CO2 med sodastream?

#1 - 8 juli 2007 16:52
Jag har planer på att börja göda med kolsyra men har några frågor.

[LIST=1]
[*]Har hört att det är sodastreamflaskor som Sera kör med. Stämmer det?
[*]Går det köpa begagnade sodastreamflaskor där man normalt lämnar in sin flaska för utbyte av en påfylld?
[*]Vad kostar det att byta in flaskan och vad kostar en ny/begagnad flaska?
[*]Var fyller man på sera's egna flaska om jag nu köper en sådan?
[*]Finns det olika storlekar på flaskorna? Vill ju ha en stor.
[*]Finns det andra tillverkare än sera's reduceringsventiler som passar sodastreamflaskor?
[*]Finns det billigare magnetventiler än seras egna som passar?
[/LIST]Anledningen till varför jag vill köra med sodastream är att det tydligen inte finns någon brandskyddsdepå där jag kan fylla på stora 6kg tyber snabbt och enkelt där jag bor. Det ska tydligen gå bra att byta in toma sodastreamflaskor på stormarknaden enligt min lokala akvariehandlare. Men behöver mer info innan jag börjar handla.
#2 - 8 juli 2007 20:53
MagArne skrev:

[LIST=1]

[*]Har hört att det är sodastreamflaskor som Sera kör med. Stämmer det?

[*]Går det köpa begagnade sodastreamflaskor där man normalt lämnar in sin flaska för utbyte av en påfylld?

[*]Vad kostar det att byta in flaskan och vad kostar en ny/begagnad flaska?[/LIST]

Jag är lite osäker, jag köpte en regulator från Sera som jag tänkte använda till CO2 gödning i akvariet. Nar jag fick regulatorn så var det inte samma sorts gänga i den så det gick inte att skruva fast den. Kanske så finns det någon adapter som man kan skruva på mellan. Men det jag har funkar inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 juli 2007 20:59
Jag vet bara att soda stream gängorna i Sverige är annorlunda än nästan alla gängor.
Att de har valt ett eget system beror säkert på att de vill sköta påfyllningen själva (soda stream flaskor är dyrare att fylla än t.ex. AGA-flaskor) och tjäna mer pengar.
Hade de kört med standargängor så hade folk fyllt sina flaskor på andra (billigare) ställen.
#4 - 8 juli 2007 21:09
Lite Off topic men kanske en idée ändå. Ingen som provat med att göra en liter mineralvatten med sin sodastream och pytsat ner det i sitt akvarium som koldioxidkälla? Har man ett tillräckligt stort akvarium kan man ju sköta sin påfyllning av avdunstat vatten på det sättet - i ett mindre pytsar man bara i lite mindre och dricker upp resten. Man får ju experimentera lite med doseringen - men visst skulle det fungera. Någon som kan skjuta den idéen i sank?

MVH Lasse
#5 - 8 juli 2007 22:13
Jag pttsar ner 1 liter kolsyrat vatten varannan dag ungefär. Det enda som jag inte tycker verkar vettigt är att du får ganska ostabila nivåer. Toffsalgerna trivs ganska bra när jag gör på detta sätt, men det gör växterna också. Funderar på att skaffa et riktigt system.
#6 - 9 juli 2007 04:27
AGA har en sorts sodastreamflaskor i aluminium??? men det är inte dessa som som jag tror är tänkta till sera utan grå flaskor i stål som rymmer nånstans mellan 300-500g gas. http://www.agaconsumer.se/

Kollar jag sodastreams hemsida så liknar även deras patroner AGA's i aluminium. Är det kanske ett sammarbete? Kan det tänkas vara någon äldre variant som sera använder sig av? http://www.sodastream.se

http://www.akvarielagunen.se
http://www.guldfisken.se

Dessa två säljer sera där det står att regulatorn passar sodastream och de säljer även de grå flaskorna som de kallar sodastreamflaskor. Någon som har detta system och vet vad det är för flaskor och var man kan fylla på dom? Byter man in sin flaska och får en annan påfylld? Kan man hitta billigare flaskor än de för drygt 400kr
#7 - 9 juli 2007 08:57
Jag använder Sera's system. Ventilen passar bra till Sonjo's kolsyreflaska, http://www.sonjo.se/. Den innehåller bara drygt 300gr koldioxid, men det räcker för mig i cirka 20 dagar. Jag fick hela systemet med tub, ventil, backventil, reaktor, co2mätare för ungefär 1500:-. Det kostar mig 38:- att byta flaskan på konsum. Egentligen ska man ha 2 st flaskor så man inte behöver springa varje gång det tar slut, men jag har faktiskt bara en, då den har lite högt inköpspris. Grejerna är enkla och kanske inte de bästa, men är man lite påhittig och finurlig får man dem att fungera riktigt bra.

