det även kunna ske på nattten,

Japp det var en lång diskussion om det på APD för ett tag sedan. Det var en del som menade att man borde köra CO2-matning även på natten.

så borde väl det även kunna ske på nattten, om nu växten har energi kvar ifrån ljuset.

På dagen lagras energin iform av ATP och NADPH från fotosyntesen, denna energin behövs för att tillgodogöra sig/reducera CO2?
http://www.hcs.ohio-state.edu/hort/biology/pphot.html
Om jag inte minns fel så finns det dock skillnader beroende på om man kollar på C3 eller C4 växter.
Det här är jag dålig på eftersom jag inte behöver veta det för att få ett rackarns välväxande växtakvarium.

Pragmatiskt sett så räcker det med att hålla sig i det gröna området i CO2-tabellen under dagen och se till att alla näringsämnen finns genom att pulsa fulldoser och göra stora vattenbyten för att förhindra övergödning.

#42 - 17 december 2003 23:09
Peter F: Har Dupla konkat igen? Eller är det bara Simontorp som har väldigt stora lager av Duplas varor?

izac: Ja det stämmer men då får du plocka in en till vattenmolekyl på andra sidan pilen, du gör som du vill. [:)]
#43 - 18 december 2003 06:18
Hm...
Tittade nyss på tropicas co2-tabell. Det visade sig att jag låg mellan KH2 och 4, dvs. tre, och mitt pH var var hela 7.6!!!
Alltså långt ifrån vad det egentligen ska vara=( Får släppa i mera...

Mvh Malawi´n
#44 - 18 december 2003 06:23
Hm...
En del av mina växters blad har blivit smått genomskinliga, dvs. det har kommit små hål. Så jag undrar, vad tusan är det brist på nu då???

Mvh Malawi´n
#45 - 18 december 2003 08:07
AndreasN: Dupla har tydligen konkat. Därför gick det inte heller att lägga beställningar. Det fungerade lika bra med <s>selleri</s> SERA.

//Peter
#46 - 18 december 2003 09:30

En del av mina växters blad har blivit smått genomskinliga, dvs. det har kommit små hål. Så jag undrar, vad tusan är det brist på nu då???

Det är omöjligt att säga efter bara 1 dags CO2-gödande. Ge det lite tid.

(Små knappnålshål brukar dock vara Kaliumbrist - en vanlig akvarieväxtgödning typ Tropica Mastergrow hjälper dig med det)
#47 - 18 december 2003 12:19
Peter: Jag har aldeles nyligen köpt Dupla pH-test från Simontorp via PWSS.
#48 - 18 december 2003 12:59
Ursprungligen skickat av AndreasN

Peter: Jag har aldeles nyligen köpt Dupla pH-test från Simontorp via PWSS.

Simontorp är ju ganska stora. Inte helt omöjligt att de har lite liggande på hyllan...

Å andra sidan kan jag ha fel. Det skulle inte vara första gången.
(Kanske andra eller tredje [8D])

Nej, skämt & sido, jag hittade ingen finans sajt som bekräftar det jag hörde. Dupla gör bra prylar, så jag hoppas de är med i spelet ett tag till.

Skicka gärna en rad om testet, när du har utvärderat.

//Peter
#49 - 18 december 2003 13:14
Nåja, tack för all hjälp så här långt=)
Det får bli så att jag lär mig allt efterhand, dvs. det går inte på en dag...
Ska beställa en del saker som järn och annat till växterna, samt en elektronisk pH-mätare. Vet ngn en bra pH-mätare?

Mvh Malawi´n
#50 - 18 december 2003 15:06
izac: Ja det stämmer men då får du plocka in en till vattenmolekyl på andra sidan pilen, du gör som du vill.

Heheh. jo.. sant, fast jag gjorde den rejält förenklat. :p

När jag lärde mig det här med ljus-mörker reaktion kom jag på tanken att pulsa ljuset under hela dygnet. Dvs. Ladda upp batterierna under ljus osv och sen släcka en stund. Och på så sätt kunna utnyttja hela dygnet. Hehe.. Antar att det varken funkar i praktiken eller teorin. Växter har säkert en minimum period då de måste "vila" och respirationen tar över fullt.
#51 - 18 december 2003 15:13
Växterna borde bli rejält stressade av det, ljustress..
#52 - 18 december 2003 15:35
Stressade växter???

Mvh Malawi´n
#53 - 18 december 2003 15:39
När växter utsätts för för mycket eller starkt ljus blir de stressade och borde ta skada av detta så småningom
#54 - 18 december 2003 15:41
Starkt ljus kan de väl inte må illa av, eftersom en del växter kräver starkt ljus. Men man ska inte ha lyset på i mera än 12 timmar, men det beror inte på att växterna stressas, utan att det enbart gynnar algerna...

Mvh Malawi´n
#55 - 18 december 2003 15:43
Peter: jag har skrivit en utvärdering på första siden i den här tråden.

Det låter intressant det där om växter skulle kunna bli stressade. [:)] Men växterna har en dygnsrytm så jag tror det inte skulle fungera. Om det inte är ogräs eller alger du vill ha förståss.
#56 - 18 december 2003 15:49

När växter utsätts för för mycket eller starkt ljus blir de stressade och borde ta skada av detta så småningom

Våra små fjuttiga lysrörsramper och MH-lampor klarar inte att komma upp i full solljusintensitet, så det är uteslutet. Isåfall skulle växterna dö i naturen av "stress".

En mulen dag är det mer ljus än vid en boostad lysrörsarmatur kan ge.
#57 - 18 december 2003 16:06
Malawi´n undrade vad ljusstress var.. Nej våra lampor stressar troligen inte växterna, men om man aldrig låter växterna få vila borde de ta skada i längden
#58 - 18 december 2003 16:09

men om man aldrig låter växterna få vila borde de ta skada i längden

Det finns naturligtvis dom som redan testat det ;) Och vad jag vet så får t ex Hygrophila polysperma lite förvridna blad när den får växa under 24 timmars belysning.

Finns liksom ingen biologisk begränsning, alger t ex är fenomenala på det sättet att dom lätt kan ta vara på 24 timmars belysning. Dessverre är dom bättre på det än växter så den största anledningen till att inte ha för lång ljusperiod är att slipp algodling.

Annons