CO2 diff

#1 - 25 december 2008 12:05
Hallå,

kan nån vara snäll och berätta lite om denna och liknande co2 diffusers?
http://www.akvarieshopen.com/aquatic-nature-glass-co2-diffusor-4060-p-3910.html

Hur kopplar jag in den? Till den befintliga pumpen? Eller en ny pump? (Luftpump?)

Hjälper den i ett liten 60L växt/guppy kar?

Skulle gärna lära mig lite om dessa diffusers...

tacksam för svar

/Markus
#2 - 25 december 2008 13:22
Antar det är för sprida co2 från "anläggning", d v s är slutstationen från co2 flaska m m, andra jag sett/har är betydligt större, denna verkar var fin och nätt för en mkt liten burk.
#3 - 25 december 2008 18:35
Tack Nilsrolf för ditt svar...

Måste jag alltså ha en tub med co2 som sprutar in i den där diffusern?

Jag trodde det var en grej som på något sätt skapade co2 av sig själv...men som sagt har jag inte så stor koll på dessa "nya" akvarie prylar...(nya för mig åtminstone)

Skulle gärna få en mer utförlig förklaring om just denna variant och kanske tips på en billig lösning man kan laborera lite med.

Tack!

Markus
#4 - 26 december 2008 21:26
Ja du måste ha tub eller flaska och en del andra prylar oxå innan det når fram till diffusorn. Som sedan sprider ut gasen i vattnet. Och den ser rätt liten ut. Men räcker kanske för 60 liter ja. Max. :P
#5 - 28 december 2008 12:48
Ingen som känner sig sugen på att förklara från tub till diff(allting man behöver för att driva denna lilla diffusor, hur det ska kopplas osv) ??
#6 - 28 december 2008 13:27
Jag kör med liknande något större diffusor av samma slag till ett 180-liters akvarie. Fungerar fantastiskt bra. Mitt system består av Co2-tub från Sodastreamer, en regulator samt en magnetventil som styrs över klocka. Så mitt förslag är att du skaffar en regulator passande Sodastreamertub samt magnetventil och bubbelräknare, så får du ett smidigt system.
#7 - 28 december 2008 17:13
Tjena sleaper, har du nån bild på hur du har kopplat ditt system?

Är det dyrt med magnetventil som styrs över en klocka? Dyrt med bubbelräknare?

Ska nämnligen ha detta till ett 60L Akvarium.

Tack för svar!
#8 - 28 december 2008 17:40
Markus1984 skrev:
Tjena sleaper, har du nån bild på hur du har kopplat ditt system?

Är det dyrt med magnetventil som styrs över en klocka? Dyrt med bubbelräknare?

Ska nämnligen ha detta till ett 60L Akvarium.

Tack för svar!

Tyvärr har jag ingen bild som klart visar hur det ser ut. Men du kan säkert hitta trådar i forumet i detta ämne som visar principen. Vad som är dyrt är regulatorn ?kr och magnetventilen 500-600kr . Bubbelräknare kan man få för ca. 100kr och uppåt. Frågan är bara vem som säljer regulator med gänga passande Sodastreamer? Har haft min i många år så jag har dålig koll, men det borde ju gå att hitta på nätet. Viktigt att inte glömma är en backventil på slangen till diffusorn. Detta för att förhindra vatten från att komma in i regulatorn. Att koppla alltihop med lämplig slang är inte svårt.

Annons