/Johan
#8 - 9 juli 2007 12:28
Nu har jag gått en runda på stan vilket har rätat ut en del frågetecken.

Patronerna till Sera är den gamla modellen av sodastreamer-patroner och kostade i Norrköping 38kr och 40kr att byta in mot en fylld på de två ställena jag kollade. Om man inte har någon att byta in kostade de ca 250kr att köpa. Den ena butiken hade nu rea och tog bara 120kr för en en tub då de hade så många på lager. Rätt fula flaskor så man får väl stoppa dom i en färgglad strumpa om man vill flasha sin fina utrustning :p

AGA och Alco2Jet är den nya generationen. Tyvärr satt det ett plomberat lock på flaskhalsarna så jag kunde inte kolla om flaskorna kunde tänkas passa. Troligtvis gör dom det inte.

Finns det fler än Sera som passar sodastream? Kan även tänka mig handla billigt från england och tyskland. Behöver ha både regulator och magnetventil.

Tack för hjälp! :)
#9 - 9 juli 2007 12:35
Sorry boys, men ovetande som jag är fattar jag ingenting. Varför tillsätta kolsyrat vatten i akvariet?
#10 - 9 juli 2007 13:03
Saftsoppa skrev:
Sorry boys, men ovetande som jag är fattar jag ingenting. Varför tillsätta kolsyrat vatten i akvariet?

Växterna behöver koldioxid (kolsyra) för att växa bra. Det är en del i fotosyntesen. Det finns några olika sätt att tillföra och ett är att bubbla i lite gas från kolsyretuber. Andra är att blanda mäsk i en dunk och leda gasen från dunken ner i akvariet. Sen kan man tillföra via elektrolys dvs man stoppar ner kolstavar med elektricitet i akvariet. Och så finns det flytande kol att hälla i akvariet men det är inte lika lättupptagligt som riktig koldioxid. Fiskarna tillför koldioxid men inte tillräckligt för att man ska kunna ha en del svårskötta växter.

Det smidigaste sättet är iaf att använda sig av en gastub. Till den kan man koppla en magnetventil som stänger av gasen på natten då det är mörkt och växterna inte tar upp koldioxid. Koldioxiden sänker även vattnets pH så det gäller att ha koll på vattenvärdet. Det finns även utrustning för att koppla magnetventilen till en pH mätare som automatiskt justerar in gasen utefter vattnets pH.
#11 - 9 juli 2007 13:46
Jag tycker det är jättesmidigt med mäsk - och billigt. Killen på Södermalms akvarieaffär har ett färdigt kolsyrekit för mäsk för typ 250:- Med hjälp av en filter/pump pytsas kolyran ut i puffar och slås sönder för att finfördelas. En anordning gör att inte mäsk sugs in i akvariet om pumpfiltret skulle slamma igen.
#12 - 9 juli 2007 14:23
Jag har testat mäsk men fungerade inget vidare för min del. Mäsken bubblade bara i 3-4 dagar vilket jag tyckte var på tok för kort. Körde med två 1,5 liters petflaskor samt en tvättflaska. Sen luktar det *censur* när man häller ut det så man tror ju att farbror blå ska komma vilken sekund som hällst.

Jag testade iof bara med torrjäst för söta degar. Tror ni det blir skillnad om jag kör med vanlig torrjäst eller vanliga jästpaket?

Jag använde iaf ett pyttelitet innerfilter där jag stoppade in en syresten där filtermattan normalt sitter. Filtret kopplade jag på samma timer som belysningen. Blev en form av mist reaktor med pyttesmå koldioxidbubblor. Jag är inte så jätteglad i små bubblor i hela akvariet så nästa reaktor blir en historia som löser bubblorna helt innan CO2 vattnet blandas med övriga vattnet.

Ska först hitta en bra CO2 källa vilket nu lutar åt sera med sodastreamflaskor.
Det står även inköp av mer belysning på inköpslistan så får väl se när ekonomin tillåter.
#13 - 9 juli 2007 16:22
Jag använde mäsk tidigare och fick den att leva mycket längre om jag slängde i några matskedar med vällingpulver i blandningen. Jag hade då 2st petflaskor på 1,5 liter vardera som jag bytte en av per vecka. Det fungerade bra, men jag tycker ändå att mäsk blev för jobbigt så jag kör nu med de små tuberna från sonjo med seras system.
#14 - 10 juli 2007 00:38
Så enda orsaken till varför ni tillsätter kolsyra är att få växterna att växa bättre?
#15 - 10 juli 2007 05:10
Ja, det är enbart för att få växterna att växa bättre.

