CO2 - Mäsk Problem

#1 - 19 oktober 2007 07:08
Jag har startat upp en ny anordning med mäsk. 2 st parallell kopplade 5 L dunkar. Jag drog igång bägge med detta recept för 3 dagar sen:
4 L vatten
4 dl socker
½ tsk jäst
2 tsk bikarbonat

I min reningsflaska bubblar det varanna sekund och från denna går slangen till en backventil och sen ner i akvariet 10 cm kopplat direkt in i ett innerfilter.

Nu till det konstiga problemet. Trycket verkar inte byggas upp. Kopplade in detta system igår på em kl 1500. Så det har fått köras 18 h än så länge. Trycket i slangen har backat än aning.

Jag har verkligen gjort denna anläggning tät, borr mindre hål i reningsflaskan gentemot slang diametern. Silikonat för säkerskull.

Vad kan det bero på egentligen, Backventilen är vänt åt rätt håll. Kanske den behöver bytas ut. Kanske är olika kvalitér på dem.

Börjar bli en aning trött på detta för samma problem hade jag med mitt förra system också.

Tacksam för hjälp
/Marcus
#2 - 19 oktober 2007 07:10
kolla så den är riktigt tät för säkerhets skull, ta såpvatten och spruta vid tätningar, jag hade samma problem också, trodde jag hade tätat riktigt ordentligt men det läckte genom silikonen.
#3 - 19 oktober 2007 07:42
Menar du att jag ska droppa lite diskmedel vatten vid korken på min reningsflaska?

Redan gjort det. Resulterade i noll bubbel :(
Alltså bör det inte vara läckage där.

Tog bort slangen från backventilen. Såg att det låg lite vatten på vissa ställen. Kanske kan de orsaka stopp ?
#4 - 19 oktober 2007 07:47
Sänk ned utrustningen i ett badkar eller hink med vatten och tryck sedan lätt på flaskan så borde du se var det bubblar.
#5 - 19 oktober 2007 07:55
Om det bubblar i reningsflaskan så indikerar det ju att jäsningen är i gång då måste det läcka ut någonstans efter den! Gör om igen! Sista gången jag gjorde om min co2 anlägning använde jag mig av en kabelgenomförare från Claes Ohlsson med extra silikon!
#6 - 19 oktober 2007 08:01
petnym skrev:
Sänk ned utrustningen i ett badkar eller hink med vatten och tryck sedan lätt på flaskan så borde du se var det bubblar.

Det var en bra idé. Ska fylla en hink kolla genast.
#7 - 19 oktober 2007 08:03
Primaten skrev:
Om det bubblar i reningsflaskan så indikerar det ju att jäsningen är i gång då måste det läcka ut någonstans efter den! Gör om igen! Sista gången jag gjorde om min co2 anlägning använde jag mig av en kabelgenomförare från Claes Ohlsson med extra silikon!

Precis. Den är riktigt bra nu. Använde du en 5 mm kabel genomförare...
Som denna ?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23374865
#8 - 19 oktober 2007 08:18
Det Bubblade på fint utan att jag rörde flaskan. Det läckte ur sidan vid korken. Antingen är korken inte riktigt tät eller så flaskan inte det. Bytte flaska nu. Men får väl gör några nya korkar med hål i.

Tack för tipset än en gång.

Mvh

Annons