CO2 Mäsk

#1 - 15 juni 2010 18:29
Vet inte vad jag gör för fel nu, Jag har en gjort en Mäsk i en 1.5 liters flaska men den räcker inte längre än 2 dagar, hade en förut som räckte 2 veckor. Någon som vet vad jag gör för fel?

Jag kör med

1 liter vatten
1 halvt paket mjuk jäst
2 dl socker
1 tsk bakpulver

Kör med en timer som stänger av när ljuset slocknat.
#2 - 15 juni 2010 20:19
Kan det vara läckage någonstans?

Jag kör ett enkelt recept som jag tycker funkar bra: 1 krm torrjäst, 1 tsk bikarbonat och 1 dl socker till en halvlitersflaska. Det skulle säkert funka att tredubbla det.
#3 - 15 juni 2010 20:39
Tack för svar.

Jag ska testa det du kör med nästa omgång , kanske går bättre. Och nej det är inge läckage annars än det som bubblar ut när reaktorn inte är igång. Jag brukar ta såpa och blanda det med vatten lite blaskigt och ta en pensel och pensla på lite där slangarna sitter i korkarna, och om det läker så blir det små bubblor runt slangen på korken, vilket det inte blir nu.

kan det vara för att jag låter det pumpa ut co2 fast inte reaktorn är på när ljuset är av. När reaktorn slås av så far det bara några stora bubblor snabbt upp till ytan.
#4 - 15 juni 2010 21:28
Det låter som du har i alldeles för mycket jäst i en alldeles för liten flaska. Prova att ha i mindre jäst så ska det nog jäsa längre tid innan sockret är slut.
#5 - 15 juni 2010 21:31
Låter vettigt, Tack för svar :)
#6 - 16 juni 2010 05:04
Jag kör med 5 litersdunk, men mitt recept har mycket mindre jäst i förhållande till socker än ditt, tror det är därför det tar slut snabbt. Jag kör 4dl socker, 2 matskedar vällingpulver, 2 kryddmått torrjäst och 5 liter vatten, prova att anpassa det receptet till 1,5 litersflaska om det inte funkar med det andra. Vällingpulvret ska göra så att det jäser längre för de kolhydraterna är svårare att bryta ner eller nått sånt har jag fått höra. Lycka till :)
#7 - 18 juni 2010 11:56
Ha ha, tack Klotte, det funkade mycket bättre, bubblar på bra, 2 dagar nu tror jag och det bubblar inte nå mindre :)
#8 - 18 juni 2010 12:30
Bra att det funkar :) Kommer det bilder på ett kar fullt av välmående växter snart då ;)

Annons