Jag tog lite av mitt träningsproteinpulver och det blev lite bättre men fick fortfarande byta 2-3 flaskor per vecka. Misstänker fortfarande jästen eller att flaskorna stod för kallt eller varmt. Har ingen större lust med mäsk igen utan vill prova på riktig gas nu. Frågan är bara hur länge tuberna räcker i mitt 450 liters? Jag får snåla lite så kanske en flaska räcker en månad. Men jag har iaf gångavstånd till två butiker som har öppet alla dagar i veckan där jag kan panta gasflaskorna :)
#16 - 12 juli 2007 12:33
Hur stark belysning bör jag ha till mitt 450 liters?
Be hövs det mer eller mindre ljus om man tillsätter CO2 än kör utan?

Idag har jag 3st 36w rör med reflektorer. Är CO2 ens att tänka på med 3x36w eller är det bara att köra på?

Funderar lite på vad jag ska köpa först. Helltäckande 4-rörs ramp eller CO2 gödning? Vad tycker ni? :)
#17 - 12 juli 2007 15:15
Det funkar bra som du har det, jag har 4x36w i mitt 310 liters kar. Man kan köra CO2 med mindre ljus men man kan inte öra mer ljus utan CO2 då näringskravenhöjs för att fotocyntesen ökar. Om jag fattat detta rätt.
#18 - 11 augusti 2007 22:51
Stabilare mäsk

När det gäller CO2 gödning så har jag (tror jag) kommit på hur
man kan få mäsken att "hålla" längre (än några dagar) och med ett stabilare
flöde. Felet jag gjort tidigare är att jag efter diverse expertrecept blandat i en massa socker (ca 0,5-1dl per liter vatten) vilket resulterat i att det jäste som f*n första dagarna - sen var det finito = crap. Helt värdelöst.

Svårt att få igång samma sats igen eftersom det antagligen redan blivit en del alkohol i blandningen = dödar jästsvampen.

Lösningen på detta (som jag nu kör med) är att blanda i mycket mindre
socker när man gör satsen och låta den köra 1-2 dygn och sedan stoppa i ca: 1 sockerbit per liter varje dag (tar 10 sek) , då bubblar det på lagom under kvällen (8-10 timmar) och min blandning har hittils hållt i 2 veckor
så det känns effektivt, billigt, jämt och tillförlitligt.

Jag har ett litet 150 l. kar som jag har 3 liter mäsk till men med
en 5-liters dunk skulle det säkert räcka till ett större kar.
#19 - 11 augusti 2007 23:10
Jag kör med 750gr socker, 2 gr torrjäst, 4 kryddmått bikarbonat i en dunk med 5liter vatten och det räcker ca 5 veckor. Detta är till ett 180 liters kar.
#20 - 12 augusti 2007 09:18
Jag kör med 2st 2 liters flaskor samt en tvättflaska. JAg har jämn bubbel i 14 dagar i varje flaska.

Jag kör med detta receptet till 2 liter mäsk:
Jag fyller halva flaskan med hyffsat varmt vatten (känner på måfå) och tillsätter:
2dl socker
12ml vällingpulver
2ml bikarbonat
1ml torrjäst

Innan jag fyller på resten av vattnet så skakar jag flaskan väl och sen bubblar det på fint med ca 1 bubbla per sekund i 14 dagar :) Byter varje flaska var sjunde dag för att det ska bli så minimalt med ojämnheter med flödet som möjligt.
#21 - 12 augusti 2007 10:14
Co2

Kanske testar era recept, jag har hittils kört med färsk jäst - det kanske
är det som gör att det blir instabilt.
Har nån testat öljäst? Sägs tåla mer alkohol och jäsa långsamt..
#22 - 12 augusti 2007 11:28
här är en bra DIY CO2 projekt http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=764

5l vatten
5dl socker.
2msk vällingpulver (eller mjölkpulver).
1tsk Bikarbonat (bakpulver går att använda).
2krm Torrjäst.

jag kör på denna men jag har bara 2 4 litersdunkar men funkar kalasbra!
#23 - 12 augusti 2007 14:32
Bra DIY om Mäsk-CO2

Det är många som pysslar med detta, det är bra. Man hittar bättre och bättre recept/tips m.m. Ska testa med en proteinbas framöver.

Det enda jag fortfarande är lite fundersam över (trots att jag kört mäsk 2 år)
är upplösningen av CO2 i karet - "reaktor".

Min gamla pump använder jag (som en del andra har jag märkt) som löser upp
gasen väldigt bra och med bra fart runt i karet - till småsmåsmå bubblor som man knappt kan se - men kan man lösa upp det så grymt bra att inga bubblor syns verkligen?

En grej till - har nån bra tips om billiga elektroniska ph-mätare?
De jag sett är svindyra och reagensvätskor orkar jag inte hålla på med.
Har aldrig dödat firrarna men finns det nån billig variant förutom reagens
så tipsa mig.
#24 - 12 augusti 2007 16:04
harald nyborg har en billig till pol användning vet ej hur exakt den är men den e billig
#25 - 12 augusti 2007 16:48
PH mätare

Ok, jo den var billig :)
Hittade hyfsade priser på conrad.se också men 600-1000 kr
verkar man minst få lägga ut om man vill ha nåt tillförlitligt.
Allt kul kostar :mad:
#26 - 12 augusti 2007 17:40
jag funderar på att köpa den men sen har jag ju ingen annan att jämföra med!
#27 - 14 december 2007 11:50
Jaha, var på ica maxi och bytt mina två sodastreamer flaskor. Det var mycket dyrare(89:-) än i vinboden(30:-, affären nerlagd) dock var flaskan större. MEN den passade inte till seras co2-regulator.

Denna tråden besvarar ju min fråga, men nu sitter jag med 2 flaskor som jag inte kan använda. Grrr...kommer inte fram till ica-affären på telefon...jag vill ju ha tillbaka mina flaskor!

EDIT:
Nu kom jag fram , jag får åka och hämta mina flaskor senare.

Jag ser på http://www.sonjo.se/ att det finns en artikel som heter "405 Adapter till tyska kolsyreflaskor" det kanske är lösningen?

Jag får se om jag hittar någonstans där jag kan byta ut mina flaskor, alternativer är kanske att kolla med brandserviceföretagen om på fyllning. Erfarenheter av detta?
#28 - 14 december 2007 12:26
Åk annars till ett företag som fyller CO2 flaskor för brandskydd. De kanske kan fylla dina flaskor mot en vetekrans eller något...
#29 - 14 december 2007 12:27
www.partaj.se har en del butiker i sverige och hade iaf i Norrköping gamla modellen av sodastreamflaskor.
Hur är det med större elektronikbutiker som säljer Sodastream, tänker på OnOff och ELgiganten m.m?
#30 - 14 december 2007 12:43
Problemet är att sodastream flaskorna har en trapetsgänga som inte passar ihop med regulatorerna.
#31 - 8 januari 2010 01:16
Pannecke skrev:
Jag pttsar ner 1 liter kolsyrat vatten varannan dag ungefär. Det enda som jag inte tycker verkar vettigt är att du får ganska ostabila nivåer. Toffsalgerna trivs ganska bra när jag gör på detta sätt, men det gör växterna också. Funderar på att skaffa et riktigt system.

hej! jag är jättenyfiken på tanken att hälla i kolsyrat vatten direkt i akvariet. jag har fösökt att läsa mej till vad som händer om man gör det, men jag har inte kunnat dra några slutsatser än.

men du har tydligen provat?..
på vilket sätt får du ostabila nivåer? hur menar du?

vh
#32 - 8 januari 2010 05:06
aqvagull skrev:
hej! jag är jättenyfiken på tanken att hälla i kolsyrat vatten direkt i akvariet. jag har fösökt att läsa mej till vad som händer om man gör det, men jag har inte kunnat dra några slutsatser än.

men du har tydligen provat?..

på vilket sätt får du ostabila nivåer? hur menar du?

vh

nu var det inte jag som gjorde så men det jag tror är att eftersom hon/han bara fyller på med kolsyrat vatten 1-2 gånger om dagen så kommer det bli en hög andel CO2 just när det hälls i, för att sen minska i nivå tills nästa gång man häller i. Som akvarist så vill du ha ungefär 30ppm CO2 relativt konstant under hela dagen för att låta det sjunka en del under kvällen/natten. Det blir svårt att hålla det jämnt när man bara pytsar i en liter kolsyrat vatten lite då och då ;)
#33 - 8 januari 2010 09:11
Ni som använder kolsyra för att få era växter att frodas - beror det på att ni har särskilt svåra växter, eller har ni bara svårt att få bra fart på dem utan?
#34 - 8 januari 2010 10:03
[:(!]
perfetto skrev:
Ni som använder kolsyra för att få era växter att frodas - beror det på att ni har särskilt svåra växter, eller har ni bara svårt att få bra fart på dem utan?

Med en bra CO2 utrustning så får man det mesta att växa och växa bra. Utan är man mer utlämnad åt turen/slumpen. Samtidigt som man blir mer begränsad i sitt växtval. Vissa arter kräver ju mycket ljus och det är svårt om man inte samtidigt kan tillgodose behovet av CO2.

Annons